امکان افزایش یارانه ها / حاجی دلیگانی:دولت وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد انجام نداد

گروه اقتصادی الف،   3990316072 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی گفت: به دولت پیشنهاد داده می شود به جای اختصاص ارز نیمایی به کالاهای نا مرتبط بودجه آن را مستقیما به مردم واگذار کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مشکلات اقتصادی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به گونه ای بود که به اقشار کم درآمد بسیار فشار آورد اما با توجه به رویه مجلس دهم در همراهی دولت و عدم توجه به معیشت مردم برخی از مردم در مورد کارآیی مجلس و نقش آن در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دچار تردید شدند و از سوی دیگر درخواست ولی امر مسلمین در توجه به اقتصاد و تحقق عدالت اجتماعی وظیفه سنگینی بر دوش مجلس یازدهم انداخته است در همین راستا با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت و گو کردیم؛

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم اهمیت اقتصاد و وضعیت فعلی مردم کشور را درک کرده است گفت: به همین سبب اولین موضوع بررسی که در مجلس یازدهم کلید خورد، فراخواندن  رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر عدم برآورده شدن انتظارات نمایندگان از پاسخهای رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گزارش های آنها مورد نقد و ارزیابی نمایندگان مجلس قرار گرفت بنابراین گزارش آنها نیاز  به بررسی بیشتر و جلسات دیگری دارد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه چنین اقدامی از سوی نمایندگان در جلسه اول مجلس شورای اسلامی نشان دهنده اولویت اقتصادی مجلس یازدهم است افزود: امیدواریم جلسات بعدی منجر به تصمیمات و گام های عملی برای بهبود وضعیت معیشت اقشار کم درآمد جامعه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت گفت متاسفانه قوه‌ مجریه پیرامون مسئله ارز  جابجا فکر می کند، آنجاهایی که دولت باید ارز دولتی بدهد نمی‌دهد و آنجاهایی که نباید بدهد می دهد.

وی با تصریح بر اینکه مسئله اختصاص ارز نابجا به برخی مسائل که نه تنها جزء نیازهای اساسی کشور نبودند بلکه جزء اولویت های اختصاص ارز دولتی  نیز نبودند  در سال 97 در مورد انتقاد برخی از نمایندگان بود گفت: اما دولت با بی توجهی به این تذکرات، ادعای وجود ارز گسترده در خزانه می کرد و می گفت که جای نگرانی ندارد و با این اقدام می خواهیم نرخ ارز را در کشور تثبیت کنیم.

حاجی دلیگانی با انتقاد از عدم برنامه ریزی برای استفاده مناسب از ارز دولتی گفت: از سال 97 بحث اختصاص ارز دولتی برای واردات سگ و گربه و اعطای ارز به مسافران و دانشجویان گرفته تا سال 98 که بحث اختصاص 40 درصد ارز دولتی به کالاهای غیر ضرور و موجود در کشور وجود دارد نشاندهنده اقدام نامتوازن دولت در اختصاص ارز نیمایی است.

* تلاطم در تصمیمات ارزی دولت

این نماینده مجلس افزود: بخشی از این اقدامات نابه جای ارزی دولت برای تثبیت قیمت ارز در سال 97 در گزارش تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات نیز آمده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اما اکنون شاهد آن هستیم که با کمبود ارز دولتی، ارز دولتی برخی کالاهای اساسی نیز برداشته شده است و قیمت برخی کالاهای اساسی افزایش چند برابری پیدا کرده است.

* دولت وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد انجام نداد

حاجی دلیگانی با انتقاد از این رویکرد قوه مجریه گفت: بنابراین دولت در تشخیص اولویت‌ها در عمل موفق عمل نکرد و دولت باز با یک خطا سبب فشار به روی اقشار کم درآمد شد و به عبارت دیگر وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد به درستی انجام نداد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی گفت: به دولت پیشنهاد داده می شود به جای اختصاص ارز نیمایی به کالاهای نامرتبط بودجه آن مستقیما به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار اختصاص 14 میلیارد ارز نیمایی به صورت یارانه‌ای به خود مردم است تا  آنها تصمیم گیرنده نحوه مصرفشان در خرید کالای اساسی باشند گفت: دولت وظیفه خود را  در قبال اقشار کم درآمد به خوبی انجام نمی دهد و دچار خطای محاسباتی شده است.

حاجی دلیگانی در مورد ساز و کارهای مجلس یازدهم برای کمک به بهبود معیشت مردم گفت باید از ساز و کارهایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنند و آن را در قالب سوال تحقیق و تفحص در قالب‌های مختلف نظارتی پیگیری کنند.

* مجلس قوی و کارآمد توان به تحرک درآوردن دولت را دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا یک مجلس کارآمد می تواند باعث تحرک در فضای اجرایی کشور شود گفت: یقینا یک مجلس قوی و کارآمد توان به تحرک آوردن دولت را دارد؛ ماده 34 و 45 آئیین نامه داخلی مجلس در این زمینه راهگشا است.

وی افزود: در ماده 45 کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط را از وظایف مجلسه دانسته و حتی سؤال از رئیس جمهور را نیز پیش بینی کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۷۲۰۹۴۱۶:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۱۶
دولت در پرداخت کمک معیشت جانبازان زیر 25 درصد دوگانه عمل میکند. در حالیکه به جانبازان ساتا فقط ماهانه 750 هزار تومان پرداخت می کند به جانبازان تحت پوشش بنیاد 1میلیون و 790 هزار تومان پرداخت میکند و یک اختلاف حدود 3 برابری را شاهدیم.این در حالیست که طبق برنامه ششم توسعه باید همه جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید قرار گیرند ولی بنیاد شهید بخاطر محدودیت های مالی جانبازان ساتا که بنا به توصیه خود بنیاد شهید زیر نظر ساتا قرار گرفته اند در حال حاضر تحت پوشش قرار نمی دهد.
ناشناس۱۴۷۲۱۵۵۱۸:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۶
حرفای احمدی نژاد رو که امتحان پس داده ایشون داره می زنه پول سوبسید روومستقیم بدین به مردم؟! بعدش چند برابر از جیب مبارکشون بردارید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین