حذف دو چهره اصلاح‌طلب از فهرست نامزدهای انتخاباتی/مهندسی معكوس بخاطر لاریجانی/روايت روحانی از محدودیت‌های جدید کرونايی/دستگيری تروریست معروف/بيماری قاليباف موجب شادی برخی سياسيون شد؟

گروه سیاسی الف،   3990810105 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند. 

 حذف دو چهره اصلاح‌طلب از فهرست نامزدهای انتخاباتی/مهندسی معكوس بخاطر لاریجانی/روايت روحانی از محدودیت‌های جدید کرونايی/دستگيری تروریست معروف/بيماری قاليباف موجب شادی برخی سياسيون شد؟

آخرين آمار كرونا در ايران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۰ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که دو هزار و ۴۱۷ نفر از آنها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۱۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۴ هزار و ۸۶۴ نفر رسید.

وی توضیح داد: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

 حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور درباره تصمیمات جديد برای اعمال محدودیت‌های کرونایی گفت: ما امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت‌ها نسبت به 25 استان با شرایط خاصی در نظر گرفتیم، هم‌چنین برای 46 شهرستان با شرایطی متفاوت در نظر گرفتیم و محدودیت‌هایی که از قبل برای 43 شهرستان قبلی در نظر گرفته شده بود، تمدید کردیم. برای این 25 مرکز استان تصمیم از چهارشنبه تا جمعۀ بعدش یعنی 10 روز این محدودیت‌ها اعمال می‌شود؛ عمدتاً از این محدودیت‌ها تحت عنوان فعالیت‌های 3 و 4 که عمدتاً مباحث آموزشی و محل تجمع است، برای ده روز ممنوع می‌شود و این موارد توسط سخنگوی ستاد ملی بیان خواهد شد.

بيشتر بخوانيد:

شناسایی ۷۸۲۰ مبتلا و فوت ۳۸۶ کرونایی در ایران

روحانی: محدودیت‌های جدید در ۲۵ مرکز استان اعمال می‌شود/ افراد محله باید به کمک بیماران قرنطینه‌ای بیایند

بهبودیافتگان کرونایی دوباره مبتلا می‌شوند؟

***

 مرگ و میر کرونا در تهران ۱۰۰ درصد افزایش یافته/ ظرفیت بهشت‌زهرا تکمیل شده

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: آمار مرگ و میر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا افزایش یافته و به طور کلی نسبت به قبل از شیوع کرونا آمار فوت و مرگ و میر در پایتخت ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد مرگ و میر در تهران نسبت به قبل از کرونا به دو برابر رسیده است، گفت: ظرفیت بهشت‌زهرا به صورت کلی تکمیل شده، ولی این سازمان با طرح ابتکار‌هایی پیش‌بینی‌هایی انجام داده تا دفن اموات با مشکل مواجه نشود.

بيشتر بخوانيد:

درخواست مجلسی‌ها برای تعطیلی تهران

اعداد ترسناک کرونا در ایران تنها طی یک هفته + نمودار

***

درخواست ۱۳۰ نماینده مجلس از وزارت خارجه برای احضار سفیر فرانسه

تعدادي از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضاء بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه درخواست کردند تا در پاسخ به اظهارات اخیر دولتمردان فرانسه، سفیر این کشور را احضار کند.

بيشتر بخوانيد:

درخواست نمایندگان مجلس برای احضار سفیر فرانسه

***

دستگیری سرکرده گروه تروریستی الاحوازیه در ترکیه

کانال خبری صداوسیما در تلگرام، از دستگیری سرکرده الاحوازیه خبر داد. این کانال نوشت: «حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود از عناصر سرکرده گروهک تروریستی حرکت الانفصال (جدایی طلبان اهواز) است که در ترکیه بازداشت و به تهران منتقل شده است. گروهک‌ جدایی طلب و تروریستی الاحوازی در دو دهه اخیر جنایات متعددی از جمله آشوب های ابتدای دهه ۸۰ و حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه سال ۹۷ را در کارنامه سیاه خود دارد و دستهای عناصر آن به خون دهها شهروند بیگناه اهوازی آغشته است.»

بيشتر بخوانيد:

سرکرده الاحوازیه دستگیر و به ایران منتقل شد

رئیس دستگیر شده گروهک تروریستی الحوازیه کیست؟

***

قانون انتخابات درست نباشد،کشور تباه می‌شود

سیدمصطفی آقامیرسلیم، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود به مهر گفت: اگر قانون انتخابات مناسب و دقیق نباشد و کسانی که صلاحیت‌های لازم را ندارند به ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس انتخاب شوند، کشور را انحراف و تباهی فرامی‌گیرد.

ميرسليم گفت: تأخیر ما در بها دادن به احزاب و در نتیجه مواجه شدن با پدیده احزاب شب انتخابات، از مصیبت‌هایی است که مردم‌سالاری دینی ما را تهدید کرده و می‌کند. ما نه تنها احزاب قوی در این چهل سال ایجاد نکردیم، بلکه بر اثر غلبه پدیده فردگرایی هر جا شده ضربه‌ای به تحزب زده‌ایم، غافل از اینکه این رویگردانی از تشکیلات سیاسی در کشوری که می‌خواهد بر مبنای مردم سالاری دینی اداره شود، مستقیماً ما را به سمت خودکامگی سوق می‌دهد، البته به تدریج، به گونه‌ای که متوجه نمی‌شویم از کجا و چگونه داریم ضربه می‌خوریم و اعتماد عمومی را زایل می‌کنیم.

اين عضو کمیسیون اصل نود تصريح كرد: اکنون هم نیروهای انقلاب باید با محور قراردادن تشکل‌های سیاسی گرد هم آیند و چند جبهه را تشکیل دهند و بهترین افرادِ معتقد به اهمیت و ضرورت تشکیلات سیاسی را به مردم پیشنهاد دهند و در انتها ان‌شاءالله ائتلافی با محور قراردادن اصول انقلاب بر پا و به مردم در انتخاب اصلح کمک کنیم. این فرآیند، تعامل طولانی مدتی را ایجاب می‌کند که مقدمات آن آغاز شده و امیدواریم به شکل مردم‌سالارانه پیش برود و گرفتار آفات فردگرایی نشود.

***

گزینه کارگزاران برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کیست؟
باشگاه خبرنگاران نوشت: از مدت‌ها پیش اختلافشان شروع شده بود؛ از همان روزهایی که نام علی لاریجانی به عنوان گزینه اصلی حزب کارگزاران بر زبان‌ها آمد؛ حالا روز به روز بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نزدیک می‌شویم و زمزمه‌های اختلاف درونی اعضای این حزب هم بیشتر به گوش می‌رسد...با این رویه به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان و به خصوص کارگزاران درگیر یک دور باطل شده‌اند که در نهایت ممکن است به انشعاب درون کارگزاران بیانجامد.

آفتاب یزد نوشت: هرچند این روزها کسی در میان جامعه به این فکر نمی‌کند که چه کسی برای 1400 کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود و اساسا چه کسی بشود بهتر است یا بدتر اما در میان محافل سیاسی تب انتخابات کم کم داغ شده است. جریان‌های سیاسی که طبیعتا به دنبال این هستند که از فصل انتخابات بیشترین سهم قدرت را برای خود بچینند و در این راه گزینه‌های مختلفی که دارند را سبک و سنگین می‌کنند.

در این میان البته به نظر می‌رسد بخش مهمی از آن دسته از مردمی که دلسرد از مشارکت شده‌اند حامیان اصلاح‌طلبان هستند و این جریان شرایط دشوارتری را دارد. با این حال درمیان گروه‌های اصلاح‌طلب کارگزاران نگاه ویژه‌ای دارد. این گروه به نظر می‌رسد اساسا اعتقادی به از بین رفتن سرمایه اجتماعی اصلاحات ندارد و به فکر مهره چینی خودش است این درحالی است که بخش‌های دیگر اصلاح‌طلبان هم اکنون با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند که چه کنیم تا دوباره مردم را به سمت خودمان بکشانیم...

با توجه به آنکه کارگزارانی‌ها بارها با این انتقاد مواجه شده‌اند که چرا به دنبال ائتلاف هستید و نه یک گزینه 100 درصد اصلاح‌طلب، گویی از طریق راهکار مهندسی معکوس به دنبال رسیدن به لاریجانی هستند!... اما مانور بیش از حد کارگزاران بر روی این نکته که با وجود روند تایید صلاحیت‌ها احتمالا گزینه‌ای برای اصلاح‌طلبان باقی نخواهد ماند چقدر به واقعیت نزدیک است؟ این موضوع از سوی این جریان درحالی مطرح می‌شود که چهره‌های شناخته شده‌ای در میان اصلاح‌طلبان حضور دارند که به احتمال بسیار مشکلی برای تایید صلاحیت نیز نخواهد داشت...

اگر هدف، برخی احزاب اصلاح‌طلب این است که در راستای آرمان‌های اصلاحات گام بردارند مسیر آن حمایت از کاندیدای 100درصد اصلاح‌طلب است اما اگر هدف این است که به هرشکلی برخی در قدرت بمانند و منافعی ببرند در این صورت می‌توان داشته‌های موجود را یا تخریب کرد و یا حذف کرد تا در نهایت به گزینه‌ای رسید که ریسک کمتری دارد! اصلاح‌طلبان یکبار برای پیروزی با ریسک کم در سال 92 گزینه اصلی خود را کنار گذاشتند و از روحانی حمایت کردند هرچند که انتخابات را بردند اما اعتبار خود را باختند!‌ای بسا اگر در آن سال انتخابات را باخته بودند امروز شرایط بهتری داشتند!

***

بال راست جناح چپ به دنبال علي لاريجاني؟

 روزنامه اعتماد نوشت: «محسن هاشمي» و «اسحاق جهانگيري» احتمالا از گزينه‌هاي حزب كارگزاران سازندگي براي انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۴۰۰ خط مي‌خورند. حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در گفت‌وگويي كه ديروز منتشر شد، به خبرگزاري دولت خبر داده كه رايزني‌ها با اين دو عضو كارگزاران تاكنون بي‌نتيجه بوده و آنها نامزدي در انتخابات نيستند... با اين حال مرعشي خبر داده كه حزب همچنان در حال رايزني درباره ديگر شخصيت‌هاي مورد توجه در حزب و در حال بررسي گزينه‌هاست تا نامزدي را كه توانايي بيشتري براي تحليل برنامه جسورانه اقتصادي كارگزاران دارد، انتخاب كند اما با حذف اين دو گزينه بال راست جناح چپ سراغ كدام گزينه‌ها خواهد رفت؟ و آيا كانديداتوري علي لاريجاني جدي‌تر خواهد شد؟... اخيرا زمزمه‌هايي شنيده مي‌شد كه جهانگيري كار ستادي براي انتخابات را كه از يكي، دوماه پيش از اين آغاز كرده بود، متوقف كرده و با اظهارات مرعشي مشخص شد كه احتمال كانديداتوري او وجود ندارد. 

اين روزنامه در ادامه از علي لاريجاني، عباس آخوندی، علی مطهری، مجید انصاری به عنوان نامزدهاي بالقوه اين حزب نام مي برد و در پايان مي نويسد: علاوه بر این گزینه‌ها شنیده می‌شود که نام سردار حسین دهقان نیز در میان گزینه‌های آنها دیده می‌شود.

***

 جهانگیری که هیچ، خود خاتمی هم شانسی در انتخابات ندارد

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره جایگاه واقعی اسحاق جهانگیری در دولت به فردا گفت: قبل از ورود به مسئله انتخابات و مسئله عملکرد اقتصادی آقای جهانگیری باید به این نکته اشاره کنیم که آقای جهانگیری در دولت دوم آقای روحانی دیگر جایگاه سابق خود را نداشت و این یک واقعیت است که دچار افت شدید مدیریتی و حتی سیاسی شد. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره قدرت واعظی در دولت دوم روحانی اظهار کرد: بعد از آنکه آقای جهانگیری جایگاه خود را از دست داد، به خصوص آقای واعظی و بعد از او نوبخت، شریعتمداری و رحمانی‌فضلی قدرت گرفتند و عملا این چهارنفر افراد تعیین‌کننده در دولت شدند...آقای روحانی از چنین حالتی بدش نمی‌آید و دوست دارد که همه مشکلات گردن جهانگیری افتاده شود و او در نگاه عمومی عامل همه گرفتاری‌های اقتصادی معرفی شود.

زيباكلام گفت: مهم این است که پنج‌درصد از آن 24میلیونی که در سال96 به آقای روحانی رأی دادند هم پای صندوق نمی‌آیند حتی اگر خودِ آقای خاتمی نامزد جبهه اصلاحات شود؛ بنابراین جهانگیری که هیچ خود خاتمی یا دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب هم هیچ شانسی در انتخابات پیش رو ندارند.

بيشتر بخوانيد:

مسئولیت بسیاری از مشکلات دولت به عهده جهانگیری است

***

كرونا گرفتن قاليباف موجب شادي اصلاح طلبان شد؟

روزنامه صبح نو نوشت: اصلاح‌طلبان برخلاف مدعای خود، روز‌به‌روز دارند سنگرهای جدیدی از ضداخلاق‌گرایی را فتح می‌کنند. ابتلای رییس مجلس به کرونا، موجی از تحلیل‌های سیاسی‌زده و حتی خوشحالی از سوی تجدیدنظرطلبان را به همراه آورد. ایشان از کرونای رییس مجلس سوءاستفاده کردند تا نشان بدهند موضع قبلی‌شان مبنی بر لزوم رعایت عقلانیت در شرایط فعلی، بیراه نبود و رییس مجلس اکنون دارد چوب عامل نبودن به این عقلانیت عافیت‌جویانه را می‌خورد. این در شرایطی است که آن‌ها از این نکته مهم غافلند که درد مردم را کشیدن، نه خجلت که افتخار دارد...

چنانچه حتی قالیباف با وجود رعایت همه پروتکل‌ها، در حین بازدید از مراکز درمانی یا نظارت میدانی در خوزستان یا سیستان‌و‌بلوچستان به کرونا مبتلا شده باشد، مساله‌ای نیست که خجالت یا لاپوشانی به همراه بیاورد چراکه حضور در کنار مردم و کادر درمانی، ولو به قیمت گرفتاری و ابتلا به بیماری، افتخاری است که البته نصیب مسوولانی که 9‌ماه خود را در قرنطینه حبس کرده‌اند، نمی‌شود. مسوولانی که تعبیری منفعت‌جویانه و عافیت‌طلبانه از عقلانیت دارند و حاضر نیستند با حضور میدانی خود، مردم را در رنج موجود همراهی کنند. 

***

رئیس‌جمهور پیروز آمریکا ‌منتظر انتخابات 1400 ایران خواهد بود

محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح طلب به روزنامه شرق گفت: در سیاست خارجی کشورها تغییرات سریع و ناگهانی، کم اتفاق می‌افتد؛ به‌ویژه در کشورهایی که از توسعه‌یافتگی بیشتری برخوردار هستند، این‌طور نیستند که با رفتن یک دولت و آمدن دولتی دیگر تغییرات ناگهانی پیش بیاید. البته استثنا هم هست و ترامپ استثنا بود که وقتی آمد سیاست‌های دولت‌های قبلی را در خیلی از موارد زیرورو کرد و به ‌همین ‌دلیل در بسیاری از حوزه‌ها با کشورها و مجامع بین‌المللی درافتاد و وارد تنش یا تخاصم شد.

اين فعال سياسي اصلاح طلب گفت: امیدوارم ترامپ مجددا انتخاب نشود، چون فکر می‌کنم این اتفاق دوران سختی را برای ما در پی خواهد داشت. به نظر من اگر ترامپ دوباره انتخاب شود سیاست فشار حداکثری خودش را ادامه خواهد داد و در دور دوم این موضوع هم اضافه خواهد شد که ترامپ تا حدی از ایران زخم‌خورده است چون خیلی تمایل داشته که در دوره قبل از انتخابات بتواند با ایران مذاکره کند و به عنوان برگ برنده در انتخابات مطرح کند و به این وسیله تا حدی رأیش را بالا ببرد که هرچه فشار آورد موفق نشد به چنین نتیجه‌ای برسد و این هم به دلایل خصومت او با ایران اضافه می‌شود

ميردامادي گفت: به ‌همین ‌دلیل به نظرم درصورتی‌که بایدن در انتخابات پیروز شود، نباید انتظار تغییر ناگهانی داشته باشیم و تصور کنیم سیاست آمریکا با آمدن بایدن به دوران قبل از ترامپ برمی‌گردد و به شرایط دوران اوباما خواهد رسید. به نظرم چنین اتفاقی نخواهد افتاد...باتوجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هم چند ماه بعد از آمدن بایدن است -‌چون ریاست‌جمهوری بایدن از اول بهمن شروع می‌شود که حدود سه، چهار ماه با انتخابات ما فاصله دارد- این احتمال زیاد است که آنها تا حدی منتظر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بمانند و گام‌های اصلی را در آن زمان بردارند.

***

مجمع، میدان‌دار اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰

آرمان ملي نوشت: پس از سال‌ها بزرگان و ريش‌سفيدان اصلاح‌طلب به‌واسطه شرايط خاص جامعه وارد صحنه شده‌اند تا اگر اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس را به رقيب واگذار کردند، اين‌بار انتخابات 1400 را به‌راحتي از کف ندهند. جلسه اخير مجمع روحانيون مبارز با محوريت انتخابات 1400 و بررسي راه‌حل‌هاي مختلف براي حضور بهتر و موثر‌تر در انتخابات نشان مي‌دهد که گويا اين‌بار مجمع روحانيون را به‌عنوان تشکل ميداندار اصلاح‌طلبان در آوردگاه 1400 بدانيم.

حجت‌الاسلام سيدمحمد‌علي ابطحي درباره جزئيات جلسه اخير مجمع مي‌گويد: «قرار شد که کميته‌اي در مجمع روحانيون مبارز تشکيل شود تا در اين کميته بحث‌ها درخصوص اينکه ما چگونه مي‌توانيم موانع مشارکت فعال خودمان و جامعه را از سر راه برداريم بحث و بررسي صورت گيرد.»...

بااين‌حال برخي معتقدند اينکه بزرگان و پيران جريان اصلاحات پس از سال‌ها وارد عرصه سياست عملي شده‌اند و مي‌خواهند ميدانداري کنند نشان از آن دارد که شرايط عمومي جامعه چندان به نفع اصلاح‌طلبان نيست و بايد همت مضاعفي صورت گيرد تا ابتدا رويکرد مردم را نسبت به فرآيند انتخابات و حضور و مشارکت در اين مهم تغيير داد و پس از آن با اشاره به اينکه اصلاح‌طلبان همواره بر مدار محوريت مطالبات مردم حرکت کرده‌اند و هر زمان که قدرت در اختيار آنها بوده و اختيارات لازم را داشته‌اند توانسته‌اند با اقدامات عملي خود در حوزه‌هاي مختلف رضايتمندي جامعه را ولو به‌صورت نسبي برآورده سازند، نگاه جامعه را نسبت‌به اصلاح‌طلبان مثبت نمود.

عملکردهاي انتقادآميز دولت که موجبات نارضايتي و اعتراضات مردم را فراهم کرده از يک‌سو و عدم تاثيرگذاري اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تحت عنوان فراکسيون اميد باعث شده تا امروز اگر نگوييم مردم از اصلاح‌طلبان رويگردان شده‌اند اما نگاه خنثي به اصلاح‌طلبان دارند و از آن سرمايه اجتماعي سال 96 خبري نيست. 

***

دلایل مخالفت دولت با طرح تأمین کالاهای اساسی 

روزنامه ايران نوشت: «چطور نمایندگان می‌خواهند طرحی را اجرا کنند که پولی برای آن وجود ندارد؟» این خلاصه ایراد و اساساً اصلی‌ترین مشکل طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه به خانوارها برای تأمین کالاهای اساسی است. طرحی که کلیات آن باوجود مخالفت دولت در جلسه چهارشنبه بهارستان تصویب شد.

دلایل مخالفت دولت با طرح تأمین کالاهای اساسی مشخص است: باتوجه به‌وضع درآمدی کشور به‌دلیل تحریم و کرونا، نمی‌توان منابع پایداری برای این طرح مشخص کرد، زیرا این منابع هزینه‌ای نیست که صرفاً یک بار پرداخت شود، بلکه احتمالاً به‌صورت ماهانه باید پرداخت شود، در این صورت منابع آن از کجا قرار است تأمین شود که هر ماه، سر موعد، این مبلغ تأمین شود؟ آن هم در شرایطی که دولت در تأمین مبلغ یارانه 45 هزار و 500 تومانی که هر ماه باید سر موعد پرداخت شود هم با مشکلاتی رو‌به‌رو است. به‌همین دلیل است که نمایندگان هر بار تلاش کردند با جابه‌جایی منابع تأمین این طرح، این مشکل را رفع کنند که تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند، زیرا همه منابع درآمدی دیگر دولت، مطابق بودجه، محل مصرف مشخصی دارد و نمی‌توان در میانه سال، هزینه دیگری برای دولت تراشید، بدون اینکه به محل تأمین این هزینه‌ها فکر شده باشد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری هم چنین استدلال می‌کنند... او و نوبخت پیش‌بینی می‌کنند که طرح نمایندگان به دلایل برشمرده شده، با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد. هرچند نوبخت به نمایندگان توصیه کرد که دست‌کم یک ماه دیگر صبر کنند و کمک مدنظر خود به مردم را در قالب لایحه سال 1400 بگنجانند، البته با تعریف و تعیین دقیق محل تأمین هزینه آن.

***

كرونا و ديوان‌سالاري تودرتو

روزنامه شرق نوشت: ظهر دوشنبه هفته‌اي كه گذشت، مراسمي در مشهد برگزار شد كه جنجالي بزرگ را نه به‌واسطه موضوع و محتواي مراسم، بلكه به‌خاطر شكل و شمايل برگزاري آن، رقم زد؛ جنجالي كه شعله‌هاي آتشش، هنوز خورشيد پاييزي روز دوشنبه در افق مشهد غروب نكرده بود، ابتدا در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي زبانه كشيد و در ادامه با آن‌چه نور و گرما داشت، در نيم‌صفحه نخست و صفحات داخلي مطبوعات چاپي و رسانه‌هاي جريان اصلي طلوع كرد... اما اينكه به‌واقع مسوول واقعي برگزاري مراسم مشهد چه كسي بوده و مجوز برگزاري اين مراسم ازجانب كدام نهاد صادر شده، موضوعي پيچيده‌تر از آن است كه انتظار مي‌رود. موضوعي كه ازقضا بخش قابل‌توجهي از آن‌چه را كه به عنوان «واكنش‌هاي گسترده اين مراسم» موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت، دربر مي‌گيرد و كار به آن‌جا رسيد كه بخشي از انبوه محتواي رسانه‌اي كه در اين رابطه منتشر شد از تعابيري پليسي چون «معما» و «سرنخ» و از اين دست تعابير، از اين نوشتند كه مسوول برگزاري چه كسي بوده و مقام صادركننده مجوز كدام نهاد...

چهره‌اي چون حسين‌زاده بحريني، به عنوان يك نماينده معمم و ازجمله اصولگرايان مشهد نيز با ابراز تاسف از برگزاري چنين مراسمي در دوران شيوع كرونا كه مقام‌هاي بهداشتي اين استان را نيز نسبت به تعداد افرادي كه احتمالا در اين مراسم به كرونا مبتلا شده‌اند، به‌شدت نگران كرده است، در جمع اين منتقدان به چشم مي‌خورد.

بيشتر بخوانيد:

کرونای بد؛ کرونای خوب!

معاون وزارت بهداشت: با هر تجمعی مخالف هستیم/ لزوم برخورد قضایی با تجمعات

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۷۳۸۵۲۰:۴۰:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۰
به گفته یکی از اقتصاددانان معروف، در صورت پیروزی بایدن در انتخابات 3 روز آینده، قیمت دلار و سکه در طول یک روز حداقل 30 درصد سقوط می کند و در صورت پیروزی ترامپ، 30 درصد افزایش می یابد.
ناشناس۱۶۶۷۸۶۸۱۰:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
لاریجانی نگذاشت در وقت و موعد خودش رییس جمهور استیضاح شود و نگذاشت طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی حتی با اینکه پر صحن مجلس هم تصویب شده بود اجرایی شود
ناشناس۱۶۶۷۹۱۳۱۰:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
الان این نظر شما ربطش چی بود ؟
ناشناس۱۶۶۸۱۳۸۱۲:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
عملکردش در بوجود آمدن مسایل بنزینی هم تاثیر زیادی داشته
ناشناس۱۶۶۷۹۶۶۱۱:۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۱
اصلاح طلبان و کارگزاران سر و ته یک کرباسند و هیچکدام بفکر مردم نیستن و فقط بفکر منافع حزبی و شخصی شون هستن.
ناشناس۱۶۶۷۸۸۳۱۰:۲۷:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
تا حالا اینو نداشتیم! چرا دولت دم خرشو بست به دم انتخابات آمریکا؟ بهونه خوبی پیداکرد
ناشناس۱۶۶۷۳۸۹۲۰:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۰
رییس جمهوری یک پست تشریفاتی است که هیچ نقشی بارزی در کشور ندارد.
ناشناس۱۶۶۷۸۸۱۱۰:۲۴:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
خجالت بکش پس چرا میگفتین تکرارش کنیم چرا خودش هم ادعا میکرد که میتونه مشکلات رو حل کنه اختیار داشت حتی از ترامپ هم بیشتر اما ... نداشت
ناشناس۱۶۶۷۸۹۲۱۰:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۱
تو اصلا یه بار هم قانون اساسی رو دیدی!!!!!
ناشناس۱۶۶۷۹۵۶۱۱:۰۵:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
گل مراد بیدل آشفته حال تبریزی۱۶۶۷۳۹۱۲۰:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۰
اکثر مشکلات و معضلات کشور مربوط به رییس مجلس قبل است که به علت اینکه یار گرمابه و گلستان و یار غار رییس جمهور بود نگذاشت استیضاح رییس جمهور و چند وزیر و طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در زمان خودش انجام شود
ناشناس۱۶۶۷۳۹۶۲۰:۴۸:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۰
مثل روز روشن است که، قالیباف از نمایندگی مجلس استعفا داده و کاندید رییس جمهوری شده و با محسن رضایی و علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی رقابت کرده و در انتخابات پیروز می شود. دیگر چرا اینقدر از حالا قلم فرسایی کرده و مطلب تولید می کنید؟
ناشناس۱۶۶۷۴۰۰۲۰:۵۰:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۰
قالیباف چه جور کرونایی گرفته که در مجلس خودش را قرنطینه کرده؟ ظاهرا کرونای قالیباف و دیگر مسئولان از جنس کرونای ترامپ است!!!
ناشناس۱۶۶۷۹۵۹۱۱:۰۷:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۱
شادی کودکانه برخی اصلاح طلبان از کرونا گرفتن قالیباف مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۶۶۷۴۰۶۲۰:۵۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۰
آیا این درست که معصومه ابتکار می خواهد کاندید ریاست جمهوری شود؟
ناشناس۱۶۶۷۴۰۷۲۰:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۰
از فرزندان مسئولان که در آمریکا اقامت و زندگی می کنند، نظر خواهی کنید که به ترامپ رای می دهند یا به بایدن؟
ناشناس۱۶۶۷۴۲۱۲۱:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۰
برای آمرزش روح اعضای خانواده سردشتی که در راه رسیدن به انگلیس جان خود را از دست دادند و نیز اموات و فوت شدگان کرونا فاتحه ای قرائت نمایید.
ناشناس۱۶۶۷۴۲۸۲۱:۱۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۰
از جناب آقای قالیباف برای شجاعت‌ها و فداکاری‌هایش سپاسگزاریم و از خداوند سلامت ایشان را خواستاریم.
ناشناس۱۶۶۷۴۵۲۲۱:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۰
چرا محدودیتهای کرونا از چهارشنبه و نه سه شنبه (سیزدهم آبان) شدت می یابد؟
ناشناس۱۶۶۷۵۷۱۰۱:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
لاریجانی بخاطر قصورهایش در مجلس دهم و سال های قبل باید بازداشت و محاکمه شود
ناشناس۱۶۶۷۶۰۷۰۳:۴۹:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۱
کرونا گرفتن دشمن هم حتی موجب خوشحالی کسی نخواهد شد .مگه اینکه دل اون ادم از ریشه سیاه باشه.
ناشناس۱۶۶۷۶۸۷۰۸:۱۹:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۱
قالیباف چند بار کرونا می گیرد؟؟؟
ناشناس۱۶۶۷۹۶۹۱۱:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۱
گرانی و بیکاری و بیماری / پاسخ بده روحانی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین