خصوصی سازی موفق بود حتی اگر همه ناراضی باشند!

گروه اقتصادی الف،   3991010146 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
خصوصی سازی موفق بود حتی اگر همه ناراضی باشند!

وزیر محترم اقتصاد در گفتگویی که به تازگی با یکی از خبرگزاری ها داشته با تحلیل موضوع خصوصی سازی و ابعاد آن تاکید کرده است مواردی که در این باره مورد انتقاد افکار عمومی و البته کارشناسان اقتصادی در سال های گذشته بوده در صد کمی از واگذاری ها را شامل می شود اما برخی می خواهند جور دیگری  القا کنند. 

این موضعگیری در حالی است که بر  اساس تحلیل منطقی اظهارات خود وزیر محترم اقتصاد( بدون رجوع به نظرات کارشناسی مخالف دیدگاه آقای وزیر ) معلوم می شود که بر خلاف نظر ایشان روند خصوصی سازی در کلیت خود نیز به هدف نرسیده و صورت ماجرا چنین نیست که یک روند کلی قابل دفاعی وجود داشته باشد و به طور طبیعی مشکلاتی نیز در اجرای آن پدید آمده باشد. 

 آقای دژ پسند به خوبی اهداف مختلفی را که می توان از  اجرای سیاست خصوصی سازی متصور بود بر شمرده و گفته است هدف از خصوصی سازی  می تواند درآمد زایی برای دولت باشد یا بهره‌وری بنگاه اقتصادی یا تقویت و توانمندسازی بخش خصوصی یا کوچک‌سازی دولت یا دیگر اهدافی که ممکن است وجود داشته باشد اما حتی به اعتقاد وزیر اقتصاد نیز در همین گفتگو، دراین باره که هدف اصلی از خصوصی سازی کدامیک بوده اجماعی وجود نداشته است! به علاوه وقتی کارنامه خصوصی سازی را در اجرا نگاه می کنیم به اذعان کارشناسان در مجموع  هیچکدام از این اهداف یا اصلا محقق نشده یا تحقق بسیار ناچیزی داشته و بنابراین معلوم نیست که چرا و چگونه از نظر آقای دژ پسند روند خصوصی سازی در کل قابل دفاع ارزیابی شده و تنها درصد کمی از این واگذاری ها دارای مشکل است؟! بله؛ ممکن است در بقیه واگذاری ها_  به گفته ایشان 96درصد_ به ظاهر خلاف قانونی صورت نگرفته باشد. اما توفیق سیاست خصوصی سازی امر دیگری است. 

توصیف روند خصوصی سازی صورت گرفته از زبان ایشان چنین است : 

برخی از روش‌های واگذاری، ادامه حیات بنگاه واگذار شده را با چالش مواجه ساخته و برخی دیگر نیز مسیر خصوصی‌سازی را به انحراف برده و برخی در ایفای تعهدات به دولت دچار مشکل شده‌اند. از مهم ترین ابهام هایی که در واگذاری ها وجود دارد،  پایین بود حصه نقدی و طولانی بودن دوره تنفس، روش قیمت گذاری، عدم ایفای به موقع تعهدات و عدم شفافیت اطلاعات ارائه شده برای اقناع افکار عمومی است.

ایشان یادآوری کرده است :

  تا زمانیکه هدف اصلی در واگذاری کسب درآمد باشد، اهلیت فنی، تجربی و علمی متقاضیان کمتر مورد توجه قرار می گیرد و اصل بر توانمندی مالی متقاضی قرار می گیرد. بنابراین ملاک عمل، بالاترین قیمت در مزایده قرار می گیرد. این امر به این معنا است که هر شخصی توان خرید شرکت را دارد و منابع لازم را در اختیار دارد، ذیصلاح است. چنانکه در بسیاری از واگذاری ها اینگونه عمل شد. هرچند تا سال گذشته موضوع اهلیت فنی- تخصصی و مدیریتی متقاضی در قوانین به عنوان چارچوبی که حتما باید رعایت می شد، قید نشده بود و در سال گذشته لزوم توجه به این موضوع با تاکید وزارت اقتصاد و مصوبه هیئت واگذاری از طریق اصلاح دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی و احراز و پایش اهلیت مدیریتی متقاضی خرید سهام، به عنوان یک قید کلیدی در نظر گرفته شد. در این دستورالعمل ویژگی‌ها و شرایط اهلیت مدیریتی و چارچوب احراز آن در هیئت واگذاری تصویب شد و برای اجرا به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ گردید.

با کنار هم گذاشتن این اظهارات چگونه می توان نتیجه گرفت روند خصوصی سازی قابل دفاع بوده و مشکلات آن حداقلی است!؟ وقتی نه در اهداف این تصمیم بزرگ اجماع وجود داشته نه در روش های اجرا خواسته ها محقق شده و نه اهلیت فنی متقاضیان تا همین سال گذشته لحاظ شده،  نمی توان از کلیت اجرای این تصمیم خطیر و بسیار بزرگ دفاع کرد .

تجربه ناموفق واگذاری برخی از شرکت های بزرگ و مهم نیز _که در سال های اخیر مشکلات آن روز به روز بیشتر مطرح شد_ قاعدتا برای سنجش توفیق خصوصی سازی معیار دقیقتری نسبت به رقم 4 درصدی است که آقای وزیر برای ناچیز شمردن واگذاری های مشکل دار  مطرح کرده اند. 

موفقیت روند خصوصی سازی تنها به این شرط در افکار عمومی و نزد کارشناسان قابل  پذیرش است که تعداد واگذاری ها، نحوه آن و مقایسه شرایط قبل از واگذاری و بعد از آن از نظر بهره وری، اشتغال، رضایت کارگران، اثر مثبت کلان در اقتصاد  و .. محاسبه شود. چنین محاسبه ای نیز بدون یک تعریف جامع و مشترک از اهداف، انجام شدنی نیست. مثلا اگر هدف خصوصی سازی ها فقط کوچک شدن دولت یا کاهش هزینه های آن بوده چه بسا این امر ( هر چند در تحقق آن نیز تردید وجود دارد) محقق شده باشد اما آیا هدف بهره وری و افزایش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال هم محقق شده؟!  پاسخ مثبت به این پرسش ها آسان نیست و این عدم توفیق نیز لزوما ربطی به ماجراهای تحریم در سال های گذشته ندارد . 

 متاسفانه تصمیم بسیار مهم و سرنوشت ساز خصوصی سازی آن هم در ابعادی وسیع _ به طوری که طی آن قرار شد بخش بسیار بزرگی از اقتصاد کشور که پیش از آن دولت و بخش عمومی عهده دار آن بود از حیطه فعالیت های دولتی خارج شود_ بسیار با عجله و بی برنامه به اجرا درآمد. آن هم در حالی که به اعتقاد منتقدان، به اندازه کافی درباره این تغییر مسیر مهم در تفسیر اصل چهل و چهار قانون اساسی به افکار عمومی  توضیح داده نشد. 

دیدگاه کاربران

mostaf.kamali95@yahoo.com۱۷۵۷۲۴۳۰۰:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بر اثر تلاطمات اقتصادی و رانت و رشوه و انواع مظاهر دیگر فساد افراد زیادی به ثروت های باد اورده و حرام نجومی و افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی رسیده اند در گام دوم انقلاب و با اجرای قانون از کجا آورده ای و مشروعیت سنجی اموال باید به ایجاد تعادل اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی ایجاد شده از فرش تا عرش اقدام نمود
ناشناس۱۷۵۷۳۷۴۰۷:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
سبد سبد گل یاس ریاست رییسی بر مسند قضا بس که چه زیبا و بجاس-***با سند تحول قوه قضا جول و پلاس مفسدین از هر طیف و جناح بر روی هواس
حسين علي سبد سبد گل رز۱۷۵۷۶۲۸۱۱:۱۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
براي جناب رئيسي موفقيت روز افزون در دستگاه قضا آرزومنديم
ناشناس۱۷۵۷۸۵۱۱۴:۱۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
حسنعلی سبد سبد گل یاس یک برند شناخته شده است جناب حسینعلی با نام های مشابه وارد نشوید دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه هر دو جان سوزند اما حسنعلی کجا و حسینعلی کجا
ناشناس۱۷۵۷۳۸۷۰۸:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اشکال در اینجا است که عده ای در کشور حاشیه امن دارند. تا زمانی که این چنین است، رانت، چپاول، دزدی و غارت ادامه دارد.
ناشناس۱۷۵۸۱۵۴۱۹:۱۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
.. کسانی که حاشیه امن دارند شک نکن که عامل اسرائیل هستند
ناشناس۱۷۵۷۴۲۴۰۸:۳۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
عوارض آزاد راه تهران شمال (قطعه 1) از ده دی 99 شد 40 هزار تومان. خوش به حال کسی که در این آزاد راه سرمایه گذاری کرد!
ناشناس۱۷۵۷۸۴۷۱۴:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دقیقا وزیر محترم از کدام قسمت خصوصی سازی دفاع کردند؟ رونق صنعت واگذار شده؟ >>> صنعت نیشکر و دشت مغان که به فنا رفت کوچک شدن دولت؟ >>> حالا وزیر دولت باید بیاد بشه سخنگوی کارفرما و مشاور آلام کارگرها کاهش تصدی گری؟ >>> حالا علاوه بر دولت ، قوه قضائیه و نیروی انتظامی و زندانها هم درگیر اون صنعت شدند
ناشناس۱۷۵۸۱۹۶۲۰:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دلت خوشه اخوی، میشه برای تصمیم های به این مهمی در کشور فکرایی که باید اول کار باشه، آخر کار کرد؟ کسی که نوش دارو بعد مرگ سهراب میاره یا .. یا ..در هر دو صورت از اول اشتباهی بوده اونجا که هست یا بوده.
ناشناس۱۷۵۷۲۴۷۰۰:۳۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز سعی و تلاش نیست همچنین امام علی ع فرمودند ثروت های حرام را اگر کابین زنانشان کرده باشند به بیت المال باز میگردانم
ناشناس۱۷۵۷۳۸۹۰۸:۰۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
چه کسی می خواهد و می تواند این کار بکند؟
ناشناس۱۷۵۷۴۰۲۰۸:۱۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ما که بر عکس آن را شاهدیم. روز به روز گردن کلفت ها چاق تر و فربه تر می شوند و سفره مردم تهی تر و خالی تر می شود.
ناشناس۱۷۵۷۴۴۴۰۹:۱۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کدام‌فرمایش‌مولاراانجام‌داده‌ایم‌که‌این‌دومی‌باشد
ناشناس۱۷۵۷۲۵۲۰۰:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
سوال این است که افرادی که اقدام به خرید بنگاه های دولتی تحت عنوان خصوصی سازی کرده اند چگونه و از چه راهی سرمایه خرید را اورده اند آیا در میان تمامی این ثروتمندان کلان می توانید کسی را معرفی کنید که ثروت او صرفا از کار و تلاش و تولید مادی و معنوی و فکری بوده باشد
ناشناس۱۷۵۷۳۷۷۰۷:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اتفاقا کارشون بسیار فکری بوده و بعضا با اتاق فکر به این ثروت های نامشروع رسیده اند اما فکرشان در جهت منفی و چپاول بوده با هوش سیاه
ناشناس۱۷۵۷۳۹۱۰۸:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خریدن معنی ندارد. بهتر است از واژه تصاحب نام برد.
ناشناس۱۷۵۷۲۵۹۰۰:۴۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بر اثر وجود سیستم بانکی فاسد در طی سالیان زیاد سپرده های مردم که باید از آنها در جهت تولید و اشتغال استفاده میشده به اشخاصی داده شده که از آنها به عنوان بدهکاران کلان بانکی یاد میشود و با این تسهیلات کلان که صرف امور دلالی و کاذب شده به ثروت های غیر قابل شمارشی رسیده اند و جالب است باز هم پول بانک ها را پس نداده اند اگر به مسله واگذاری ها خصوصی سازی رسیدگی شود مشخص می باشد که خریداران واحدها همان بدهکاران کلان بانکی می باشند که با پول خود بیت المال اقدام به خرید این واحدها با چوب حراج کرده اند
ناشناس۱۷۵۷۳۷۹۰۷:۴۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دو تن از مفسدین اقتصادی کشور با گرفتن ضمانت نامه صوری از مدیران وقت یکی از بانک ها اقدام به خرید ۴۰ درصد بانک سرمایه می کنند و سپس با بدست آوردن کرسی مدیریت در آن بانک و گرفتن تسهیلات کلان بنام انواع شرکت‌های کاغذی خود کرده اند مفسدین اقتصادی با این شگردها به این سرمایه ها رسیده اند
ناشناس۱۷۵۷۳۹۳۰۸:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بر طبق سایت رسمی بانک مرکزی ایران، نظام بانکداری ما نظام بانکداری اسلامی است.
ناشناس۱۷۵۷۴۵۱۰۹:۲۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
آیا می دانید تعدادی از بانک های کشور حساب پس انداز قرض الحسنه ندارند یعنی شما اگر مراجعه کنید و دقیقا بگویید من می خواهم یک حساب پس انداز قرض الحسنه باز کنم نمی توانید و شما را به حساب های با نام های دیگر و کاربرد های دیگر سوق می دهند یعنی اصلا در سیستم کاریشان حساب پس انداز قرض الحسنه ایجاد نشده
ناشناس۱۷۵۷۴۴۶۰۹:۱۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شلم شوروا بوده تا خصوصی سازی
ناشناس۱۷۵۸۳۳۰۲۲:۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شلم شوربا
ناشناس۱۷۵۸۶۱۰۱۰:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
چه خواجه علی چه علی خواجه
ناشناس۱۷۵۷۲۶۲۰۰:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
چرا باید دادگاه رسیدگی به رییس سازمان خصوصی سازی با آن همه واگذاری مسله دار و تبعات ایجاد بجای رسیدگی در دادگاه های ویژه اقتصادی در دادگاه معمولی برگزار شود چه دست های پنهانی قصد پنهان کردن مفاسد در واگذاری ها را دارند
ناشناس۱۷۵۷۲۶۶۰۰:۵۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
یکی از کسانی که میلیون ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته مربوط به شرکت هفت تپه بوده و تنها بک مورد از اقدامات آنها خرید ۱۲۰۰۰ سکه با کمک و مساعدت چه باندهایی اینان اقدام به این کارها کرده اند
ناشناس۱۷۵۷۲۶۹۰۱:۰۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ریاست محترم قوه قضاییه طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس دهم تصویب شد ولی عواملی نگذاشتند اجرایی شود لطفا هییتی را مامور رسیدگی فرمایید به این مسله مهم رسیدگی فرمایند طبری خای زیادی هم در سیستم و شبکه بانکی کشور از گذشته های دور بوده و هستند نمایندگان مجلس یازدهم باید این تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور را به سرانجام برسانند و منافع فسادی را که در گذشته صورت گرفته و افراد دخیل را شناسایی و به مجازات لازم برسانند
ناشناس۱۷۵۷۳۹۶۰۸:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
طرح تفحص از صدا و سیما به کجا رسید؟
ناشناس۱۷۵۷۴۵۲۰۹:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
صدا و سیما دانشگاه است
ناشناس۱۷۵۷۵۲۸۱۰:۰۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
برجامو پله کردند صداو سیما را ذله کردند
ناشناس۱۷۵۷۶۷۸۱۱:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دولت چرا از راه اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران استنکاف کرد؟!
ناشناس۱۷۵۷۲۷۵۰۱:۰۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بنویسیم خصوصی سازی بخوانیم چوب حراج به سرمایه های ملی به نا اهلان
ناشناس۱۷۵۷۳۹۷۰۸:۰۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بخوانیم تاراج و جمع آوری غنایم جنگی!
ناشناس۱۷۵۷۲۸۱۰۱:۲۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
وقتی صلاحیت روحانی را تایید و انتخاب می‌کنیم ؛ دیگر بی انصافیست اگر توقع داشته باشیم از کوزه‌ی انتخاب همان طراویده که در او بوده
ناشناس۱۷۵۷۵۰۹۰۹:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
همان طراویده که در او بیده
ناشناس۱۷۵۷۲۹۶۰۱:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
این آقایان موفق شدند بیت المال را به تاراج بدهند و جیب برخی ها را پر کنند.
ناشناس۱۷۵۷۳۰۲۰۱:۵۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
سیاست ما باید بر اقتصاد غیر دولتی باشد. ما باید یک شهر جدید و مدرن در کنار خلیج فارس بعنوان مرکز صنایع الکترونیک و کامپیوتر و نرم افزارها با خیابانها و فرودگاه مدرن در کنار خلیج فارس احداث کنیم شبیه به سیلیکون ولی یا شنژن چین یا سنگاپور یا نئوم عربستان. وقتی شما شهر مدرن با ساختمانها و سواحل و رستورانهای مدرن احداث کنید مردم داوطلبانه خواهند رفت.
ناشناس۱۷۵۷۳۷۰۰۷:۲۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خصوصی سازه باید هر چه سریعتر متوقف شود. غلط است اندر غلط.
مصطفي۱۷۵۷۳۷۲۰۷:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
استراتژي درست فكر درست اما در عمل ؟؟؟!!!!
ناشناس۱۷۵۷۳۷۳۰۷:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
این آقای دژپسند صیغه مبالغه است . بدترین وزیر اقتصاد تاریخ ایران .
ناشناس۱۷۵۷۵۱۴۰۹:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بر اثر قحط الرجال پس از استیضاح وزیر صمت و اقتصاد دو وزیر .. زمام را بدستشان دادند و اوضاع را دو صد چندان بدتر از وزرای استیضاحی کردند
ناشناس۱۷۵۷۵۵۹۱۰:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
واقعا خصوصی سازی به شیوه الان حراج مملکت است نه چیز دیگر یک نفر تصمیم میگیرد سرمایه ملی را به هرکس وهر قیمتی که دلش خواست واگذار کند چه ضرورتی دارد این بزرگترین کارخانه ها واملاک ملی به این شیوه واگذار شود وعلاوه بر ضرر مردم بیچاره باعث بی اعتمادی به مسوولین واثبات عدم دلسوزی آنها نسبت به حقوق مردم شود بعد هم دولت از اینهمه درآمد نتوانست مشکلات خودش را حل کند بعضی از دلالان در این آشفته بازار اندازه بودجه مملکت به جیب زدند
ناشناس۱۷۵۷۵۶۱۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خصوص سازی چیست؟ به فروش اموال عمومی به خودیها با قیمت خیلی ناچیز و به واسطه وامی که به خریدار پرداخت میشود،^ خصوص سازی ^ گفته میشود.
ناشناس۱۷۵۷۶۰۲۱۱:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
آنهائیکه به خصوصی سازی ایراد می گیرن نگاه باندی و رانتی دارند. خود آنها از سر و صدقه انقلاب برج ساز شدند زمین میلیاردی دریافت کردند و .. هر چیزی از دست دولت خارج شود حتی به مفت، باز هم به نفع کشور است. چون دولت مدیر لایقی ندارد
ناشناس۱۷۵۷۷۳۴۱۲:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شما درست می فرمایید مساله این است که چیزی از دست دولت خارج نمیشود بلکه فقط معاف از نظارت می شود و قابل چپاول
ناشناس۱۷۵۷۷۱۷۱۲:۱۱:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نه تنها عذرخواهی بابت فساد و بی خیالی در تاراج بیت المال نمی کنند، بلکه طلبکارانه موضع میگیرند که اشکالی نداشت ... پس برای چی رفیق .. ..رو بازداشت کردند جناب پوری حسینی را؟ برای اتلاف بیت المال در سازمان خصوصی سازی نبود؟! یعنی هفت تپه و کشت و صنعت مغان و هپکو اراک و آلمینیوم المهدی و .. برای مفتخوری اینا کافی نیست
ناشناس۱۷۵۷۹۲۹۱۵:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بانک، بیمه، آموزش، سلامت و تامین اجتماعی میبایستی ملی (دولتی) و صنایع غیر استراتژیک میتوانند با رعایت قوانین ضد انحصار خصوصی باشند.
ناشناس۱۷۵۷۹۹۱۱۶:۴۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
قطعا موفق بوده چون جیب ..زاده ها رو خوب پرو پیمان کرده
بهرام۱۷۵۸۱۹۴۱۹:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خصوصی سازی یک دزدی بزرگ و رانت برای خودی ها بود
ناشناس۱۷۵۸۵۷۱۰۹:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
شکی در این نیست که برای جیب گشاد برخی مسوولین خصوصی سازی بسیار بسیار موفق بوده این را از حسابهای بانکی خارج از کشورآنها و فرزندانی که در امریکا مشغول تحصیل هستند به وضوح میتوان دریافت
yektanetتریبون

آخرین عناوین