امیری: استیضاح روحانی در چنین شرایطی جز خوشحالی دشمنان آثاری ندارد

گروه سیاسی الف،   3990730095

معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان این که در شرایط امروز کشور به اتحاد و انسجام نیاز داریم، گفت: امروز ما به همکاری قوای دیگر، نیروهای مسلح و به هدایت رهبر انقلاب اسلامی به‌ شدت نیازمند هستیم و امیدواریم با درک شرایط همه در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

امیری: استیضاح روحانی در چنین شرایطی جز خوشحالی دشمنان آثاری ندارد

به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره روابط دولت با مجلس و بحث استیضاح رییس جمهوری اظهار داشت: رییس جمهوری بارها بر تعامل قوا به ویژه بر ارتقای تعاملات مجلس و دولت تاکید کرده‌اند.

معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه ما با کلیت مجلس هیچ مشکلی نداریم، افزود: در مجلس تعداد انگشت شماری از نمایندگان هستند که گاهی از الفاظ و عباراتی استفاده می‌کنند که زیبنده نظام جمهوری اسلامی و نماینده مجلس نیست که ما این موارد و گله‌مندی‌هایمان را به رییس مجلس اعلام کردیم.

امیری تصریح کرد: در شرایطی که نظام جمهوری اسلامی از طرف هیات حاکمه آمریکا به شدت تحت فشار است و ما در یک جنگ اقتصادی تمام عیار به سر می‌بریم و دشمنان هر روز سعی می‌کنند که عرصه را بر ما تنگ‌تر کنند، تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان دولت و آقای رییس جمهوری را به عنوان رییس قوه مجریه به عنوان هدف قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: بنابراین حتی بحث طرح استیضاح رییس جمهوری در چنین شرایطی، جز خوشحالی دشمنان و هیات حاکمه نابخرد آمریکا، هیچ آثار مثبتی را به دنبال ندارد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: من از دوستانی که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی موضوع استیضاح رییس‌جمهوری را به بحث گذاشتند و امضاهایی که جمع شده بود را از دستور کار خارج کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. اقدام نمایندگان کاملا منطبق با مصالح کشور است و اگر دقت کنیم می‌بینیم که ما در این شرایط نیاز به اتحاد و انسجام داریم.

امیری عنوان کرد: امروز هم آقای رییس جمهوری در جلسه دولت مجددا اظهار کرد که به همکاری قوای دیگر،  نیروهای مسلح و به هدایت رهبر انقلاب اسلامی به‌شدت نیازمند هستیم و امیدواریم با درک شرایط همه در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم و خدای نکرده در جهتی که خواست دشمنان که همان ایجاد تفرقه، نقار و شقاق و حاشیه است، پرهیز کنیم.

معاون پارلمانی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تعداد قابل توجهی لایحه از طرف دولت به مجلس دهم شورای اسلامی تقدیم شده است ما بعد از تشکیل مجلس یازدهم، درخواست کردیم، لوایح دولت در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.

امیر افزود: یکی از این لوایح، لایحه جامع انتخابات است که همه ویژگی‌های یک لایحه جامع در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات شوراهای اسلامی و همچنین انتخابات خبرگان را دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: کار کارشناسی خیلی وسیع، عمیق و جدی روی این لایحه انجام گرفته است و نتیجه تجربه اندوخته دولت‌ها، مجریان و ناظران مختلف، همچنین اظهارنظر کنشگران سیاسی، احزاب و گروه‌ها و سیاست‌های کلی نظام انتخابات که توسط رهبر انقلاب اسلامی ابلاغ شد، در این لایحه دیده شده است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری تصریح کرد: به نظر می‌رسد در جایی که چنین لایحه‌ای وجود دارد تهیه طرح، از سوی نمایندگان، به نوعی نادیده گرفتن کارهای کارشناسی است که قبلاً به‌طور مفصل و مبسوط توسط دستگاه‌های ذیربط انجام شده است و مرکز پژوهش‌های مجلس هم نسبت به این لایحه همکاری کرد.

امیری گفت: بنابراین در دولت مطرح شد که مجلس، طرحی را به عنوان «طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» در دستور کار دارد که در دولت به بحث گذاشته شد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: دولت نسبت به این طرح نظر موافق ندارد و معتقد است با وجود لایحه جامع انتخابات که هم در آن شفافیت دیده شده و هم منابع مالی کاندیداها در نظر گرفته شده و رویه‌های واحد و مراحل غیرضرور را حذف کرده و از یک جامعیت بسیار زیادی برخوردار است، در شرایط فعلی پرداختن به این لایحه به سود و منفعت کشور است تا اینکه بخواهیم طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تهیه کنیم.

امیری خاطرنشان کرد: نمایندگان همچنین طرح دیگری را به عنوان اصلاح قانون انتخابات شوراها تهیه کرده‌اند. بنابراین دولت نظرش نسبت به این طرح موافق نیست و مقرر شد وزیر کشور هم در مجلس به عنوان مخالف و به نمایندگی از دولت صحبت کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارجاع طرح شکایت معاونت پارلمان رییس جمهوری درباره توهین‌ها به رییس جمهوری به هیات نظارت اظهار داشت: مسئول پیگیری شکایت معاونت پارلمانی نیست بلکه بر عهده معاونت حقوقی رییس جمهوری است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: ما مسائلی که در راستای آیین‌نامه داخلی مجلس برای جبران مسائلی که گاهی براساس اطلاعات نادرست و یا اطلاعات غلط به نمایندگان داده می‌شود و آنها در نطق‌های مجلس بیان می‌کنند، را به رییس مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنیم که براساس آیین‌نامه قانون آیین‌نامه داخلی مجلس فرصت تدارک و جبران برای دولت فراهم کنند.

امیری عنوان کرد: مسئول پیگیری شکایات در دولت، معاونت حقوقی رییس جمهوری است و طبیعتا وی از امکانات قانونی مربوطه و ظرفیت‌های حقوقی استفاده می‌کنند.

وی درباره تعداد لوایحی که تاکنون توسط دولت به مجلس فرستاده شده اظهار داشت: تاکنون حدود ۶۶ لایحه در مجلس داریم. بخش عمده این لوایح در مجلس دهم تقدیم مجلس شده و ما در مجلس یازدهم درخواست کردیم که تمامی این لوایح مجدداً در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری اضافه کرد: ما در این خصوص چندین بار با رییس مجلس و روسای کمیسیون‌ها مکاتبه کردیم که سوابق آن هم موجود است.  خود من هم در دو ملاقاتی که با هیات رییسه و رییس مجلس شورای اسلامی داشتم تقاضا کردم که دستور دهند این لوایح در دستور کار مجلس قرار گیرد.

امیری یادآور شد: تعداد قابل توجهی از همین لوایح ذکر شده، در راستای تذکرات و توقعاتی است که نمایندگان مجلس از دولت دارند و به بحث‌های معیشتی و اقتصادی می‌پردازد. ۳ لایحه هم داریم که به ۲ فوریت تقدیم مجلس کردیم و مدت زیادی است که از ارائه آن می‌گذرد.

وی یادآور شد: یکی از این لوایح، لایحه مدیریت تعارض منافع است که لایحه‌ بسیار مهم و مفیدی است که مطالعه تطبیقی وسیعی در زمینه آن انجام گرفته است. لایحه شفافیت را هم داریم که این لایحه از جمله لوایح با اهمیت برای کل نظام جمهوری اسلامی است. لایحه سوم هم لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مالی است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری افزود: ما این سه لایحه را با دو فوریت، تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که هر کدام از آنها برای ارتقای سلامت نظام اداری، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، منع ترجیح منافع شخصی بر منافع قومی و حزبی دارای اهمیت زیادی است و روزنه‌های فسادخیز را می‌بندد. ما از مجلس شورای اسلامی توقع داریم هر چه سریع‌تر این سه لایحه دوفوریتی را اعلام وصول کند.

وی با بیان اینکه دولت یک مجموعه بسیار وسیع و دارای کارشناسان زیادی است، اظهار داشت: از این جهت گفته‌ می‌شود لایحه اگر در دستور کار قرار بگیرد بهتر از این است که طرح بخواهد تبدیل به قانون شود.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ادامه داد: تجربه سال‌های گذشته نظام قانون‌گذاری ما هم همین را عنوان می‌کند که معمولا لوایح در شورای نگهبان کمتر مورد ایراد و اشکال از منظر قانون اساسی و شرع قرار می‌گیرند و اینکه، دستگاه اجرایی باید آن را اجرا کند و طبیعتاً به شکلی قانون‌نویسی می‌کند که قابلیت اجرا داشته باشد.

امیری خاطرنشان کرد: ما از این جهت هم درخواست داریم که نمایندگان مجلس با توجه به این تعداد از لوایح که بسیاری از موضوعا آن بحث‌های اقتصادی و معیشت می‌پردازد و کار کارشناسی مفصل و مطالعات تطبیقی زیادی براساس واقعیت‌های اجتماعی تدوین شده‌اند به این لوایح توجه کنند چرا که بسیار به نفع مصالح کشور است که ما با وجود این همه لوایح بخواهیم طرح‌های موازی و با همین عنوان در دستور کار قرار بدهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین