توقیف کشتی کره‌ای چه بازتابی در رسانه‌های آسیا داشت؟

جهان،   3991022103

رسانه های شرق آسیا از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی به رغم گذشت یک هفته از توقیف نفتکش کره ای در تنگه هرمز توسط ایران، اخبار این رویداد و پیگیری های مرتبط با آن را همچنان پوشش می دهند.

توقیف کشتی کره‌ای چه بازتابی در رسانه‌های آسیا داشت؟

به گزارش ایرنا، رسانه های منطقه با اشاره به سفر دو هیات دیپلماتیک کره جنوبی از ابتدای هفته جاری به ایران به منظور گفت و گو برای آزادسازی کشتی توقیف شده کره ای، به زوایای مختلف این مساله پرداختند.

ایران عدم اراده سیاسی سئول را عامل مسدود شدن دارایی های خود می داند

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشی ضمن بازتاب سفر هیات کره ای به ایران برای گفت و گو در مورد کشتی توقیف شده این کشور، به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی نوشت که عامل مسدود شدن دارایی های تهران در کره بیش از تحریم های ایالات متحده، عدم اراده سیاسی در سئول است.

بر اساس این گزارش، «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان گفت و گوهای روز یکشنبه با «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی گفته است که مسدود کردن دارایی های ایران در بانک های کره ای به معنای «تسلیم شدن در برابر خواسته های بیش از حد ایالات متحده» است.

«چوی جونگ گون» معاون وزیر خارجه کره جنوبی صبح روز یکشنبه با هدف دیدار و گفت و گو با مقامات ایران در مورد روابط دو جانبه و همچنین کشتی توقیف شده کره ای وارد تهران شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه گذشته در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد.

یونهاپ می افزاید در دیدار چوی با عراقچی، دیپلمات ایرانی همچنین خواستار تلاش چوی برای یافتن «ساز و کار لازم» برای حل مساله دارایی های مسدود شده ایران در کره به عنوان «اولویت اول» در روابط دوجانبه شد.

این گزارش می افزاید که چوی در این دیدار همچنین خواستار آزادی زودهنگام کشتی توقیف شده بوده است، اما این مقام ایرانی بار دیگر تاکید کرده است که این توقیف "فقط به دلیل ملاحظات فنی و آلودگی زیست محیطی است."

شکست مذاکرات ایران - کره جنوبی برای آزادی کشتی توقیف شده

سایت "کی بی اس" وابسته به رادیو تلویزیون کره جنوبی هم روز دوشنبه در گزارشی نوشت: مقامات دولت کره جنوبی و ایران روز یکشنبه درباره آزادی یک نفتکش کره جنوبی و خدمه آن که توسط ایران توقیف شده بود، گفت و گو کردند، اما نتوانستند به توافق برسند.

این گزارش می افزاید وزارت امور خارجه دو کشور تایید کردند که "چوی جونگ کون" معاون اول وزیر خارجه کره و عباس عراقچی همتای ایرانی وی روز یکشنبه در تهران درباره مسائل مورد علاقه دو طرف گفت و گو کردند.

"کی بی اس" با استناد به منابع دیپلماتیک مدعی است که چوی به شدت خواستار آزادی سریع کشتی و ۲۰ ملوان آن شده است او همچنین درخواست کرده است ایران شواهد قابل توجهی در مورد اینکه این کشتی کره جنوبی باعث "آلودگی نفتی" در آبهای خلیج فارس شده ارائه دهد.

این گزارش می افزاید ایران بارها از سئول خواسته است تا به موضوع هفت میلیارد دلار پول ایران که تحت تحریم های آمریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است بپردازد و تاکید کرده است که بلوکه کردن این وجوه غیرقانونی است.

ایران خواستار آزادسازی پول های بلوکه شده است

"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی با اشاره به سفر هیات دیپلماتیک کره ای به تهران و دیدار معاون وزیر خارجه کره با عباس عراقچی نوشت: مقامات ایرانی در این دیدار خواستار آزادسازی پول های بلوکه شده بودند.

گزارش به نقل از عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران آورده است: روند اقدامات کره جنوبی نشان دهنده «تسلیم» این کشور در برابر «سیاست های اخاذی» واشنگتن است و «قابل قبول نیست».

عراقچی با اشاره به چندین دور مذاکره بی حاصل که اخیراً بین دو کشور برگزار شده است گفت: ایران معتقد است که دارایی های تهران «بیش از تحریم های نامشروع واشنگتن، به دلیل عدم وجود اراده سیاسی از طرف دولت کره جنوبی" مسدود شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه این دیدار نتیجه ای نداشته است از قول چوی نوشت: سفر وی به ایران نشانه این است که کره جنوبی به موضوع دارایی های ایران اهمیت می دهد و قصد دارد با حل مشکلات موجود بین دو کشور اعتماد به روابط دوجانبه را در سال ۲۰۲۱ برگرداند.

کره جنوبی از سیاسی کردن توقیف کشتی خودداری کند

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چین هم در مطلبی با اشاره به سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به تهران نوشت: در حالی که ایران از سئول می خواهد تا ۷ میلیارد دلار پول مسدود شده در بانک های کره ای را به این کشور برگرداند از مقامات کره جنوبی خواسته است از سیاسی کردن مساله توقیف کشتی خود در خلیج فارس پرهیز کنند.

این گزارش می افزاید که ایران اتهامات مربوط به گروگانگیری نفتکش کره جنوبی و خدمه آن را رد کرده و گفته این سئول است که دارایی های ایران را "گروگان" نگه داشته است.

این روزنامه چینی می افزاید: علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم پیشتر گفته بود «این نفتکش براساس دستور دادگاه و به دلیل «آلودگی محیط زیست» توقیف شده است.

توقیف کشتی، استراتژی تهران برای ضربه به واشنگتن است

بخش رادیویی "کی بی اس" کره جنوبی هم در گزاشی ضمن پرداختن به موضوع توقیف نفتکش کره ای گزارش کرد ایران می گوید کشتی کره ای را به دلیل نگرانی های زیست محیطی توقیف کرده است با این حال کارشناسان معتقدند این حادثه ممکن است بخشی از استراتژی سیاسی تهران برای هدف قرار دادن واشنگتن باشد.

کارشناسان به این رادیو کره ای گفته اند زمان وقوع این حادثه که همزمان با تنش های واشنگتن و تهران بر سر افزایش سطح غنی سازی اورانیوم بوده است نیز قابل تامل است.

کارشناسان همچنین حدس می زنند که تهران به دنبال یافتن راهی برای آزاد سازی ۷ میلیارد دلار دارایی های توقیف شده خود نزدک بانک های کره ای است.

آزادسازی دارایی های ایران، اولویت روابط دو جانبه

پایگاه خبری "ژاپن نیوز" هم ضمن بازتاب اخبار کشتی توقیف شده کره ای توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش کرد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی روز یکشنبه به منظور گفت و گو در مورد این کشتی راهی ایران شده است.

گزارش می افزاید در حالی که سئول خواستار آزادی این کشتی توقیف شده است ایران هم تاکید کرده است که آزادسازی دارایی های توقیف شده تهران در اولویت اول روابط دو جانبه قرار دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین