شکایت نهاد ریاست‌جمهوری از یک فیلمساز

گروه فرهنگی الف،   3990317025 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

ابوالقاسم طالبی کارگردان «آقای رئیس‌جمهور» می‌گوید: قبل‌ها فیلم می‌ساختیم و توقیف می‌شد، اما حالا «قصد ساخت فیلم» را هم توقیف می‌کنند! من دقیقاً به همین دلیل احضار شدم، این در حالی است که هنوز حتی فیلمنامه هم ندارم و این از عجایب دولت فعلی است.

شکایت نهاد ریاست‌جمهوری از یک فیلمساز

مهر نوشت: ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما با بیان اینکه با شکایت نهاد ریاست جمهوری و به اتهام تهمت و تشویش افکار عمومی به دادگاه احضار شده است، درباره دلایل صدور این احضاریه توضیحاتی ارائه کرد.

ابوالقاسم طالبی کارگردان آثاری همچون «یتیم‌خانه ایران» و «قلاده‌های طلا» سال ۹۷ در پی بازداشت حسن عباسی تحلیلگر مسائل سیاسی طی توییتی انتقادی با حمایت از عباسی عنوان کرده بود که قصد ساخت فیلمی درباره حسن روحانی و روایت یک ملاقات در سال ۶۵ را دارد. حالا و پس از نزدیک به دو سال گویا هنوز حاشیه‌های آن توئیت ادامه دارد.

طالبی که سه‌شنبه همین هفته و از طریق انتشار پستی در توئیتر خبر از احضار خود به‌دادگاه داده بود، در گفتگویی ضمن تأیید ارتباط این احضاریه با توئیتش در سال ۹۷، درباره جزئیات این شکایت گفت: چند روز پیش بود که به دادگاه احضار شدم. برای اینکه جزئیات این احضارنامه را بگویم ابتدا اجازه دهید نقلی را تعریف کنم، روزی شخصی گفت می‌خواهم شعری در وصف سلطان بگویم. همان زمان ادیبان چاپلوس، دور شاه گرد آمدند و شروع به تعریف از شعر نگفته و تمجید سجع و قافیه کردند، برخی دیگر از چاپلوسان و داروغه هم شروع به تفسیر شعر از جهت محتوا کردند و از شاعر خواستند درباره شعر نگفته‌اش توضیح بدهد و سرانجام هم او را محکوم کردند، چون فکر می‌کردند آن موضوع در ذهنش است! این دقیقاً وصف حال من است.

کارگردان «قلاده‌های طلا» با اشاره به اینکه عنوان درج‌شده در احضارنامه «تهمت و تشویش اذهان عمومی» بوده توضیح داد: چند سال قبل در صفحه توییترم عنوان کرده بودم که در نظر دارم فیلمی بسازم که البته هنوز آن را نساخته‌ام، اما گویا همین طرح ایده هم به آقای روحانی برخورده است!

وی با ابراز تعجب نسبت به صدور این احضاریه ادامه داد: هنوز نمی‌دانم چرا باید درباره فیلمی که نساخته‌ام پاسخ بدهم! چرا تفتیش عقاید می‌کنند؟ مگر عصر تفتیش عقاید به پایان نرسیده است؟ من گفتم در نظر دارم فیلمی بسازم، ولی هنوز که آن را نساخته‌ام. البته به نظر می‌رسد در این میان عده‌ای چاپلوسی هم می‌کنند.

کارگردان «آقای رئیس‌جمهور» افزود: قبل‌ها فیلم می‌ساختیم و توقیف می‌شد اما حالا «قصد ساخت فیلم» را هم توقیف می‌کنند! من دقیقاً به همین دلیل احضار شدم، این در حالی است که هنوز حتی فیلمنامه هم ندارم و این از عجایب دولت فعلی است.

وی در توضیح آخرین وضعیت این طرح شکایت گفت: پس از احضار و بعد از گفتگوی اولیه، قرار شد دوباره من را فرا بخوانند. جرم من تنها این بود که گفته بودم در نظر دارم فیلمی بسازم. البته به نظرم یک سری چاپلوس دور رئیس‌جمهور هستند و به او می‌گویند به ساحت مقدس حضرت عالی جسارت شده و به همین دلیل شکایت بازی راه می‌اندازند.

طالبی بار دیگر تأکید کرد: شاکی من در این موضوع نهاد ریاست‌جمهوری بوده و قرار است پروسه قانونی را طی کنم. الان هم وثیقه گذاشته‌ایم و به قید وثیقه آزاد هستم، البته وثیقه من «کمترین میزان» است ضمن اینکه بازپرس برخورد خوبی با من داشت و کمترین وثیقه را برایم در نظر گرفت.

وی در پایان گفت: من برای کاری که نکرده‌ام، متنی که ننوشته‌ام و فیلمی که نساخته‌ام و به خاطر چیزی که تنها در ذهنم بوده، احضار شده‌ام. این «تفتیش عقاید» به معنای واقعی کلمه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۲۸۹۷۱۲:۰۴:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۱۷
واقعا اگر این روایت آقای طالبی درست باشد باید به حال این دولت خون گریست
ناشناس۱۴۷۳۰۱۱۱۳:۲۲:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۷
............................................................................... ما هم باید سفید بنویسیم. خوبه آقای دولت؟
ناشناس۱۴۷۳۰۷۸۱۴:۰۸:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۱۷
از دولتی که ارشدترین مقامات امنیتی سابق کشور اعضای اصلی آن هستند اگر انتظاری غیر از داشته باشیم قطعاً خیلی سخت به خطاء رفته ایم .
راه۱۴۷۳۰۹۶۱۴:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۱۷
وحشت تمام وجود برجام پرستان و مردم ستیزان و دروغگویان و مفسدان را فراگرفته ___________ علی‌برکةالله!!!
ناشناس۱۴۷۳۱۶۱۱۵:۰۱:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۱۷
هنرمندان نبايد وارد بازيهاي قدرت و سياست شوند ، هنرمند شأنش فراجناحي و مستقل بايد باشد ، درست يا غلط هنرمند وابسته عاقبتش انزوا و تنهايي خواهد بود
ناشناس۱۴۷۳۲۱۳۱۵:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱۷
اینها مثل رییسشان با شعار آزادی بیان، دهان ها را می‌بندند...
یوسف کرمان۱۴۷۳۴۰۱۱۷:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۷
عجبا! یک نفر که ربطی هم به این شکایت ندارد!!! چندی پیش فرمودند: «نبندید دهان ها را، نشکنید قلم ها را...» خدا را شکر که این سخن، مشمول کارگردان محبوب ایران آقای طالبی نشده! و کسی که از او شکایت کرده، ارتباطی با آن جمله تبلیغاتی ندارد!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. درباره توبه تتلو

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. تضادی عجیب و پر ابهام!

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

آخرین عناوین