درباره طرح دولت برای اجاره مسکن

گروه اقتصادی الف،   3990410053 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر مستاجر باشید و این روزها زمان جابجایی و تغییر منزل شما باشد حتما با مشکل افزایش غیر قابل باور نرخ اجاره مواجه شده اید.

خبرآنلاین نوشت: در کنار این واقعیت، طرح بحثهایی مثل اجاره دادن پشت بامها به مستاجرینی که پول اجاره کردن واحدها را ندارند نیز موجی از احساسات را به دنبال داشت ، موضوعی که امروز از سوی فرماندار تهران به کل تکذیب شد. بناست در این نوشتار به نقد راه حل دولت در موضوع کنترل اجاره بها بپردازم.

دولت در گیرودار گرانی ها، طبق قولی که داده بود و پس از کلی بررسی موضوع در کارگروههای اقتصادی و کرونایی ، به این نتیجه رسید که بهترین راه حمایت از مستاجرین این است که موجرین را به رعایت سقف مورد نظر خود در افزایش اجاره بها وادار کند و آقای رییس جمهور سقف افزایش نرخ اجاره بها را در سال جاری برای تهران بیست و پنج ، کلان شهرها بیست و بالاخره شهرهای دیگر پانزده درصد اعلام کرد و دستور تمدید خودبخود قراردادهای اجاره را با رعایت این دستورالعمل صادر نمود.

اگر چه این راه حل ممکن است به مذاق من مستاجر شیرین بیاید اما اگر از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنیم دیدگاهمان احتمالا تغییر می کند. بنابر آن چه بانک مرکزی از تورم سال ۹۸ اعلام کرده است در سال گذشته تورم سالانه برابر با ۴۱.۲ درصد بوده است که در چهل سال گذشته ، بعد از سال ۱۳۷۴ ، بیشترین نرخ تورم را داشته است.در محاسبه نرخ تورم نیز هیچ تقسیم بندی جغرافیایی ای لحاظ نشده است و این نرخ برای سراسر کشور بوده است. اگرچه بعضی از اهالی اقتصاد این عدد را خوش بینانه دانسته و در مبانی محاسبه ی آن بحث دارند اما اگر همین عدد را ملاک قضاوت قرار دهیم به این نتیجه ی ساده می رسیم که دولت با وجود این میزان تورم ، بنا دارد موجرین نود و هشت درصد شهرهای کشور را ملزم کند که تقریبا یک سوم نرخ تورم کرایه خانه خود را افزایش دهند.

این راه حل شبیه آن است که به زودی دولت بخواهد برای تامین خودروی مورد نیاز اقشار فاقد خودرو ، مالکان دو خودرو و یا بیشتر را مجبور کند که خودرو دوم و بعدی خود را با سی درصد تخفیف در قیمت به افراد فاقد خودرو بفروشند.تصور کنید این راه حل را برای منزل هم در نظر بگیرند ودولت بخواهد مثلا خانه های بزرگ در منطقه یک تهران را بین فاقدین مسکن تقسیم کند !! هر چند که این شیوه اگر عدالت نیست اقلا ظلم بالسویه است اما وقتی فکر می کنیم به ابعاد این تصمیم بیشتر پی می بریم.

این شیوه که جامعه را به دو بخش تقسیم می کند و بی محابا از اموال یک بخش کم شمارتر می گیرد و به بخش پرشمارتر هدیه می کند راه حل آشنایی است و اهالی اقتصاد می دانند که اسم آن در اقتصاد چیست و سرنوشت این سبک مدیریت در دنیا چه بود. یادمان باشد که بقول معروف مساوات الزاما عدالت نیست.

دولت اگر می تواند بهای خدمات خود ، سوخت ، کلیه تولیدات در کشور ، درآمدهای همه ی مشاغل آزاد و بخصوص نرخ برابری ارز و قیمت طلا را که به عنوان شاخص هستند با همین نرخ تعدیل کند حرفی نیست وگرنه می تواند از جیب خود برای کمک به اقشار آسیب پذیر اجتماع هزینه کند و دست در جیب مردم نکند.

دیروز رییس محترم بنیاد مستضعفان از کمک این بنیاد به دو نهاد حمایتی ( کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی ) برای کمک به مددجوها در تامین پول رهن منزل صحبت کرد ، اگر چه این حرکت نوعی از “ این جیب به آن جیب کردن” در سطوح حاکمیتی است اما باز هم ارزشمند است.دولت هم می تواند برای کمک به تامین مبلغ رهن منزل بقیه ی اقشار کم درآمد قرض های بدون بهره ای اختصاص دهد و آن را از طرف مستاجر به موجر بپردازد و از طرفی خیالش هم راحت باشد که موجر که دارای تضمین کافی است گیرنده وجه است و استرداد وجه از ضمانت اجرایی کافی نیز برخوردار است.

به نظر می رسد که نباید امنیت سرمایه را در کشور با تصمیمات غیر قابل توجیه تهدید کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۳۴۶۲۱۰:۴۱:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
کشور را احساسی نه عقلی اداره میکنند
علی۱۵۰۳۶۰۶۱۲:۱۲:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۰
با دنیا آشتی کنید، همه مشکلات حل میشود.
ناشناس۱۵۰۳۸۴۵۱۴:۱۷:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
تحلیل کاملا سطحی بود موجر ملکی داشته که از سال قبل تا الان بعضا قیمتش ۵ برابر شده و همزمان اجاره نیز دریافت میکرده و مستاجر بابت حقوقی که دریافت کرده و به موجر داده مالیات را نقدا پرداخت کرده ولی موجر به واسطه افرایش قیمت ملکش یک ریال مالیات نمیدهد موجر محترم سرمایه اش را به هر بازاری میبرد نهایتا سرمایه چند برابر میشد و ماهیانه هم پولی دریافت نمیکرد با اینکه این سقفهای تعریف شده دولت هیچگاه رعایت نخواهد شد ولی قیافه حق به جانب موجرین در این شرایط نمک بر روی زخم است ادعای تمام موجرین این است که مستاجر در حال خرید و فروش دلار است و باید اجاره بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد بخش اعظم موجرین یا کارمند هستند یا مسافرکش مگر چند درصدشان دلار فروشی میکنند خود همان موجر اجاره دریافتی را به ارز تبدیل کرده چون پول مازادی است که به آن نیازی ندارد ولی برای مستاجر جرم است موجری رهن کامل گرفته و با آن ارز خریداری کرده و مبلغ ۳ برابر شده ولی به آن سود قانع نیست و میگوید ۵۰ درصد دیگر هم پرداخت کن لطفا اصلا در خصوص عدالت در این زمینه چیزی ننویسید
ناشناس۱۵۰۴۰۸۲۱۷:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
به مالکان پنت‌هاوس‌های میلیاردی نگاه نکنید! اکثر افرادی که خانه اجاره میدن از طبقه متوسط جامعه‌اند که از بازار و معامله سر درنمیارن و به‌ناچار با خواباندن سرمایه‌ی حداقل ۱۰۰ میلیونی در یک خانه و اجاره دادنش از قبلش گذران زندگی میکنن و حکم کمک‌خرجی براشون داره. دولت باید جلوی تورم رو بگیره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین