خودنمايی با اعلام مثبت شدن آزمايش كرونا/ ليدرهای مجلس یازدهم/ راه حل پزشكيان برای كنترل شيوع كرونا/ انتقاد عباس عبدی از آمارهای وزارت بهداشت

گروه سیاسی الف،   3981214111 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

خودنمايی با اعلام مثبت شدن آزمايش كرونا/ ليدرهای مجلس یازدهم/ راه حل پزشكيان برای كنترل شيوع كرونا/ انتقاد عباس عبدی از آمارهای وزارت بهداشت

تدارک دولت برای اصلاح اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهوری

روزنامه ايران نوشت: دولت می‌خواهد قانون «تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری» را اصلاح کند. اقدامی که ناظر به اصل 113 قانون اساسی و موضوع مسئولیت رئیس جمهوری برای اجرای قانون اساسی است. موضوعی که مدت‌هاست محل اختلاف بین دولت و نهادهای دیگری مانند شورای نگهبان بوده.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری در این باره گفت: تمرکز اصلی پیش‌نویس یاد شده، اصل 113 قانون اساسی است که در آن بر شئونات مختلف و متعدد ریاست جمهوری تصریح شده و ما سعی کردیم بر همین اساس وظایف و اختیارات را منقح کنیم. از جمله اینکه نحوه ورود رئیس جمهوری به موارد مشاهده نقض قانون اساسی مشخص شده است. از جمله اینکه ساز و کارهای گزارش دهی‌ها چگونه باشد  و اینکه ضمانت اجرایی محقق شدن مسئولیت رئیس جمهوری در این موارد چگونه باشد و حتی عندالاقتضا اقدامات قضایی برای پیگیری موارد نقض شده چگونه باشد.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد که در متن یاد شده همچنین اختیاراتی در همین باره برای دیوان عالی کشور هم دیده شده که رئیس جمهوری بتواند با رعایت ترتیباتی موارد نقض شده را به آنجا ارجاع دهد. همچنین مشخص شده که اگر در حین وضع قانون، معلوم شد این روند با قانون اساسی مغایرت‌هایی دارد، توجه و تنبه داده شود. 

***

خشك ‌مقدس‌ها آن‌ طور كه لازم است تذكر و اخطار نمي‌گيرند

سيدرضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز در گفت و گو با اعتمادآنلاين ضمن انتقاد شديد نسبت به برخي رفتارهاي نامتعارف روزهاي اخير به اثرات منفي انتشار چنين تصاويري در سطح جهاني و تبليغات منفي كه به اين واسطه عليه نظام سياسي حاكم بر كشور صورت مي‌گيرد، اشاره كرده و در اين رابطه گفته است: فيلم‌هاي چنين صحنه‌هايي در جهان پخش مي‌شود و آنها با اين كارها، دين را قضاوت مي‌كنند كه همين نشان مي‌دهد اين قبيل كارها چقدر بد و كريه هستند. 

سيدرضا اكرمي كه معتقد است خشك‌مقدس‌ها هميشه به دين ضربه مي‌زنند در پايان سخنانش نسبت به عدم مواجهه و برخورد قاطع با چنين رفتارهايي نيز انتقاد كرده و گفته است: متاسفانه ( اين افراد خشك‌‌مقدس) آن ‌طور كه لازم است، تذكر و اخطار هم نمي‌گيرند و همين عاملي براي تداوم عمل ضرررسان‌شان مي‌شود.

***

مسأله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است

روزنامه ایران نوشت: رفت‌وآمدهای زیاد در خیابان‌ها و حتی برگزاری تجمعات برخلاف توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در قم نشان می‌دهد که کرونا در این شهر هنوز جدی گرفته نشده است.

این در حالی است که بر اساس آمارها تاکنون ۸۴۰ نفر از مردم قم به‌خاطر کرونا راهی بیمارستان‌ها شده‌اند. البته آنطور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گویند با وجود آن‌که ۸۵ نفر از این بیماران بهبود یافته‌اند اما باز هم روند شیوع این بیماری در استان افزایشی است و اگر مردم به هشدارها توجه نکنند فاجعه بزرگی در راه است.

 علی ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم  با ابراز نگرانی نسبت به بی‌توجهی مردم به هشدارهای بهداشتی اظهار داشت: مسأله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند. بارها از مردم خواسته‌ایم از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب کنند اما آنها توجه نمی‌کنند. 

بيشتر بخوانيد:

قمی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند !

***

اعلام ابتلای مسئولان به کرونا نفعی برای مردم ندارد

ايسنا نوشت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور تعدادی از مسئولان به آن مبتلا شده‌اند برخی از آنها با انتشار ویدئوهایی اعلام کردند که تست کرونای‌شان مثبت بوده است این نوع اعلام ابتلا عمدتا واکنش‌های منفی را به دنبال داشت.

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که اعلام مثبت شدن تست کرونا برای مسئولان چه نفعی برای مردم دارد؟ گفت: مسئولان دقت کنند که به کرونا مبتلا نشوند در صورت ابتلا هم لزومی برای اعلام آن وجود ندارد.

عابدي اظهار کرد: این‌که برخی از مسئولان اعلام می‌کنند تست کرونایشان مثبت شده است چه نفعی برای مردم دارد؟. این در جامعه اثر خوبی به دنبال نخواهد داشت حتی ممکن است این سوال را به وجود آورد که آنها مسائل بهداشتی را رعایت نکرده و به کرونا مبتلا شدند. مثل این‌که بگوییم مسواک نزدیم و دندان درد گرفتیم. خب این برای مردم چه نفع و حسنی دارد.

سیدمحمدعلی ابطحی نيز در كانال تلگرامی خود نوشت:  در خبرها بود که لیس مال حرم قم،‌به دیدار یکی از مراجع تقلید رفته است. اصل ماجرا  را نمی دانم به تحریک کی بوده است . اما معلوم است که نمی خواهند از این تندروهای مذهبی حمایت حکومتی شود... به یکی از دوستانم که نماینده مجلس است زنگ زدم.او هم کرونایش مثبت بوده ولی از بس اعلام کرونایی شدن خز شده  گفت توی خانه خود را قرنطینه کرده ام  وبه کسی نگفتم.

***

صداوسیما در عصر کرونا؛ تکرار تکراری‌ها

عصرایران نوشت: به نظر می‌رسد فعلا تنها راه مبارزه با کرونا در خانه ماندن است. در خانه ماندن اما حوصله سر رفتن و کسلی هم دارد. همین سر رفتگی حوصله باعث می‌شود که مردم بیشتر تلویزیون نگاه کنند... الحق و الانصاف در زمینه آموزش صداوسیما عملکرد قابل قبولی داشته است. آنها توانسته‌اند به خوبی راه مقابله با کرونا را به جامعه انتقال بدهند. بماند که هنوز برخی از مردم این بیماری ویروسی را جدی نگرفته‌اند و هنوز عادی زندگی می‌‌کنند انگار نه خانی آمده است و نه خانی رفته است.

در زمینه سرگرمی اما متاسفانه تلویزیون نمره تجدیدی گرفته است. پخش فیلم‌ها و برنامه‌های تکراری به معنای سرگرم کردن مردم نیست. این روزها فیلم‌هایی از تلویزیون پخش می‌شود که شاید مردم بیش از صد بار آنها را دیده باشند. فیلم‌هایی که دیگر هیچ چذابیتی برای مخاطب ندارد. به نظر می‌رسد مدیران تلویزیون در گونی آرشیو خود را باز  کرده‌اند و هر آنچه هست ار از آن بیرون آورده و پخش می‌کنند. 

***

غیبت علم آمار در اپیدمی کرونا

عباس عبدی در شهرآرا نوشت:... یکی از دوستانم که دوشنبه با او صحبت کردم گفت خانه‌ی ما نزدیک پارک الگندره در گرگان است، روزهای اخیر  میزبان هزاران گرگانی برای تفریح بود،‌ گویی که هیچ خطری آنان را تهدید نمی‌کند. هنگامی که مردم گمان کنند وضعیت سفید است و کسی در آنجا مبتلا به این بیماری نشده است، چنین رفتارهای غیرمحتاطانه‌ای را هم از خود نشان می‌دهند. 

علت بالا بودن نسبت مرگ و میر به مبتلایان در ایران، همین است که آمار مبتلایان درست نیست. ما باید دو آمار داشته باشیم. یک آمار رسمی و دیگری آمار برآوردی و تخمینی است. برای مردم آمار برآوردی مهم است. والا آمار رسمی می‌تواند صفر باشد، همچنان که پیش از اولین فوتی ناشی از کرونا این آمار صفر بود. 

اکنون نیز باید به برداشت‌های پزشکان از بیماران و نیز برآوردهای آماری از تعداد مبتلایان اعتماد کرد و کل آمار و اطلس کرونای ایران را بر حسب برآوردهای آماری تهیه و توزیع کرد. کوشش وزارت‌خانه بهداشت و درمان باید نزدیک کردن آمار رسمی به آمار تحلیلی و برآوردی باشد. با نادیده گرفتن آمار برآوردی جز این که خودمان را فریب بدهیم، نتیجه‌ی دیگری نصیبمان نمی‌شود... نادیده گرفتن واقعیت،‌ بدترین‌ زیان‌ها را برای جامعه و حتی وزارت بهداشت و مسئولین آن خواهد داشت.

بيشتر بخوانيد:

تبعات ناديده گرفتن واقعيات كرونا به روايت عباس عبدی

***

مردم هنوز ملاحظات بهداشتی را جدی نمی‌گیرند

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: با توجه به هشدارهای داده شده و شرایط اخیر انتظار داشتیم که میزان ترددها در سطح شهر کاهش محسوسی داشته باشد اما شرایط آنگونه که انتظار داشتیم نبود و این مساله نشان دهنده این است که هنوز مردم به طور جدی ملاحظات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

زالی با تقدیر از عملکرد کادر درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا در حال ارائه خدمات هستند، گفت: اگر می‌خواهیم برای تقدیر از این عزیزان کاری کنیم باید در جهت کاهش بار کاری و کاهش ارجاعات به بیمارستان‌ها اقدام کنیم که تنها راه آن رعایت دستورات بهداشتی است که مرتب در روزهای اخیر تکرار شده است.

بيشتر بخوانيد:

سه پیشنهاد برای کنترل شیوع کرونا در تهران

***

تلفات کرونا در ایران به ۹۲ نفر رسید

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران افزود: از روز گذشته تاکنون ۵۸۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۲۵۳ نفر در تهران، ۳۵ نفر در گیلان، ۹ نفر در مازندران، ۸ نفر در سمنان، ۹ نفر در گلستان، ۹ نفر در آذربایجان شرقی، ۴ نفر در کردستان، ۱۵ نفر در کرمانشاه، ۷ نفر در ایلام، ۵ نفر در لرستان، ۲۷ نفر در خوزستان، ۱۴ نفر در فارس، ۶ نفر در زنجان، ۸ نفر در مرکزی، ۲۵ نفر در قزوین، ۱۹ نفر در البرز، ۱۰۱ نفر در قم، یک نفر در چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر در کرمان، ۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۸ نفر در خراسان رضوی و یک نفر در خراسان شمالی است.

وی ادامه داد: از روز گذشته تاکنون ۱۵ نفر به علت این بیماری فوت کرده‌اند.

جهانپور اظهار کرد: تاکنون دو هزار و ۹۲۲ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۹۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۵۵۲ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

به گفته علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت نيز استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم ثابت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است.

بيشتر بخوانيد:

۵۸۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور/ تعداد مبتلایان به ۲۹۲۲ نفر و قربانیان به ۹۲ نفر رسید

***

نماز جمعه این هفته در مراکز استان‌ها برگزار نمی‌شود

بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا نماز جمعه این هفته در مراکز استان‌ها برگزار نمی‌شود.

بيشتر بخوانيد:

تعطیلی نماز جمعه این هفته در تمام مراکز استان‌ها

***

 برای کنترل کرونا باید رفت و آمدها در تمام نقاط کشور محدود شود

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید رفت و آمدها در تمام نقاط کشور محدود شود تا بتوان ویروس کرونا را کنترل کرد، افزود: همزمان با محدودیت رفت و آمد مردم، افراد درگیر با این ویروس نیز باید درمان شوند در غیر اینصورت کرونا کشور را فلج می کند.

وی ادامه داد: در برخی کشورها برای مقابله با کرونا نیروهای نظامی و امنیتی به میدان آمده اند و با هر کسی که همکاری نمی کند برخورد می کنند چراکه هر فرد بیمار می تواند 20 نفر دیگر را نیز درگیر ویروس کند.

***

انتخابات ۹۸ بی‌ثمری شعسا را نشان داد

حجت‌الاسلام محسن رهامی درباره مواضع اخیر عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه انتخابات دوم اسفند فرصتی بود برای انحلال شورای سیاست‌گذاری و احزاب اصلاح‌طلب دیگر نمی‌توانند ائتلاف فراگیر داشته‌باشند، به ایرناپلاس می‌گوید: شورای سیاست‌گذاری نهاد دائمی نبود و برای سروسامان دادن به انتخابات‌ها و اعضای حقیقی که در مناسبات مؤثر بودند، تشکیل شد. این شورا یک بار در انتخابات ۹۴ با ترکیب خاصی تشکیل شد، بار دیگر هم برای شورای پنجم مأموریتش تمام شد. درواقع انتقادات به شورای سیاست‌گذاری هم با ترکیب لیست شورای شهر پنجم و حضور بالای اشخاص حقیقی در شورای سیاست‌گذاری شروع شد. به‌طوری که در شورای پنجم از ۲۱ نفر، بعضی از احزاب هفت سهمیه داشتند و بعضی حتی یک سهمیه هم نداشتند. 

رهامی ادامه می‌دهد: البته موضع آقای ناصری شخصی است و ایشان فکر می‌کنند صاحب اصلاحات هستند. اما مسئله شورای سیاست‌گذاری این بود که پاسخگو نبود. یعنی شورای سیاست‌گذاری لیست ارائه می‌کرد و بعد از انتخابات به خانه می‌رفت و کسی درباره کاندیدایی که به مجلس رفتند مسئولیت نداشت. درصورتی که این موضوع به تضییع احزاب و از دستور خارج شدن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود که این موضوع نقض غرض بود.

***

پیگیری تلفنی از نمایندگان خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است

بهرام پارسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رای‌گیری استمزاجی در خصوص اصل هشتاد و پنجی بودجه سال ۹۹ به صورت تلفنی از سوی اعضای هیئت رئیسه گفت: یکی از اعضای هیئت رئیسه با من تماس گرفت و گفت برای اصل هشتاد و پنجی شدن بودجه‌ سال ۹۹ تماس می‌گیرد و نظرم را جویا شد من هم گفتم باید آیین‌نامه را مطالعه کنم و ببینم این رای‌گیری شدنی است یا خیر. قرار شد نیم ساعت بعد زنگ بزنند و نظرم را جویا شوم که این کار را انجام ندادند.

پارسایی افزود: اینکه بخواهند به نظر تلفنی نمایندگان استناد کنند هم درست نیست. مثلاً می‌گویند اکثریت موافق بودند حال فرض را بر این بگیریم که اکثریت هم موافق هستند چنین چیزی  چگونه راستی آزمایی می‌شود.

وی تاکید کرد: به هرحال بودجه کشور آنقدر مهم است که می‌شد با تدابیر بهداشتی و تاکیدات پزشکی جلسه‌ای برگزار شود و همه نمایندگان در این تصمیم‌گیری شرکت کنند و باز هم تأکید می‌کنم اگر خلافی در بودجه وجود داشته باشد مسئول مستقیم آن کمیسیون تلفیق، هیئت رئیسه و رئیس مجلس است.

بيشتر بخوانيد:

دریافت حکم حکومتی برای تصویب بودجه ۹۹ و ابهامات آن

***

اصولگرايان و رياست مجلس يازدهم

روزنامه اعتماد نوشت: هنوز تا شروع به كار مجلس يازدهم و آغاز فعاليت منتخبان انتخابات دوم اسفندماه، 3 ماهي زمان باقي مانده، اما از همين امروز اختلافات بر سر رياست مجلس يازدهم شدت و حدت گرفته است. اختلافاتي كه در 3 طيف «قاليبافي‌ها»، «اصولگرايان سنتي» و «پايداري‌ها و احمدي‌نژادي‌ها» در گرفته و آتش آن ظاهرا هر روز بيش از روز قبل شعله‌ور مي‌شود. مرتضي آقاتهراني، دبيركل جبهه پايداري هر چند در مصاحبه‌اي با خبرگزاري برنا مي‌گويد الان وقت صحبت از رياست نيست اما چندان هم بدش نمي‌آيد وارد اين ميدان شود و با رقابتي كه از قبل با قاليباف و حاميانش داشت، اينجا نيز حرف خود را به پيش ببرد يا دست‌كم در مقابل نشان دادن روي خوش به رييس شدن سرهنگ اصولگرا، لااقل سهمي قابل ‌توجه براي پايداري‌ها طلب كند. 

از آنجا كه اين روزها صحبت‌هاي قاليباف از يك‌سو و تحركات عليرضا زاكاني از سوي ديگر رنگ و بوي بيشتري از عزم آنها براي رسيدن به كرسي رياست دارند، در كنايه‌اي به اين افراد كه هنوز پاي‌شان به مجلس نرسيده ادعاي رياست مي‌كنند، مي‌گويد: «اگر به سمت‌ سهم‌خواهي، رانت‌خواري، ويژه‌خواري در مجلس برويم، خودمان را كسي ببينيم و ديگران را داخل آدم حساب نكنيم، در نهايت خودمان ضرر مي‌كنيم.»

خبرآنلاين نيز نوشت: سه ماه دیگر نوبت مجلس یازدهم است تا با سربازان متحدالشکل اصولگرایاش نشان دهد قرار است زیر سقف هرمی بهارستان چگونه می‌خواهد عمل کند. از آنجا که تجربه ادوار مجلس نشان داده است مجالس یک دست هم اختلافات و انشقاقات زیادی از درونش شکل می‌گیرد این سوال مطرح می‌شود در میان مجلس یازدهمی‌ها چه کسانی قرار است نبض پارلمان و تحرکات سیاسی را به دست بگیرند و «لابی‌من» های پارلمان یازدهم باشند.

قالیباف ... خود را نزدیکتر از همیشه به رویای تحقق جریان نواصولگرایی می‌بیند. او چه رئیس مجلس شود چه نشود بدون شک یکی از لیدرهای سیاسی مجلس یازدهم خواهد بود...مصطفی میرسلیم ... که طیف اصولگرایان سنتی نیز او را حمایت می‌کنند می‌تواند یکی از لیدرهای مجلس بعدی باشد.

مرتضی آقاتهرانی که رهبری پایداری‌ها را بر عهده دارد... ... فاطمه رهبر که سابقه ریاست فراکسیون زنان را به عهده داشته است... به جز پزشکیان، غلامرضا تاجگردون نیز به عنوان یکی از چهره‌هایی که می‌تواند در مجلس اصلاح‌طلبان را رهبری کند معرفی می‌شود... علی‌ نیکزاد از یک سو و حمیدرضا حاجی بابایی که در مجلس دهم هم به نوعی هدایت فراکسیون اصولگرایان را به عهده داشت این بار هم در این نقش ظاهر شوند... 

الیاس نادران ... با شعارهای اقتصادی و مدافع بر حق تصمیمات اقتصادی مجلس تمام اصولگرای نهم، وارد میدان انتخابات شد... علیرضا زاکانی هم که در این انتخابات از قم وارد مجلس شد یکی دیگر از افرادی است که خاصه این روزها به سبب نزدیکی به پایداری ها می‌تواند لیدری تندروها را عهده دار شود.

بيشتر بخوانيد:

کرباسچی: هدف کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، اصلاح شرایط بود

***

مجلس یازدهم نارضایتی‌ها را به حداقل برساند

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا، دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به درگیری کشور با مشکلات مختلف، اظهار کرد: مردم نارضایتی دارند، دولت مشکلاتی دارد و برخی ضعف ها و ناکارآمدی ها وجود دارد؛ بنابراین باید مسائل دوران رقابت انتخابات مجلس کنار گذاشته شود؛ زیرا در غیر این صورت مشکلات کشور باقی می ماند.

وی در پایان گفت: مجلس یازدهم قوانینی تصویب کند که مشکل گشا باشد. مجلس می تواند از ظرفیت رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای حل مشکلات استفاده کند.