جزئیات بیست‌وچهارمین جلسه دادگاه اتهامات علی دیواندری

گروه اجتماعی الف،   3981108037

بیست و چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و متهمان دیگر به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

جزئیات بیست‌وچهارمین جلسه دادگاه اتهامات علی دیواندری

به گزارش میزان، صبح امروز بیست و چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و متهمان دیگر در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی موحد و با حضور نماینده دادستان، وکلای مدافع و متهمان برگزار شد.

قاضی موحد بیان کرد: در مورخ ۸.۱۱.۹۸ شروع بیست و چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و سایر متهمان را در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی با حضور نماینده دادستان، متهمان و وکلای آن‌ها تشکیل می‌گردد و ازحضار تقاضا دارم که نظم جلسه را رعایت کنند. در جلسه قبل اطلاعات تعدادی از مطلعین اخذ شد و آقای دیواندری اظهاراتی داشتند که در ابتدای این جلسه صحبت‌های خود را مطرح می‌کنند.

متهم دیواندری پس از قرار گرفتن در جایگاه گفت: از ریاست دادگاه تشکر می‌کنم که در جلسه رسانه‌ای فرصت پاسخ برای من را اختصاص داد و ریاست دادگاه را فردی بی طرف می‌دانم و به آن اعتقاد دارم. جلسه هفته گذشته جلسه تخریب من توسط نماینده دادستان بود و تخریب یک مدیر ضد تحریمی به نفع مملکت نبود. نماینده دادستان با حرف‌های بی مبنا و غیر حقوقی اینجانب را هتک حرمت کرد.

وی افزود: بیش از نیمی از مطالب آقای قهرمانی خارج از کیفرخواست است و هدف او از بیان برخی مطالب مشخص نیست و اگر مدیری از قوه قضاییه در مظان اتهام است درست نبود که در دادگاه مطرح شود. صدا و سیما هم از یک دادگاه سه ساعته یک کلیپ دو دقیقه‌ای می‌سازد و تقاضا دارم که ریاست دادگاه بررسی کنند که انتشار اخبار با چه هدفی صورت می‌گیرد.

متهم دیواندری گفت: برخی مطالب که توسط نماینده دادستان مطرح شد غیر حقوقی بود و برخی دیگر نیز خارج از کیفرخواست است و تمام اتهامات مطروحه در جلسه قبل را رد می‌کنم؛ و به آقای قهرمانی اعلام می‌کنم که شما عاجز از ارائه مدارک هستید.

این متهم افزود: درباره خروج من از لیست تحریم‌ها سند رسمی وزارت امور خارجه را تقدیم می‌کنم که در آن به صراحت اعلام شده که من در سال ۹۴ به خاطر برجام از تحریم خارج شدم و تقاضا دارم که نماینده دادستان عذرخواهی کنند. بنده تاکنون هیچ حمایتی از شخص خاصی انجام نداده‌ام. ۲۵۰ برگ اسناد ارائه داده‌ام و کیفرخواست با بغض نوشته شده و ۱۲۴ بار اسم من آورده شده است.

قاضی موحد بیان کرد: باید بابت این مطلب که کیفرخواست با بغض نوشته شده دلیل بیاورید. همچنین تعریض و کنایه به نماینده دادستان نیز درست نیست و به شما تذکر می‌دهم و این موضوع که جلسه قبل جلسه تخریب شما بوده است را تکذیب می‌کنم. شما پول‌ها را بدون وثیقه و تشریفات لازم به اشخاص مختلفی داده‌اید و مسئول هستید و تا به حال هیچ جوابی نیز نداده‌اید. فردی که سابقه نفاق دارد چطور تراستی می‌شود. چرا گذاشتید که سعادتی برود؟ شما حق دفاع دارید و باید نزاکت را در دادگاه رعایت کنید.

متهم دیواندری گفت: تعریضی به دادگاه و مستشاران انجام نداده‌ام.

قاضی تصریح کرد: شما مدیر عامل بانک بودید و پاسخ‌های قانع کننده‌ای ارائه نمی‌دهید و مطالب غیر مرتبط نیز بیان نکنید.

این متهم گفت: در امور اعتباری حساسیت داشتم و تقاضا دارم مدیران اعتباری که در زمان حضور من در بانک ملت و بانک پارسیان حضور داشتند برای ادای شهادت به دادگاه بیایند. چرا من با آن کارنامه در بانک ملت باید کاری را پنهانی انجام دهم و بعدا تنفیذ بگیرم. به کسی نگفتم که فر آیند را طی نکند و مصوبه نگیرد سالانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌ایم و ۱۵ میلیارد دلار نیز اعتبارات ارزی بوده است و عملکرد من فقط این سه پرونده نیست.

وی افزود: اگر قرارداد فلاحتیان مشکل داشته چرا دو سال بعد مجددا تمدید شده است، اگر باختری بدهکار بوده چرا چک‌های جدید اخذ شده و تسهیلات داده شده است؟ به چه نحوی دکل‌ها به او واگذار شده است؟ تسهیلات و تهاتر دکل‌ها در دوران مدیریت من اتفاق نیافتاده و جای سوال دارد که چرا باید پاسخگو باشد.

قاضی موحد خاطر نشان کرد: نسبت به تعقیب خودتان بدبین هستید و گاهی اوقات بنا بر شرایط ممکن است این اتفاق بیفتد همچنین نسبت به برخی افراد اتهاماتی مفتوح است. و در پرونده بابک زنجانی نیز نسبت به افراد دیگر اتهاماتی وجود دارد. آ‌یا شما در پرونده بابک زنجانی متهم هستید؟

این متهم گفت: خیر من در این پرونده حضور ندارم.

قاضی از نماینده دادستان در این زمینه سوال کرد که قهرمانی گفت: دیواندری در پرونده زنجانی متهم است.

متهم دیواندری گفت: در بخشی از پرونده فلاحتیان رد مال صورت گرفته و سال ۹۲ تسهیلات گرفته اند و در سالهای ۹۳ و ۹۴ نیز مجددا تسهیلاتی اخذ نموده‌اند و رد مال در حال انجام دادن است.

قاضی موحد بیان کرد: دو بار چک‌های فلاحتیان برگشت خورده بود و انصاف داشته باشید و از کسی دفاع نکنید و فقط از اتهام خودتان دفاع کنید.

آرام به عنوان مطلع گفت: جا‌هایی که تمدید صورت گرفته بخشی از سود یا اصل را داده‌اند و در خصوص وثایق نیز فقط چک بوده است.

نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم دیواندری گفت: من در خصوص ادعای شما اعلام جرم می‌کنم، پرونده از کدم شعبه خارج شده است؟

این متهم گفت: از شعبه ۸ من هیچ دخالتی در فرآیند اعطای تسهیلات نداشتم. آقای ابوالحسنی نیز حقیقت را گفته است و پذیرفته‌اند که در فرآیند اشکالاتی بوده است.

متهم دیواندری گفت: فردی که وام می‌گیرد یا بدهکار است و یا کلاهبردار من از ریاست دادگاه تشکر دارم که چند بار گفته‌اند که پرونده این افراد که پول‌های بانک را برنگرداندند رسیدگی و به دادگاه ارسال شود، اما سوال اینجاست که چرا تاکنون این اقدام انجام نشده چرا کیفرخواست باید دو قسمت شود.

قاضی موحد اذعان کرد: اگر ادعای شما صحت داشته باشد بخشی از آن ناشی از رفتار‌ها و لابی‌گری‌های شما و اطرافیان شما بوده است. شما به افراد مختلفی مراجعه کردید. اینکه مقامی فشار بیاورد و زنگ بزند اگر ادعای شما درست باشد پیگیری‌های حاشیه‌ای شما قطعا موثر بوده است.

متهم دیواندری گفت: من رد نمی‌کنم و چیزی است که انجام دادم، اما اگر می‌توانستم کاری کنم برای خود می‌کردم.

این متهم ادامه داد: عده‌ای به دنبال حل و فصل پرونده بانک پارسیان آقای دستغیب هستند خدا را شاکرم که ریاست دادگاه به دنبال پرداخت بدهی‌ها است و به حواشی نمی‌پردازد.

متهم دیواندری افزود: آقای سعادتی وکیل آقای مختاری بوده است و پول‌ها به حساب وی ریخته شده است.

قاضی موحد در واکنش به دفاعیات متهم بیان کرد: از مختاری تعهد سختی گرفته شده که حتی حق حرف زدن هم نداشته است که این تعهد توسط سعادتی گرفته شده است. مختاری باید این موضوع را افشا می‌کرد، اما اخیرا این موضوع را اعلام کرد.

وی تاکید کرد: قطعا حضور سعادتی موجب کمک به شما و سایر آقایان بود و علت طولانی شدن دادگاه این است که مجید سعادتی نیست و هر راهی را که می‌روید به سعادتی می‌رسد.

متهم دیواندری در ادامه گفت: دستغیب کار‌های ارزشمند ما را به نام خود ثبت کرد و مشکلات خود را گردن ما انداخت در دوره مدیریت من وجوهی توسط دستغیب جا به جا نشده و بیرر به عنوان وکیل کار‌ها را انجام نداده و اسم دستغیب در هیچ حساب و کتابی وجود ندارد و ممکن است سهم خود را از بیرر گرفته باشد.

وی افزود: سخایی با امضای قرارداد شرکت گاز و اقرار به دریافت تسهیلات خرید کشتی به صراحت اعلام کرد که مدیون بانک پارسیان است احسان سخایی می‌گوید، چون قصد خرید کشتی داشتیم در موضوع ورود کردیم، اما نفهمیدیم که می‌خواستید کشتی بخرید یا بفروشید.

قاضی موحد در واکنش به دفاعیات متهم دیواندری گفت: قهرمانی قبل از ارجاع پرونده به شعبه هیچ اطلاعاتی نداشت و وی را دادستان معرفی کرد و شبانه روز این پرونده قطور را مطالعه کرد لذا این مطالبی که شما علیه وی می‌گویید نمی‌توانیم اجازه دهیم نسبت به افرادی این مطالب گفته شود که هدفشان خدمت است.

قاضی گفت: قهرمانی اصلا شما را نمی‌شناخت.

در این بخش از جلسه دادگاه جعفری مستشار دادگاه بیان کرد: آقای دیواندری شما فردی را یک طرفه بدون اینکه آورده‌ای داشته باشد مشارکت دادید و نتوانستید علت این کار را توضیح دهید. در اینجا صد درصد منابع ارزی برای خرید دو کشتی توسط آقای مختاری برخلاف مقررات قانونی و بدون اینکه هیچ آورده‌ای داشته باشد صورت گرفته است.

مستشار دادگاه افزود: قرار بود پول‌ها به حساب سمشیپ واریز شود، اما چرا نشده دستغیب دنبال این بود که ۳۶ میلیون دلار بگیرد، اما ۱۱ قسط از کشتی را سعادتی پرداخت کرده است. بیرر گفته است که هیچ پولی به حساب سمشیپ واریز نشده شما جای دفاع بحث دستغیب را مطرح می‌کنید و قهرمانی را طرف خود قرار می‌دهید.

قاضی بیان کرد: ما مساعدت خواهیم کرد و تضامین را نیز داده‌ایم و الان نیز به وکلای سعادتی و حضرتی اعلام می‌کنیم که با آن‌ها تماس بگیرند تا در دادگاه حضور پیدا کنند.

قاضی خطاب به متهم دیواندری گفت: شما تحصیلات عالیه دارید و باسواد هستید و باید بیشتر مراعات کنید و از کلمات و اصطلاحاتی استفاده کنید که کمترین بار منفی را داشته باشد. اینکه می‌گویید دروغ می‌گویند از شما انتظار بیشتر است و همه این‌ها آثار حقوقی و قضایی دارد و نزاکت نیز همین است.

متهم دیواندری ادامه داد: تا زمان مدیریت بنده ۲۸۵ میلیون دلار از وجوه نفتی تسویه و الباقی در زمان مدیریت آقای ساروخانی تسویه شده است این پول‌ها در اختیار آقای باختری قرار گرفت و آقای باختری نفت‌ها را فروخته است.

وی افزود: آقای آرام یا اطلاع نداشته و یا چیز دیگر در جلسه گفتم که مابه التفاوت مربوط به سال ۲۰۱۳ است و بحث خرید یوآن‌های جایگزین و وون به تدریج بوده و عمدتا در دوران مدیریت بنده نبوده است.

در این بخش از جلسه دادگاه آرام در واکنش به اظهارات متهم دیواندری گفت: اطلاعاتی که سعادتی داده این است که وون دریافت کرده است در حالی که متوجه شده بخشی وون و بخشی درهم بوده و در صورت‌های مالی ۲۰۱۵ احتمالا سود‌ها را خودش برداشت کرده است.

متهم دیواندری گفت: از وجوه بانک ملت دستور تسویه نفت را داده‌اید و اسناد را ارائه داده‌ام و اصل نامه را به دادگاه تقدیم کردم. ۱۳۴ میلیون دلار از سررسید وجوه همزمان با خروج من از بانک بوده است و مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار صحیح نیست و ۸.۶ میلیون دلار نیز برای خرید نفت توسط شرکت مینیون و باختری می‌باشد که ۶ میلیون دلار آن تأیید شده است و وجوه ما به التفاوت بعد از حضور من در بانک اتفاق افتاده است. تسویه وجوه با وون کره توسط داریس انجام شده است و در صورت اختلاف باید از مدیران داریس کسب اطلاع شود بنده باید برای دورانی که در بانک نبودم پاسخگو باشم؟ باختری با شرکت نفت همکاری داشته و ایرادی هم نگرفته اند و شایسته نیست که بنده را به ارتباط با یک گروهک منحله منتسب می‌کنند.

وی افزود: باید از باختری وثایق بهتری گرفته می‌شد و باختری همچنان در پروژه‌های نفتی فعال است و در سال ۹۲ تکلیفی برای استعلام افراد نداشتیم.

قاضی بیان کرد: چطور به این اشخاص پول داده‌اید و از زیر مجموعه‌های بانک بی خبر بوده‌اید؟ پول‌ها را بدون مصوبه داده‌اید و بعدا مصوبه گرفته‌اید و قیود ماده ۲۶ نظامنامه را رعایت نکرده‌اید.

متهم دیواندری گفت: استعلام افراد در سال ۹۳ تکلیف شده است.

قاضی موحد گفت: خلاف نظامنامه عمل کرده‌اید و چرا در پارسایان عمل نکردید؟ باید از وزارت اطلاعات استعلام می‌کردید و الان در دادگاه ارائه می‌کردید.

دستغیب به عنوان مطلع گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ پول‌های سومو به حساب شرکت پخش رفته است و بانک ملت موظف بود که پول را خرج شرکت پخش می‌کرد.

جعفری مستشار دادگاه تصریح کرد: وقتی شما (دیواندری) به بانک پارسیان آمدی مالک واقعی امرالد، سعادتی بوده و پولهایی که از امرالد خارج شده با دستور شما صورت گرفته است.

جعفری خطاب به متهم ابوالحسنی گفت: چه کسی دستور داد که پارسیست با سمشیپ قرارداد منعقد کند؟

ابوالحسنی گفت: مشاور حقوقی می‌گفت.

نماینده دادستان بیان کرد: باید poa میگرفتید و بعد قرارداد منعقد می‌کردید. با چه مجوزی با یک شرکت خارجی قراداد بستید؟ سعادتی چکاره بانک پارسیان است که شرکت در اختیارشان است؟

متهم دیواندری گفت: پاسخگوی کارهای سعادتی نیستم و دستغیب چندین بار گفت که ابوالحسنی را بردارم و سعادتی را جای او بگذارم و سعادتی دوتابعیتی است و زندگی‌اش در انگلیس است. عدم حضور سعادتی در دادگاه، به ضرر من بوده است. توصیه میکنم که نظریه تکمیلی هیات کارشناسی اخذ گردد و استعلامات همراه با فشار و تهدید بوده است.

قاضی موحد تصریح کرد: وقتی سمتی ندارید نمیتوانید توصیه کنید.

نماینده دادستان اظهار کرد: چه کسی تهدید کرد و دومین جرم را علیه شما اعلام می کنم.

متهم دیواندری گفت: بانک پارسیان هیچ شکایتی نکرده است.

خانم باقری وکیل پارسیان گفت: بانک ابتدا از دستغیب و زارعی شکایت کرده و پس از تحقیقات و در جریان رسیدگی، بر اساس لایحه‌ای که تقدیم دادگاه شد، از تمام افرادی که اسامی آنها در کیفرخواست آمده، شکایت دارد.

قاضی موحد در ادامه بیان کرد: دادستان حق دارد اگر مقام مسئولی در زیر مجموعه آن جرمی واقع شد و گزارش نکند می‌تواند آن مقام را تعقیب کند.

قاضی موحد در واکنش به دفاعیات دیواندری گفت: در این کشور از ابتدای انقلاب تاکنون مسئولان رده بالایی در دستگاه محاکمه شدند و حتی رئیس جمهور و نخست وزیر عدم کفایت گرفت و معاون اول رئیس جمهور محکوم شد و به زندان رفت و فرزند رئیس جمهور وقت در زندان است.

وی گفت: قانون باید نسبت به همه یکسان باشد علت اینکه مردم می‌آیند و برای یک پاسدار ارزشمند شهید سردار سلیمانی جان خود را در مراسم تشییع در کف دست قرار می‌دهند نشان می‌دهد که نظام درست حرکت می‌کند و هر جا جرمی محرز شد نظام برخورد می‌کند بنده که شخصا پرونده‌های متعددی را رسیدگی کردم کلیت ادعای شما را قبول ندارم و با موارد متعددی در تعارض است.

رئیس دادگاه بیان کرد: او یک کارمند دون پایه بوده است و با شما تعارض منافعی نداشته اگر وامی درخواست کرده و ندادید می‌تواند دلیلی باشد تا علیه شما اقدام کند، اما به نظر می‌رسد که دلیل و مدرکی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اینکه این آقا چه کسی است اصلا تاثیری در روند دادرسی ندارد و حتی اگر برادر تنی من نیز جرمی مرتکب شود و قانون این اجازه را بدهد که من رسیدگی کنم حتما طوری برخورد خواهم کرد که با دیگران می‌کنم ما باید شیوه دادرسی علوی را داشته باشیم و سعی کنیم که لااقل شبیه آن عمل کنیم.

دستغیب در این بخش از جلسه دادگاه گفت: آقای دیواندری در این مدت خیلی اصرار دارند که بگویند که ما نیرو‌های نظارتی را آورده‌ایم، اما من ۳۰۰ روز در بازپرسی و بازرسی بودم و ما تیرماه با آقای سعادتی و دیواندری همکاری می‌کردیم.

وی خطاب به متهم دیواندری گفت: شما خودتان در تیرماه و مرداد ماه خواستید که سخایی بیاید و جلسات مختلفی در بانک پارسیان با حضور دیواندری تشکیل می‌شد و به دنبال این بودند که قضیه را تمام کنند.

قاضی موحد در این بخش از جلسه دادگاه عنوان کرد: ما نمی‌خواهیم در اینجا حرفی زده شود که پشت آن سند نباشد.

قاضی بیان کرد: من جزئیاتی دارم که ادعای شما را صددرصد رد می‌کند و همین آقایی که می‌گویید خلاف فرمایش شما مطالبی را ارائه کردند.

متهم دیواندری گفت: من درسفر‌های داخلی هیچ حق ماموریتی نگرفتم و در عمده سفر‌های خارجی نیز دریافت نکردم به غیر از ماه‌های آخر که به مشکل مالی برخورده بودم، اما این تحت عنوان تحصیل مال نامشروع ذکر شده این حقوق من بوده است از شرکت داریس گرفتم و در آن زمان رئیس هیئت امنا بودم از ۱۳ سفر هفت هشت مورد از سفر‌ها برای داریس بوده است.

قاضی خطاب به متهم دیواندری گفت: چه مقدار پول دریافت کردید.

این متهم گفت: ۱۶ هزار دلار

در این بخش از جلسه دادگاه جعفری مستشار دادگاه بیان کرد: ۱۳ سفر بود سوال اینجاست که مجموع آن‌ها چند روز بوده است؟

متهم گفت: هر ماه دو و نیم روز

جعفری عنوان کرد: ۴۰ روز بود آیا نباید ماموریت‌های شما مصوب می‌شد یا خودتان به تشخیص خودتان می‌رفتید صرف اینکه اراده می‌کردید بروید تمام بود یا باید مصوب می‌شد.

این متهم گفت: مدیر عامل نیازی به مصوبه ندارد.

آرام نیز اظهار کرد: در داریس اگر رئیس هیئت امنا می‌خواست جایی برود نیازی به مصوبه نداشت و هزینه سفر را هماهنگ می‌کردیم. این سفر‌هایی بوده که در بانک انجام شده است.

در این بخش از جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و پیرامون دفاعیات متهم دیواندری مطالبی را ارائه کرد.

نماینده دادستان گفت: من بند بند اظهارات را نوشته‌ام و متناسب با مطالب وی پاسخ می‌دهم خواهش دارم در مواردی که ادعا کرده‌اند و خلاف واقع بوده در جایگاه حاضر شوند و من از ایشان می‌خواهم تا سند ارائه دهند.

قهرمانی گفت: دیواندری اعلام کردند که در جلسه گذشته تحقیر شده و سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی تضعیف شده است و چشم مدیران اقتصادی به این دادگاه است. اما کسی که سرمایه‌های اقتصادی کشور را نابود می‌کند به نفع اقتصاد کشور است تا محاکمه شود و نظام تنفس راحتی از اجرای عدالت می‌کشد در اینجا هیچ سرمایه اجتماعی تحقیر نشده و در راستای اجرای عدالت تقویت خواهد شد.

وی افزود: فرمودند که حقایق را بازگو کردند و من کتمان کردم نظر دادگاه بسیار محترم است، ایشان یک سند ارائه نداده و تماما واهی بوده است.

نماینده دادستان گفت: فرمودند که کیفرخواست هدفمند طرحی شده و ۱۲۴ بار اسم من آمده است اگر چه جا دارد هزار بار اسم شما بیاید، اما شما چرا در دفاعیات خود ۱۱۲۴ بار اسم دستغیب را می‌آورید. در ۱۶۵ میلیون دلار فلاحیتان دستغیب وجود ندارد چرا خصومت شخصی خود را دخیل می‌کنید و خود را نماینده دادستان جلوه می‌دهید.

وی ادامه داد: فرمودند که اینجا فضای دادسرا نیست بله نیست، اما فضای عدالت است و بنده به عنوان نماینده ۸۰ میلیون نفر یقه شما را می‌گیرم و افتخار می‌کنم.

وی گفت: فرمودند رابطه سرّی و غیر سرّی نداشتند سوال من این است که چرا با فرد غیر ذی سمت ارتباط می‌گیرید کسی که خارج از سیستم قضایی است و بعد آن اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد.

قهرمانی گفت: می‌فرمایند مطلعین در جلسات غیر علنی آمدند و جلسات را به حاشیه بردند، اما خیلی دوست داریم که افکار عمومی فیلم‌های جلسات غیر علنی را ببینند مطالبی که گفتند این بود که دیواندری فشار آورد تا امضا کنیم و گفتند که پول‌ها رفته است.

وی گفت: گفتند که اظهارات بنده غیر مستند است بفرمایید که کدام یک از آن‌ها غیر مستند بوده است ایشان با ذوق زدگی اعلام می‌کند که فلاحتیان پول‌ها را برگردانده، اما تاسف بار است ارز رایج و مرغوب کشور را در سال ۹۱ داده‌اید و رفته و در سال ۹۷ ملک می‌گیرید و خوشحال شدید. شما ثروت و نفت کشور را دادید رفته و اکنون ذوق می‌کنید که با یک دکل قراضه معاوضه شده است. شما پول را داده‌اید و رفته و شش ماه بعد مصوبه گرفتید.

نماینده دادستان گفت: ادعا کردید که از روی بغض کیفرخواست تنظیم شده، اما کیفرخواست بر اساس اجرای شدید عدالت تنظیم شده و شما همه جا برای اعمال نفوذ رفته‌اید، حتی در خبرنگاران نیز خواسته‌اید نفوذ کنید و مدیر روابط عمومی ایشان که یک خانمی است، تماس می‌گرفتند، در خصوص برخی از نمایندگان مجلس نیز این موضوع بوده است و با من تماس گرفتند.

قهرمانی تاکید کرد: در کل مجموع پرونده‌ها در سه موضوع باختری، فلاحتیان و کشتی ۶۶۰ میلیون دلار از بانک‌های پارسیان و ملت رفته است و در این مجموع نه مصوبه‌ای بوده نه قرارداد نه تسهیلات نه اعتبار سنجی نه وثیقه و نه اعضای هیئت مدیره بانک و شرکت‌های تراستی مطلع بودند.

وی گفت: در بسیاری از بخش‌ها رد مال نشده و در مواردی که رد مال شده ثروت رفته و کالای بنجل داده شده که بدون سود است. آقایان ثروت را مکیده‌اند و تفاله آن را بیرون انداختند.

قهرمانی بیان کرد: تعهدنامه ۸۰۰ میلیون دلاری بدون مصوبه امضا کردید. چرا در نفت کوره تعهدنامه تنظیم کردید؟ درباره خروج ایشان از آخرین هم اولا چگونه قبل از برجام به ایتالیا رفت و دوما نامه‌ای که داد نامه رسمی وزارت امور خارجه نیست و گفته شده که پس از خروج آمریکا از برجام نام شما در لیست افراد نبوده است. چرا با کریم پور ملاقات کردید که معاون خلیل زاد بوده است؟

متهم دیواندری گفت: معاون خلیل زاد نبوده است.

دستغیب به عنوان مطلع گفت: خلیل زاد ۳ معاون داشت که یکی از آن‌ها کریم پور بوده است.

قاضی موحد بیان کرد: این بخش در پرونده نیست و منصرف شوید.

نماینده دادستان تصریح کرد: درباره حضور دیواندری در پرونده بابک زنجانی باید بگویم که دیواندری حضور دارد و اقدامات به زودی انجام خواهد شد و در جهت اجرای عدالت با بابک زنجانی‌ساز‌ها برخورد خواهد شد.

قهرمانی افزود: چک باختری را چه کسی تحویل گرفته است؟ اگر ادله مجرمانه‌ای علیه دستغیب یا سایر اشخاص دارید همین الان ارائه دهید. دیواندری در اظهاراتش گفت پرونده دستغیب از دادسرا خارج شده که در این مورد اعلام جرم میکنم. همچنین پولی به حساب دستغیب نرفته و اگر سندی دارید ارائه دهید. اصلا دستغیب هزاران فساد انجام داده چه ربطی به این پرونده دارد؟ در بانک ملت هم تمام تقصیرات را به گردن آقای آرام می‌اندازید. چرا به شورای عالی امنیت ملی گزارش کذب دادید؟ سعادتی ده‌ها مورد تخلف داشته و تعهد و تخصصی هم نداشته و این فرد را در جایگاهی عالی قرار داده‌اید.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: چگونه حق ماموریت برای لندن گرفتید و در آنجا چه کار تراستی داشتید؟ از شکرت تراستی حق ماموریت لندن و مالزی گرفتید. همچنین استنادات تهدید بازپرس را آماده کنید و اسناد بدهید. فضای موحد گفت: ساعت ۱۳ اتهامات مختاری تفهیم و دفاعیات ایشان استماع می‌گردد.

در پایان دادگاه قاضی موحد اعلام کرد: قرار وثیقه سه نفر از متهمان (دیواندری، ابوالحسنی و مختاری) فک شد و به قرار بازداشت موقت تبدیل گردید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین