قصه پرغصه هزار جنینی که هر روز در کشورمان از بین می روند... می خواهم زنده بمانم!

رها عبداللهی /گروه اجتماعی الف،   3990705051 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
می خواهم زنده بمانم!

کشور ما در آستانه ی کاهش جمعیت قرار گرفته. نرخ رشد جمعیت با رسیدن به زیر 1 درصد و نرخ باروری زیر2 نوزاد، پایین ترین وضعیت خود در طول تاریخ کشور را پیدا کرده اند؛ زنجیره ای از علت ها چنین وضعی را به وجود آورده؛ به دلایل مختلف تصمیم به ازدواج کم شده یا خیلی دیر اتفاق می افتد.

زوج هایی که موفق به ازدواج می شوند، یا خیلی دیر اقدام به فرزندآوری می کنند یا بسیاری شان به داشتن یک فرزند اکتفا می کنند و متاسفانه تعداد زیادی هم گرفتار مشکلات ناباروری و پروسه سخت درمان آن هستند.

کرونا و کاهش احساس امنیت اقتصادی نیز مزید برعلت شده... درمیان این زنجیره علل ناامیدکننده عامل اسفبار دیگری وجود دارد که در سال های اخیر سهم خود را در خلق آمار هولناک جمعیتی کشور بسیار بالا برده است. نطفه هایی شکل می گیرند و می توانند جزء جمعیت کشور باشند و تبدیل به نیروی فعال و سرزنده این کشور شوند، ولی در همان ابتدای حیات یافتن، جانشان گرفته می شود!

در سال گذشته تعداد سقط‌ها تقریبا با یک سوم میزان تولد‌ها برابری داشت. طیف آماری وسیعی از 350 هزار تا 600 هزار سقط در سال برای کشور ما گفته شده. به عبارت دیگر روزی حداقل 1000 جنین در روز از بین می روند!!! آن هم در شرایطی که در سال 98 کشور ما کاهش بیش از 170 هزار تولد را تجربه کرده است!

پدیده ی دلخراش «سقط جنین عمدی» علاوه بر جنبه جمعیتی آن که در این مقاله مورد توجه است، زنگ خطر افول اخلاقی و انسانیت را به صدا درمی آورد و باید به جد مورد توجه دست اندرکاران فرهنگی و اعتقادی جامعه قرار بگیرد.

تصور عمومی این است که سقط جنین عمدی بیشتر مربوط به بارداری های غیر مشروع است. درحالیکه آمارها رقم سقط جنین بارداری های غیرمشروع را تنها ده درصد این آمار هولناک تخمین زده اند و این یعنی پدر و مادرهایی که به هر دلیلی تصمیم می گیرند جنین به وجود آمده از ازدواج مشروع خود را از بین ببرند.

علل مختلفی برای این پدیده ذکر می شود. برخلاف تصور، شرایط اقتصادی جزء عوامل اولیه اقدام به سقط جنین عمدی یا سقط جنایی نیست و بالاترین علت آن نوع نگرش به زندگی و فرزندآوری ست. توجه به این نکته می تواند در محاسبات مسوولان امر تفاوت تعیین کننده ایجاد کند.

فارغ از لزوم بررسی ریشه های سقط جنین، اینجا به ذکر عللی می پردازیم که موجب سهولت اقدام به آن و در نتیجه بالا رفتن عجیب آمار آن در سال های اخیر شده است.



  1. اولین عامل خلاء اطلاعاتی در جامعه است. اطلاع رسانی دقیق در این باره وجود ندارد. بسیاری از مادرانی که مرتکب این جنایت می شوند، از جنایت بودن آن بی اطلاعند.
    از تبعات شرعی، قانونی و پزشکی آن بی خبرند.

    اینکه جنین چه قبل از ولوج روح (چهار ماهگی) چه پس از آن موجودی زنده با حق حیات است و خالق آن اختیار جانش را به هیچ کس نسپرده!. اینکه فرآیند سقط جنین، فرآیندی خطرناک، غیرقابل پیش بینی و گاه غیرقابل کنترل است و در موارد بسیاری منجر به ناقص شدن زنان و حتی مرگ آنان شده است. آسیب های روحی که یک مادر پس از این اقدام پیدا می کند نیز غالبا تا آخر عمر همراه او خواهد بود. این ها مواردی است که افراد بسیاری از آن بی خبرند.



شاید نیاز است با توجه به آمار بالای اقدام به این امر غیر شرعی، مراجع عظام تقلید در تشریح و تاکید بر عدم جواز این اقدام ورود کنند و نیز موارد محدود جواز را تبیین نمایند.

لازم است تبعات حقوقی سقط جنین به جامعه اطلاع داده شود و این تصور که هیچ عقوبتی در انتظار خاطی یا خاطیان نیست اصلاح گردد. همچنین معاونت آموزش وزارت بهداشت باید فعالانه آثار سوء جسمی و روانی سقط بر مادران را گوشزد نماید.



  1. عامل قابل ذکر بعدی سهولت دسترسی داروهای سقط جنین است؛ بدون اینکه افراد از عوارض مصرف آن مطلع باشند. در شرایط تحریم دارویی واردات آسان این داروها شوخی تلخ ماجراست! عوارض جبران ناپذیر مصرف این داروها از نقص عضو تا عقیم شدن و حتی مرگ مادران نباید موجب شود بر فروش آزاد این داروها نظارت سختگیرانه تری اعمال شود؟

     

  2. آمار بالای سقط غیرقانونی نشان می دهد نظارت دقیقی بر عملکرد آن دسته از ماماها و پزشکانی که بازار این جنایت را رونق داده اند از سوی نظام پزشکی وجود ندارد.

    حال آنکه رصد این افراد با وجود تبلیغات رنگ و وارنگشان در فضای مجازی به هیچ وجه کار سختی نیست. با توجه به شرایط خطیری که کشور به لحاظ جمعیتی پیدا کرده لازم است دستگاه محترم قضایی مجازات این افراد را با شدت مضاعفی پیگیری کند.

    اشاره و ابراز تاسف آیت الله رئیسی رئیس محترم دستگاه قضا بر آمار بالای سقط جنین در روز پزشک می تواند امید ورود ویژه قوه قضاییه به این موضوع و اعمال مجازات های سختگیرانه تر را به وجود بیاورد.


  3. سقط های قانونی یا درمانی از مواردی ست که باید مورد بازنگری قرار بگیرند. در سال های اخیر به دلیل ورود روش های جدید غربالگری نوزاد به روند مراقبت های بارداری با وجود تمام مزایایی که داشته، نقش قابل توجهی در بالا رفتن تجویزهای پزشکی سقط داشته که به صورت کاملا قانونی صورت می پذیرد.

    مراجعه به بخشنامه ی پزشکی قانونی و فهرست نواقصی که در این بخشنامه به آنان اشاره شده تا پزشکان را از موارد تجویز سقط مطلع کند، حقایق تلخی را آشکار می کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۴۳۵۶۰۰:۰۸:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۶
هر کس به اندازه تقصیر خود در قیامت پاسخگو خواهد بود ... از مسئولان خودمان تا تحریم کنندگان خارجی و تا پدر و مادرهای خودخواه و ...
ناشناس۱۶۱۴۶۷۴۰۹:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۶
باز هم خوب است که آمار روزی 1000 سقط جنین مورد پذیرش قرار گرفته. تا چند سال پیش اصل آن تکذیب می شد.
ناشناس۱۶۱۴۶۹۱۱۰:۰۰:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۶
بخشی از افزایش آمار سقط جنین ناشی از کاهش ایمان مردم بخصوص جوانان است. یک انسان پابند به اصول اخلاقی، اولا تمایلات و نفس اماره خود را می تواند کنترل کند، ثانیا آنقدر وجدان دارد که نطفه ای را از بین نمی برد. آنانی که باعث شده اند که شرایط زندگی و بالطبع ازدواج بسیار سخت شود نیز مقصر هستند.
ناشناس۱۶۱۵۱۴۴۱۳:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۶
چرا ایمان جوانان کاهش پیدا کرده؟
ناشناس۱۶۱۴۹۰۳۱۱:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۶
وقتی دنیا پرستی گل بکند این چیزها هم باید دید که عوامل اصلی ان هم اول کار بیرون از خانه برای زنان بعد ماهواره بعد اینترنت که امد والان هم فیلم های داخلی که جا پای فیلم های منحرف خارجی گذاشتند که باعث شد سبک زندگی ها عوض شود وسلام
ناشناس۱۶۱۴۳۵۷۰۰:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۶
نفستون از جای گرم و پر رانت بلند میشه.
عمران۱۶۱۴۳۹۲۰۱:۰۲:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۶
آماری که اعلام کردید نشان دهنده ی وضعیت بسیار اسف باری است، در گذشته این مساله بسیار نادر بود ولی گویا حالا خیلی شایع شده است. شاید اگر حمایت لازم چه روحی-روانی، چه بهداشتی از مادران باردار صورت بگیرد این مساله تا حدی کاهش پیدا کند.
ناشناس۱۶۱۴۸۹۴۱۱:۳۶:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۶
وقتی زن را می اورید بیرون از خانه مشخص است روابط ازاد به اوج می رسد که نتیجه ان همین سقط ها و خیانت ها یا کم شدن ازدواج و فرزند اوری
دکتر۱۶۱۴۴۳۶۰۳:۱۵:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۶
سقط جنین ممنوع است پس چرا در ایران انجام می شود . بازرسی ها را بیشتر کنید .
ناشناس۱۶۱۴۴۵۴۰۵:۴۷:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۶
چرا برای هر مساله ای در ایران، راههای مبتنی بر اجبار و تهدید و محکومیت و قطع دسترسی را دنبال می‌کنید؟! پیشنهادهای نویسنده متن فوق، یکی از یکی، بی معنی تر هست؛ قطع دسترسی دارویی و حتی منع سقط های کاملاً قانونی و درمانی! و محکومیت قضایی!
ناشناس۱۶۱۴۴۹۹۰۷:۵۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۶
کاش من هم به جای دنیا امدن سقط شده بودم چه زندگی هست که داریم.من مجرمم در بدنیا آمدن فرزندان نا امیدم
ناشناس۱۶۱۵۷۴۴۱۶:۵۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۶
نا امیدی از شیطان است. به امید الله نجات پیدا می کنیم
ناشناس۱۶۱۴۵۰۲۰۷:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۶
نمیدونم چرا همه به تمام موضوعات نگاه پلیسی دارند.دوست عزیز کیه که از بچه بدش بیاد؟؟قبل از نوشتن مقاله یه لحظه تو خلوت خودت فکر کردی که چرا آمار ازدواج کاهش پیدا کرده؟؟چرا طلاق افزایش پیدا کرده؟چرا کسی بچه نمیاره؟؟و خیلی چراهای دیگه؟؟ نشاط و امید از جامعه رفته و بخش عمده آن به دلایل اقتصادی مربوط است
ناشناس۱۶۱۴۵۲۲۰۸:۱۴:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۶
خودتون رو گول نزنید. نوددرصدش عاملش شرایط بد اقتصادیه. وگرنه کسی از ازدواج و بچه داشتن بدش نمیاد. ولی وقتی افراد نون خوردن ندارن یا اگر دارن اینده ای برای خودشون متصور نیستند، چطور دنبال بچه بگردن؟
ناشناس۱۶۱۴۸۹۷۱۱:۳۸:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۶
ظاهرا شما خودت را گول می زنی چون هرچی تحصیلات و رفاه بالاتر برود فرزند اوری کمتر می شود ولی هرچی فقیر تر باشی فرزند اوری بیشتر است و ربطی هم به اقتصاد ندارد یعنی کمترین اثر اقتصاد را دارد
ناشناس۱۶۱۵۱۲۲۱۳:۰۲:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۶
چون فقر اقتصادی فقر فرهنگی اورده بعبارتی طرف فکر نمیکنه این بچه که داره میاد خب ایندش چی ، ولی ادم عاقل فکر میکنه
ناشناس۱۶۱۵۱۵۹۱۳:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۶
اتفاقاً عامل اصلی همان بحث معیشت و اقتصاد هست!!!!!!! الان حتی آدمهای کم سواد هم بیشتر از یک بچه به دنیا نمی آورند!!!!!!! چشمانتان را باز کنید و کمی از توهم خود بکاهید!
ناشناس۱۶۱۵۶۹۳۱۶:۳۴:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۶
در جامعه ایی که تو زندگی می کنی میخواهند مانند قشر مرفه زندگی کنند پس ادای ان ها را هم در میاورند در ضمن برو جامعه روستایی و برخی شهرهایی که عادی زندگی می کنند تا فرزند اوری را رویت کنی چقدر از تو شهری بیشتر است
ناشناس۱۶۱۵۵۴۰۱۵:۰۴:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۶
مثل اینکه کارمند نیستی و مثل بعضی ها از بازار خبر نداریتا بفهمی پوشک 120 هزار تومنی، ویزیت دکتر 60 هزار تومنی، و....... پس اول توی جامعه و بین مردم باشید بعد درباره اندکی استثنائات صحبت کنید
ناشناس۱۶۱۵۶۷۸۱۶:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۶
کارمند نور چشمی که 5 میلیون به بالا می گیرد مدعی هم هست ان کارگرش که نهایتا 3/5 می گیرد الان 2 تا بچه هم دارد
بیگی29۱۶۱۴۵۲۹۰۸:۲۳:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۶
هر آنکس که دندان دهد کار دهد؟
ناشناس۱۶۱۴۸۳۷۱۱:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۶
نه ندهد ! وگرنه در افریقا این همه گرسنه نداشتیم البته در کشور خودمان هم اوضاع به همون سمت می ره
ناشناس۱۶۱۴۹۹۳۱۲:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۶
خیر جدیدن میگه نان و کار با خودت
ناشناس۱۶۱۴۵۳۵۰۸:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۶
مواردی که گفته شد در بستر وضعیت نامطلوب اقتصادی و اوضاع بد معاش اتفاق افتاده . فردی که متنو نگارش کرده عمدی یا سهوا نخواسته به اصل مشکل که معیشته خوب اشاره بکنه . مقاله سطحی
له شده زیر بار گرونی۱۶۱۴۵۴۶۰۸:۳۹:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۶
اگر اسم این را میگذارید زنده بودن ؛ هرگز نمیخواهم در ایران زنده بمانم !
ناشناس۱۶۱۴۵۴۸۰۸:۴۰:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۶
خیام: گر آمدنم به من بدی نامدمی، ور نیز شدن به من بدی کی شدمی به زان نبدی که اندرین دیر خراب، نه آمدمی نه بدمی نه شدمی
ناشناس۱۶۱۴۵۷۶۰۹:۰۲:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۶
اسم این را زندگی گذاشته اید.یک سوال از نویسنده،بینی و بین الله امیدی به فردا داری؟
ناشناس۱۶۱۴۵۹۰۰۹:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۶
بعد از 40 سال هنوز یاد نگرفتین که با گرفتن و بستن و فیلتر کردن نمی تونین جریان سازی کنین. صرفاً بحث رو زیرزمینی می کنین و دیگه همین آمار رو هم ندارین. بجای پاک کردن صورت مسئله ریشه یابی کنین و ریشه ای مسئله رو حل کنین ولی خب اکثرهم لایعقلون!
ناشناس۱۶۱۴۶۳۴۰۹:۳۷:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۶
ایا برای جوانان ما کار وجود دارد که برای فرزندانان انها کار و رفاه اقتصادی وجود داشته باشد.
ناشناس۱۶۱۴۶۳۶۰۹:۳۹:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۶
اگر خداوند اختیار جان انسان ها را به کسی نسپرده پس چرا حکم اعدام صادر می کنید هیچ کدام از حرف هایتان به هم نمی خورد بگذارید مردم خدشان تصمیم بگیرند
ناشناس۱۶۱۵۲۷۹۱۳:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۶
آفرین! معلومه که حسابی مساله رو فهمیدید و راه حلشو پیدا کردید!
ناشناس۱۶۱۵۳۰۶۱۳:۴۸:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۶
اوردن کودک ناخواسته به این جامعه با این وضع اقتصادی و...اشتباه هست و هزینه آن میفته گردن ملت
ناشناس۱۶۱۶۴۲۶۰۲:۰۳:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۷
عمری دگر بباید بعد از وفات ما را \ کین عمر طی نمودیم اندر امیدواری (شادروان سعدی)
ناشناس۱۶۱۶۸۷۸۰۹:۴۴:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۷
وقتی به خانواده اهمیت داده نشود وقتی به ازدواج وخانم خانه اهمیت لازم داده نشود وقتی سالیان سال روی اقتصاد برنامه ریزی خائنانه وباسو تدبیر همراه بوده وقتی با فضای مجازی افسار گسیخته که در هیچ کشور حتی لاییک اینطور نیست !!!روبرو هستیم جوان گلمان را دست این اختاپوس فرهنگی رها کرده ایم چه انتظاری بهتر ازاین میتوان داشت؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین