مهریه ۱۰۰۰ میلیاردی برای جوانی که ۵۰ میلیون هم سرمایه ندارد، باطل و خلاف شرع است

گروه اجتماعی الف،   3990830015 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
مهریه ۱۰۰۰ میلیاردی برای جوانی که ۵۰ میلیون هم سرمایه ندارد، باطل و خلاف شرع است

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی ضمن انتقاد از تعیین مهریه های نجومی با اشاره به موضوع تعیین حکم حبس برای موضوع مهریه، گفت: معتقدیم جای بدهکار زندان نیست بلکه زندان جای بزهکار و جنایتکار است.

حجت الاسلام حسن نوروزی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع مهریه، حواشی و موضوعات مرتبط با این امر اظهار داشت: در موضوع مهریه به چند اصل معتقد هستیم، یکی امر فرهنگ سازی است تا اینکه مهریه به صورت شرعی تعیین و اخذ شود، مهریه ۱۰۰۰ میلیاردی برای یک جوان که ۵۰ میلیون هم سرمایه ندارد هم باطل و هم خلاف شرع است.

وی ادامه داد: صدا وسیما، رسانه ها، علما و بزرگان باید این این امر را به مردم تفهیم کنند که تعیین مهریه های زیاد ۱۰۰۰ سکه و ۲ هزار سکه برای جوانی که برای مثال تازه از سربازی آمده، صحیح و شرعی نیست، البته مگر برای کسی که توان مالی آن را داشته باشد، اینکه می گویند مهریه را چه کسی داده چه کسی گرفته باید توجه کنند همه دادند و همه گرفتند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با بیان این عقیده که معتقدیم جای بدهکار زندان نیست بلکه زندان جای بزهکار و جنایتکار است، تصریح کرد: شخصی که ندارد باید کاسبی کند تا هم خودش را سیر کند و هم دِین طلبکار را پرداخت کند، ما در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در حال بررسی دقیق این موضوع هستیم و طرحی را در این خصوص تهیه کردیم و در حال تبیین موارد هستیم.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: معتقدیم اصل بر اعسار است، یعنی بدهکار تمکن مالی ندارد مگر اینکه طلبکار خلاف آن را ثابت کند، اما اگر ثابت شود که بدهکار تمکن مالی دارد و مال خود را به نام دیگری کرده تا دِین را پرداخت نکند با او برخورد می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۴۸۹۲۱۱:۱۹:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۳۰
آره بابا، همان یک جلد کلام الله و دو شاخه گل کافیه. چند سال بعد هم که رفت سراغ یکی دیگه تقدیم خانم میکنه اونهارو. ان شاء الله خدا از این دامادها قسمتتون کند
ناشناس۱۶۹۵۳۶۶۱۹:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۳۰
تعادل باید رعایت شود. بهترین راه حل محاسبه سقف مهریه مشابه محاسبه دیه است تا زن هم پس ازجدایی مشکل مالی نداشته باشد.
ناشناس۱۶۹۵۴۱۲۲۰:۲۶:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۳۰
جو الکی نده نه ۱۰۰۰ تا نه هیچی
ناشناس۱۶۹۵۴۴۲۲۱:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۳۰
دوران مهريه و جهيزيه و اين بساط ها تمام شده زوجها بصورت مساوى هرچه دارند متعلق به هم است
ناشناس۱۶۹۵۴۵۱۲۱:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۳۰
باید توان مالی افراد زنان عقد مشخص باشه و بنا بر توان مالی افراد تضمین گرفته شود.
ناشناس۱۶۹۵۴۸۷۲۲:۰۷:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۳۰
پسری که آهی در بساط ندارد، نباید زیر مهریه سنگین برود. باید با همسنگ خودش ازدواج کند. اگر زیر بار مهریه سنگین برود، اشتباه و خطا کرده و باید تاوان پس دهد.
ناشناس۱۶۹۵۶۱۱۰۰:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱
دقت در همسر گزینی و دریافت یا پرداخت مهریه در ابتدای عقد و سازگاری شروط ازدواج موفق هستند وگر نه مهریه بالا بی ضمانت فقط وسیله انتقام برای روز مباداست.
علی۱۶۹۴۸۹۸۱۱:۲۸:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۳۰
وای وای از مهریه.بلای جون زندگی مشترک.اهرم فشاری از سمت زن جهت به صلابه کشیدن مرد .واقعا قانون .. ای است نمیدونم چرا اصلاح نمیشه
ناشناس۱۶۹۴۹۰۴۱۱:۳۳:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۳۰
اثبات تمکن مالی خود بار دیگری بر دوش قوه قضاییه است .باید همانند کشورهای اسلامی در همان اول ازدواج مهریه پرداخت شود یا قسط بندی شود . الان شرایط کشور خاص است و باید به هر نحو ازدواج تسهیل شود .
ناشناس۱۶۹۴۹۰۵۱۱:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۳۰
عقد هم مثل هر قراداد دیگه ای باید منصفانه باشه. اگر مهریه با توجه به شرایط دو طرف و مدت زندگی و حق طلاق و غیره منصفانه نبود، دادگاه باید میزان مهریه رو کاهش بده. تقسیط کافی نیست.
ناشناس۱۶۹۴۹۰۸۱۱:۳۸:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۳۰
اصلا کلا چرا باید مهریه داد. الان که تمکین وجود نداره در زنان و تمام حقوق شرعی مرد سلب شده و زن ایرانی مثل زن غربی رفتار میکنه. مرد ایرانی چرا باید زیر بار مهریه بره؟..
ناشناس۱۶۹۴۹۱۹۱۱:۴۶:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۳۰
پس ایشون بفرمایند زمانیکه همسر یک خانم میره دنبال هوس بازیهای خودش اون موقعی خانم برای احقاق حق خود که همون مهریه هستش چه جوری بطلبه
ناشناس۱۶۹۵۳۵۳۱۹:۳۹:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۳۰
زنان باید یاد بگیرند که وابسته و طفیلی مردان نباشند. بعضی از زنان متاسفانه حتی خودشان هم عقیده دارند که نوعی کالا محسوب می شوند!!
ناشناس۱۶۹۵۸۴۵۰۹:۱۷:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱
به خانمها حق طلاق بدهند
ناشناس۱۶۹۴۹۲۶۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۳۰
بطور جدی و واقعی ارثیه زن از پدرش نصف برادرش است بطور جدی و واقعی زن اگر فرزند داشته باشد فقط از یک هشتم اموال همسرش ارث می برد و اگر فرزند نداشته باشد نصف اموال و مابقی به صندوق دولت واریز می شود در حالی که مرد اگر از زنی فرزند داشته باشد نصف اموال همسرش را ارث می برد و در صورت نبودن فرزند تمام اموال ! دیه زن نصف مرد است و حتی دیه جنین پسر دو برابر مادرش است اگر مردی زنی را بکشد خانواده زن باید نصف دیه انسان کامل را به خانواده ی مرد بپردازند تا قاتل مجازات شود و اگر خانواده زن پول نداشته باشند قاتل آزاد می شود ! این قوانین بطور جدی و واقعی اجرا می شود ولی کسی معترض نیست ! چرا به تنها حق زنان یعنی مهریه معترض هستید ولی به این قوانین عجیب نه ! چرا این قوانین بر مبنای دستور خدا و شرع است و مهریه نه ! چرا با انبوه زنان که برای طلاق گرفتن تحت زورگویی و اخاذی قرار دارند کسی معترض نیست ؟؟ تمام قوانین را عادلانه کنید و زن و مرد را برابر ببینید اگر در کشوری مردسالار زندگی نمی کنیم الف مدیون تمام زنان ایران هستی اگر منتشر نکنی
ناشناس۱۶۹۵۴۴۳۲۱:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۳۰
تمام قوانین حقوقی و اسلامی به نفع زنان است. نفقه و مهریه و تهیه خانه و مخارج فرزندان و هزینه ازدواج و... همه بر عهده مرد است. شما فقط از ارث می گویی.
ناشناس۱۶۹۴۹۵۳۱۲:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۳۰
جوان بدون سرمایه خودش حواسش جمع کنه مهریه بالا نندازه من ۱۴ تا مهر خانومم کردم از اولم حرفم یکی بود و السلام
الم۱۶۹۴۹۷۳۱۲:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۳۰
اگه غیر شرعی چرا قانون را اصلاح نمیکنید این همه شرع شناس هست چرا دم نمیاورند چرا اجازه ثبت چنین تعهدات غیر شرعی را میدهند با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود اگر بدهکار مجرم نیست پس کلاه برداری هم جرم نیست بستن تعهدات کذب هم جرم نیست کجای کارید اتفاقا بدهکاری نوعی کلاه برداری پیشرفته است که اسیبهای جبران ناپذیر زیادی بجای میگذارد و همه را نسبت به تعهداتش بی خیال میکند و جامعه را به طرف بی توجهی و بی مسیولیتی و بی اعتمادی سوق میدهد بدبختی از انجا شروع شد که گفتن معتاد بیماره و به آن رسمیت بخشیدند
ناشناس۱۶۹۵۰۱۴۱۳:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۳۰
شاید برخی مسئولان بدشون نمیاد که ازدواج سفید زیاد بشه. وگرنه مهریه مشکلیه که در هیچ کشور دیگه ای به این شکل وجود نداره. در ایران هم تازه بوجود آمده. راه حل شرعی هم داره.
ناشناس۱۶۹۵۰۷۸۱۴:۳۹:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۳۰
اگر مهریه بالای 14 سکه شد باید از داماد درخواست سند در خصوص اموالش شود تا مشخص شود آیا این میزان سرمایه دارد یا خیر و اگر نداشت مهریه بالا ثبت نشود! ضمنا شروط ضمن عقد که غیر اسلامی و غیر انسانی نیز هست باید حذف شود! مثلا یکی از شروط این هست که اگر مرد بچه دار نشود زن می تواند از او طلاق بگیرد! این کجای دین اسلام و زندگی ائمه آمده! در اروپا در بند ازدواج آمده هست که در تمام سختی ها و مریضی ها کنار هم زندگی می کنیم آنوقت اینجا چه!؟
ناشناس۱۶۹۵۳۲۲۱۹:۱۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۳۰
مرد هر وقت دلش خواست می تواند طلاق بدهد و برود دنبال کارش ! ولی زن برای طلاق گرفتن باید عسر و حرج اثبات کند یا به داماد گرامی باج کلان بدهد تا طلاق بگیرد این نا عادلانه نیست ؟؟ آنقدر قوانین ضد زن و ناعادلانه زیاده که از حد گذشته شما دیگه کوتاه بیا
ناشناس۱۶۹۵۳۶۷۱۹:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۳۰
چرا 14 سکه؟ برای بعضیها همین 14 سکه هم خیلی زیاده. برای بعضیها خیلی کم. باید با توجه به میزان دارایی و درآمد افراد باشه.
محمد رضا۱۶۹۵۴۷۶۲۱:۵۰:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۳۰
اونموقع ازدواج صفر می شه ، چند تا جون الان امکان دادن حتی ۱۴ سکه موقع ازدواج دارن مگه.
ناشناس۱۶۹۵۷۳۵۰۷:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱
به همان دلیلی که مرد بدون هیچ دلیلی میتونه زنشو طلاق بده. هیچ دلیلی. انقدر همه قوانین به نفع شماست اصلا حاضر نیستید ظلمی که به زنان میشه رو ببینید
ناشناس۱۶۹۵۱۷۵۱۶:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۳۰
مهریه فقط ۵۰ سکه تمام
ناشناس۱۶۹۵۳۵۰۱۹:۳۷:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۳۰
شما مثل این که خیلی پولداری!!؟
ناشناس۱۶۹۵۴۵۰۲۱:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۳۰
به عبارتی 700 میلبون تومان! هیچ جوانی اینجوری ازدواج نخواهد کرد... مهریه یعنی یک هدیه که مهرمرد به زن رو نشون میده نه یک. سرمایه گذاری...
ناشناس۱۶۹۵۲۲۷۱۷:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۳۰
مهریه های کلان بنیاد خانواده را سست کرده از قوه قضائیه انتظار دخالت داریم
ناشناس۱۶۹۵۲۵۹۱۷:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۳۰
نهله و اجرت المثل هم باید باطل شود
ناشناس۱۶۹۵۳۲۵۱۹:۱۳:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۳۰
با قوانین فعلی حاضری دخترت بدون مهریه و حقوق دیگر ازدواج کند ؟ اگر طرف روانی و منحرف و بیکار و معتاد بود چطور طلاق دخترت را می گیری ؟؟
ناشناس۱۶۹۵۴۶۹۲۱:۴۲:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۳۰
تقسیم نصف اموال بعد از طلاق به نظر عادلانه می آید
مهدی۱۶۹۵۴۸۲۲۲:۰۰:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۳۰
معجونی از این اظهار نظر ها و عملکردتان مشروعیتی برای همزیستی سفید ایجاد کرده اید که دیگر ازدواج سنتی ندارد
احمد۱۶۹۵۵۰۹۲۲:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۳۰
کی داده کی گرفته ؟؟!!!اما خدایی اگه داره داماد مهر کنه ، مهر زن تعداد زیاد سکه نزنید تا گرفتار نشید ، مراقب باشید .
ناشناس۱۶۹۵۶۰۲۰۰:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱
قانون باید تصریح کنه مهریه همان اول عقد پرداخت بشه و لا غیر
ناشناس۱۶۹۵۷۷۳۰۸:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱
مهریه رو نقدی کنید . طرف دوست 10000 سکه بده، نقدی بده. نه تعهدهای الکی...... برای افراد فعلی هم زندان رو حذف کنید با توجه به درآمد فرد بعد از کسر مخارج ضروری زندگی قسط بندی بشه. مثلا 1/3 حقوق فرد مجرد. 1/4 حقوق فرد متاهل 1/5حقوق فرد دارای یک فرزند و ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین