۵ شرط رئیسی برای موافقت با طرح دولت/هشدار توکلی به روحانی/تغییر سیمای کرونا در پاییز/ نماینده سابق مجلس بازداشت شد

گروه سیاسی الف،   3990521142 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

۵ شرط رئیسی برای موافقت با طرح دولت/هشدار توکلی به روحانی/تغییر سیمای کرونا در پاییز/ نماینده سابق مجلس بازداشت شد

آخرین آمار کرونا در ایران

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۶۹ نفر از آن‌ها بستری شدند.

لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سعید نمکی درباره رویکرد جدید وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا گفت: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی حریم و قانون شکنی کند و زیان و ضرر وارد کند، قطعا باید به شکل محکم با او برخورد کرد و اگر پروتکل‌ها و شیوه نامه ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد. کسی که می گوید خسته شدم و نمی‌توانم ماسک بزنم، پس آن پزشک و پرستار ساعت‌ها این شرایط را چگونه باید تحمل کنند؟ اینکه برای هواخوری به جایی برویم و از زحمات عزیزان کادر درمان غافل شویم، درست نیست.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مدیریت کرونا در مدارس امکانپذیر نیست، گفت: بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاهها از سال تحصیلی جدید مخاطره‌آمیز است، ادارات نیز باید برای مدیریت کرونا از ظرفیت دورکاری مصوب استفاده کنند و میزان رعایت این دستورالعمل در ادارات مختلف ارزیابی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بر فرض اینکه حتی اگر تا پایان تابستان آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند هیچ تضمینی وجود ندارد که در پاییز سیمای متفاوتی از کرونا را شاهد نباشیم.احتمال تغییر الگوی اپیدمی کرونا در پاییز دور از انتظار نیست و باید امسال مدل کاملا متفاوت تحصیلی را در سال تحصیلی جدید دنبال کنیم.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۲۳۴۵ مورد ابتلا به کرونا در کشور / ۱۸۹ بیمار جان‌باختند

نمکی: اجازه ندهیم برخی بگویند عاشورا و تاسوعا عامل شیوع کرونا شد/ رعایت پروتکل‌ها با همکاری هیأت‌ها اجرا می‌شود

حریرچی: سرایت پذیری کرونا تا ۹ برابر افزایش یافته است

زالی: مترو و اتوبوس جوابگوی فاصله گذاری نیست/ بازگشایی مدارس مخاطره‌آمیز است/ لشکر نیروهای درمانی خسته شده

هنوز موج اول کرونا را مهار نکرده‌ایم/ موج دوم با آنفلوآنزا همراه است

***

مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ شهریور برگزار می‌شود

علي ربيعي، سخنگوی دولت از قطعی شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در تاریخ ۲۱ شهریورماه خبر داد. 

ربيعي گفت: باتوجه به شیوع بیماری کرونا در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد دولت انجام تبلیغات یک هفته‌ای به روش‌های غیرتجمعی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت به خصوص استفاده از فضای مجازی است. زیرا تجمعات در زمان تبلیغات قابل کنترل نیست.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: تجمعات در زمان تبلیغات انتخاباتی قابل کنترل نیست

***

عده ای با نگاه قیم مابانه می گویند مراسم ماه محرم باید به مانند سالهای گذشته برگزار شود

 محمدرضا عارف،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب "بیانیه عاشورا" که توسط حجت والمسلمین احمد مازنی نگاشته شده است، گفت: امروز اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت و اعتماد متقابل بین مردم و همینطور ارزشهایی مانند صداقت، امانت داری  و وفای به عهد آسیب دیده‌اند و باید با نگاه فرهنگی اینگونه چالشها را حل کرد و مطمئنا وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهایی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص بسیار سنگین است.

عارف با اشاره به اظهارنظرهای صورت گرفته درباره برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم در دوران کرونا،تصریح کرد: یک عده با نگاه قیم مابانه و به گونه ای که مراسم های این ماه ارث شخصی آنها است می گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود در حالکیه باید با اولویت به شعور حسینی و مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود.

***

جزئیاتی از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا

 حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی را از جمله طرح‌های مبتنی بر اقتصاد مردم‌محور و اقدامی مؤثر در راستای سامان دادن به بازار سرمایه و بورس و گام مهمی برای مقابله با تحریم نفتی دشمنان دانست و با توجه به تصویب کلیات این طرح در جلسه روز گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار امیدواری کرد پس از تصویب نهایی و تدوین شیوه اجرایی، دولت بتواند این اقدام را عملیاتی کند.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، جزئیاتی از جلسه روز گذشته شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را تشریح کرد.

طغیانی در این باره اظهار داشت: این جلسه به بررسی طرح جدید دولت اختصاص داشت که در ابتدای جلسه، اعضا نسبت به وعده های منتشرشده در رسانه ها از زبان رئیس جمهور و برخی دولتمردان مبنی بر طراحی طرحی برای گشایش اقتصادی باتوجه به اینکه هنوز جزئیات این طرح مورد بحث و تصویب قرار نگرفته بود اعتراض کردند.

وی افزود: رئیس مجلس مطرح کرده که هدف نباید صرفاً تامین بودجه باشد ضمن اینکه قطعا با توجه به شرح وظایف شورا مقابله با تحریم و هدایت نقدینگی باید مد نظر باشد، همچنین توجه به فروش نقدی بجای سلف و خرده فروشی نیز مورد تاکید مجلس است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، به اختصار به شروط مطرح شده از سوی رئیس قوه قضائیه اشاره کرده و گفت: 5 یا 4 شرطی که آقای رئیسی روی آنها تاکید داشت درباره نحوه فروش و تحویل نفت به خریدار و در اولویت بودن فروش میعانات گازی، ممانعت از تبدیل فرآیند اجرای این طرح به عامل افزایش سرسام آور بدهی دولت در سالهای آتی و لزوم ممنوعیت خرید یا بازخرید اوراق توسط بانکها بوده است.

 احمد توکلی در واکنش به وعده دولت برای گشایش اقتصادی نوشت: آقای روحانی ظاهراً می خواهد با پیش فروشی نفت سال های آینده به مردم، آنان از دولت غیر از طلب ریالی، دلار نیز طلبکار باشند. تا حالا امروزمان را با نفت سر می کردیم، بعد از این فردا را هم به نفت گره می زنیم.

آقای روحانی قیمت دلار را ظرف 7 سال 6 برابر کرده اید. اگر دولت های بعدی مانند شما باشند، بدهی خود را چگونه بپردازند؟ این ساقط کردن کشور به دره فلاکت است.

اگر کاری نکنیم با این دست فرمان، سقوط در پیش است.

بیشتر بخوانید:

خطر اطلاع رسانی‌های نادرست برای اقتصاد

هشدار احمد توکلی به روحانی: نام ساقط کردن کشور «گشایش» است؟/ دولت‌های بعد شما، بدهی خود را چگونه بپردازند؟

جزئیات تازه از فروش نفت توسط دولت به مردم

گشایش اقتصادی برای مردم یا دولت؟

نامه بسیج دانشجویی به نمایندگان / مجلس به طرح «گشایش اقتصادی» دولت ورود کند

روحانی: مردم در زمینه تلاش دولت برای ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد، اطمینان خاطر داشته باشند

***

شایعه مذاکره‌ با واسطه یا بی‌واسطه‌ای ایران و آمریکا کذب است

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد خبر منتشره در برخی رسانه ها به نقل از یک منبع ناشناس در خصوص لغو موقت بخشی از تحریم های به اصطلاح غیرهدفمند، این قبیل اظهارات را خبرسازی های غیرواقعی دانست که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می گیرد.

یک منبع آگاه نیز در گفتگو با تسنیم در خصوص برخی شایعات مبنی بر انجام مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا تأکید کرد: برخلاف آنچه این روزها ادعا می‌شود، نه ایران در پشت پرده مذاکرات محرمانه‌ای با آمریکا دارد و نه به واسطه‌ی آلمان یا انگلیس و یا هر کشور دیگری مذاکره‌ای در جریان است. لذا این ادعاها به طور کلی کذب است.

بیشتر بخوانید:

تکذیب تعلیق موقت تحریم‌های ایران

***

 سخنگوی قوه قضائیه درباره ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم: در این خصوص یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درباره ادعای مطرح شده از سوی میرسلیم پیرامون رشوه ۶۵ میلیاردی در مجلس گذشته و ارسال مدارک آن به قوه قضاییه، گفت: درباره این ادعایی که ایشان مطرح کردند، مدارک مرتبط به قوه قضاییه ارسال شده و درحال رسیدگی به این مسئله هستیم، رسیدگی‌ها به تازگی شروع شده و در همین رابطه یکی از نمایندگان سابق بازداشت شده و در بازداشت است. اما هنوز آغاز کار است و هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است و طبیعتاً تا زمانی که به جمع‌بندی کافی در ارتباط با یک موضوع نرسیم و نمی‌توانیم در این رابطه اطلاع‌رسانی داشته باشیم. اما مطمئن باشید که ما در رسیدگی‌‌ها به آنچه از گزارشات و تخلفات که به قوه قضاییه واصل می‌شود حتما نهایت دقت را خواهیم داشت و باز هم تاکید می‌کنیم که حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، اخیرا از رایج شدن «روش‌های ناپسند در جمهوری اسلامی» ابراز تاسف کرده که به‌گفته او، زمینه‌ساز خریداری آرای نمایندگان در مجلس است. او با بیان اینکه «کار خرید آرای نمایندگان خیلی صریح در مجلس انجام می‌شود و برخی نمایندگان رای خود را حراج می‌کنند»، مدعی شده است: «برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص 65 میلیارد تومان فقط به یک رییس کمیسیون در مجلس پرداخت شده است.»

بیشتر بخوانید:

ورود قوه قضائیه به پرونده ویلموتس و ادعای میرسلیم علیه قالیباف/ پرونده‌ای جدید برای طبری

***

بايد به سمت قوام بخشي به فعاليت‌هاي سياسي پيش برويم

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به روزنامه آرمان ملی گفت: در کشور ما احزاب با هم رقابت نمي‌کنند و افراد در رقابت با هم هستند. اگر قرار بر اين باشد که احزاب رودرروي هم بايستند و رقابتي سياسي داشته باشند بايد ماندگار و ريشه‌دار شوند و برنامه و رقابت نيروي انساني وجود داشته باشد. 

وی گفت:‌ از بلندگوي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي نبايد 15 جور صدا و 15 ليست و15 رفتار متفاوت خارج شود. اين نشان‌دهنده خودخواهي‌هاي فردي و قبيله‌اي است. ما بايد به سمت قوام بخشي به فعاليت‌هاي سياسي پيش برويم و در قامت دو تا حداکثر سه حزب ظاهر شويم. حزب سوم ما نيزعمدتا حزب مکمل است که در بزنگاه‌هايي مي‌تواند نقش تمام‌کننده داشته باشد و به سمت هر حزبي جهت‌گيري کند آن حزب تقويت شود. لذا تا اين مسائل حل نشود در هر انتخاباتي اين گرفتاري‌ها را خواهيم داشت.

عطريانفر گفت: هرکسي که در قدرت سهمي دارد بايد به مقدار مداخله‌اي که دارد پاسخگو باشد و جامعه بايد نسبت به اين مساله هوشيار باشد. امروز مديريت ما گاهي دچار دو پارگي شده و به نظر من ظاهرا قدرت يکجا و احتمالا اختيارات جاي ديگر است... شعار اصلاح‌طلب اصولگرا ديگه تمومه ماجرا بيشتر يک شوخي است و تاثير فضاهاي رواني آنسوي مرزهاي کشور است. 

عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت: ايشان{احمدي‌نژاد} دچار نوعي توهم است. او توهماتي را که در دوران رياست جمهوري داشت امروز خارج از رياست جمهوري در درون خود زنده نگه مي دارد و بخش‌هايي از گروه‌هاي راديکال جريان اصولگرا دور او جذب مي‌شوند ولي گفتمان او قالب نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

عطریان‌فر: خاتمی بر قطاری سوار شد که هاشمی زیرساخت آن را ساخته بود/ شعار اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا یک شوخی است

***

حتی به مجرمین فرصت دوباره داده می‌شود

علی صوفی، فعال سياسي اصلاح طلب در روزنامه آفتاب يزد نوشت: براساس قانون شورای نگهبان در هر بار رد صلاحیت باید دلایل، اسناد و شواهد را به کاندیدایی که رد شده است اعلام کند اما این رویه دیده نمی‌شود و برعکس بار دیگر فرد در انتخابات‌های بعدی نیز رد صلاحیت می‌شود. اگر دلایل متقن رد صلاحیت به افراد و جامعه اعلام شود، شورای نگهبان می‌تواند در انتخابات بعدی نیز اسناد را دوباره به روز کند و اعلام کند به این دلایل امکان تایید صلاحیت نیست.

اگر دلایل متقن رد صلاحیت اعلام شود شاید کاندیدا تا فاصله انتخابات بعدی شائبه‌ها را برطرف کند! بنابراین اگر یک کاندیدا رد صلاحیت می‌شود این شورای نگهبان است که برای انتخابات بعدی باید بار دیگر و با نگاهی تجدید نظرخواهانه وضعیت فرد را بررسی کند و فرصت دوباره‌ای به کاندیدا داده شود نه اینکه از فرد خواسته شود دیگر برای انتخابات ثبت نام نکند. حتی در محاکم قضائی نیز کسانی که مجرم هستند وقتی حکمی علیه آنها صادر می‌شود در چندین مورد به آنها فرصت داده می‌شود... جالب آنکه شورای نگهبان در سال 84 زمانی که احمدی‌نژاد شاخص‌های رجل سیاسی را نداشت او را تایید صلاحیت کرد اما امروز توصیه‌هایی زودتر از موعد را شاهد هستیم!

***

حرفهای فتاح خنده دار بود/کجای اینکه زمین در اختیار نیروهای مسلح باشد فساد است؟

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: بسیاری از اقدامات ضد فساد بیش از آنکه یک اقدام اساسی باشد، یک نمایش سطحی است؛ نمایشی که برای سر کار گذاشتن مردم طراحی می‌شود. می‌توان سناریوی آن را حدس زد. آخرین و خنده‌دارترین آنها سخنان رییس بنیاد مستضعفان است که متولی ایفای چنین نقشی بود. نقشی که به سرعت تهی بودن آن لو رفت. وی با اشاره به یک‌سری اسامی و اینکه فلان ملک بنیاد دست این است و دست آن بوده، خواست تصویری ضد فساد از خود نشان دهد. در حالی که بخش مهمی از آنچه گفت اصلا مهم نبود و حتی فساد نبود. حتی اگر همه‌اش هم فساد باشد، جزو فرعی و کوچکی از ماجرای تاریخ فساد در این بنیاد است که برای طرح این مساله موجب به حاشیه رفتن متن فساد می‌شود. 

وجود ساختمان‌های بنیاد در دست ارتش و سپاه چه وجهی از معنای فساد دارد؟ این دو نهاد صدها و هزاران مکان در دست دارند که از بودجه عمومی و دولت است، اصولا چه اهمیتی دارد که یک مکان بنیاد هم دست آنان باشد یا نباشد. مگر اموال شخصی است که به جیب فرماندهان آنان برود... مساله این است که این نوع نمایش‌های سیاسی، نتیجه‌ای جز لوث شدن مفهوم مبارزه با فساد ندارد و به انحراف بردن افکار عمومی و زمینه‌سازی تبلیغاتی برای انتخابات ندارد. 

جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مدیرعامل بنیاد باران نیز در خصوص حواشی مباحث مطرح شده از سوی رییس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی به ايلنا گفت: به نظر من این حرف‌ها و رفتارها تکرار احمدی‌نژاد است و چیزی بیش از آن نیست؛ چراکه ایشان هیچ ویژگی خاص مدیریتی یا شخصیتی و یا سابقه‌ برجسته‌ای ندارد. لذا به‌نظر می‌رسد که الگوی رفتاری ایشان همان رفتار گذشته است.

دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب بیان داشت: باتوجه به نوع صحبت‌هایی که ایشان مطرح کرد، اکنون این سوال ایجاد شده است که ایشان با چه انگیزه‌ای آقای خاتمی، احمدی‌نژاد و حدادعادل را در کنار هم نام می‌برد و همچنین از نیروهای مسلح هم اسم می‌آورد، لذا باید شفاف‌سازی کند که اصلا چه نیتی دارد؟

وی افزود: به نظر من یکی از اهداف این بود که بخواهد اینگونه نشان دهد که من به هیچ جایی وابسته نیستم و آمده‌ام با همه فسادی که در میان اشخاص، نیروها ، در جامعه و جریانات سیاسی وجود دارد، مبارزه کنم.

***

فضای بی تصمیمی بر جریان اصلاحات حاکم شده است

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب و استاندار سابق دولت روحانی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و همچنین در خصوص پیشنهاد تشکیل یک شورای مشورتی متشکل از ریش سفیدان اصلاح طلب برای هدایت نیروهای این جناح سیاسی به خبرآنلاين گفت: شرایط موجود را نمی‌توان یک فضای مطلوب برای اصلاح طلبان دانست، زیرا یک فضای «بی تصمیمی» بر این جریان سیاسی حاکم شده است.

خباز گفت: همه انتظار دارند در وضعیت موجود آقای سید محمد خاتمی وضعیت اصلاح طلبان را همانند گذشته سامان بدهند. زیرا ایشان همچنان محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم دارند و در جناح اصلاحات نیز فردی کاملا مقبول هستند.

وی با تأکید مجدد بر محور قرار گرفتن رئیس دولت اصلاحات در همگرایی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، ابراز داشت: بنده همچنان معتقدم اصلاح طلبان نیازمند یک پوست اندازی جدی هستند. اما این جریان سیاسی دارای ظرفیت بسیاری بالایی است که بر اساس آن می‌توان بار دیگر در ذیل هدایت بزرگان این جریان، به وحدت رسید.