راهکار حذف ازدواج‌ سفید

گروه اجتماعی الف،   3981018164

کارشناس مسائل اجتماعی استان مرکزی می‌گوید: بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد اشتغال برای قشر جوان و تسهیل و فراهم کردن بستر ازدواج آسان و ایجاد حمایت‌های مالی از ازدواج‌های سفید می‌کاهد.

به گزارش فارس، در سال‌های اخیر با پدیده‌ای به نام ازدواج سفید روبرو شده‌ایم، ازدواج سفید امری غیراخلاقی و نامطمئن تلقی می‌شود و باید آن را هجمه فرهنگی و ناشی از ورود فرهنگ غربی به ایران دانست.

زندگی مشترک دختر و پسر بدون ازدواج رسمی و قانونی در ایران با عنوان ازدواج سفید شناخته می‌شود، با این که این نوع ازدواج از نظر قانونی، شرعی و عرفی اشکال دارد، ولی متاسفانه در شهرهای بزرگ در حال وقوع است.

آمار دقیقی از ازدواج سفید نیست

کارشناس مسائل اجتماعی می‌گوید: به دلیل اینکه این نوع ازدواج به صورت پنهانی صورت می‌گیرد، بنابراین آمار دقیقی این درباره وجود ندارد، این نوع ازدواج در هیچ دفتری ثبت نمی‌شود و مطابق با آداب و رسوم مراسم ازدواج در جامعه نیست.

فریبا ولاشجردی می‌افزاید: در ازدواج سفید زن و مرد زیر یک سقف زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند اما هیچ گونه مراسمی را انجام نمی‌دهند، کاملا مشخص است که چنین ازدواجی تعهد شرعی و یا قانونی برای هیچ یک از طرفین در پی ندارد و در این صورت زن و مرد نمی‌توانند مدعی حق و حقوقی نسبت به یکدیگر باشند. 

وی بیان می‌کند: یکی از مشکلات اصلی و معایب عمده‌ای که در زمینه ازدواج سفید مطرح می‌شود تعهد نداشتن زن و مرد نسبت به یکدیگر است، طبیعی است وقتی تعهدی در روابط طرفین وجود نداشته باشد، نباید انتظار وفاداری از فرد مقابل را داشت و طبیعتا عمر چنین ازدواجی بسیار کوتاه خواهد بود.

ازدواج سفید باعث بی‌اخلاقی می‌شود

کارشناس ارشد مسائل جامعه شناسی می‌افزاید: به دلیل این که ازدواج سفید از نظر قانونی، شرعی و عرفی پذیرفته نیست و انجام آن برابر با زیر پا گذاشتن قانون و مسائل شرعی در کشورمان است، این مسئله بحث و جدال‌های زیادی را بین کارشناسان مسائل اجتماعی و روان شناسان به راه انداخته است، تلاش آن‌ها بر این بوده است که بتوانند ریشه این معضل اجتماعی را پیدا کنند.

ولاشجردی با بیان اینکه ازدواج سفید باعث به وجود آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی و بی‌اخلاقی‌هایی در جامعه شده است، بیان می‌کند: کارشناسان علوم اجتماعی همواره در پی کشف علت این پدیده نابهنجار و بی اخلاق و یافتن راه حل‌های مناسب و کارآمد برای کاهش آن هستند.

وی ادامه می‌دهد: همه ما می‌دانیم که خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین واحد اجتماعی در کشورهای مختلف تا چه اندازه اهمیت دارد، خانواده محل آرامش زن و مرد و مکانی برای اجتماعی شدن و تربیت فرزندان است، در کشور ما نیز کانون خانواده از احترام و حرمت زیادی برخوردار است.

ازدواج سفید را یک معضل اجتماعی است

کارشناس ارشد مسائل جامعه شناسی استان مرکزی می‌گوید: کارشناسان و مسئولان اجتماعی، ازدواج سفید را یک معضل اجتماعی می‌دانند که به دلایل مختلفی در جامعه رواج یافته است، بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بسیاری از زنان ازدواج سفید را پلی برای ازدواج دائم می‌دانند و تصور می‌کنند ازدواج سفید را می‌توانند به ازدواج دائم تبدیل کنند، این در حالی است که مردانی که با این زنان زندگی می‌کنند، تمایل کمتری به ازدواج دائم دارند.

 

ولاشجردی با اشاره به اینکه نا به سامانی شرایط اقتصادی و فشارهای اقتصادی مردم و به خصوص جوانان را درگیر خود کرده است، ادامه می‌دهد: عد‌ه‌ای از جوانان به خاطر وجود شرایط اقتصادی نامطلوب تن به ازدواج دائم نمی‌دهند، آمار طلاق نیز روز به روز در حال افزایش است این آمار نگران کننده منجر به این می‌شود که جوانان تمایل کمتری به ازدواج نشان بدهند.

تمایل فرزندان طلاق و خانواده‌های از هم گسیخته به این نوع ازدواج 

وی با بیان اینکه عدم وجود شرایط مالی، نداشتن شغل مناسب و داشتن آزادی از جمله دلایل افرادی است که ازدواج سفید را انتخاب کرده‌اند، می‌گوید: فرار از سنت‌های دست و پاگیر مثل مهریه، شیربها و ... نیز دلیل اصلی مردم برای ازدواج سفید بوده است و براساس تحقیقاتی که کارشناسان جامعه شناس انجام دادند فرزندان طلاق و خانواده‌های از هم گسیخته یا بد سرپرست بیشتر به این نوع ازدواج تمایل پیدا می‌کنند. 

کارشناس ارشد مسائل جامعه شناسی استان مرکزی می‌گوید: برخی از افرادی که ازدواج سفید انجام می‌دهند در خانواده‌هایی با آسیب‌های اجتماعی بزرگ شده‌اند، در این بین، افرادی وجود داشتند که سابقه زندگی خانوادگی پرتلاطمی داشته‌اند و ازدواج سفید گزینه‌ای بود برای آنها که از خانواده خارج شوند.

به گفته وی بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد اشتغال برای قشر جوان و تسهیل و فراهم کردن بستر ازدواج آسان و ایجاد حمایت‌های مالی مانند افزایش وام ازدواج و وام مسکن از راهکارهایی است که می‌توان از ازدواج سفید کاست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین