همدستی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز؛ چه کسانی باید حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

گروه اجتماعی الف،   3990615112 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پاییز امسال را شاید بتوان خطرناک ترین پاییز معاصر به حساب آورد که سلامت مان را به شکل جدی، نشانه رفته است. کارشناسان نظام سلامت هشدار می دهند که پاییز امسال باید منتظر موج بعدی کرونا در ایران باشیم. در این بین، شیوع آنفلوآنزا در فصول سرد سال هم به دغدغه ای مضاعف تبدیل شده است.

همدستی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز؛ چه کسانی باید حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

به گزارش الف، همزمانی این دو بیماری مسری در پاییز و زمستان، موجب شده است که خیلی ها برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، لحظه شماری کنند؛واکسنی که قرار است فقط به شرط ارائه کارت ملی توزیع شود.

 کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دلایل ارائه کارت ملی برای تهیه واکسن آنفلوانزا، توضیح دادهاست: «با توجه به قیمت پایین واکسن آنفلوآنزا در کشور، امکان قاچاق آن به کشورهای همسایه عراق و پاکستان وجود دارد. همچنینواکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی وارد می‌شود. از همین رو قیمت مصوب دارد و اینگونه نیست که با نرخ آزاد عرضه شود.»

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، توزیع واکسن آنفلوآنزا از اواخر شهریور در داروخانه‌ها آغاز می شود. البته تزریق واکسن آنفلوآنزابرای مادران باردار رایگان خواهد بود که توزیع آن از طریق شبکه بهداشت انجام می شود.

همچنین حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم درباره زمان توزیع این واکسن، یادآور می شود: «تا قبلاز پایان شهریور ماه توزیع واکسن آنفلوآنزا را انجام می‌دهیم. تلاش‌مان این است که تا پایان شهریور ماه بخش اعظمی از واکسن‌ها راوارد کنیم و توزیع آن‌ها را انجام دهیم. البته بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزا نیز به کشور وارد شده است. قصد داریم تا میزانواکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، بیشتر شود تا توزیع آن‌ها را انجام دهیم. واردات واکسن آنفلوآنزا نیز بیشتر از کشورهایفرانسه، هلند، روسیه و... است.»

محمدی تاکید می کند: «هنوز قیمت تمام شده واکسن آنفلوآنزا برای مردم مشخص نیست. توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا نیز مانند هرسال نیست و در عین حال اینطور هم نخواهد بود که مردم برای تهیه آن نیاز به نام‌نویسی داشته باشند، بلکه هر فرد به داروخانه مراجعهمی‌کند و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند واکسن را تهیه کند. علت این اقدام نیز آن است که هر فرد بتواند فقط یک واکسن تهیهکند و در نتیجه هر فرد نمی‌تواند بیش از یک واکسن خریداری کند.»



آیا امسال با کمبود واکسن آنفلوآنزا مواجه می‌شویم؟

از همین الان می توان پیش بینی کرد که امسال تقاضا برای تزریق واکسن آنفلوانزا، بسیار بیشتر از سال های گذشته باشد. بسیاری ازمردم، نگران ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا هستند و از همین رو، خیلی ها تلاش خواهند کرد که حداقل نسبت به یکی از این دوبیماری، مصون بمانند.

در تابستان و پاییز سال گذشته که هنوز ویروس کرونا وجود نداشت، حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار واکسن آنفلوانزا وارد کشور شد. امسال با توجه به دغدغه جدی مردم برای مصون ماندن از آنفلوآنزا، قطعا نیاز به واردات بیشتری از این واکسن است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرده است که امسال هفت میلیون واکسن آنفلوآنزا را سفارش داده‌ایم که به کشور وارد شود. محمدرضاشانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم اعلام کرده است که امسال واردات واکسن آنفلوآنزا، پنج برابر افزایش می‌یابد.

اگرچه رئیس سازمان غذا و دارو وعده داده است که امسال در حوزه واکسن آنفلوآنزا کمبودی ایجاد نخواهد شد، اما با توجه به چند برابرشدن تقاضا برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، مدیریت توزیع این واکسن باید بسیار جدی گرفته شود تا بازار سیاه تشکیل نشود.

در چند سال اخیر نیز بارها از تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا صحبت شده، اما هر بار بحث تولید داخلی این دارو در حد حرف باقی میماند. رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته است «اگر بتوانیم امسال تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا را به مرحله عرضه برسانیم، اصلا هیچنگرانی برای تامین نیاز بازار نخواهیم داشت.»

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر در طول چند دهه اخیر، تلاش جدی برای تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا انجام می شد، حالانه نیازی به واردات میلیونی این واکسن بود و نه هم اکنون برای تامین کامل این واکسن ضروری، دغدغه خاطر داشتیم.

چه کسانی باید حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

کارشناسان نظام سلامت بارها اعلام کرده اند که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه مردم، واجب و ضروری نیست. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، «هیچگاه قرار نیست همه جامعه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. میزان واردات واکسن آنفلوآنزا به میزان جمعیت ایران نیست، چون ضرورتی برای تزریق واکسن در افراد سالم و کل جمعیت کشور وجود ندارند، اما گاهی برخی تلاش می کنند واکسن باقی مانده درشرکت‌های تولیدکننده واکسن آنفلوآنزا را به مردم ایران بفروشند.»

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز با اشاره به افرادی که باید تزریق واکسن آنفلوآنزا را جدی بگیرند، تاکید می کند: «توصیه ما این است که افراد بالای 60 سال،کودکان شش ماه تا شش سال، زنان باردار و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند مانند دیابت، بیماری قلبی، ریوی، آسم، ایدز، سرطان، فشار خون و سکته‌های مغزی، حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.»

همچنین دکتر مینو محرز، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم درباره بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، یادآور می شود: «بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است تا مصونیت در بدن فرد ایجاد شود و ایمنی واکسن در بدن تا اوایل بهار باقی بماند.»

به گفته محرز، «بیماران و افراد پرخطر در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند که این افراد شامل سنین بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی مزمن، افرادی که بیماری زمینه ای یا نقض ایمنی دارند، افرادی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، زنان باردار، افراد مبتلا به چاقی و کادر درمان هستند که باید حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.»

بیشتر کارشناسان نظام سلامت، بهترین فرصت تزریق واکسن آنفلوآنزا را بین اواخر شهریور تا اواسط مهر می دانند.

دکتر حسین محمدزاده، متخصص عفونی هم در گفتگو با «الف»، یادآور می شود: «اینکه بخواهیم عدد بدهیم و بگوییم دقیقا چه روزی در سال برای تزریق واکسن آنفلوآنزا بهتر است، حرف چندان علمی نیست. شیوع بیماری آنفلوآنزا در هر سال ممکن است متغیر باشد. حتی این شیوع ممکن است از یک نقطه جغرافیایی تا یک نقطه دیگر، متفاوت باشد. به همین دلیل، اغلب متخصصان یک بازه زمانی مطمئن و ایمن برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اعلام می کنند و نه یک روز خاص را. با این توضیح، نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهرماه را می توان یک بازه زمانی مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفت.»

او یادآور می شود: «اغلب افراد سالم حتی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا براحتی درمان می شوند و بنابراین نیازی به تزریق واکسن ندارند. حتی گاهی اوقات اصلا نیازی برای مراجعه به پزشک نیز ندارند و با استراحت و تغذیه سالم، فرآیند بهبودی را طی می کنند. البته تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان، سالمندان و بیماران صعب العلاج کاملا ضرورت دارد، اما چنین ضرورتی شامل همه شهروندان نمی شود.»

برخی دیگر از کارشناسان نظام سلامت هم تاکید دارند که اگر قرار باشد همه جمعیت کشور، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، این اتفاق نوعی هدر دادن منابع محدود نظام سلامت خواهد بود؛ منابعی که می تواند صرف بهبود خدمات درمانی در بخش های مختلف نظام سلامت شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۴۰۸۶۰۷:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
واردات واکسن به اندازه دومیلیون فقط کفاف کادر بهداشت را میدهد و با ارز نیمایی 300 هزار تومن قیمت خورده
ناشناس۱۵۹۴۲۱۱۰۹:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
گاهی مرگ تنها و بهترین درمان است!
علی۱۵۹۴۰۹۶۰۸:۱۰:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۲۲
مگه ما خودمون نمیتونیم واکسن آنفولانزا تولید کنیم؟!
ناشناس۱۵۹۴۲۰۱۰۹:۵۶:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲۲
ما کارت خام کارت ملی را وارد میکنیم .
ناشناس۱۵۹۴۲۱۰۰۹:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
ما اگه تولید کننده بودیم که پراید روزی ۳ میلیون نمی افتاد روش
ناشناس۱۵۹۴۱۰۳۰۸:۱۸:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
کسی میتونه 500 تومن پول واکسن بده انهم اگر پیدا بشه
ناشناس۱۵۹۴۱۲۷۰۸:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
بهترین کار نرفتن بیرون از خانه است.
ناشناس۱۵۹۴۱۹۹۰۹:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
کرونا به درون خانه آورده میشود توسط دانش آموزان عزیز
ناشناس۱۵۹۴۲۱۶۱۰:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
فکر کنم فقط روحانی بتونه از خونه بیرون نره
ناشناس۱۵۹۴۱۶۹۰۹:۲۱:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
تورم ۱۸۵ درصدی آنفولانزا پراید ۱۰۷ میلیونی کرونا فقر کره کیلیویی ۱۴۰/۰۰۰ تومن با ارز نیمایی برنج ۳۳۰۰۰ تومن املاک نجومی هدیه ای رفیقان رانت لیمو خشک امانی ۱۰۵/۰۰۰ تومنی فساد تخم مرغ شونه ای ۳۰۰۰۰ تومن کمبود لاستیک . . . ‌ . امسال پائیز چه بلایی سرمون بیاد
ناشناس۱۵۹۴۱۸۰۰۹:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
بابا بذار بمیریم از کرونا راحت شیم انگار نه انگار روزی ۲۰۰ نفر از این ویروس چینی دارن میمیرن توی کشور ! آخه الان وقت قرارداد نوشتن با چین بود ؟!
ناشناس۱۵۹۴۱۸۴۰۹:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۲
همدستی فقر و فساد و ویژه خواری و حقوقای نجومی و ... در پائیز و زمستان و بهار و تابستان که به مراتب خطرناکتر از همدستی آنفولانزا و کروناست . چه کسانی باید پاسخگو باشند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین