شوخی دو وزارتخانه با مردم/ وزارت نیرو: نیروگاه‌ها گاز ندارند؛ وزارت نفت: کمبود گاز صحت ندارد

اقتصادی،   3991024143 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از قطعی‌های پراکنده و بدون اطلاع‌رسانی برق در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور که بسیاری از مردم و صنایع را دچار مشکل کرد، شاهد اظهارنظرهای متضاد، تائیدها و تکذیب‌های مختلفی بودیم که کمبود سوخت، خارج شدن نیروگاه ری از مدار و استخراج بیت کوین از جمله دلایل قطعی برق عنوان شده است.

شوخی دو وزارتخانه با مردم/ وزارت نیرو: نیروگاه‌ها گاز ندارند؛ وزارت نفت: کمبود گاز صحت ندارد

به گزارش فارس، روز گذشته قطعی ناگهانی برق در مناطقی از تهران همچنین برخی از شهرستان‌های کشور بسیاری از مردم را دچار مشکل کرد.

طی سال‌های اخیر مردم به خاموشی در تابستان عادت کرده بودند که به دلیل مصرف بالا و گاه با اطلاع‌رسانی و گاه بدون اطلاع‌رسانی و نابه‌هنگام برق قطع می‌شد اما تاکنون خاموشی در زمستان را شاهد نبودیم.

اولین اعتراض و خواسته مردم در رابطه با عدم اطلاع رسانی بود که بسیاری از شهروندان می‌گویند علت قطعی هرچه که باشد، باید از قبل اطلاع می‌دادند تا مردم و به ویژه مشاغلی که کارشان وابسته به برق است، با برنامه‌ریزی‌های لازم آسیب و زیان کمتری داشته باشند لذا در عصری که مطالب در بستر فضای مجازی به سرعت پخش می‌شود، نشر اطلاع‌رسانی واقعاً کار سختی نبود و دلیل عدم اطلاع‌رسانی توجیه منطقی ندارد.

در ادامه به سوأل اصلی برمی‌گردیم؛ علت قطعی برق چیست؟ وزارت نیرو در پاسخ به این سوال خاموشی‌ها را به خاطر کمبود گاز دانست اما شرکت گاز با تکذیب این مطلب، قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز را رد کرد و امروز مدیرعامل نیروگاه ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس علت تعطیلی واحدهای تولید برق این نیروگاه را قطعی گاز عنوان کرده است و در پی این تأییدها و تکذیب‌ها، مردم همچنان سردرگم خاموشی و چرایی قطع برق و گاز هستند ضمن آنکه فعالان اقتصادی می‌گویند برق تولیدی ایران صرف استخراج بیت‌کوین در مزارع وسیع مستقر در مناطق اقتصادی و ویژه می‌شود و چینی‌ها با مصرف برق زیاد در یک مزرعه استخراج بیت کوین باعث قطعی برق شده‌اند.

وزیر نیرو: اختلال گازرسانی در نیروگاه‌ها باعث خاموشی‌های پراکنده می‌شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو روز گذشته در آئین افتتاح پروژه‌های آبرسانی در جمع خبرنگاران درباره علت وقوع خاموشی‌های پراکنده اظهار کرد: اطلاعات دقیق در این خصوص را سخنگوی صنعت برق بلافاصله ارائه خواهد کرد، عمدتاً بحث سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها است. جلسات منظمی تقریباً هر روز بین همکاران وزارت نیرو و نفت برای این مشکل برای حل مشکل برقرار بوده که امید است به لحاظ همکاری دستگاه‌های مسؤول و همراهی مردم این مشکل توسعه پیدا نکند.

وی همچنین در خصوص افزایش قابل ملاحظه مصرف برق برای استخراج رمزارز‌ها گفت: استفاده از انرژی برق که با یارانه قابل ملاحظه‌ای تولید می‌شود، برای استخراج رمزارز‌ها تابع مصوبه هیأت وزیران است، کسانی که قصد این کار را دارند باید از وزارت صمت مجوز گرفته باشند و تعرفه‌های خاص وزارت نیرو و شرکت توانیر را عمل کنند که در حد برق صادراتی است.

وی با بیان اینکه اختلال گازرسانی در نیروگاه‌ها باعث خاموشی‌های پراکنده می‌شود، تصریح کرد: بنا به گزارش‌ها مصرف گاز خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد و این قابل مدیریت است. همانطور که مردم در تابستان در موضوع برق همراهی کردند، اکنون هم در موضوع مصرف گاز با کم کردن یکی دو درجه دمای محیط مسکونی، سایر هموطنان خود را به ویژه در مناطق حساس از جمله مناطق شمالی کشور کمک خواهند کرد.

شرکت گاز: قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد

محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تأکید مسؤولان وزارت نیرو مبنی بر کمبود گاز در نیروگاه‌ها و قطعی برق به این علت اظهار کرد: قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد.

وی گفت: مسؤول گازرسانی ما نیز این موضوع را اطلاع رسانی کرده که قطعی گاز نیروگاه‌های برق، ناشی از مسائل دیگری است و ارتباطی با شرکت گاز ندارد، شرکت ملی گاز ایران یک تعهدی دارد که طبق تعهدش در حال انجام گازرسانی است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در پایان تأکید کرد: این گازرسانی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و کمتر نشده است.

صنعت برق: افزایش مصرف گاز خانگی علت خاموشی است

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به قطعی برق در مناطقی از پایتخت و همچنین در برخی از استان‌های کشور اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در برخی از نقاط کشور مجبور به اعمال محدودیت و خاموشی شدیم که دلیل اصلی آن افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه تلقی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوأل که چرا محدودیت‌های اعمال شده از پیش به اطلاع مردم نرسیده است، گفت: اکنون شرایطی پیش نیامده است تا محدودیت‌ و خاموشی‌ها به شکل متواتر و پیوسته ادامه پیدا کند، قطعاً اگر به آن شرایط برسیم، پیش از اعمال خاموشی نسبت به اطلاع رسانی اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت برق در رابطه با اینکه شرایط بحرانی فعلی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد، بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای برای صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله کاهش مصرف ادارات، اصلاح روشنایی معابر و سایر برنامه‌ها در دست تدوین است و انشاءالله با صرفه جویی مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.

ردپای بیت ‌کوین

پس از اظهارات روز گذشته وزیر نیرو و سخنگوی صنعت برق مبنی بر مصرف غیرمجاز برق توسط استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی به عنوان یکی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور که بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیرمجاز توسط ماینرهای ارزهای مجازی مصرف می‌شود، صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران بزرگ نیز اظهار کرد: یکی از دلایل قطع برق در تهران استخراج غیر قانونی ارز دیجیتال در استان است و برودت هوا، افزایش مصرف گاز و کمبود گاز مصرفی برای نیروگاه‌ها از دیگر دلایل قطع برق در این استان است.

نیروگاه ری به دلیل قطعی گاز، از مدار خارج شده است

حمید بادرستانی مدیرعامل نیروگاه ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه ری به دلیل قطعی گاز، از مدار خارج شده و تمامی واحد‌های آن تعطیل شده است.

وی گفت: ما آمادگی تولید برق را داریم، ولی به دلیل نبود گاز و مصرف بالا تمامی واحد‌های تولیدی ما از مدار خارج شده است و معلوم نیست چه زمانی وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه ری افزود: هر زمان شرکت گاز به ما گاز برساند تمامی واحد‌های تولیدی ما وارد مدار می‌شوند.

بادرستانی با بیان اینکه نیروگاه ری در طول شبانه روز حدود ۲ الی ۳ ساعت از برق تهران را تأمین می کند، گفت: برق تولید شده در تمام نیروگاه های کشور، وارد شبکه شده و برق را تأمین می‌کنند و این طور نیست که برق تهران صرفاً وابسته به نیروگاه‌های واقع در تهران باشد اما در هر صورت تعطیلی نیروگاه و کاهش تولید برق در میزان قطعی‌ها تأثیر دارد. 

آیا خاموشی‌ها ادامه‌ دارد؟

خاموشی‌هایی که به علت تعطیلی نیروگاه‌ها و دلایل مختلفی که از سوی دستگاه‌های مربوطه عنوان شد، بسیاری از مردم و مشاغل را دچار مشکل کرد و صنعتگران، نانوایان، تعمیرکاران و عمده مشاغلی که در کارشان به برق احتیاج دارند دچار مشکل شدند، همچنین دانش‌آموزان در آموزش مجازی نیز با قطعی برق و اینترنت خانگی از آموزش و حتی امتحان‌های آنلاین جا ماندند اما شرکت توزیع نیروی برق تهران پس از قطعی‌های پراکنده برق با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به محدودیت تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور و کمبود برق، از عموم مشترکان درخواست کرده با رعایت مصرف انرژی و با کاهش تنها یک درجه‌ای وسایل گرمایشی و کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در شبانه روز، نسبت به پایداری شبکه، کمک کنند البته با توجه به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که گفته بود؛ باید بین استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی شدید هوا و البته خاموشی‌های پراکنده یکی را انتخاب کرد، به نظر می‌رسد که با تشدید آلودگی هوا، دولت خاموشی را بر آلودگی ترجیح داده و کسری برق تولیدی نیروگاه‌ها را با خاموشی پاسخ می‌دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۹۵۹۵۰۰:۲۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
من یک سوال دارم کاش کسی پیدا بشه و جواب بدهد. این سوال در مورد گاز و برق است و تفاوتی در مورد آنها ندارد.** آیا جمعیت ایران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؟ آیا صنایع ما از نظر تولید و کارکرد نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی داشته اند؟ آیا سرما و یخبندان بخشی از کشور را فرا گرفته که مصرف انرژی را افزایش داده است؟ آیا خطوط انتقال انرژی یا پالایشگاه ها و نیروگاه ها ی ما دچار خرابی و نقص فنی گردیده اند؟ ** به یقین پاسخ همه سوالات بالا خیر است. پس چرا به یک باره دچار کمبود برق و یا گاز شذه ایم؟ مگر می شود با وجود دمای بالا نسبت به سال گذشته مردم مصرف خود را بی دلیل افزایش داده باشند؟
ناشناس۱۷۷۹۶۲۸۰۲:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
الان ماها که پکیجمون با برق کار میکنه چه .. بخوریم تو این سرما.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین