استخدام ۳۰۰ نفر با معرفی یک نماینده؛ این رویه کی پایان می‌پذیرد؟

محمدعلی حبیبی،   3990324125 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
استخدام ۳۰۰ نفر با معرفی یک نماینده؛ این رویه کی پایان می‌پذیرد؟

احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیئت رئیسه مجلس در برنامه‌ای تلویزیونی سخنان جالبی درباره استخدام افراد در ایران خودرو بیان کرد. امیرآبادی گفت: «من یک جلسه ای با رئیس سابق ایران خودرو داشتم و گفتم چرا اینطور می کنید و به ما بگوئید جریان چیست؟ می گوید ابتدا از منابع انسانی شروع کنید... در این ده دوره مجلس قبل، فقط ۸ هزار نفر از کارمندان ایران خودرو را نماینده ها معرفی کردند... می گفت یک نماینده مجلس ۳۰۰ نفر معرفی کرده است.»

موضوع معرفی افراد توسط نمایندگان برای استخدام در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از موضوعاتی است که متاسفانه به رویه‌ای معمول تبدیل شده است. در طول دوره نمایندگی افراد زیادی جویای کار به نمایندگان مراجعه می‌کنند و ایشان هم از سر حسن نیت یا اهداف دیگر افراد متقاضی را به ادارات و شرکت‌های دولتی معرفی می‌کنند و آن دستگاه دولتی هم ایشان را استخدام می‌کند.

ظاهر ماجرا کار خیر برای یک فرد است اما اگر دقیق نگاه کنیم این رویه غلط است. اولا که این کار اساسا در حیطه وظایف نمایندگان نیست و دخالت در امور اجرایی تلقی می‌شود و مخالف اصل تفکیک قواست. ثانیا مطابق قانون نمایندگان باید بر کار دستگاه‌های دولتی نظارت کنند. ارائه این درخواست‌ها باعث می‌شود از شأن نمایندگی کاسته شود. چراکه نماینده‌ای که هر روز درخواستی به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی می‌نویسد دیگر نمی‌تواند به‌درستی بر ایشان نظارت کند و بدهکار دولت می‌شود.

از طرف دیگر باعث اخلال در روند شایسته‌گزینی در ادارات و شرکت‌های دولتی می‌شود و درنهایت موجبات ناکارآمدی دولت را فراهم می‌کند. طبیعتا استخدام افراد در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی باید تابع ضابطه باشد؛ ضابطه‌ای که در صورت رعایت آن افراد شایسته به استخدام درآیند. اما معرفی افراد توسط نمایندگان این روند را دور می‌زند و افراد را  خارج از ضابطه وارد سیستم می‌کند.

آنچه گفتیم با فرض حسن نیت نماینده و دولت است و ممکن است نیت‌های سوئی هم در میان باشد. زد و بند و تطمیع نمایندگان از طریق پذیرش معرفی‌نامه‌ها از یک‌سو و تلاش برای استخدام فامیل و دوستان و آشنایان در دولت از سوی دیگر می‌تواند بخشی از این نیت سوء باشد.

خروجی این رویه، با نیت خیر یا نیت سوء، چیزی جز رانت‌جویی نیست و این رانت‌ها در نهایت به فساد سیاسی و اقتصادی می‌انجامد. پذیرش این معرفی‌نامه‌ها باجی است که توسط دولت به نمایندگان داده می‌شود تا از نظارت ایشان فرار کنند و اگر تخلفی مرتکب شدند زبان نمایندگان کوتاه باشد.

راهکار مقابله با این پدیده شوم دو اقدام همزمان است. نخست منع قانونی برای معرفی افراد به دستگا‌ها و شرکت‌های دولتی، عمومی و حاکمیتی است. نمایندگان مجلس جدید که ظاهرا طرفدار شفافیت و مبارزه با فساد هستند در اصلاحیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به صراحت هرگونه معرفی افراد توسط نمایندگان به دستگاه‌های اجرایی را منع کنند.

راه‌حل دوم شفافیت است. هرگونه معرفی‌نامه و توصیه‌نامه و حتی فراتر از آن هر نامه‌ای که از سوی نمایندگان نوشته می‌شود باید شفاف در معرض دید همه مردم قرار گیرد، مگر نامه‌هایی که مربوط به مسائل امنیتی و نظامی است. با راه‌اندازی یک سایت به‌راحتی می‌توان به این هدف دست یافت.

با شفاف‌شدن نامه‌نگاری‌های نمایندگان همیشه خود را در معرض دید مردم خواهند دید و طبیعتا اگر کسی را به دستگاهی دولتی معرفی کنند سریعا شناسایی می‌شوند. فراتر از دستگاه‌های دولتی حتی افرادی را که به شرکت‌های خصوصی معرفی می‌کنند هم مشخص می‌شود و از بروز فساد در آن حوزه هم جلوگیری می‌شود.

البته این شفافیت هم نیاز به وضع قانون دارد که انشاءالله نمایندگان این مجلس به آن جامه عمل بپوشانند.

البته ۹۲ نفر از نمایندگان کنونی مجلس یازدهم تعهدنامه مجلس شفاف و ضدفساد را در زمان تبلیغات انتخابات امضا کرده‌اند که در یکی از بندهای آن تعهد داده‌اند در طول دوره نمایندگی هیچ‌ توصیه‌ای برای استخدام به هیچ دستگاهی نداشته باشند.

در نهایت ذکر یک نکته بد نیست. رویه مهلک‌تری هم وجود دارد که آن فشار نمایندگان به وزرا برای انتصاب افراد مورد نظر خود در دستگاه‌های اجرایی حوزه انتخابیه است. در این موضوع اساسا هیچ نیت خیری قابل تصور نیست و سراسر شر است. هم باج‌دهی است و هم دخالت در امور اجرایی. البته توضیح آن مجال دیگری می‌طلبد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۲۰۹۵۱۷:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
بر من که صبوحی زده ام خرقه حرام است ای مجلسیان راه خرابات کدام است
ناشناس۱۴۸۲۵۳۴۰۶:۴۴:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
با توجه به بروز معضل بزرگ اجاره نشینان از اواخر خرداد تشکیل کمپین برای رساندم فریاد اعتراضی به مسولان ضروری است
ناشناس۱۴۸۲۶۵۳۰۹:۵۴:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دم آن نماینده گرم که 300 نفر بیکار را سر کار گذاشته است.
ناشناس۱۴۸۲۶۵۸۰۹:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
آنهایی که 3000 بی سواد را بورسیه کرده و به خارج فرستادند، اکنون کجایند؟
ناشناس۱۴۸۲۶۶۰۰۹:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خودی هایی که با سهمیه وارد دانشگاه شده و بدون ضوابط استخدام می شوند از این 300 نفر به مراتب بیشتر مستحق ملامت و سرزنش هستند.
ناشناس۱۴۸۲۶۶۵۱۰:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
هر کس به نماینده شهرش در بهارستان مراجعه کند، آن نماینده توصیه نامه ای برای استخدامش می نویسد. چرا عده ای می خواهند این امر را بزرگ کرده و در بوق و کرنا کنند؟ مطمئن هستم که مجلس یازدهم با مجلس های دیگر هیچ فرقی ندارد که عده ای این قدر از آن تعریف و تمجید می کنند!
ناشناس۱۴۸۲۶۶۶۱۰:۰۲:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خودی و غیر خودی، این است اساس رانت و تبعیض
ناشناس۱۴۸۲۶۷۹۱۰:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اگر به حساب طبری ها، منصوری ها و.... به موقع رسیدگی می شد، خیلی از جرم ها اکنون انجان نمی شد. آیا اراده ای برای این کار هست؟
ناشناس۱۴۸۲۷۲۱۱۰:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این رویه کی پایان می یابد؟ - وقتی آن چند نماینده که این کار را کرده اند به مردم معرفی و مجازات شوند.
ناشناس۱۴۸۲۰۹۷۱۷:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
وقتی دوباره دکتر محمود بیاد و سنت حسنه و تحول اداری گرفتن مستقیم نامه از مردمی که بدنبال ماشین او می دوند را زنده کند. از چاله به چاه و از چاه به چاه عمیق. چند ده سال است که این سنت ما هست.
یه الفی۱۴۸۲۵۴۴۰۷:۲۶:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
محمود احمدی نژاد خطاهای کمی ولی بزرگی داشت ولی احمدی نژاد با همه خطاهایش می ارزد به تدبیری ها
ناشناس۱۴۸۲۶۵۹۰۹:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
احمدی نژاد شرف دارد به روحانی و دار و دسته اش
ناشناس۱۴۸۲۸۴۴۱۱:۳۹:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
فقط یادتون باشه که دیگر 800-700 میلیارد دلار پول نفت وجود ندارد که بیایند و هپل هپو کنند. اگر احمدینژاد بخواهد برگردد، اول باید توضیح دهد آن درآمد افسانه ای نفت را چکار کرده است و به چه کسانی داده است و سهم خود و نزدیکانش چقدر بوده است.
ناشناس۱۴۸۲۱۰۰۱۷:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
هرگز !
ناشناس۱۴۸۲۶۹۳۱۰:۱۷:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
نمایندگان مجلس به جهش تولید بپردازند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۸۲۱۰۱۱۷:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
از مدعی العموم می خواهین هر چه سریعتر وضعیت دادگاهی کردن نمایندگان مفسد رد صلاحیت شده را مشخص فرمایند اینها علاوه بر فساد به ابروی نظام و کشور و دین لطمات جبران ناپذیری وارد کرده اند
ناشناس۱۴۸۲۱۱۱۱۷:۵۰:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
گروهی از نمایندگان مجلش دهم طرح تحقبق و تفحص از بانک مرکزی را در مجلس دهم کلید زدند تا بالاخره در اردیبهشت 98 علیرغم کارشکنی ها در صحن مجلس تصویب شد ولی با توجه به تبانی دولت و مجلس جلوی اجرایی شدن انرا گرفتند نمایندگان مجلس یازدهم این مهم را رسیدگی نمایند این عدم اجرای تحقیق و تفحص مانند ان قضیه ای که اقای میر سلیم افشا کردند بو دار است
دیده بان بدون دوربین و توپچی۱۴۸۲۱۲۰۱۷:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
قوه محترم قضاییه لطفا تکلیف ان اتهامی را که اقای میر سلیم به یکی از روسای کمیسیون های مجلس وارد کرده که 65 میلیارد تومان رشوه گرفته تا طرح تحقیق و تفحصی صورت نگیرد معلوم شود چنانچه این فساد صورت گرفته باشد رشوه دهندگان و رشوه گیرندگان را به مردم معرفی و مجازات کنید
ناشناس۱۴۸۲۶۸۱۱۰:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این ها شایعه هستند که مردم را با آن سرگرم کنند.
ناشناس۱۴۸۲۱۲۴۱۷:۵۸:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این افرادی که طی سالهای گذشته معرفی شده اند سی سال طول می کشه که بازنشست شوند یعنی فعلا نباید توقع اصلاح امور و شایسته سالاری داشت مهمتر از همه اغلب این افراد که دیپلم یا لیسانس از دانشگاه آزاد با معدل های افتضاح به زور پارتی استخدام شده اند بعد گرفتن فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه ازاد منتظر گرفتن پست های مدیریتی هستند و یا پست مدیریتی گرفته اند بیخود نیست اوضاع مملکت این شکلیه
ناشناس۱۴۸۲۱۳۰۱۸:۰۲:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
یک زمانی که مراجعه می کنند به نمایندگان برای کار و ان هم معرفی می کنند و یک زمانی هم هست نه با زد و بند معرفی می کنند باید اول مشخص شود
ناشناس۱۴۸۲۱۵۶۱۸:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
با تشکر از اعلام وصول شفافیت آرای نمایندگان، لطفا پیگیر تصویب و اجرای این طرح باشید. نمایندگی باید تبدیل به یک وظیفه ملی و شرعی شود نه یک مزیت رانتی!
آرش۱۴۸۲۱۶۸۱۸:۴۴:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
نماینده ای که چند میلیارد خرج کرده برای تبلیغات و قراره در ۴ سال یک دهم اون رو حقوق بگیره ، معلومه که باید یه جوری این پول رو با سودش جبران کنه.
ناشناس۱۴۸۲۱۸۵۱۹:۰۰:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
پیشنهاد می‌کنم همزمان با دادگاه طبری برای آن نماینده هم دادگاه علنی تشکیل دهید و به جرم سوء استفاده از جایگاه نمایندگی محاکمه‌اش کنید.
ناشناس۱۴۸۲۱۸۷۱۹:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما به رویه رشوه خواری و کار چاق کنی طبری ها ( معاونان آقایون ) پایان دهید ، نمیخواد به رویه اشتغال ۳۰۰ تا جوون پایان بدید !!!
ناشناس۱۴۸۲۱۹۶۱۹:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم به تحقیق و تفحص از میزان سهام های ترجیحی و سهام های عادی مدیران 3 بانک خصوصی شده و اقارب و نزدیکان انها بپردازند بهنگام خصوصی سازی بانکها تعداد نجومی از سهام بانکهای یاد شده که مجانی بوده بین مدیران توزیع شده و در طی این 10 سال چندین بار هم شامل افزایش سرمایه شده و علاوه بر ان با استفاده از اطلاعات رانتی از زمان افزایش سرمایه ها خود و اقارب مدیران بانکهای تجارت ملت و صادرات اقدام به خرید در پایین ترین سطح قیمتی سهم کرده و از این طریق و از طریق سهام های ترجیحی اکنون هر کدام بصورت کهکشانی به ثروت های باد اورده رسیده اند از نمایندگان محترم درخواسا میشود به این مسله و وحقوق ها و پاداش ها و انواع مناسبتی های دریافتی مدیران این 3 بانک ورود فرمایند
ناشناس۱۴۸۲۲۲۵۱۹:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
برای مردن هم پارتی باید داشته باشی. فساد تا سلول و مولکول وجودمون رسوخ کرده! هیچ چیز سرجایش نیست! هیچ چیز!
ناشناس۱۴۸۲۲۲۹۲۰:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
مجلس محترم بشدت از حسن و اسحاق ملولیم
ناشناس۱۴۸۲۲۳۰۲۰:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
فساد گسترده در ایران دو دلیل داره: دلیل اول و اصلیش تقسیم مردم به خودی و غیرخودی و ایجاد رانت برای خودی هاست. دلیل دوم توسعه نیافتگیه مشابه کشورهای دیگه همتراز ما.
ناشناس۱۴۸۲۲۳۵۲۰:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
خدایا به فرزندان من که هیچ آشنایی جز تو ندارند صبر عطا فرما.
ناشناس۱۴۸۲۲۵۹۲۰:۴۴:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اين رويه بدون شفاف سازي هيچوقت پايان نمي پذيرد فساد سيستمي موجود فقط بدليل اينكه اقدامات همه مسوولان محرمانه وپنهان است صورت ميگيرد ،چرا سامانه دريافتي هاي نمايندگان ومديران دولتي در اختيار عموم نيست؟
سعید۱۴۸۲۳۰۵۲۱:۲۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
همینه دیگه وقتی پارتی داشته باشی سر هر کاری میتونی بری بدون مدرک. و بدون هیچ ولی ما که هیچ کسو ندارم با مدرک لیسانس باید مث سگ کار کنیم و هر جا میریم استخدام نمیشیم خدا خیرشون. نده ک جوونای ما رو از زندگی سیر کردن
سالم۱۴۸۲۳۱۷۲۱:۴۳:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اغلب این استخدام شدگان افراد نا لایق و کار نا بلد , کم سواد و ... هستند که جای افراد شایسته را اشغال کرده اند .
ناشناس۱۴۸۲۳۲۶۲۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
البته این سیصد نفر فقط راضی به استخدام آنهم استخدام رسمی در شرکت های خودروسازی نبودند بلکه حتما می بایست پست مدیریتی می گرفتند.
ناشناس۱۴۸۲۸۰۰۱۱:۱۱:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
البته وضع معادن هم بهتر نیست. یه نگاه به شرکت های معدنی بکنید میفهمید که معادن همطراز در دنیا کلا با 800 نفر اداره میشوند، اما در ایران، دفتر معدن در شهر که کار تولیدی انجام نمیدهد، بیش از 1200 نفر نیرو دارد.
ناشناس۱۴۸۲۳۳۲۲۲:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
عمده افرادی که با رانت نمایندگان به شرکت های خودرو سازی واردمی شوند در حال حاضر در پست های مدیریتی هستند چرا که افراد با سواد در این شرکت ها فقط می توانند درپست های کارشناسی کار کنند و اگر ناراضی باشند باید محیط را ترک کنند و این به صلاح افراد رانتی است. اگر مدیران ایران خودرو و سایپا مدیران شایسته ای بودند هیچ وقت زیر بار این خفت نمی رفتند اما این مدیران هم فقط به دنبال صندلی ایران خودرو بودند و فقط به ملت خیانت کردند.....
ناشناس۱۴۸۲۳۵۸۲۲:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
وقتی نماینده ها اجازه نامه نگاری مستقیم به دستگاههای اجرایی داشته باشند نتیجه اش این میشود باید هرگونه نامه نگاری نماینده گان از طریق دبیرخانه مجلس انجام گیرد به دستگاههای اجرایی . بعنوان نمونه چرا نماینده گان بصورت مستقیم با بانکها نامه نگاری می کنند جهت اعطای وام برای به اصطلاح رفع مشکل مالی اشخاص در صورتیکه گاها دیده شده این رویه در پشتش رانت های صورت گرفته است .
ناشناس۱۴۸۲۴۵۷۰۰:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خدا ازتون نگذره مثلا میرین مجلس که مشکلی از گره کار مردم باز کنین بعد با پارتی بازی و مقامتون فک و فامیلاتون را میبرین سرکار و اینطوری حق بقیه جوانایی مثل ماها که همش با ازمون و کلی بدبختی و بدون پارتی دنبال کاریم حقمون را اینطوری ضایع میکنین اینم از وضع مملکت واقعا کی میخواد به داد ما جونا برسه...
ناشناس۱۴۸۲۴۶۲۰۱:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
بدترین درد تعصب به یک باور غلط است،جناب آقای توکلی حداقل شما به عنوان یه انسان شریف به این باور برسید که قانون اساسی ما پر از ایراد است و نواقص آن باعث فساد و رانت و دزدی میشود و به عنوان سردبیر این خبرگزاری و داشتن تریبون سعی کنید این مشکل را به گوش مسئولین برسانید
ناشناس۱۴۸۲۴۸۲۰۱:۴۱:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
چرا نماینده محاکمه نمیشه و 300 نفر رانتی اخراج نمیشن
یک هم وطن۱۴۸۲۴۸۵۰۱:۴۵:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
از۳۰۰نفر حداقل ۲۵۰تاش از فامیلش بوده ۵۰تاش هم به توصیه فامیل درجه یک ودو آقای فراهانی بررسی کنیدواگر حقشون نیست وتخصصش راندارندبا همکاری دستگاه قضا حکمشون را ابطال کنید چون این جفای به سایر محرومان است فقط مصاحبه نکنیدوگزارش بدید وجلسه بگذارید وارد میدان عمل شویدخدا همه ی خدمتگزاران واقعی به نظام وملت را حفظ کند
ناشناس۱۴۸۲۸۵۶۱۱:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
دلت خوشه به خدا
ناشناس۱۴۸۲۴۸۹۰۲:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
يا رب العالمين !!!!!
ناشناس۱۴۸۲۵۲۶۰۶:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
به این نماینده باید گفت اس ۳۰۰ پی بی (پارتی بازی..
ناشناس۱۴۸۲۵۴۸۰۷:۳۴:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲۵
الفاتحه
ناشناس۱۴۸۲۶۲۷۰۹:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اصلا چطوری همچین آماری گرفتند؟ حرف بدون اسناد و مدارک
حمید۱۴۸۲۶۳۳۰۹:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
اقای امیر ابادی ایا معرفی 250نفر برای وام قرض الحسنه به بانک دخالت در امور اجرایی و مخالف تفکیک قوا نیست
ناشناس۱۴۸۲۶۵۷۰۹:۵۵:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
ننه قمر خیلی خیلی بهتر از اینها کشور را اداره می کند
ناشناس۱۴۸۲۶۷۶۱۰:۰۶:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خوبه که بنده خدا ۳۰۰ نفر را گزاشته سر کار همچنین ۸۰ میلیون ایرانی را یک جور دیگه. دیگه چی میخواهیم هممون سر کاریم !!!!!
ناشناس۱۴۸۲۶۸۴۱۰:۰۹:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۲۵
فقط اخبار ندید جلوی اینجور مفاسد رو بگیرید
زهرا۱۴۸۲۷۰۲۱۰:۲۰:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۵
8000 نفر جای 8000 نخبه ی ناامید. چند درصد مهاجرت کردند خدا می‌دونه.
ناشناس۱۴۸۲۷۰۸۱۰:۲۶:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۵
به‌دنیایی‌که‌مردانش‌عصاازکورمیدزدند...........نماینده‌ایکهچندتاماسک‌فرستاده‌وگفته‌این‌رابین‌طرفداران‌من پخش‌کنیدچه‌انتظاری‌داریم‌که‌درمجلس‌به‌نفع‌مردم‌محروم‌حرکت‌کند
ناشناس۱۴۸۲۷۱۴۱۰:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این نشون میده که احراز صلاحیتی که در این چند سال اعمال شده و یا انتخابی که توسط مردم انجام شده صرفا توجه به ظاهر افراد و نه به تخصص و تعهد آنها بوده است .
کهن۱۴۸۲۷۲۳۱۰:۳۸:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
کلیه مدیران این سالهای ایران خودرو و نمایندگانی که این کار را انجام دادند باید به جرم فساد سازمان یافته محاکمه شوند لذا مدعی العموم باید به این موضوع رسیدگی کند و یک بار برای همیشه این نوع بازیها و سفارشات تمام شود. جرم فارغ التحصیل نخبه دانشگاه چیست که فامیل و یا آشنای فلان نماینده نیست؟؟؟
علی 671۱۴۸۲۷۵۳۱۰:۵۶:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۵
طبق اصل 454 قانون اساسی این کارها و استخدام ها از اصول قانون اساسی برای نمایندگان است .اگر نماینده ای نتواند صد تا از فک و فامیل را جایی سرکار نبرد بدرد لای جرز می خورد .این ها همه خدمت است به جان خود نماینده .
ناشناس۱۴۸۲۸۴۲۱۱:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۲۵
هر وقت محاکمه شد و اون 300 نفر هم اخراج شدن این مملکت درست میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین