عارف، اصلاح‌طلبان و معضلات این روزها

محمدعلی حبیبی،   3990312119 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
عارف، اصلاح‌طلبان و معضلات این روزها

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم چند روز پیش نامه‌ای خطاب به مردم منتشر کرد. تا پیش از خواندن این نامه به نظر می‌رسید عارف بنا دارد گزارشی از عملکرد خویش و فراکسیون امید در مجلس دهم منتشر کند؛ اما این نامه محتوای دیگری داشت.

عارف در این نامه ابتدا تلاش کرده تحلیلی از وضعیت کنونی کشور ارائه دهد  و سپس راه‌حل‌هایی ارائه داده است. او در بخش راه‌حل‌ها به مواردی مانند افزایش سرمایه اجتماعی، شایسته‌سالاری، تنش‌زدایی در سیاست خارجی و جوانگرایی اشاره کرده است.

البته عارف در پایان این نامه فهرستی از مصوبات مجلس دهم را که به زعم خود مطلوب بوده به‌عنوان کارنامه فراکسیون امید ارائه کرده است و گفته است گزارش کامل در آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

درباره این نامه و به‌طور کلی موقعیت کنونی اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کشور نکاتی به نظر می‌رسد:

*مقدمتا باید عرض شود نگارنده از زمره افرادی نیست که از حذف اصلاح‌طلبان از فضای سیاسی خشنود شود. به‌عکس، به این مسئله معتقد است که کشور با یک جناح سیاسی قابل اداره نیست. طبیعتا حضور یک جناح سیاسی در سپهر سیاسی کشور باعث فساد و رکود آن گروه می‌شود.

به‌علاوه اصلاح‌طلبان نماینده مطالبات اقشار  وسیعی از مردم هستند و اگر ایشان حذف شوند آن دسته از مردم، دیگر امیدی به پیگیری مطالباتشان نخواهند داشت. نتیجه طبیعی این اتفاق در شکل حداقلی آن، کاهش مشارکت سیاسی مردم و در شکل حداکثری آن تلاش برای تغییر نظام سیاسی توسط آن اقشاری است که نماینده‌ای در فضای سیاسی ندارند. پس حضور اصلاح‌طلبان برای بقای سیاسی نظام و مشارکت سیاسی عموم شهروندان ضروری است.

*آنچه بیش از همه چیز در نامه جناب عارف، مخاطب را آزار می‌دهد رویکرد کلی ایشان است. لحن نامه و محتوای این نامه متناسب با فردی است که سال‌هاست بیرون از گود قدرت نشسته و نظاره‌گر امور است؛ نه فردی که چهار سال ردای نمایندگی مردم با رایی بالا بر تن او بوده و رئیس یکی از سه فراکسیون اصلی مجلس بوده است.

رویکرد عارف در این نامه به‌خصوص در بخش ارائه راه‌حل‌ها می‌بایست در مقام پاسخگویی و معطوف به کارنامه چهارساله ایشان می‌بود. مثلا ایشان در بخشی از از این نامه به ضرورت شایسته‌سالاری در به‌کارگیری متخصصین به‌خصوص در انتخاب مدیران ارشد و وزرا تاکید کرده‌‌اند. خوب بود ایشان پاسخ می‌دادند آیا خودشان این دستورالعمل را در هنگام رای اعتماد به وزرا در سال ۹۶ و بعد از آن رعایت کرده‌اند؟

درست است که وزرا را ایشان انتخاب نکردند اما ایشان و فراکسیون متبوعشان حداقل می‌توانستند مانع ورود افراد بی‌کفایت به دولت شوند. آیا ایشان این کار را انجام دادند؟ این پرسش کلی از نقش ایشان تقریبا به تمامی بندهای این نامه قابل تسری است.

*البته رویکرد عارف در این نامه که به جای پاسخگویی از باید‌ها و نبایدها سخن بگوید رویکردی عمومی در مدیران و مسئولین ارشد کشور ماست. در این سال‌ها به‌خصوص در یکی دو سال اخیر به‌کرات شاهد فهرست‌کردن بایدها و نبایدها از جانب رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان بوده‌ایم. مشخص نیست تا چه زمانی روحیه طلبکاری مسئولین کشور ما جایش را به روحیه پاسخگویی خواهد داد.

*مضاف بر اینکه روحیه پاسخگویی  در این نامه رعایت نشده، راه‌حل‌هایی که عارف ارائه داده‌ است چیزی جز کلی‌گویی بی‌حاصل نیست. همگان می‌دانند و اتفاق نظر دارند که وضع اقتصاد کشور مناسب نیست و باید بازطراحی شود. اما مهم‌ترین پرسش این است که چگونه؟ از اینجاست که راه‌حل آغاز می‌شود و این نامه در این زمینه ساکت است.

*مشکل بزرگتری که در یک‌سال اخیر نه‌فقط گریبان عارف بلکه‌گریبان همه اصلاح‌طلبان را گرفته است مشکل کارنامه و دستاورد است. مردم و هواداران اصلاح‌طلبان پس از تجربه این ۷ سال گذشته به‌شدت از عملکرد اصلاح‌طلبان ناراضی هستند و این نارضایتی منجر به سرخوردگی و یأس شده است.

چه اصلاح‌طلبان بخواهند و چه نخواهند کارنامه دولت روحانی به حساب ایشان نوشته شد. چراکه روحانی در هر دو دوره با حمایت اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شد و اگر حمایت ایشان نبود به‌احتمال بسیار زیاد در انتخابات شکست می‌خورد.

در چنین شرایطی طبیعتا مردم کارنامه دولت را به پای اصلاح‌طلبان می‌نویسند و از آنجایی‌که عملکرد دولت به‌خصوص در زمینه اقتصاد بسیار ضعیف بوده است از اصلاح‌طلبان ناراضی می‌شوند.

عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم نیز چنگی به دل مردم و هوادارن نمی‌زند. اصلاح‌طلبان جوان انتظار داشتند عارف در این سال‌ها بیشتر موضع‌گیری داشته باشد و در جهت آرمان‌های اصلاح‌طلبان عمل کند. یک نمونه بسیار کوچک از ضعف عملکرد عارف عدم‌اخراج محمدباسط درازهی از فراکسیون امید بود.

انتظاری که از عارف می‌رفت این بود که درازهی را بعد از آن افتضاح تاریخی از فراکسیون امید اخراج کند و بیانیه‌ای در برائت از او صادر کند. اما عارف نه‌تنها چنین نکرد بلکه مدتی بعد او را در جمع فراکسیون امید به دیدار خاتمی برد.

بدین‌گونه سرمایه اجتماعی عارف پس از آن رای بالا در انتخابات مجلس بدین میزان افت کرد که امروز اصلاح طلبان هیچ استقبالی از همین نامه اخیر نکرده‌اند و سوت‌زنان از کنار آن رد شده‌اند.

*بهترین راه‌حل برای اصلاح‌طلبان، تقویت گفتمانی و مرور انتقادی سیاست‌ورزی خویش است. ایشان می‌بایست دوری از قدرت را فرصتی برای بازاندیشی در گفتمان اصلاح‌طلبی ببینند و مانیفستی جامع برای امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهیه کنند تا پس از آن همه متوجه شویم اصلاح‌طلبان اگر در قدرت قرار گرفتند به‌دنبال چه هستند و چه چیزهایی خط قرمز ایشان است. به‌علاوه با عینکی انتقادی عملکرد خویش را مرور کنند. مرور عملکرد به ایشان کمک می‌کند از اشتباهات گذشته به‌خصوص اشتباهاتی که در ۷ سال گذشته مرتکب شده‌اند درس بگیرند و در آینده توفیق بیشتری در میدان سیاست داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۸۵۸۳۰۷:۴۵:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۱۳
شما ها، همتون بدونین مردم از هر دو جناح عبور کردن، نمیدونم چرا بعضی ها در مقابل فهمیدن موضوع به این روشنی مقاومت می کنن و مدام خودشونو میزنن به اون راه
mistags.kamali95@yahoo.com۱۴۶۸۶۶۰۰۹:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۳
بهترین قانونی که با آن میشود با مفاسد اقتصادی که مربوط به هر زمانی باشد برخورد کرد تصویب قانون جامع بدون خط قرمز از کجا اورده ای می باشد اگر این قانون بدرستی اجرا شود باعث تعدیل اقتصادی و عدالت اجتماعی و محو مفسدین زیادی از جامعه میشود
ناشناس۱۴۶۸۸۰۶۱۰:۵۹:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۱۳
چه کسانی می خواهند این قانون را اجرا کنند؟؟!!!!!!!
ناشناس۱۴۶۹۱۸۴۱۴:۴۷:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱۳
انشالله مختارهایش هم پیدا میشوند
ناشناس۱۴۶۸۸۴۲۱۱:۱۹:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۱۳
مشکلش همون خط قرمزه یعنی هنوز نفهمیدی
ناشناس۱۴۶۸۵۹۳۰۷:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱۳
معضل این روز های ما کرونا ست و نه هیچ چیز دیگه. اینها همه اخبار انحرافی هست. خدا به همهون رحم کنه و همچنین خودمون هم به خودمون رحم کنیم
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۶۸۶۶۴۰۹:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱۳
نمایندگان مجلس یازدهم جلوی بکار گیری نمایندگان دوره دهم را در دولت و شرکت های تحت پوشش دولت بگیرند بر اثر تبانی دولت با این نمایندگان در دوره نمایندگی آنها پست ها و سمت هایی را برای خود رزرو کرده اند
ناشناس۱۴۶۸۸۰۷۱۱:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۳
خوب کرده باشند، که چی؟؟؟
ناشناس۱۴۶۸۹۵۳۱۲:۱۹:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۱۳
مشخص است که نمایندگان مفسد وحشت کزده و ادم اجیر کرده اند برای منفی دادن و این خیلی خوبه و بیانگر ترس و واهمه انان از رسیدگی می باشد
ناشناس۱۴۶۸۶۰۲۰۸:۰۷:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۱۳
اصلاح طلب و اصولگرایی وجود ندارد زیرا پایبندی نه به اصلاح و نه به اصولی دیده نمی شود موضوع منافع حذبی و شخصی است. واقعا مردم بیدار شده اند.
ناشناس۱۴۶۸۷۴۲۱۰:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۳
مشکل اینه که اینها حزب نیستند جریان هستن
ناشناس۱۴۶۸۶۰۸۰۸:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱۳
از مدعی العموم و شخص ریاست محترم قوه قضاییه می خواهیم به این گفته اقای میر سلیم مبنی بر دریافت 65 میلیارد تومان توسط یک رییس کمسیون مجلس برای اینکه یک طرح تحقیق و تفحص مسکوت بماند و انجام نشود بطور جدی ورود کنند و حقایق را بر ای تنویر افکار عمومی روشن بفرمایند
ناشناس۱۴۶۸۸۱۰۱۱:۰۱:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۳
اگر قرار به ادعا باشد، باید هزاران هزار تحقیق و تفحص صورت گیرد.
ناشناس۱۴۶۹۲۰۳۱۵:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۱۳
شخص عادی نگفته و حتما ایشان که در رادیو این ادعا را کرده به جنبه های حقوقی انهم توجه کرده شما احتمالا ریس همان کمیسیون یا یکی از اعضای ان کمیسیون نیستید
ناشناس۱۴۶۹۲۱۹۱۵:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۳
اتفاقا بع هر ادعایی باید رسیدگی شود و اگر خلاف بود عواقب قانونی برای گزارش دهنده داشته باشد اما اکر درست بود باید تشویق شود و فرد متخلف هم به مجازات لازم برسد
همشهری۱۴۶۸۶۱۶۰۸:۱۵:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۱۳
دیگر امیدی به فراکسیون امید و بقیه فراکسیون ها نداریم
ناشناس۱۴۶۸۶۲۲۰۸:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۳
مردم لزوما طرفدار گروه اصلاحات نیستند .یعنی بدنه اجتماعی ندارد مردم فقط از فقدان کارکرد ها به این شاخه روی می آورند
ناشناس۱۴۶۸۷۱۰۰۹:۵۴:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۱۳
اگر عارف اصلاح طلب پس مرده باد اصلاحات
ناشناس۱۴۶۸۷۱۱۰۹:۵۴:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۳
اصلاحاتی که عارف جز رهبرانش باشد بدرد نمی خورد
ناشناس۱۴۶۸۷۱۵۰۹:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۱۳
عارف اصلاح طلب نیست. تصادفا یک محافظه کار است که اهداف شخصی و منافع خودش را با اسم اصلاحات پیش می برد.
ناشناس۱۴۶۸۷۵۱۱۰:۲۱:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۳
جناب عارف شما که ژن خوب دارید در طی نمایندگی چندبار فوت در میکروفون مجلس داشتید
ناشناس۱۴۶۹۰۲۲۱۳:۰۱:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۱۳
به عنوان کسی که به خاتمی و روحانی رای دادم میگم که اصلاحات خیلی وقته مرده است و اشتباه امثال من بود که سر قبری سالها گریه کردیم که هیچ مرده ای توش نبود
ناشناس۱۴۶۹۰۸۳۱۳:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱۳
یکی از بزرگترین نقاط ضعف اصلاح طلبان اینه که همیشه طلبکارن چه در قدرت باشن و چه نباشن!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین