بی عدالتی، مهم ترین مانع ظهور 

*دکتر علی غلامی دهقی فریدنی،   3990119191 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بی عدالتی، مهم ترین مانع ظهور 

باور به ظهور منجی از مسلّمات اعتقادی مسلمانان بلکه جهانیان و آرزوی تحقق عدالت نیز از آرمانهای همه منتظران است. امروز جهان تشنه آب زلال و گوارای عدالت است. اما چه عامل یا عواملی مانع ظهور امام زمان علیه السلام و منجی عالم بشریت و موجب تاخیر آن است؟ در این یادداشت کوتاه به یک مانع اشاره می شود.

همه می دانیم که مهم ترین شعار مهدویت، عدالت است. در منابع حدیثی شیعه از آن حضرت با عنوان عدل مجسّم یاد شده است: اللهم و صلِّ علی ولیِّ امرک القائم المُومَّل و العدل المنتظر( شیخ طوسی؛ تهذیب الاحکام، ج ۳، ص ۱۱۱؛ بحار الانوار،ج ۹۲،ص۳۳۸) در زیارت آن حضرت هم می خوانیم: السّلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر (بحار الانوار، ج ۹۹،ص۱۰۱؛ مفاتیح الجنان، ص ۵۳۰)

امّا آرمان تحقق عدالت با ظهور حضرت و به دست پرتوان منجی عالم بشریت، ما را از این مهم غافل کرده است که نخستین شرط ظهور عدالت گستر جهان، هماهنگی اندیشه و عمل منتظران با منجی است. اوّل باید این خواسته در اندیشه و عمل و رفتار و گفتار  منتظران تجلّی یابد تا آمادگی برای ظهور فراهم آید. باید آمادگی گذشت از منافع شخصی و ترجیح منافع ملی و عمومی بر فردی را بیابیم تا زمینه ظهور فراهم گردد.

ممکن است این پرسش مطرح شود که مگر نگفته اند آقا زمانی می آیند که زمین پر از ظلم و فساد شده باشد، پس چگونه انتظار دارید ما عدالتگر باشیم تا آقا تشریف بیاورند؟ پاسخ این است که پر شدن زمین از ستم و فساد، منافاتی ندارد با این که منتظران ظهور خود عدالتگر باشند. این که برخی بدون هیچ تلاشی، فقط منتظرند که یکی از راه برسد و همه چیز را درست کند، تصور نادرستی است. مانند این که کسی شب تا صبح در تاریکی بنشیند و ظلمت ها او را به بیراهه ببرند، به انتظار این که صبح خورشید طلوع خواهد کرد.

برخی تصوّر می کنند صرف این که ظلم و ستم در جوامع بشری زیاد گردد، آقا خواهد آمد؛ در حالی که وجود ظلم و فساد کافی نیست. شرط لازم برای ظهور، وجود افراد صالح اند که عدالت طلبی از بارزترین ویژگی آنها باشد. اگر عدالت گستر بارزترین مشخّصه منجی است، یاورانش نیز باید به همین ویژگی شناخته شوند و خود را به آن بیارایند.

 وعده حتمی قرآن است که بندگان صالح خدا، وارثان زمین خواهند بود.(انبیاء/۱۰۵)  وقتی مهم ترین هدف امام زمان علیه السلام گسترش عدالت است، یاورانش که همان بندگان صالحند، لازم است همین هدف را نشانه بگیرند. البته آزمون عدالت، آزمون سختی است. شمار قبولی آن پرشمار نیست. این گونه نیست که هر کس امروز نام مسلمان یا شیعه داشته باشد، هنگام ظهور یاور مهدی علیه السلام محسوب گردد. امام صادق علیه السلام فرمود: "وقتی قائم علیه السلام ظهور کند برخی از کسانی که خود را از یارانش می دانستند از همراهی او بیرون می روند و پرستشگران ماه و خورشید به او می پیوندند".( کتاب الغیبه نعمانی، ص ۳۳۲)

این چه صفتی است که نبود آن، منتظران را از همراهی با امام زمان علیه السلام باز می دارد؟

 این همان آزمون عدالت است که در عصر ظهور بسیاری در آن مردود می شوند. به فرموده امیر بیان علی علیه السلام: فی تقلّب الاحوال، عُلِمَ جواهر الرّجال یعنی در دگرگونی روزگاران، درون و گوهر افراد شناخته می شود.( نهج البلاغه، حکمت ۲۱۷)

 به تعبیر رهبر معظم انقلاب " کسانی که در مقابل چرب و شیرین دنیا خود را می بازند و زانویشان سست می شود، چطور می توانند منتظر امام زمان باشند؟" همانند دانش آموز تنبلی که وقتی با معلّم جدّی و قاطع مواجه می‌شود، از همراهی با او باز می ماند؛ چون خود را برای چنین شرایطی آماده نکرده است.

در همین راستاست که امام خمینی رحمت الله علیه فرمود: عُجِّل با کار شما باید تعجیل شود. (صحیفه امام، ج ۱۸، ص۲۶۹)  و رهبر معظم انقلاب فرمودند:  امام زمان به تنهایی دنیا را پر از عدل و داد نمی کند؛ بلکه با تکیه بر مردم مومن، بنای عدالت را در سرتاسر عالم استقرار می بخشد.

بنابراین، امروز لازم است جامعه ما بدور از شعارزدگی و برخوردهای احساسی صِرف و بجای دامن زدن به برخی متشابهات مهدویت مانند زمان ظهور یا تطبیق آن با افراد و شخصیت ها، به محکمات آن عمل کند و منتظران آن حضرت خود را از جهت فردی و اجتماعی به آرمان عدالت مزیّن نمایند. 

تا زمانی که آفت زیاده خواهی، ویژه خواری، رانت، امتیاز و انحصارطلبی، تبعیض و بی عدالتی در میان مدعیان انتظار و منتظران باشد، خود مهم ترین مانع ظهور است. بی عدالتی، آفتی است همگانی که هم مردم باید مواظبت کنند که گرفتار آن نشوند و هم دولتمردان باید خود را از آن مصون دارند؛ که البته صاحبان قدرت و ثروت، قانونگذاران و مسئولان، سزاوارترین افراد برای پرهیز از این آفتند.

شایان گفتن است که عدالت پذیر کردن جامعه، نیازمند فرهنگ سازی است؛ زیرا عدالت پذیری ذهنی مقدّم بر عدالت طلبی عینی است. اوّل باید همه باور کنیم که اجرای عدالت سود همگانی را در پی دارد تا زمینه تحقق عینی آن فراهم گردد.
از سودمندی های اجرای عدالت و تربیت صالحان این است که مدعیان ظهور را کاهش داده و از دامن زدن به نزدیک بودن ظهور بدون تحقق شرایط جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، باور ناب مهدویت از برخی آسیب ها در امان می ماند. از سوی دیگر، دین گریزان را جذب و دین ستیزان را ناکام می کند.

امروز باید عدالت خواهی و عدالت پذیری چنان در دل و جان مردم نهادینه شده و ریشه دوانده باشد که هر کسی بپذیرد اجرای عدالت نفع همگانی را بدنبال دارد؛ گر چه به ظاهر در برخی موارد احساس زیان شخصی کنیم. به همین سبب است که مولایمان امیرالمومنین علی علیه السلام عدالت را از جود و بخشش شریف تر و برتر دانسته، با این استدلال که عدالت چون تدبیر عمومی مردم است، جریان کارها را در مجرای اصلی خود قرار می دهد.( نهج البلاغه، حکمت ۴۳۷)
به امید آن روز 

* دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۷۱۷۲۰۰:۰۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۱
تا ظهور درونی شکل نگیرد، ظهور بیرونی رخ نخواهد داد.
ناشناس۱۴۰۷۶۵۱۱۲:۱۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۱
یعنی چی؟
ناشناس۱۴۰۷۶۶۸۱۲:۲۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
عدالت چیست؟ عادل کیست؟
ناشناس۱۴۰۸۴۳۲۰۳:۴۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۲
از کجا میدونی؟!!
ناشناس۱۴۰۷۲۴۹۰۱:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۱
بنابر این ایشان حتما درکشور ما که بی عدالتی موج میزند ظهور خواهند نمود .
ناشناس۱۴۰۷۶۵۴۱۲:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
حقوق کارگر 21 درصد زیاد شده تو تورم 41 درصدی عین بیعدالتی هست
ناشناس۱۴۰۷۷۹۴۱۳:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۱
سود ..درصد بانکی نشان از کشور اسلامی است؟
ناشناس۱۴۰۷۲۵۶۰۱:۳۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۱
امسال ۱۱۸۶ سال از میلاد امام زمان علیه السلام میگذره. نکته جالب اینجاست که حضرت بعد از ظهور اولین آیه ای که تلاوت می فرمایند آیه ۸۶ از سوره ۱۱ است. بقیت الله خیر لکم ان کنتم مومنین
ناشناس۱۴۰۷۹۵۸۱۵:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
البته تفاسیر دیگری از این آیه وجود دارد همه مثل ما برداشت نمی کنند
ناشناس۱۴۰۷۳۲۶۰۳:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
اتفاقا این باید دلیل باشد که ظهور کند ..
ناشناس۱۴۰۷۳۴۴۰۴:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
انتظار منجی در تمام ادیان وجود داره و عدالت گستری وعده تمام آنهاست و عدل چنان شیرینه که ثروت و مکنت هم به شیرینی خودش نیست ... و ای کاش مدعیان دینداری اندک تلاشی در مسیر اقامه عدل بر روی زمین می داشتند
کاوه۱۴۰۷۳۵۵۰۵:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
فرو کوفت پیری پسر را به چوب گفت ای پدر بی گناهم مکوب توان از جور مردم بر تو گریست چو تو جورم کنی چاره چیست سعدی وقتی مواردی که گفتید در جامعه هست پس یک جا ایراد دارد یا خانواده یا محیط زندگی و یا دوستان و حتی خود فرد که طماع و ترسو است .
ناشناس۱۴۰۷۳۶۵۰۵:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۱
با این بی عدالتی در تعیین حقوق کارگر و کارمند می خواستند در ظهور حضرت در شب نیمه شعبان تعجیل شود. انشا الله
نمیدونم۱۴۰۷۴۴۳۰۹:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
ضمن تبریک ولادت امام زمان. اگر بر مبنای پیش گویی ها و نقل قول هایی که شنیدیم بی عدالتی و فقر و فساد و جنگ و بیماری و چیزهای دیگه در آخر الزمان گسترش پیدا میکنه چطور باید قبول کرد موانع ظهور رو؟ منظورم اتفاقات عمدی یا نشستن و کاری انجام ندادن نیست.
موسي۱۴۰۷۴۷۴۰۹:۴۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۱
پس مديران اقتصادي ما ، اينهمه رانت ، اينهمه نابرابري اقتصادي پس در اينصورت خود ما ، جزء اولين موانع ظهور هستيم
ناشناس۱۴۰۷۴۷۶۰۹:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۱
اگر این مبنا باشد در بلاد کفر که وزیرشان را به خاطر چند تماس شخصی بین المللی به خرج دولت به صلابه می کشند عدالت خواهی بیشتر رواج دارد تا کشور.. اسلامی ماکه اختلاسهای کلان برخی اقایان واقازاده ها در آن بیداد می کنند وهرکدام از حضرات تلاش دارد سهم بیشتری از سفره بیت المال به نفع خود تصاحب کند و با این شرایط باید آزوی ظهور را به گور برد و تحقق آن امری محال است
ناشناس۱۴۰۷۵۳۲۱۰:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
یکصد و بیست چهار هزار پیامبر ظهور کرد کدوم یک از آن امتها صفات بالا را جهت ظهور حجت وقت داشتند.یازده امام امدند و رفتند و مردم زمان انها چه کرده بودند که امام زمان داشتند.اصلا فلفسه وجود امام مگر جهت هدایت انسانهای گمراه نیست.اگر ملت ها باید لیاقت جهت وجود امام زمان داشته باشند پس تکلیف آن یازده امام چه میشود که همگی داد از بی وفایی امت وقت را میزدند.صحبت شما مثل این است که به یکی بگوییم اگر ادم خوبی باشی بهت جایزه میدهم.
ناشناس۱۴۰۷۵۷۲۱۱:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
بی عدالتی، مهم ترین مانع ظهور !!!!! یعنی همه چیز اصلاح شود تا بعد ایشان برای حکومت کردن بیایند ؟؟؟؟
ناشناس۱۴۰۷۷۰۶۱۲:۵۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۱
سلام دوست عزیز منظور است که منتظران ظهور و مصلح جهانی خودشان صالح و عدالت پذیر باشند تا زمینه ظهور فراهم گردد.
ناشناس۱۴۰۸۴۰۱۰۱:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۲
بهتره بهش فکر نکنی.سوال زیادی برات پیش میاد هیچ کس جوابی براش نداره.اونوقت دیوونه میشی.
ناشناس۱۴۰۷۶۰۸۱۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
با این شروطی که شما میگذازید اقا هیچوقت ظهور نمی کنه..
ناشناس۱۴۰۷۷۱۳۱۲:۵۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۱
سلام دوست عزیز بنده شرط نمی گذارم. منتظران ظهور باید زمینه را فراهم کنند. یکی از شرایط این است که خودشان عدالت پذیر و عادل باشند.
زهرا۱۴۰۷۶۷۱۱۲:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
نمونه واقعیش .. در بیست سال اخیر با تبعیض‌های چندگانه بین قراردادهای پرسنل و دریافتی‌های چندگانه که خود یک نمونه از بی عدالتی ویژه خواری و ظلم و..حتما یکی از موانع ظهور خواهد بود
ناشناس۱۴۰۷۷۰۴۱۲:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۱
منیت و خودبینی برخی مدعیان دینداری عامل عدم ظهور حضرت (عج) است
ناشناس۱۴۰۷۷۶۵۱۳:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۱
به تعبیر رهبر معظم انقلاب !!!!!« کسانی که در مقابل چرب و شیرین دنیا خود را می بازند و زانویشان سست می شود، چطور می توانند منتظر امام زمان باشند؟»
شلمانی۱۴۰۷۷۶۷۱۳:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
استاد متشکرم. نکته: جامعه عقل مدار وعدل محور منتظران واقعی امام مهدی عج هستند. عقل تقویت نشود؛فرج حضرت تاخیر خواهدداشت. به فکر تقویت عقل وبرقراری عدل باشیم.آقا جان ما خواهدآمد به فضل الهی عالی بود قلم تان
ناشناس۱۴۰۷۷۸۱۱۳:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
شاید این جمعه بیاید شاید..
ناشناس۱۴۰۷۷۹۹۱۳:۵۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۱
والا دیگه نقطه سفیدی نمانده که .. ما آن را با بی عدالتی آلوده نکرده باشد, پس انشالا ظهور خواهد نمود
ناشناس۱۴۰۷۹۱۱۱۵:۱۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
اینهمه مافیا وسلطان در ایران خون مردم را می مکند حداقل به خاطر عدالت با آنها بدون اغماض وسریع برخورد شود
ناشناس۱۴۰۸۰۷۰۱۷:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۱
اگر عدالت بر قرار شود ایشان برای چی باید ظهور کنند؟؟؟
بهرام۱۴۰۸۰۷۳۱۷:۵۲:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۱
سالهاست که دائما شرایط ظهور تغییر میکند مردم هم گیج شده اند
ناشناس۱۴۰۸۰۷۵۱۷:۵۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۱
در تمامی کشورهای مسلمان جنگ و فقر وبی عدالتی واختلاس وحالا با این ویروس کرونا دچار وضعیت فجیع شده‌اند اگر الان ایشان ظهور نکنند پس کی ظهور می کنند
از طرف رزمندگان و جانبازان زیر25%۱۴۰۸۱۰۹۱۸:۲۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۱
از نشانه های پیروان واقعی حضرت ولی عصر امام مهدی(عج)، این است که برای گسترش عدل و انصاف تلاش می کنند. درحالیکه هر نوع حمایت طی سالهای اخیر ، فقط برای ایثارگران شاغل در بخش دولتی است و ایثارگر کارگر و فاقد شغل محروم از هر نوع حمایت ؟ آیا این عدالت است ؟
ناشناس۱۴۰۸۱۶۹۱۹:۳۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۱
عجب عجب و باز هم عجب!!!!!!!
ناشناس۱۴۰۸۳۸۵۰۱:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۲
ما را چه به ظهور ؟؟؟؟ برویم انسان باشید !
ناشناس۱۴۰۸۴۱۱۰۱:۵۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۲
خداوند بالاترین قدرت ها است ..
ب۱۴۰۸۴۶۱۰۵:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۲
.. نه آقا جان ظهور ناگهانی هست شرط .. هم نگذارید
ناشناس۱۴۰۸۵۴۵۱۰:۱۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۲
ایشون قراره بیاد عدالت برپا کنند اگر خود مردم عدالت برپا کنند دیگر چه نیازی به وجود ایشون هست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین