خطرات اسید فسفریک نوشابه برای سلامت انسان

سلامت،   3991006140

اسید فسفریک در بسیاری از غذاها وجود دارد اما میزان بیش از حد آن اغلب به مشکلات کلیوی و قلبی، تحلیل رفتن عضلات و پوکی استخوان منجر می شود.

خطرات اسید فسفریک نوشابه برای سلامت انسان

عصر ایران به نقل از «لیو لاو فروت» نوشت: «نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا از محصولات پرفروش در جهان هستند. به عنوان مثال، هر شهروند آمریکا سالانه حدود ۴۵ گالن نوشابه مصرف می کند. در حقیقت، مردم بیش از این که آب بنوشند، نوشابه مصرف می کنند که می تواند به مشکلات سلامت قابل توجهی منجر شود.

نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی‌زا نه تنها استخوان های انسان را تخریب می کنند، بلکه تقریبا به هر عضوی از بدن آسیب می رسانند.

خطرات اسید فسفریک در نوشابه

در مطالعه پوکی استخوان فرامینگهام، تراکم معدنی استخوان (BMD) در ۱,۴۱۳ زن و ۱,۱۲۵ مرد اندازه گیری شد. رژیم غذایی مصرفی این افراد با استفاده از پرسشنامه هایی که در اختیار آنها قرار گرفته بود، بررسی شده و برای تراکم معدنی استخوان، سن، قند، انرژی مصرفی، امتیاز فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، کل کلسیم مصرفی، کل ویتامین D مصرفی، کافئین دریافتی از منابع غیر نوشابه، و برای زنان استفاده از استروژن و وضعیت یائسگی تنظیم شد.

پژوهشگران دریافتند که مصرف روزانه نوشابه کولا با کاهش چشمگیر تراکم معدنی استخوان در کفل زنان مرتبط بوده که به طور معمول در مقایسه با مردان هرچه بیشتر مستعد تحلیل رفتن استخوان به واسطه تفاوت های هورمونی بین دو جنسیت هستند.

چرا این اتفاق رخ می دهد؟ گفته شده است که اسید فسفریک موجود در نوشابه کولا موجب خارج شدن کلسیم از استخوان می شود یا میزان بیش از حد فسفر مانع از جذب کلسیم می شود.

کافئین موجود در نوشابه ها، نوشیدنی های انرژی‌زا، و قهوه نیز به نظر می رسد تحلیل رفتن استخوان ها در زنان را تسریع می کند. این گونه فرض شده است که کافئین در جذب کلسیم تداخل ایجاد کرده و به دفع این ماده معدنی از طریق ادرار منجر می شود.

اسید فسفریک در بسیاری از غذاها وجود دارد اما میزان بیش از حد آن اغلب به مشکلات کلیوی و قلبی، تحلیل رفتن عضلات، و پوکی استخوان منجر می شود.

اگر با مشکلات جذب مواد مغذی مانند روده نشت‌پذیر مواجه باشید، به پوکی استخوان یا دیگر اختلالات مرتبط با استخوان مبتلا باشید، یا بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید، بهترین گزینه پرهیز از مصرف نوشابه است. این کار می تواند شما را از خطراتی که این قبیل نوشیدنی ها برای بدن انسان ایجاد می کنند، محافظت کند.

از جمله نوشیدنی هایی که باید از آنها پرهیز کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نوشابه های گازدار

- نوشیدنی های انرژی زا

- نوشیدنی های ورزشی

- نوشیدنی های چای سرد بطری شده

- نوشیدنی های قهوه بطری شده

دیگر خطرات مصرف این قبیل نوشیدنی ها

افزون بر تضعیف استخوان ها و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان، نوشابه های گازدار دارای برخی جنبه های منفی دیگر نیز هستند. آنها نه تنها می توانند موجب افزایش وزن شوند، بلکه می توانند خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان و کبد چرب را نیز افزایش دهند.

افزایش چربی

نوشابه های گازدار می توانند موجب افزایش چربی احشایی (چربی اطراف شکم) شوند که می تواند اطراف اندام های داخلی بدن را فرا گرفته و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. نوشیدن یک نوشابه گازدار در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، چربی اسکلتی، و سطوح بیشتر تری گلیسیرید را افزایش دهد.

سرطان

رنگ کاراملی موجود در بسیاری از نوشابه های گازدار می تواند حاوی دو آلاینده به نام های ۲-متیل ایمیدازول و ۴-متیل ایمیدازول باشد که مشخص شده است هر دو می توانند موجب سرطان شوند.

پوسیدگی دندان

نوشابه های گازدار می توانند آسیب جدی به مینای دندان ها وارد کرده و خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش دهند. واکنش آسیب رسان می تواند ۲۰ دقیقه پس از هر جرعه طول بکشد، از این رو، مصرف این نوشیدنی می تواند برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر باشد.

بیماری کبد چرب

زمانی که به میزان زیاد نوشابه های گازدار مصرف می کنید فروکتوز مصنوعی موجود در آنها می تواند به کبد آسیب برساند. فروکتوز به چربی تبدیل شده به تدریج میزان چربی ذخیره شده در کبد افزایش می یابد و در نهایت به بیماری کبد چربی غیر الکلی منجر می شود.

دیابت نوع ۲

پژوهش ها نشان داده اند که نوشیدن یک قوطی نوشابه گازدار در روز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند خورده است.

زوال عقل

مصرف میزان زیاد نوشابه گازدار می تواند حافظه و توانایی های تصمیم گیری را مختل کند و به شرایطی مانند بیماری آلزایمر منجر شود. همچنین، سطوح بالاتر گلوکز با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل پیوند خورده است.

نوشیدنی های جایگزین

اگر قصد دارید مصرف نوشابه های گازدار را کنار گذاشته یا با هوس مصرف این نوشیدنی ها مقابله کنید، مصرف گزینه های سالم‌تر مانند آب گازدار ساده یا کامبوچا را مد نظر قرار دهید.

همچنین شما می توانید نوشیدنی های طبیعی شیرین یا آب طعم‌دار شده با تکه های میوه و گیاهان دارویی را مصرف کنید.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین