رئوفیان: کاهش مشارکت بزرگترین ضربه را به نظام جمهوری اسلامی خواهد زد

گروه سیاسی الف،   3990809078

رئوفیان گفت: شاید برخی بگویند که رای‌آوری نامزد ما منوط به مشارکت حداقلی است من به آنان خواهم گفت که اگر رئیس جمهوری با رای حداقلی انتخاب شود از پشتوانه ملی و لازم برای مقابله و ایستادگی با توطئه‌های دشمنان و حل مشکلات کشور برخوردار نخواهد بود.   

به گزارش نامه نیوز، موسوم انتخابات است و هر یک از جریان‌های سیاسی به فکر راهی هستند که آنان را به پاستور برساند. میزان مشارکت نیز مثل همه انتخابات‌های گذشته یک دغدغه جدی است. به خصوص که در انتخابات اسفند ۹۸ با کاهش چشمگیر میزان مشارکت مواجه بودیم و برخی تحلیل‌گران معتقدند که نارضایتی مردم از وضع موجود سبب می‌شود در خرداد ۱۴۰۰ نیز تجربه مشابهی داشته باشیم. اصلاح طلبان که همیشه پیروزی خود را در گرو افزایش مشارکت دیده‌اند، با توجه به ریزش جدی سرمایه اجتماعی خود امیدی به پای صندوق آمدن مردم ندارند. در همین حال برخی از سیاسیون در جریان اصولگرا از این بابت خوشحال هستند، زیرا معتقدند که هر قدر مشارکت کمتر باشد، شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت. همین هم سبب می‌شود که فعالان حوزه سیاست دست به دست هم نداده و برای آشتی دادن مردم و صندوق‌های اخذ رای نکوشند. این در حالی است که به گفته عقلای سیاسی کاهش مشارکت آفات جدی برای کشور خواهد داشت. ضمن اینکه رئیس جمهور برآمده از رای حداقلی نیز با چالش‌های گوناگونی مواجه خواهد بود.

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین در گفتگو با «نامه‌نیوز» با این مقدمه که «مشارکت سیاسی اقدام داوطلبانه اعضای جامعه برای انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شورا‌ها و یا اعضای مجلس خبرگان رهبری است و با این هدف انجام می‌شود که افراد مورد نظر خود را در حاکمیت قرار دهند» گفت: «برگزاری انتخابات و مشارکت سیاسی وجه اشتراک نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام‌های دموکراتیک دنیا و حتی مهم‌ترین بعد از ابعاد توسعه سیاسی است».

وی افزود: «در نظام جمهوری اسلامی که یک نظام دینی است، مشارکت سیاسی مردم حکم مهر تایید بر حاکمیت مردم‌سالاری دینی را دارد. طبیعی است که شکل گیری یک نظام مقتدر سیاسی آن هم با شاخص‌های دینی فقط و فقط با مشارکت بالا و هدفمند مردم امکان دارد لذا وقتی مشارکت مردمی در نظام جمهوری اسلامی صورت نگیرد، بزرگترین ضربه به نظام سیاسی وارد می‌شود، ضربه‌ای که آمریکا یا هیچ قدرت دیگری قادر به وارد کردن آن نیست. به عبارتی این بحث بسیار اهمیت دارد و مشارکت حداقلی می‌تواند نوعی برداشتن سند بقای نظامی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشته باشد».

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اهمیت توجه مسئولان به بحث مشارکت در انتخابات، گفت: «انتخابات خرداد ۱۴۰۰ بسیار متفاوت از سایر انتخابات‌ها است. از یک سو دشمن روی انتخابات حساس است و هم خود ما باید حساسیت بیشتری روی آن داشته باشیم. جمع‌بندی من از فرمایشان امام و مقام معظم رهبری که همواره بر مشارکت حداکثری تاکید داشتند این است که اگر این امر محقق نشود، حفظ اسلام و استقلال و آزادی ملت به خطر می‌افتد. یعنی اگر بپذیریم که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضامن حفظ اسلام، نظام اسلامی و استقلال کشور است، که پذیرفته‌ایم باید تلاش کرد که حتما صورت بگیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد، همه چیز در خطر است».

وی در پاسخ به اینکه «آیا این تحلیل که کاهش مشارکت در انتخابات‌ها به پیروزی اصولگرایان منجر می‌شود و طیفی از این جریان از کاهش مشارکت استقبال می‌کند، را قبول دارید؟» گفت: «من اصلا این‌طور فکر نمی‌کنم. مهم این است که اولا مشارکت حداکثری به دلایل ذکر شده اتفاق افتد. دوم اینکه در این مشارکت حداکثری کسی انتخاب شود که بتواند مشکلات کشور را کاهش دهد. ما امروز وضعیت خوب و قابل تحملی نداریم به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی تنگنا‌های جدی وجود دارد. اینجا دیگر بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست و باید دنبال گزینه‌ای بگردیم که بتواند این گره‌ها را باز کند».

رئوفیان ادامه داد: «شاید برخی بگویند که رای‌آوری نامزد ما منوط به مشارکت حداقلی است من به آنان خواهم گفت که اگر رئیس جمهوری با رای حداقلی انتخاب شود از پشتوانه ملی و لازم برای مقابله و ایستادگی با توطئه‌های دشمنان و حل مشکلات کشور برخوردار نخواهد بود؛ بنابراین کسانی که دنبال مشارکت حداقلی هستند تا نامزد خودشان پیروز شود به منافع ملی توجهی ندارد. کسانی که از مشارکت حداکثری به خاطر رای‌آوری نامزد خودشان استقبال می‌کنند هم دچار نوعی تعارض هستند و باید به این سوال پاسخ دهند که اگر نامزدشان نسبت به نامزد رقیب شاخص‌های کمتری برای موفقیت داشت چه خواهند کرد؟»

وی تاکید کرد: «آفت مشارکت حداقلی برای رئیس جمهور منتخب در حوزه سیاست داخلی و خارجی افزایش نابه‌سامانی است».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین