ولایتی: شرط رهبر انقلاب تعهد کتبی اوباما بود نه قول شفاهی/ مکانیسم ماشه در مذاکره مجدد باید حذف شود

سیاسی،   3991023078 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور رهبر انقلاب گفت: هر دولتی که عضو ان.پی.تی باشد، حق دارد از مزایای صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند. صنعت هسته‌ای یک صنعت مادر و به ۵۰۰ رشته‌ صنعتی و علمی مرتبط است. هیچ کشوری نمی‌تواند در عصر حاضر خودش را از استفاده‌ صلح‌آمیز انرژی اتمی محروم کند.

ولایتی: شرط رهبر انقلاب تعهد کتبی اوباما بود نه قول شفاهی/ مکانیسم ماشه در مذاکره مجدد باید حذف شود

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی در سالروز قیام ۱۹ دی (۹۹/۱۰/۱۹) درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام فرمودند: «بحث میکنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله‌ی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ی منطقی ما و مطالبه‌ی عقلانی ما است، رفع تحریمها است؛ تحریمها باید برداشته بشود. این حقّ غصب‌شده‌ی ملّت ایران است؛ چه آمریکا، چه اروپا وظیفه دارند این حقّ ملّت ایران را اداء کنند. اگر تحریمها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت، امّا اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتّی به ضرر ما تمام بشود؛ به نفع ما که نیست، [بلکه]  به ضرر ما هم ممکن است باشد.» 

برهمین اساس، گفتگوی علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه می خوانید. 

  •  چرا غربی‌ها موظف‌اند همه‌ی تحریم‌ها علیه ملت ایران را بردارند؟ و چرا برچیده‌شدن تحریم‌ها بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد؟ در صحبت‌های رهبر انقلاب این نکته خیلی پررنگ بود و ایشان تأکید داشتند که تحریم‌ها باید برچیده شود و این امر بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد.

مطّلع هستید که آمریکایی‌ها در این مسئله پیشتاز بودند و به ما پیشنهاد دادند اگر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌تان را محدود کنید، ما هم تحریم‌ها را برمی‌داریم. ما در همان مهلتی که مقرر بود و با ۱+۵ تعهد کرده بودیم، این کار را انجام دادیم و هیچ تأخیری هم نداشتیم؛ امّا در طرف مقابل آمریکایی‌ها به‌صورت مقطعی بعضی از تحریم‌ها را برمی‌داشتند و در فاصله‌های کوتاهی تمدید می‌کردند؛ یعنی از اوّل بنای این را داشتند که کار موقتی انجام بدهند که اگر یک مرتبه قطع کردند، موجب شگفتی و تعجب نشود.

دولت قبلی آمریکا که رفت و دولت بعدی آمد، اصلاً به این تعهد پایبند نبود. ببینید هر دولتی که در آمریکا روی کار باشد اگر تعهدی بکند، برای دولت‌های بعدی الزام‌آور است. این‌طور نیست که هر دولتی تعهد خاص خودش را داشته باشد. بنابراین ما تعهدات را انجام دادیم، ولی آن‌ها بد عهدی کردند و طبیعی است که اگر می‌خواهند برگردند باید تحریم‌هایی که تعهد داشتند را بردارند.

نکته‌ی مهم و تأسف‌آور این است که سه کشور دیگر غربی؛ یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس که نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا هستند هم در متابعت از آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای ما تحمیل کردند و به‌نوعی تحریم غیرمستقیم هم داشتند؛ ولی از بین ۱‌+۵، روسیه و چین تا آنجایی که توانستند کمک کردند و به تعهدشان عمل نمودند. وقتی یک چنین سابقه‌ی سوء از طرف آمریکایی در انجام تعهداتشان دارند، ما حق داریم که بدبین باشیم و اگر باز هم برگردند و مذاکرات را از سر بگیرند، در حالی که تعهدات قبلی را انجام ندادند، به‌هیچ‌وجه، قابل قبول نیست.

بنابراین هرچه زودتر این تحریم باید برداشته شود، به‌علاوه این که ما از قبل هم خسارت دیدیم و باید خسارت‌های ما را تأمین کنند چرا که بی‌جهت و به‌صورت غیرقانونی تحریم کردند و ما خسارت‌های زیادی را متحمل شدیم.

  • آیا بازگشت آمریکا به برجام فایده‌ای خواهد داشت؟ به نظر شما اگر برنگردد، ضرر بیشتری برای ملت ایران متصور است؟

ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا برگردد؛‌ امّا اگر می‌خواهد برگردد شرایطی دارد که مهم‌ترینش این است که تحریم‌ها را بردارد و معلوم بشود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است؛ یعنی اعلام کند و رئیس‌جمهور آمریکا هم متعهد شود. در نوبت اوّل مقرر بود که آقای اوباما رئیس‌جمهور وقت تعهد بدهد و شرط رهبر معظّم انقلاب هم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا مکتوب بنویسد که بعداً نتواند کتمان کند. البته گفتند قول شفاهی ما کافی است و رهبر معظّم انقلاب هم به این راضی نبودند و متأسفانه قول شفاهی شد و بعد هم به قول شفاهی‌شان عمل نکردند.

لذا اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد، باید تحریم‌ها را پایان دهد و البته ما اصراری نداریم به این برگشت، می‌خواهد برگردد، می‌خواهد برنگردد. اگر می‌خواهند برگردند باید شرایط مورد نظر که شرایط کاملاً معقولی است را انجام بدهند و کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند. کوتاهی‌های گذشته هم این بود که نه‌تنها تحریم‌ها را برنداشتند، بلکه تحریم‌ها را اضافه کردند و این خلاف تعهدی است که انجام دادند. لذا به طرف‌های مقابل حق بدهند که به تعهد آمریکایی‌ها شک کنند و بعد هم کارهایی که رئیس‌جمهور یا دولت در آمریکا انجام می‌دهد یا در هر کشور دیگری، دولت بعدی ملزم است که تعهدات قبلی را انجام بدهد.

  •  ارزیابی شما از پیامدهای عزم مجلس و دولت در لغو تدریجی تعهدات ایران در برجام چیست؟

مجلس و دولت به تکلیف خودشان عمل کردند. در مجلس بیش از چهار پنجم نمایندگان به این قانون رأی دادند و قانون بسیار معتبری است و دولت موظف است که به این قانون عمل کند. البته دولت ما هم نشان داد که از مجلس تبعیت می‌کند. کار دولت و مجلس ما کاملاً قانونی بود و درست نبود که بیش از این معطل کنند.

نکته‌ای که در این قانون جدید وجود دارد این است که ما به تأثیرات علمی و پزشکی هسته‌ای نیاز داریم و برای این هم به اورانیوم غنی‌شده‌ی ۲۰ درصد احتیاج است. سال‌ها پیش وقتی رآکتور تهران تأسیس شد، نیاز به غنی‌سازی ۲۰ درصد داشت و ما از آرژانتین می‌خریدیم که آرژانتین دیگر به ما نفروخت. لذا دانشمندان هسته‌ای ما با درایت و کفایت توانستند ۲۰ درصد را تهیه کنند که مورد نیاز فعالیت‌های تشخیصی و درمانی پزشکی است و این اقدام هم از موارد بسیار ارزشمند مجلس و دولت بود و کاملاً قانونی است.

ما تعهد ندادیم مواردی که مربوط به کاربرد صلح‌آمیز و پزشکی هسته‌ای است را انجام ندهیم. لذا کار بسیار خوبی بود و نشان‌دهنده‌ی این است که ایران هر زمانی تصمیم بگیرد غنی‌سازی بالاتری انجام بدهد، به‌راحتی، می‌تواند اقدام نماید.

  •  جناب‌عالی به‌عنوان مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، نقشه‌ی راه جمهوری اسلامی در مورد ادامه‌ی برجام چگونه می‌بینید؟ ادامه‌ی این مسیر را چگونه باید طی کنیم؟

 هر دولتی که عضو ان.پی.تی باشد، حق دارد از مزایای صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند. صنعت هسته‌ای یک صنعت مادر است و حدوداً به پانصد رشته‌ی صنعتی و علمی مرتبط است. هیچ کشوری نمی‌تواند در عصر حاضر خودش را از استفاده‌ی صلح‌آمیز انرژی اتمی محروم کند. دیر یا زود سوخت‌های فسیلی تمام می‌شود و ما برای تولید برق و انرژی و برای پیشبرد کارهای صنعتی و علمی‌مان نیاز به استفاده از ظرفیت‌های هسته‌ای داریم. اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خودکفا نباشد، آن‌وقت تحت فشار دارندگان انرژی هسته‌ای قرار می‌گیرد. البته ایران هم حتماً زیر بار این موضوع نمی‌رود و با استقلالش مغایرت دارد. دیگران نشان دادند که به تعهداتشان پایبند نیستند، لذا ما حتماً نیاز داریم که از مزایای صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم.

امّا با تعهدی که در برجام کردیم، مدت کوتاهی فعالیت‌هایمان محدود خواهد بود، ولی از سال ۲۰۲۵ به بعد این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ما با تعهدی که داریم به‌لحاظ شرعی و بین‌المللی که رهبر معظّم انقلاب فرمودند سلاح هسته‌ای حرام است، منهای آن هر نوع کاربردی از سلاح هسته‌ای برای ما مباح است و لازم است و ان‌شاءالله انجام خواهیم داد. ما هیچ‌وقت از صنعت هسته‌ای جدا نخواهیم شد و خودمان را محروم نخواهیم کرد.

  • رهبر انقلاب چند سال پیش در نامه‌ی مربوط به تأیید مشروط برجام، شروط و الزاماتی را برای اجرایی‌شدن مطرح کرده بودند که مواردی از این شروط تحقق پیدا نکرد. در حال حاضر هیئت نظارت بر اجرای برجام چه اقداماتی را برای عملی‌شدن این موارد می‌تواند در دستور کار داشته باشد؟

 آنچه که رهبر معظّم انقلاب مشخص کردند، به برخی از آن عمل شد و به برخی از آن عمل نشد. به هر حال اگر آن شروط انجام شده بود، حتماً این سیر وقایع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای به‌گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد. البته ایشان فرموده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا امضاء کند و حتی رهبر معظّم انقلاب از اوّل به قضیه‌ی مکانیسم ماشه راضی نبودند و خلاف‌نظر ایشان انجام شد. حتماً در صورت برگزاری مذاکرات بعدی باید این مکانیسم به‌عنوان یک اصل غیرمنطقی کنار گذاشته شود.

  •  اگر نکته ناگفته‌ای باقی مانده بفرمایید.

ما یک کشور مستقل هستیم و بابت استقلالمان بهای سنگینی دادیم. کشور ما با سابقه‌ی فرهنگی ده هزارساله و سابقه‌ی سیاسی دو هزاروپانصدساله و سابقه‌ی علمی فوق‌العاده در شکل‌دهی تمدن اسلامی این حق را دارد که نیازمندی‌های خودش را تأمین کند و با اقتدار کشورش را اداره نماید. اداره‌کردن مقتدرانه‌ی کشور مغایرت دارد با اینکه دیگران بدون اینکه حق داشته باشند در امور داخلی ما دخالت کنند و بگویند این کار را بکنید یا آن کار را نکنید.

بنابراین ما در رابطه با آینده‌ی کشورمان به هر شکلی که مصلحت ملت باشد و منافع کشور اقتضا بکند، در چهارچوب مقررات بین‌المللی و نیازمندی‌های ملی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و بدون تردید زیر بار تحمیلات آمریکا و غیر آمریکا نخواهیم رفت. اصلاً‌ مهم‌ترین خاصیت و ویژگی انقلاب این بود که از وابستگی نجات پیدا کند؛ چون حدود دویست سال حکومت قاجار و حکومت پهلوی سند وابستگی این کشور را به بیگانگان داده بودند و این موجب عقب‌افتادگی کشور شد. با انقلاب اسلامی ایران عملاً ید سلطه‌گران قطع شد و ایران آزاد شد. اگر قرار باشد که ما بپذیریم دیگران منافع ما را تشخیص بدهند یا برای ما تعیین‌تکلیف بکنند، یعنی استقلال را که مردم ما در طی ده‌ها سال از مشروطه و تحریم تنباکو گرفته تا مبارزات نفت و انقلاب اسلامی برایش زحمت کشیدند را از دست داده‌ایم و ما هر کاری که مغایرت با استقلال داشته باشد حتماً انجام نخواهیم داد.

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۱۷۷۶۶۷۲۱۳:۵۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
پس شایعات همیشه درستن مذاکره خیلی وقته داره انجام میشه
تبریزی۱۷۷۶۶۸۱۱۳:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ها! بالاخره مجبور شدید از مذاکره مجدد حرف بزنید؟ ولی ایران در موضع قدرت نیست که بتونه برای طرف مقابل شرط تعیین کنه.
ناشناس۱۷۷۶۶۸۵۱۳:۵۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تو که حامی برجام بودی حالا ایراد پیدا کرد؟ چرا همون اول نگفتی
بهنام۱۷۷۶۶۸۹۱۴:۰۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
دقت کنید. مکانیسم ماشه در مذاکره مجدد باید حذف بشه یعنی اینا میخوان بازم برن پای میز مذاکره . ای خدا ای خدا
ناشناس۱۷۷۶۷۰۱۱۴:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
خود اصل برجام هم ایراد دارد و آیندگان خوب قضاوت خواهند کرد ..!
ناشناس۱۷۷۶۷۱۲۱۴:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اگر امام زنده بود اجازه این قرارداد ننگین که انگار خاک کشور را جدا کردن نمی داد
علی۱۷۷۶۷۲۹۱۴:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
مگه قرارنبود مذاکره نباشه ؟ پس جمله در مذاکرات بعدی مکانیسم ماشه باید خذف بشه یعنی چی ؟
ناشناس۱۷۷۶۷۴۲۱۴:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
لطفاً دیده بان شفافیت و عدالت در مورد تعدد مشاغل آقای ولایتی و ماجرای ساخت و سازهای پسران ایشان تحقیق و به افکار عمومی ارائه کند.
ناشناس۱۷۷۶۷۴۶۱۴:۲۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ما که لنگ بستیم و نون خشک می خوریم رفع تحریمها برایمان چه اثری دارد؟
ناشناس۱۷۷۶۷۶۴۱۴:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بعله بازی مذاکره و تحریم و یا برداشتن و بعد اعمال آن همچنان ادامه داشته باشد و اقتصاد را از هم درون درست نکنید تا معطل نفت باشد برای فروش و مردم را بیشتر له کنید
ناشناس۱۷۷۶۷۷۵۱۴:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
امریکا هم مثل گاو مکانیسم ماشه لغو میکنه!!! کی اینارو روی کار میاره ؟ کس دیگه نبود فقط همین بودش که مسوول بشه؟
ناشناس۱۷۷۶۷۷۶۱۴:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
این پیرمردها کی دست از سر قدرت بر می دارند. این وضع نابهنجار نتیجه دست پخت اینها است.
ناشناس۱۷۷۶۷۸۱۱۴:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
پس مذاکره جدید در راه است فقط مذاکره برای روحانی و ظریف کار خوبی نیست.
ناشناس۱۷۷۶۷۸۴۱۴:۵۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
از آقازاده ها چه خبر آقای ولایتی.
محمد۱۷۷۶۷۹۰۱۴:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شما برو مذاکره کن و این شرط را حذف کن. موفق باشی
ناشناس۱۷۷۶۸۱۷۱۵:۱۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
توصیه توبرای مردم لنگ پوشی ونان خشک خوردن وبرای بچه های خودت رانت خواری وبرج سازی وشرکت درضیافت گرگ وال استریت!!!!
ناشناس۱۷۷۶۸۵۴۱۵:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
جناب اقا نزدیکی به کاخ سعدآباد خوبه ...
ناشناس۱۷۷۶۸۸۶۱۵:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
چه خبر از آقازاده ها؟ از اون همه کتاب که 35000 صفحه دارند و در تیراژ بالا چاپ شدند و البته همشون کپی هم هستند چه خبر؟ از اون همه پست چه خبر؟
ناشناس۱۷۷۶۹۰۷۱۶:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بر فرض که از اوباما هم تضمین کتبی گرفته شده بود!چه اتفاقی می افتاد؟؟
ناشناس۱۷۷۶۹۵۷۱۶:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ای ابوالمشاغل پیر و خسته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۷۷۶۹۶۷۱۶:۴۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
به نظر میرسه فقط شما بتونی جلوی بچه ها تو بگیری کار بزرگی کردی. بازنشست بشو و کنار نوهات باش
ناشناس۱۷۷۶۹۷۴۱۶:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ایشان توضیحی راجع به فعالیتها و رانتهای احتمالی! پسرانشان ندارند؟ تا کی یکطرفه؟؟؟
ناشناس۱۷۷۶۹۸۵۱۶:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
جناب ولایتی فعلا در کنار کاخ نیاوران نان خشک بخورید و لنگ بپوشید با وجود آقازاده ای محترم شما تمام مشکلات کشور حل می شود
ناشناس۱۷۷۷۰۸۶۱۸:۱۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
یعنی دوباره میخواهید مذاکره کنید
ناشناس۱۷۷۷۱۲۷۱۸:۴۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
آقای ولایتی اینجا آقای ولایتی اونجا، سیاست خارجی، پزشکی کودکان، کارشناس ادبیات، کارشناس تاریخ، آشنا به امور یمن، رییس بیمارستان دانشوری،رییس دانشگاه آزاد، پسراش برج ساز حال میکنیا
ناشناس۱۷۷۷۱۶۲۱۹:۱۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
جنابعالی با حرفهای نسنجیده در سال۹۲ به ایجاد این وضع کمک کردی حالا دوباره اظهار نظر نفرمایید لطفا. نشان دادی به اندازه کافی دقت نداری مذاکره مجدد؟؟!!!
بهزاد۱۷۷۷۱۶۶۱۹:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
پسران شما در چه حالند؟ شنیده ایم برای کمک و همدردی به یمن رفته اند
ناشناس۱۷۷۷۱۸۳۱۹:۳۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شما از سنگ به شکم بستن یمینی برای الگوی مردم ایران تا همایش چرب وال استریت ترکیه مجازی اظهار فضل بفرمایی
ناشناس۱۷۷۷۲۰۲۱۹:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شما تکلیف پسراتو مشخص کن ما یه جوری با مشکلاتمون با آمریکا کنار میایم
ناشناس۱۷۷۷۲۴۲۲۰:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
آقای ولایتی تا وقتی که شما در کاخ زندگی می کنید دیگر شخصیت و حرفتان دوزار ارزش ندارد ... تمام
ناشناس۱۷۷۷۲۶۱۲۰:۳۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
حاجی اینارو ول کن، بچسب به گرگ های وال‌استریت....
ناشناس۱۷۷۷۳۲۶۲۱:۲۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
دکتر آقازاده ها کاربارشان خوب هست خیالتان راحت است اگرما بمیریم شما عین خیالتان نیست
محیا۱۷۷۷۳۳۹۲۱:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
فقط خواستم احوال اقازاده های دکتر ولایتی رو جویا بشم ... انشالله که مشکلی سر راهشون نباشه و لنگ پوشان به برج سازی ادامه بدن....
ناشناس۱۷۷۷۳۹۱۲۲:۰۱:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
سیگنال مذاکره مجدد ظاهرا اگر از ویلایی نشینان سعد آباد طرفدار لنگ و نان خشک دارای 17 سمت بیاید نشان از اقتدار است!!
ناشناس۱۷۷۷۵۱۹۲۳:۱۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شما بهتره از چند تا از دهها مسئوليتتون استعفا بدين و يكم به كار بچه هاتون نطارت كنين كه مايه بي اعتباري نظام نباشن
ناشناس۱۷۷۷۶۴۸۰۱:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
آقازاده‌ها چطورن؟ کار ساختمان سازی خوب پیش میره؟
شاگرد تنبل۱۷۷۷۶۵۰۰۱:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
ولایتی هم خوب با این حرفها مملکت را به کام خود کرد. دمت گرم استاد
ناشناس۱۷۷۷۶۵۶۰۱:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
اشتباه تایپی دارید استفاده از سلاح هسته ای غلط است استفاده از صنعت هسته ای مباح
ناشناس۱۷۷۷۷۱۵۰۵:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
شما اول برو دانشگاه پولکی و بی درو پیکری رو که مسئولیتش رو قبول کردی نظم بده و از فساد کارمندانش بیرون بیار بعد اظهار نظر کن
ناشناس۱۷۷۷۷۳۳۰۶:۵۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
مذاکره مجدد؟! مردم رو.... گیر آوردید..
ناشناس۱۷۷۷۷۴۶۰۷:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
جناب ولایتی مردم دیگر اجازه مذاکره مجدد را به کسی نمیدهند. در مذاکره اول جز بدبختی و فلاکت چیزی نصیب ما نشد.
ناشناس۱۷۷۷۷۵۳۰۷:۲۲:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
راستی زندگی در باغهای بزرگ سعادت آباد چگونه است آیا این آرمان انقلاب بود که برخی جایگزین برخی قبلی در شمال شهر شوند
ناشناس۱۷۷۷۷۶۸۰۷:۳۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
آقای کثیر المشاغل... از لنگ یمنی و نان خشک خانواده محترم چه خبر...
محمد۱۷۷۷۹۰۵۰۹:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
مگر قرار است مذاکرات جدیدی صورت بگیرد که تیتر زده ایدمکانیسم ماشه در مذاکرات مجدد باید حذف شود،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین