تولید واکسن مشترک با کوبا بعد از خرید خارجی و کواکس در اولویت ایران

سلامت،   3991012017 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
تولید واکسن مشترک با کوبا بعد از خرید خارجی و کواکس در اولویت ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: احتمالا اولین واکسن های کرونا که به ایران می رسد از مسیر خرید مستقیم از یک کشور خارجی است، بعد از آن سهمیه ایران از سبد کوواکس می رسد، سپس تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با یک شرکت کوبایی است و پس از آن واکسن ایرانی تامین می شود.

کیانوش جهانپور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همان طور که وزیر بهداشت قبلا اعلام و رئیس جمهوری هم بر آن تاکید کرده است، برای تامین واکسن کرونا چهار مسیر مختلف دنبال می شود که شامل خرید مستقیم از یک کشور خارجی تولید کننده واکسن تایید شده، خرید از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی، تولید مشترک با یک شرکت خارجی و تولید واکسن کرونا در داخل است.

وی ادامه داد: در این زمینه برای خرید مستقیم واکسن کرونا از یک کشور خارجی اقداماتی انجام شده و زمانی که نتیجه آن قطعی شود به مردم اعلام می شود، برای خرید واکسن کرونا از سبد کوواکس نیز اقدامات لازم انجام شده، البته مشکلاتی برای انتقال پول وجود داشت که بر طرف شد و از مسیر سازمان بهداشت جهانی در زمان مقرر و پس از شروع توزیع آن، واکسن کرونا وارد کشور می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود. شرط ایران برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود، به هر حال برخی شرکتهای خارجی در این زمینه مذاکراتی با ایران داشتند ولی در زمان حاضر فقط یکی از موسسات قدیمی و شناخته شده کوبا در حوزه واکسن سازی که از سالهای قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است و بر اساس همان پلتفورم و زمینه همکاری و با همان فناوری موضوع تولید واکسن کرونا را هم هر دو موسسه دنبال کرده اند.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایران- کوبا در ایران انجام می شود

جهانپور افزود: فاز یک کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماههای پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هر اقدام دیگری که قرار باشد برای تولید مشترک واکسن کرونا در ایران انجام شود و هر کارآزمایی بالینی که برای تولید واکسن لازم باشد، زمانی در ایران انجام می شود که طرف مقابل شرایط ایران را بپذیرد. تاکنون فقط یک موسسه کوبایی شرایط ایران را پذیرفته است.این موضوعی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر آن تاکید کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: فناوری تولید واکسن مشترک ایران و کوبا، فناوری ساب یونیت است که طی آن بخشی از پروتئین ویروس تولید می شود و قرار است طی این همکاری مشترک این فناوری به ایران منتقل شود. 

آخرین اخبار از تولید واکسن کرونا در ایران

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در کنار این اقدامات، مسیر تولید واکسن کرونا در داخل نیز دنبال می شود. اقدام برای تولید واکسن کرونا در داخل از ابتدا توسط ۱۶ شرکت ایرانی شروع شده بود و تا این لحظه ۱۲ تقاضا و اعلام آمادگی برای تولید واکسن کرونا در ایران به سازمان غذا و دارو وصول شده و از این تعداد ۸ شرکت پرونده فعال دارند و از این هشت شرکت یک مورد وارد فاز کارآزمایی بالینی انسانی شده، دو شرکت دیگر نیز به زودی وارد فاز مطالعه بالینی انسانی می شوند.

جهانپور گفت: بر اساس برنامه زمانی بندی انجام شده، خرید مستقیم واکسن از یک کشور خارجی از بقیه مسیرها جلوتر است. البته همزمان اقدامات لازم برای خرید از سبد کوواکس هم انجام شده است. به نظر می رسد خرید مستقیم واکسن کرونا از یک کشور خارجی زودتر از بقیه محقق می شود. بعد از آن خرید از کوواکس، بعد از آن تولید مشترک با یک کشور خارجی و بعد هم تولید واکسن کرونا در داخل را خواهیم داشت و به نظر می رسد عمده نیاز کشور از مسیر تولید داخل تامین خواهد شد.

وی افزود: هنوز زمان دقیقی برای ورود واکسن کرونا به کشور و شروع واکسیناسیون در کشور را نمی توان اعلام کرد و با توجه به تقاضای بالای خرید واکسن در کشورهای مختلف دنیا اقدامات لازم انجام می شود البته هر واکسنی برای واردات به کشور باید شرایط سازمان غذا و داروی ایران را باید احراز کنند، باید حتما در کشور مبدا مجوز مصرف گرفته باشد و استفاده از آن واکسن برای مردم آن کشور شروع شده باشد. هر زمان که با توجه به شرایط سازمان غذا و دارو، یک واکسن تولید شده خارجی مجوز بگیرد، اقدامات لازم برای خرید و ورود واکسن به کشور انجام می شود.

شرط ایران برای خرید واکسن خارجی

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در هر صورت هر واکسنی که تاییدیه های بین المللی یا تایید سازمان غذا و داروی کشور مبدا را داشته باشد و در کشور مبدا هم واکسیناسیون با آن شروع شده باشد می تواند در  ایران مورد بررسی قرار گیرد و اگر سازمان غذا و داروی ایران تایید کند، خریداری می شود.

وی افزود: فعلا تعداد کاندیداهای خرید واکسن از خارج خیلی محدود است و قاعدتا در هفته های آینده تعداد این کاندیداها بیشتر می شود، شاید فعلا با توجه به شرایط ایران تعداد معدودی واکسن شاید در حد سه واکسن می توانند کاندیدای خرید باشند اما به زودی این تعداد بیشتر می شود.

جهانپور گفت: در مورد واکسن های خریداری شده از کوواکس نیز هنوز نمی توانیم زمان دقیقی برای ورود واکسن به کشور اعلام کنیم چون هنوز کوواکس توزیع واکسن را شروع نکرده است و چون این کار با محوریت سازمان بهداشت جهانی انجام می شود اول باید سازمان بهداشت جهانی واکسن مورد نظر را تایید کند، بعد واکسن های سبد کوواکس را دریافت و بعد شروع به توزیع کند. ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریداری کرده ولی هنوز توزیع این واکسن شروع نشده است.

به گزارش ایرنا، تاکنون سه واکسن فایزر بایو ان تک، مدرنا و اکسفورد-آسترازنکا توانسته اند مجوزهای بین المللی را اخذ کنند و برخی کشورها واکسیناسیون شهروندان خود را با یکی از این واکسن ها شروع کرده اند.

بر اساس اعلام دولت ها تاکنون بیش از ۸۳ میلیون نفر در دنیا به طور قطع به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. در ایران نیز از اسفند ۹۸ تاکنون که به طور رسمی ابتلا به این بیماری اعلام شد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۴۲نفر به این بیماری مبتلا شده و ۵۵ هزار و ۲۲۳ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند، بیش از پنج هزار بیمار کرونا نیز با وضعیت وخیم در آی سی یو هستند.

دیدگاه کاربران

سعید روشن کرمانشاهی!؟۱۷۵۸۶۴۰۱۰:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
تولید واکسن با کوبا!؟
ناشناس۱۷۵۸۷۵۳۱۳:۲۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
کوبا در عین خودکفایی سیستم پزشکی خیلی خوبی داره.
ناشناس۱۷۵۸۷۷۵۱۳:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
کوبا بدلیل تحریمهای آمریکا در خیلی از حوزه ها پیشرفت داشته بخصوص داروسازی. اگر نمیدانستید مطالعه کنید.
ناشناس۱۷۵۹۳۱۹۲۲:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
عزیزم چرا پرت میگی کشوری که با دنیا تبادلات نداره توی چی پیشرفت می کنه؟؟؟ شما کوبا رو ندیدی ولی من دیدم مردم توی نیاز اولیشون موندن حالا بیان واکسن تولید کنند؟؟؟
ناشناس۱۷۵۸۸۱۲۱۴:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
محض اطلاع، بهترین پزشکان دنیا برای کوبا هستند! یه جستجو کوچولو تو گوگل بکنید به انگلیسی، اونوقت حساب کار دستتون میاد.
ناشناس۱۷۵۸۹۸۷۱۸:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
کوبا یکی از قویترین سیستم های بهداشت در جهان را دارد
ناشناس۱۷۵۸۶۸۷۱۱:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
پس واکسن ایرانی چی شد که کلی تو بوقش کردین و کلی هزینه و تبلیغش کردین؟ اون جواب نداد رفتین سراغ شریک برای واکسن جدید؟
سالم۱۷۵۸۷۵۷۱۳:۲۵:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
واکسن ایرانی مراحل تست انسانی را میگذراند و باید دو مرحله چهارده روز و بیست و هشت روز بعد از اولین تزریق را بگذراند تا تست شود بعد از سپری شدن این زمان آزمایش شونده در معرض ویروس قرار میگیرد اگر مبتلا نشد مراحل بعدی انجام میگیرد که این زمان حدود سه ماه وقت خواهد برد . بدیهی است که تا آن زمان نمی شود صبر کرد و باید واکسن را از کشور های دیگر وارد کنیم تا واکسن خودمان به بهره برداریی برسد . گذشته از این تهیه 160 میلیون دوز واکسن خودش هم زمان بر هست .
ناشناس۱۷۵۸۹۲۱۱۶:۳۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
اول متن را مطالعه فرمایید.
ناشناس۱۷۵۸۹۹۱۱۸:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
آقای عزیز چه اشکال داره چند مسیر طی بشه؟ واکسن ایرانی چند ماه باید صبر کنیم جواب بده، تو این مدت راه دیگه ای اگر هست، طی میشه شما هم حال آدم رو بهم میریزید از بس غر میزنید و خود تحقیری میکنید.گرچه برای شما فرقی نمیکنه.‌‌
ناشناس۱۷۵۸۶۹۷۱۱:۴۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
واکسن خارجی که همون واکسن چینیه ارزونی خودتون واکسن ایرانی هم بگذارید برای همونا که تبلیغشو می‌کنن واکسن فایزر ومدرنا وجانسون رو که نمی‌خرید، همون واکسن آکسفوردکه از سبد کواکس قراره فرستاده بشه بگذارید برای ما
ناشناس۱۷۵۹۰۴۱۱۹:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
برو همون فایزر بزن ..
ناشناس۱۷۵۹۳۵۵۲۲:۵۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
شما وارد کن من حتماً فایزر می‌زنم شما هم صبر کن ستاد اجرایی، واکسن ملی برات تولید کنه مثل خودروی ملی و سیمای ملی که مایه‌ی افتخارِ شما هستن
ناشناس۱۷۵۸۷۲۸۱۲:۳۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
لااقل با روسها اینکار را انجام می دادید دیگه تولید واکسن که قاعدتا سیاسی نباید باشه احتمالا کوبا را انتخاب کردید که چشم امریکا در بیاد ولی جان بیماران کرونایی را هم یک جایی لحاظ کنید
ناشناس۱۷۵۸۷۵۱۱۳:۱۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
کشور قحط بود؟! کوبای عقب افتاده و فقیر..
ناشناس۱۷۵۸۷۶۱۱۳:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
کوبا و تولید واکسن خیلی کمدی است .
ناشناس۱۷۵۸۸۶۰۱۵:۱۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
اگه کوبا قبول نکرد اشکال نداره با ترینیدادوتوباگو هم میتونیم واکسن بسازیم!!!
ناشناس۱۷۵۸۸۷۲۱۵:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
براي ايران كشوري بهتر از كوبا پيدا نمي شود اين اخوت مبارك باشد.
حسن۱۷۵۸۸۷۴۱۵:۳۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
لطفا شفاف باشید. خرید از یک کشور خارجی؟ این کشور خارجی اسم ندارد؟
ناشناس۱۷۵۸۸۷۵۱۵:۳۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
ونزوئلا را هم شريك كنيد.
ناشناس۱۷۵۸۸۹۸۱۶:۱۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
واکسن کوبا بر اساس ویروس کزاز است و بهتر می بود از واکسن روسیه برای تولید مشترک استفاده می شد
ناشناس۱۷۵۸۹۰۴۱۶:۱۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
ای بابا چی کار می کنید؟ دو سه تا پروژه رو درست و حسابی بگیرید تا آخر برید دیگه. کم از این شاخه به اون شاخه بپرید
رحمتی۱۷۵۸۹۷۳۱۷:۵۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
ظاهرا چندین پروژه بزرگ در حال انجام است. اما آنچه جالب توجه است علاوه بر واکسن های داخلی در حال انجام کار مشترک با بزرگترین قدرت واکسن سازی در دنیا هستیم ! بله درست شنیدید کوبا واقعا ..
ناشناس۱۷۵۹۰۳۰۱۹:۰۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
.سطح سواد دانشمندان ما فقط در سطح کوبا است..تا الان چه چیزی از کوبا از بابت تولید علم و اکتشاف و صنعت در دنیا دیده ایم که فکر می کنید کوبا می تواند در تولید علم یار ما باشه ..
ناشناس۱۷۵۹۲۹۱۲۲:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
.. بخش پزشکی کوبا جزو سرآمدهاست در دنیا ضمنا شما در خیلی زمینه ها سرآمد دنیا هستید
ناشناس۱۷۵۹۲۹۵۲۲:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
بد نیست در مورد جایگاه کوبا خصوصا در زمینه تولید واکسن مطالعه بفرمایید اول اندیشه وانگهی گفتار
ناشناس۱۷۵۹۳۶۲۲۳:۰۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
یک مدیر تو این کشور نداریم.
امیر۱۷۵۹۷۰۳۱۰:۳۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
من یکی دو سال پیش یه سفر رفته بودم کوبا، مردم بیچاره ای داره ولی چون دانشگاه مجانیه گویا خیلی سیستم علمی و پزشکی خوبی دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین