آخرین آمار کرونا در ایران
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز ( شنبه، ۱۷ خرداد ) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۷ مورد بستری شدند.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.
بیشتر بخوانید:
شناسایی ۲۲۶۹ بیمار کرونایی جدید در کشور/ مجموع جان باختگان به ۸۲۰۹ نفر رسید
***
اپیدمی کرونا طولانی خواهد بود
حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: مردم باید مطلع باشند که باید توجه نمایند که این اپیدمی طولانی خواهد بود و امروز پایان مشخص و روشنی برای این اپیدمی در اختیار نداریم و تا زمانی که ما بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس قرار بگیریم، ممکن است مدتی طولانی پیش رو داشته باشیم. در ذهن مردم این نباشد که امروز احتیاط میکنیم و ماسک میزنیم و دستها را میشوییم و فاصلهگذاری را مراعات میکنیم ولی این را تا 15 روز و یا یک ماه دیگر و بعد از این مدت تمام میشود؛ این تصور باید در کشور ما باید حذف شود. ما به طور دقیق نمیدانیم که پایان چه زمانی است و دستورالعملها برای مدت طولانی باید مراعات شود.
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در گفتوگویی تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که "آیا وارد پیک جدیدی از کرونا شدهایم؟"، گفت: این مسئله نیازمند یک بررسی تحلیلی همهگیرشناسی است و باید به ما فرصتی برای تحلیل آمار داده شود اما در تهران میزان مراجعین به بخشهای درمانی رو به افزایش است...
وی اضافه کرد: در دو بیمارستان تهران افرادی بستری شدند که در ۱۰ روز گذشته دارای تماس با بیماران کرونایی بودهاند و سفر عامل اصلی این انتقال بوده است و طبق یکی از مطالعات ما در یکی از بیمارستانهای ارجاعی تهران، ۶۰ درصد افراد بستریشده، سابقه مسافرت به استانهای دیگر را داشتند که نشان میدهد بخشی از موج جدیدی که ممکن است در تهران به وقوع بپیوندد بهدنبال سفرهاست.
بیشتر بخوانید:
روحانی: پایان مشخصی برای کرونا نداریم/ اعلام نحوه فعالیت فضاهای آموزشی و سینماها
***
دادگاه اکبر طبری فردا برگزار میشود
اولین جلسه رسیدگی به اتهامات «اکبر طبری» معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوهقضائیه، صبح فردا (یکشنبه) ۱۸ خردادماه به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار میشود.
علیاکبر طبریپور معاون پیشین امور اجرایی و فنی مهندسی حوزه ریاست رئیس سابق قوهقضاییه بود. طبری در ۲۰ سال گذشته، صاحب مناصب مختلفی در حوزههای مالی و رفاهی قوهقضاییه بوده است. او در دوره ریاست آیتالله سید محمود هاشمیشاهرودی، مدیر امور مالی و مدیر امور خدماتی و رفاهی بوده است و در دوره آیتالله صادق آملیلاریجانی با حضور در دفتر رئیس قوهقضاییه، ابتدا مدیرکل امور اجرایی و سپس معاونت اجرایی حوزه ریاست شده است. سیدابراهیم رئیسی هفت روز پس از اینکه بر مسند ریاست قوه قضاییه نشست، طبری را برکنار و یوسف باقری را بهجای او، به عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوهقضاییه منصوب کرد.
بیشتر بخوانید:
زمان دادگاه معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوهقضائیه
***
چرا شورای نگهبان برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون درخواست استمهال داد؟
ایلنا نوشت: محمد علیپور، سخنگوی شعبه ۱۰ مجلس درباره درخواست مهلت ۱۰ روزه از سوی شورای نگهبان برای بررسی مستندات ارائه شده جهت عدم تائید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران گفت: هنگامی که بررسی اعتراضات به اعتبارنامه یک نماینده در شعبه به پایان میرسد؛ شعبه مواردی که به عنوان اعتراض مطرح شده است را به همراه مستندات برای شورای نگهبان ارسال میکند.
وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان این حق را دارد که فرصت کافی برای بررسی مستنداتی که برای عدم تائید یک اعتبارنامه ارسال میشود را درخواست کند و این کار طبق چارچوب قوانین مجلس است. درخواست مهلت ۱۰ روزه برای پاسخ به استعلام درباره تاجگردون از سوی شورای نگهبان به هیأت رئیسه ارسال شده است.
گفتنی است در تداوم اعتراض گروهی از نمایندگان مجلس یازدهم به تایید صلاحیت غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران، روحالله نجابت در یک خبر توئیتری اعلام داشت که اسنادی در باره نماینده گچساران دارد که شورای نگهبان از آن بیاطلاع بوده است.
***
ابلاغ بخشنامه رسیدگی به جرایم سیاسی
بخشنامه رییس قوه قضاییه در خصوص « لزوم اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرائم سیاسی» به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شد. در این بخشنامه آمده است:
نظر به لزوم اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرائم موضوع ماده ۲ قانون جرم سیاسی، مصوب ۲۰/۲/ ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی و اجتناب از تلقی جرائم موضوع این قانون به عنوان جرم غیرسیاسی و با امعان نظر به ضرورت ایجاد رویه واحد در رسیدگی به جرم سیاسی، لازم است مراجع قضایی به شرح زیر اقدام نمایند:
... با توجه به اصل ۱۶۸ قانون اساسی، دادگاه رسیدگی به جرائمی که مطابق قانون مذکور، سیاسی محسوب میشود، با حضور هیات منصفه و به صورت علنی و برابر مقررات مواد ۳۰۵ و ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مطبوعات برگزار گردد...
بیشتر بخوانید:
ابلاغ بخشنامه لزوم اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرائم سیاسی
***
طرح نمایندگان مجلس برای بی اعتبار کردن مدرک تحصیلی مدیران
علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس یازدهم طرحی به زودی تقدیم هیأت رئیسه خواهد شد که کلیه مدارکی که در زمان مسئولیت مدیران اخذ شده است، از نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور کانلمیکن تلقی شود، البته در این طرح کاری به گذشته نداریم و تلاش کردیم نگاهمان از این به بعد باشد و در همین راستا تلاش کردهایم ارزش مدارک صادرشده برای مدیران در دوران مسئولیتشان قائل نشویم.
***
رئیس بنیاد شهید استعفا کرد
حجتالاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، معاون رییسجمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نامهای از رئیس جمهور درخواست کرد به دلیل بیماری و نیاز به استراحت و پرهیز از کار سنگین به توصیهی پزشکان، با استعفای وی از مسوولیتش موافقت کند.
بیشتر بخوانید:
استعفای رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران/ روحانی موافقت کرد
***
توضیحات وزارت اطلاعات درباره آزادی مایکل وایت
مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در مورد جزئیات پرونده آمریکایی آزاد شده اظهار داشت: مایکل وایت یکی از نظامیان آمریکایی بود که دوسال قبل با پوشش توریست وارد کشور گردید... اطلاعات معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات نشان می دهد که برخی سیاسیون در آمریکا من جمله برایان هوک در نظر داشتند از فوت مایکل وایت به دلیل بیماری مزمن حداکثر بهره برداری سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران در قالب یک بمب خبری بعمل آورند که با آزادی وی؛ این فرصت رفتار غیر انسانی نیز از آنان سلب گردید.
بیشتر بخوانید:
وزارت اطلاعات: «مایکل وایت» به دلیل تشدید بیماری و دلایل انسانی آزاد شد + جزئیات پرونده
***
گزینه های ریاست کمیسیون های مجلس یازدهم
تابناک نوشت: با انتشار لیست اولیه اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی گمانه زنی ها درباره کاندیداهای ریاست کمیسیون ها افزایش یافته ، رقابتی با چاشنی لابی گری های پشت پرده که با انتقاداتی همراه بوده است.
فشارهای که بیشتر با پیامک های زنجیره ای و حتی پیام ها در فضای مجازی به چشم می خورد و هدف آن اعمال نظر در تعیین رییس کمیسیون ها مبتنی بر اهداف گروه ها و جریان ها است انتظار می رود مجلس یازدهم با شعار تحول خواهی جلوی این لابی گری ها و اعمال فشارها ایستاده و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهد.
کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری: محمد مهدی زاهدی، سید جواد ساداتی نژاد، حبیب الله دهمرده/ اجتماعی: ولی اسماعیلی، عبدالرضامصری، سیدمسعود خاتمی/اقتصادی: محمدرضا پورابراهیمی
سیدشمس الدین حسینی، الیاس نادران/امنیت ملی و سیاست خارجی: مجتبی ذوالنوری، محمدصالح جوکار، حسین نوش آبادی، فدا حسین مالکی،عباس گلرو/ انرژی: فریدون عباسی، فریدون حسنوند/
برنامه و بودجه: حمیدرضا حاجی بابایی، الیاس نادران، محمدمهدی مفتح/بهداشت و درمان: عبدالحسین روح الامینی، حسینعلی شهریاری، مسعود خاتمی/امور داخلی کشور و شوراها: احمد علیرضا بیگی، محمدرضا میرتاج الدینی/صنایع و معادن: سیدمصطفی میرسلیم، رضا تقی پور، عزت الله اکبری تالارپشتی/عمران:محمدرضا رضایی کوچی، اقبال شاکری/فرهنگی:نصرالله پژمان فر، مرمرتضی آقاتهرانی، سیدرضا تقوی/قضائی و حقوقی:موسی غضنفرآبادی، سیدکاظم موسوی، حسن نوروزی/اصل نود:محمد موحد، رضا تقوی، نصرالله پژمان فر.
***
احمدینژاد مدل ۸۴ یا ۹۶؛ کدام یک برای انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ میآید؟
باشگاه خبرنگاران نوشت: داستان عجیبی نیست که معمولا نزدیک به هر انتخاباتی سر و کله سیاسیون سالهای دور پیدا شده تا شانس خود را دوباره امتحان کنند؛ چهره های نام آشنایی که برخی از آنها حتی در دوره های قبل هم تایید صلاحیت نشده اند. یکی از این چهرههای جنجالی که این روزها نامش عجیب بر سر زبانها افتاده کسی نیست جز «محمود احمدی نژاد»... امروز کارشناسان معتقدند که هر کاری از محمود احمدینژاد بر میآید؛ کسی نمی تواند نقشه او را بازی خوانی کند و بداند که هدف بعدی او چیست، فقط می توان حدسهایی زد؛ حدس هایی که باید دید به کجا منتهی می شود؛ به احمدینژاد مدل ۸۴ یا احمدینژاد مدل ۹۶!... در هر صورت بازگشت تحریمها و شرایط کشور، برای احمدی نژاد فرصتی دیگر آفریده است و کاهش مشارکت عمومی در انتخابات مجلس و افزایش نارضایتی اجتماعی از شرایط اقتصادی و فرهنگی موجب شده تا او از یکسو از ابزار فراکسیونی ۵۰ نفره در مجلس که قابلیت افزایش به یکصد نماینده را نیز دارد در حاکمیت و بستر نارضایتی اجتماعی از دولت بهره ببرد تا برای تصاحب دولت بار دیگر تیری در تاریکی بیندازد و بخت خود را امتحان کند.
***
مجلس یازدهم و پایان طیف سنتی
شرق نوشت: اگرچه دوران جریانهای سنتی در اصولگرایی سالهاست بهسر آمده، اما به نظر میرسد مجلس یازدهم نقطه عطفی بر پایان قدرت آنها بود. به طور مشخص حزب مؤتلفه با دبیرکلی بادامچیان جانشین عسگراولادی؛ جامعه روحانیت مبارز با دبیرکلی موحدیکرمانی جانشین مهدویکنی و جبهه پیروان خط امام و رهبری با دبیرکلی باهنر جانشین عسگراولادی بهعنوان نمایندگان طیف سنتی در اصولگرایی نهتنها سهمی بسیار حداقلی در مجلس یازدهم داشتند، بلکه حتی ناتوان از جریانسازی بودند تا جایی که حتی در هیئترئیسه هم سهمی به آنها نرسید. میرسلیم از مؤتلفه و تقوی از جامعه روحانیت را اگر تنها چهرههای شاخص جریان سنتی در مجلس یازدهم بدانیم، در این صورت 12 رأی میرسلیم برای ریاست مجلس هم میتواند نماد وزن و جایگاه این جریان نهتنها در مجلس، بلکه در کل در جریان اصولگرایی قلمداد شود. اصولگرایی را از این پس جریان نواصولگرای قالیباف، احمدینژادیها و جبهه پایداری مدیریت خواهند کرد.
***
نبايد سياستورزي نيابتي و اجارهاي داشته باشيم
روزنامه آرمان ملی با مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات مصاحبه ای داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:
تجربه دولت آقاي روحاني به ما نشان داد که نبايد سياستورزي نيابتي و اجارهاي داشته باشيم... ما در هر انتخاباتي حاضر ميشويم به اين شرط که نامزدهاي خودمان را هم داشته باشيم و بتوانيم به آنها راي بدهيم. ما در دورههايي در قدرت نبوديم ولي در جامعه بسيار موثر بوديم و در دورههايي در قدرت بوديم و همچنان ارتباط قدرتمندي با جامعه داشتيم... اصلاحات دو پا دارد و يک پاي آن در جامعه و در ارتباط با مردم است و يک پاي ديگر اصلاحات در حکومت است تا امور را پيش ببرد و خواستههاي مردم را محقق کند... البته تحقق منويات مردم و اصلاح مستلزم اين است که تا جاي ممکن بتوانيم در قدرت حضور پيدا کنيم. ما مدت زيادي بيرون از قدرت بوديم و مهم اين است که در قدرت نبوديم و باز هم زنده بوديم. گاهي نبود در قدرت به معناي حذف شدن نيست بلکه همچون ققنوس از خاکستر برآمدهايم و پرواز کرديم و به جامعه حيات و حرکت بخشيديم.
... بهطور مثال اگر نامزد انتخابات رياست جمهوري آقايان عبدا... نوري و يا صفايي فراهاني و يا رئيس دولت اصلاحات و يا آقاي آرمين و يا آقاي ميردامادي باشند چنددرصد از مردم فکر ميکنند که در صورت راي آوري اين افراد آنها درست عمل نميکنند؟ اين افراد امتحان خود را پس دادهاند. چرا ما به آقاي روحاني راي داديم؟ گفتيم ايشان تحريمها را از ميان برميدارد چون کشور در سال 92 با مشکلات جدي روبهرو بود و در سال 96 به ايشان راي داديم تا همان روال را ادامه بدهد ولي وي چندان موفق نشد.
***
برنامه اصلاحطلبان براي آينده
محمدصادق جوادیحصار، فعال سیاسی اصلاحطلب در روزنامه آرمان ملي نوشت: بايد استغناي فکري و فرهنگي خود و بينيازي از وابستگي به قدرت سياسي را نشان دهيم ولي تاثير خود را هم در قدرت سياسي نشان دهيم. اصلاحطلبان اگر توانا، هوشمند و صاحب نظريههاي جديد کشورداري باشند، لازم نيست حتما در حاکميت باشند. بيرون از حاکميت هم اگر نظر بدهيد تاثير خود را خواهد داشت. گفتمان اصلاحي آنقدر موثر بود که آقاي احمدينژاد در طول مدت رياستجمهوري خود در برخي موارد از گفتمان اصلاحطلبي (با قرائت خود) استفاده ميکرد. نميتوانيم بگوييم اصلاحطلبي تاثير ندارد. اين جريان توانايي، قدرت و تاثير دارد ولي بايد بهموقع آن را خرج کرد و درست از آن استفاده کرد.
***
لاریجانی تنها فردی نیست که میتوان با او ائتلاف کرد
مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه باید ببینیم شرایط در 1400 چگونه است به نامه نيوز گفت: اصلاح طلبان اگر ببینند که با توجه به انتظارات جامعه امکان حضور و تاثیر مثبت گذاشتن وجود دارد، وارد میشوند و درباره اینکه کاندیداهای مشخص خود را داشته باشند یا ائتلاف کنند تصمیم خواهند گرفت. در شرایط فعلی اما با ابهامات زیادی مواجه هستیم لذا تا وقتی که آرایش سیاسی در کشور شکل نگیرد هرگونه اظهار نظری زودهنگام است. باید دید که شرایط جامعه در آن مقطع زمانی چگونه است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اگر بنای ائتلاف باشد، فردی غیر از لاریجانی هم این پتانسیل را دارد؟ گفت: « چرا که نه؟! درست است که آن طرف دستش خالی است اما به طور کلی بستگی به این دارد که چه کسانی و با چه نگاهی وارد شوند و ما هم ببینیم که جامعه به آنان اقبال دارند یا خیر. از الان نمیدانم که چه کسی غیر از لاریجانی این پتاسیل را دارد اما این را میدانم که اگر بنای ائتلاف باشد، این ائتلاف با هر کسی که باشد، با ائتلاف سال 92 تفاوت جدی دارد.»
وی توضیح داد: با توجه به آن وضعیتی که بعد از ائتلاف با روحانی پیش آمد و تجربه ای که کسب کردیم دیگر ائتلاف روی هوا نخواهیم داشت.
آرمان ملی هم نوشت: نميتوان در مورد انتخابات 1400 سخن گفت و از نامزد بالقوهاي چون علي لاريجاني چيزي نگفت. رئيس سه دوره مجلس که سابقه دبيري شوراي عالي امنيت ملي و پيش از آن رياست صداوسيما را برعهده داشته به خودي خود نام بزرگي محسوب ميشود اما فقط اين نام براي پيروزي در 1400 کافي نيست. چرا که لاريجاني برخلاف نام و آوازهاش از چندان پايگاه اجتماعي در جامعه برخوردار نيست و جريانات سياسي نيز ترجيح ميدهند که با کانديداي مخصوص خود وارد صحنه شوند. از اين روست که صحنه 1400 براي کنشگري سياسي لاريجاني مقداري مشکل شده است.
صادق زيباکلام فعال سياسي اصلاحطلب ميگويد: «از نظر جامعهشناسي مهمترين مشکل آقاي لاريجاني براي رياستجمهوري آن است که پايگاه اجتماعي معلوم و مشخصي ندارد. حتي اگر رئيس دولت اصلاحات از آقاي لاريجاني حمايت کند، هيچ شانسي براي پيروزي آقاي لاريجاني در انتخابات 1400 به وجود نميآيد.»