علت جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی چیست؟

گزارش بازرگانی،   3991024101

یکی از مسائل مهم در اجاق گاز های رومیزی، فندک آن ها و یا به عبارتی جرقه خوردن آن ها است. اغلب افراد از جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی خود بسیار شکایت دارند زیرا جرقه نداشتن و یا همان نداشتن فندک اجاق گاز معضلات بسیاری را به دنبال دارد که یکی از آن ها می تواند سریع تمام شدن گاز فندک های دیگر برای روشن کردن اجاق گاز باشد این مسئله چالشی را به دنبال دارد.
از این رو سالم بودن فندک اجاق گاز یک مسئله بسیار مهم به شمار می آید که معمولا به دلایل فنی و گاهی هم به دلایل ساده ای باعث خراب شدن فندک آن می شود.

عوامل موثر در جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی

جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که این دلایل می توانند فنی باشند و نیازمند تعمیر اساسی باشند و یا همچنین می تواند به دلایل ساده باشد که بسیار راحت قابل حل شدن هستند.به چند مورد از مواردی که باعث ایجاد جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی می شود اشاره ای می کنیم:
مرطوب بودن مشعل و یا سر شعله ها: یکی از دلایلی است که باعث ایجاد و زمینه ساز شدن جرقه نزدن اجاق گاز می شود. برای جلوگیری از این مشکل باید مشعل ها را بررسی کنید و از مرطوب نبودن آن ها اطمینان کسب کنید. یکی دیگر از راهکار های پیش گیری این است که آب جمع شده روی گاز را به خوبی و کامل باید خشک کنید.
فعال بودن قفل فندک: یکی از مواردی هم که باعث جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی می شود همین عامل فعال بودن قفل فندک است. قفل فندک عاملی است برای ایجاد ایمنی اجاق گاز های امروزی که می توان در صورت لزوم آن را فعال کرد.در صورتی که قفل فندک اجاق گاز فعال باشد، دیگر فندک اجاق گاز روشن نمی شود و جرقه نمی خورد.

مشکل و ایراد در برق دستگاه و یا منزل: یکی دیگر عواملی که باعث می شود جرقه اجاق گاز به خوبی کار نکند همین عامل مشکل و ایراد داشتن برق در دستگاه و یا برق خانه است. در این مشکل به وجود آمده باید سیم کشی داخل اجاق گاز را به طور کامل بررسی کنید و ایراد را پیدا کنید. در صورتی که اجاق گاز به سه راهی متصل است، اجاق گاز را از سه راهی جدا کنید و به برق مستقیم متصل کنید تا شاید مشکل بر طرف شود.


 

مسدود بودن و گرفتگی سر شعله ها: در این حالت که یکی از شایع ترین دلایل جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی است ممکن است که به دلایل متعددی مانند باقی ماندن مواد غذایی در سر شعله ها و یا چربی های اضافی ریخته شده بر روی فندک و یا سر شعله های اجاق باشد. برای رفع چنین مشکلی می توان از مواد شوینده استفاده کرد و این چربی ها و مواد غذایی باقی مانده را از روی سر شعله ها و یا فندک اجاق گاز بر طرف کرد.

نیم سوز شدن فندک اجاق گاز: نیم سوز شدن فندک اجاق گاز نیز می تواند باعث جرقه نزدن اجاق گاز رومیزی نیز شود. برای یافتن این ایراد می توان از رنگ جرقه های اجاق گاز این ایراد را پیدا کرد و فهمید که فندک اجاق گاز نیم سوز شده است. رنگ نشان دهنده این ایراد می تواند در نارنجی یا زرد بودن رنگ جرقه ها آشکار باشد. در این حالت باید فندک اجاق گاز تعویض شود.

مداوم جرقه زدن اجاق گاز

یکی دیگر از معضلات جرقه اجاق گاز، یکسره جرقه زدن اجاق گاز است. جریان برق ورودی به جرقه زن اجاق گاز ممکن است آن را دچار نوسان هایی کند که عملکرد جرقه اجاق گاز را مختل و دچار مشکلاتی می کند.
از عواملی که باعث ایجاد یکسره و مداوم جرقه زدن اجاق گاز می شود را می توان به زمان شست و شوی اجاق گاز و یا در زمانی که غذا بر سر سر شعله های اجاق گاز سر می رود و رطوبت غذا وارد جعبه فندک و یا ترانس فندک اجاق گاز می شود اشاره کرد. در صورت بروز این گونه اتفاق ها حسگرهای ایمنی اجاق گاز فعال می شوند و فندک اجاق گاز به صورت مداوم جرقه می زند.
برای رفع چنین مشکلی راهکار های پیشنهادی زیر می تواند موثر باشد :

راهکار پیشنهادی برای رفع چنین مشکلی، قطع کردن جریان برق به اجاق گاز است. اگر اجاق گاز شما به صورت مداوم جرقه می زند کافی است که دو شاخه آن را از پریز برق بکشید تا این مشکل حل شود و همچنین جلوگیری می شود از نسوختن ترانس مداوم فندک گاز.

معمولا از عوامل اصلی مداوم جرقه زدن اجاق گاز، خراب شدن ماژول و الکترود اجاق گاز است. برای رفع این مشکل کافی است که قطعات مورد نظر تعویض شوند تا مشکل نیز به زودی بر طرف شود.


یکی دیگر از عواملی که باعث جرقه زدن یکسره و مداوم اجاق گاز می شود، جرم گرفتگی فضای ما بین شعله و فندک اجاق گاز می باشد. برای رفع این مشکل کافی است قطعات شعله را از هم باز کنید سپس جرم گیری را با مواد پاک کننده انجام دهید و قطعات را قبل از نصب کردن به خوبی خشک کنید تا هیچ رطوبتی در آن باقی نماند.

نگهداری صحیح از اجاق گاز 

اجاق گاز یکی از وسایل پر مصرف و بسیار کاربردی در منزل به حساب می آید. نگهداری درست و استفاده صحیح از اجاق گاز عملکرد و طول عمر اجاق گاز را افزایش می دهد.
در هنگام آشپزی باید دقت لازم و کافی را داشته باشید تا در حین پخت غذا از سر رفتن مایعات و همچنین غذا ها جلوگیری کنید زیرا این عمل باعث تجمع مایعات در قسمت زیرین شعله ها می شود و با گذشت زمان ممکن است سیم های اجاق گاز دچار زنگ زدگی شوند.
یکی دیگر از راهکار های موثر در تمیز نگه داشتن اجاق گاز، تمیز کردن چدن های اجاق گاز است. کافی است چدن های اجاق گاز را در ظرفی که مایع شوینده ریخته شده است برای دقایقی قرار دهید تا تمامی چربی های آن ها در مایع شوینده حل شود و کاملا تمیز شوند. وقتی که چدن های اجاق گاز به خوبی تمیز باشند از به وجود آمدن دود بد بو و ناخوشایند اجاق گاز نیز جلوگیری می شود.توصیه می شود بعد از هر بار آشپزی سطح اجاق گاز را با دستمالی نمناک به خوبی تمیز کنید و سپس با دستمالی  آن را کاملا خشک کنید.

تعمیر اجاق گاز رومیزی 

در صورتی که فندک و جرقه زن گاز رومیزی شما دچار مشکل شد و با هیچ یک از راه های پیشنهادی، عیب آن برطرف نشد، لازم است که از تکنسین های متخصص کمک بگیرید. برای تعمیر اجاق گاز رومیزی می توانید به مراکز معتبر رجوع کنید یا از خدمات تعمیر گاز در منزل بهره بگیرید تا متخصص با حضور در منزل شما مشکل اجاق گاز رومیزی را برطرف کند. دقت داشته باشید که بهتر است به نمایندگی برند اجاق گاز خود رجوع کنید. مثلاً یکی از برندهای مشهور اجاق گاز رومیزی اخوان است که بعضاً مشاهده شده جرقه زن آن به دلایل مختلفی با مشکل مواجه میشود، برای تعمیر گاز اخوان می توانید به مراکز تعمیرات اخوان که در تعمیر محصولات این برند تخصص دارند رجوع کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین