الگوی جاودانه تاریخ

محمد علی بهرامی،   3991027052 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
الگوی جاودانه تاریخ

اگرچه زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تنها هجده بهار داشت اما اگر نگاهی به حیات فردی، اجتماعی و سیاسی بزرگ بانوی جهان اسلام بیاندازیم در خواهیم یافت ، همین زندگی کوتاه‌مدت ،  درس‌های بزرگی را برای تاریخ بشریت به همراه داشته است .

  آن حضرت تا لحظه ای که در خانه پدر بود علیرغم اینکه در سنین نوجوانی بود به خوبی امورات زندگی رسول خدا ص را رتق و فتق نموده و در فراز و نشیب ها و ناملایمتی جاهلان در امر رسالت و در سخت ترین شرایط تبلیغ دین اسلام بخصوص در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی در شعب ابی طالب همواره همدم و مونس پدر بود به طوری که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام ، فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را ام‌ابیها ( مادر پدرش ) خطاب می نمود . جایگاه اجتماعی آن حضرت رفیع و ممتاز بود بطوریکه  بزرگان قبیله برای وساطت در امورات اجتماعی جامعه به ایشان مراجعه می نمودند . ایشان در سه جنگ حضور داشتند و در این عرصه کارهایی مانند پرستاری، حضور در کنار پدر و حضور بر بالین شهدا را عهده‌دار بود. ایشان نه تنها همراه پدر بود بلکه از طرف وی ماموریت داشت که به خانواده شهدا رسیدگی و تلاش جدی برای رفع مشکلات آنها نماید .

 پیوند با امیرمومنان علی ع زندگی فاطمه س را وارد مرحله جدیدی می کند . ازدواج فاطمه س در اوج سادگی و به دور از تشریفات بود . تعیین مهریه کم و آسان گرفتن امر ازدواج و تشکیل خانواده بر مبنای اخلاق و معنویات ، از آن حضرت الگویی بی نظیر ساخته است ، بطوریکه حتی هنگام اظهار احتیاج زن سائلی ، پیراهن روز عروسی خود را نیز  انفاق می کند .

  آئین خانه داری و همسرداری آن حضرت در خانه شوهر نیز الگویی بی بدیل برای زنان تاریخ بوده است . امیرالمومنین علیه‌السلام درباره‌ی فاطمه‌ی زهرا س  فرمود: «ما اغضبنی و لا خرج من امری.» یک‌بار این زن در طول دوران زناشویی، مرا به خشم نیاورد. روزی که علی ع غذایی از همسر عزیز خود خواست تا بدان گرسنگی خود را برطرف سازد، فاطمه س در جواب گفت: سوگند به خدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید، دو روز است که در منزل غذای کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم ؛ حسن و حسین دادم و خود از غذای اندک موجود استفاده نکردم. حضرت با تأسف بسیار فرمود: فاطمه جان! چرا مرا آگاه نکردی تا به دنبال تهیه غذا بروم؟ و آن بانو در جواب عرض کرد: «ای اباالحسن! من از پرودگار خود حیا می کنم چیزی را که تو بر آن توان و قدرت نداری درخواست نمایم.»  کرامات اخلاقی و شیوه زندگی زناشوئی آن حضرت را باید فرهنگ سازی و در قالب همسرداری فاطمی  به نسل های فعلی و آینده تسری داد . 

 فقر و تنگدستی در فضایی آکنده از محبت و همدلی که در بین خانواده موج میزد اصلا به چشم نمی آمد و این محصول عشقی بود که بانوی منزل به همسر و فرزندان خود هدیه میداد .

مدیریت عواطف حضرت زهرا س مثال زدنی است؛ محبت ایشان به پیامبر ص طوری است که او را «ام ابیها» می کند؛ محبت به فرزندان، او را مادری دلسوز و محبتش به امیرالمومنین ع او را به یک انسان عاشق تبدیل کرده است. در واقع همه اطرافیان نزدیک و همسایگان ، از عواطف او بهره مند می شوند. 

فاطمه زهرا س به شکل های مختلف با جامعه ارتباط داشت. خانه اش محل رفت و آمد بخشی از بدنه اجتماعی است. گاهی کسانی پیش پیامبر می آمدند و درخواست کمک می کردند که ایشان، آن افراد را به منزل دخترش ارجاع می داد . در موارد زیادی زنان از پایگاه های متفاوت اجتماعی، اختلافات خود را پیش حضرت زهرا س مطرح و حضرت،  عادلانه نقش قاضی را ایفا و اختلافات آن ها را داوری می کرد. حل و فصل نیازمندی های علمی و پاسخ گویی به سوالات علمی و دینی و فقهی گروه های مختلف جامعه به ویژه زنان از دیگر فعالیت های اجتماعی بانوی اول اسلام است .

زندگی سیاسی حضرت زهرا س ، با آغاز انحرافات سیاسی پس از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام ص و از نشست سقیفه بنی ساعده و گرفتن ولایت برحق امیر مومنان علی ع و سپردن آن به دیگری آغاز گردید .

اقدامات حضرت زهرا س در این زمینه هوشمندانه و مدبرانه و با حکمت بود . 

ایشان برای کسب توان سیاسی در جهت رسیدن به آرمان های پیامبر در صدد گرفتن حق مسلم باغ فدک برآمده و پس از حضور در دارالعماره و با استدلال و منطق آن را پس گرفت .

در ثانی با خانواده های انصار و مهاجر دیدار و ضمن یادآوری پیمان غدیر و دو امانت پیامبر بر امت ، آنان را به توجه در این زمینه دعوت نمود .

آگاهی بخشی و ایراد خطبه های آتشین در تببین شرایط روز و هدایت مردم که مهمترین آن در مسجدالنبی ص و در استیضاح خلیفه اول و اصلاح مدیریت جامعه اسلامی بود محور دیگر مبارزه سیاسی آن حضرت را تشکیل می داد .

حضرت زهرا س همواره در کنار امام و مولای خود بوده و مرهم درد ها و غم های مولا بودند  و هرگز در دفاع از کیان ولایت و امامت کم نگذاشته و در حالی که بسیاری از خواص و صحابه پیامبر در سکوت مطلق بودند ، یک تنه ایستاده و در هجوم به منزل امیر المومنین ع مجروح وبه بستر بیماری افتاد .  

در شرایطی که مردم اسیر جوسازی ها بودند فاطمه س با وصیت خود ، اجازه نداد عهد شکنان بر پیکرش حاضر شوند و  نماز بخوانند تا بدین وسیله زمینه بیداری حق طلبان را در طول تاریخ فراهم سازد . 

زندگی بزرگ بانوی جهان اسلام آموزه ای است برای همیشه تاریخ ، ایشان در زندگی فردی و اجتماعی خود به نقش آفرینی اساسی در تحکیم روابط خانوادگی و تعلیم و تربیت فرزندان پرداخته و الگویی بی بدیل از یک بانوی اسلامی ، در مناسبات اجتماعی و سیاسی را به تصویر کشیده و راه سعادت و رستگاری را بخوبی تببین نموده است . باشد که با الگو گرفتن از آن نور بی پایان به جاودانگی ابدی دست یابیم .

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۳۳۲۶۰۰:۱۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود، حیدر داشت میسوخت
ناشناس۱۷۸۳۶۱۰۱۱:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
تعداد غاصبان هم بیشتر از پشتیبانان علی بعد از پیامبر بود. منفی های شما هم نشان از ذات شماست و خللی در اراده شیعیان ایجاد نمیکند.
ناشناس۱۷۸۳۴۸۶۰۹:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
جاودانگی بندگان صالح الهی، نیازمند تایید من و شما نیست ...حیف از آن ذهنی که فاطمه را نشناسد یا زهرا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین