ناتوانی ۳۰ ساله دولت‌ها از مالیات‌ستانی؛ «دولتی بودن» یا «بی‌دولتی»؟ مساله این است...

  3980522138 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرارهای مالیاتی چند ده هزار میلیارد تومانی در سال و سر باز زدن عجیب برخی اصناف پرنفوذ جامعه از ایجاد شفافیت در این موضوع همزمان با ناتوانی دولت‌های مختلف طی ۳ دهه گذشته در مالیات ستانی، این پرسش را در مباحث اقتصاد سیاسی ایران مطرح کرده است که آیا مشکل اقتصاد ایران چنانکه مشهور است فقط ناشی از «دولتی بودن» است یا در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات اساسا ناشی از «بی‌دولتی» آشکار و «ضعف حکمرانی» است؟

ناتوانی ۳۰ ساله دولت‌ها از مالیات‌ستانی؛ «دولتی بودن» یا «بی‌دولتی»؟ مساله این است...

به گزارش الف این روزها بحث نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان موجب حرف و حدیث های بسیاری شده است. برخلاف تشکل های صنفی پزشکی که این روزها تلاش دارند چنین اقدامی را غیرقانونی و تبعیض آمیز معرفی کنند اما این اقدام بر اساس قانون، در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با فرار مالیاتی اتخاذ شده است. اخذ مالیات از صنوف و مشاغل متناسب با درآمد آنها یک اصل پذیرفته شده در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا است. گفته می شود در ایران علاوه بر پزشکان، در بین برخی مشاغل و اصناف دیگر مانند وکلا، آهن فروشان، طلا فروشان و ... هم فرار مالیاتی گسترده وجود دارد و سازمان امور مالیاتی وعده داده پس از پزشکان به مساله پرداخت مالیات توسط وکلا، فعالان حوزه فولاد، حوزه قیر، شیشه، توریسم درمانی، آرایشگران زنان و رستوران داران نیز رسیدگی خواهد شد.

بنا به قانون بودجه سال 1398 کل کشور و در قالب بند ی تبصره ششم، پزشکان ملزم به استفاده از دستگاه کارتخوان شده اند. در این بند آمده است: کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود مکلفند در چهارچوب آیین نامه تبصره (2) ماده 169 قانون مالیات مستقیم مصوب 4/12/1366 و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

مطابق قانون بودجه از ابتدای امسال پزشکان می بایست در مطب های خود از پایانه فروشگاهی استفاده می کردند اما با گذشت حدود پنج ماه از سال هنوز این اتفاق رخ نداده است. البته منطقی آن است که گفته شود این اتفاق می باید خیلی قبل تر انجام می شد اما در ایران دولت ها و مجالس مختلف عزم و اراده ای برای اینکه اصناف مختلف را موظف به پرداخت مالیات کنند نداشته اند. فراتر از این مسئله به نظر می رسد نوعی بی مسئولیتی در ایجاد اقتصادی سالم، شفاف و مبتنی بر عدالت وجود داشته و شاید پربیراه نباشد حتی اگر گفته شود دولت ها خود به نوعی تسهیل کننده عدم شفافیت، عدم پاسخگویی و فرار مالیاتی بوده اند. در واقع عدم توجه به سیاست های مناسب مالیاتی موجب گسترش و رواج فعالیت های سوداگری و دلالی در اقتصاد شده است.

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای مدعی اقتصاد سرمایه داری نیز علیرغم داعیه‌های مکتبی درباره دخالت نکردن دولت ها در امور اصناف موضوع اخذ مالیات به شدت و با قوانین سختگیرانه ای دنبال می شود و تکرار مشهورات پوپولیستی در کشور ما نظیر  سرک نکشیدن دولت به حساب های بانکی « مردم» و دخالت نکردن در امور اصناف بیش از آنکه حاکی از نوعی اقتصاد آزاد و عدم دخالت دولت ها باشد نشانه «بی دولتی» است. 

در این بین وفور درآمدهای نفتی موجب بی نیازی و به عنوان عامل تقویت کننده عدم تلاش دولت ها برای اخذ مالیات بوده است. در حال حاضر نیز باید گفت ظاهرا تحریم نفتی، کاهش درآمدها و برای جبران کسری بودجه، دولت را ناچار به چشم دوختن بع افزایش درآمدهای مالیاتی کرده است.

از دلایل دیگر عدم ورود دولت و مجلس به موضوع اخذ مالیات از اصناف مختلف بخصوص پزشکان می توان به بحث تعارض منافع و ترس از مخالفت های احتمالی اشاره کرد. در واقع پزشکان یا حامیان منافع آنها با حضور در گلوگاه های مهم و نقاط حساس تصمیم گیری اجازه وضع و اجرای قانونی علیه منافع آنها را نداده اند.

از سوی دیگر احتمالاً دولت ها سیاست عدم چالش و مواجهه با برخی صنوف را نیز مدنظر داشته اند و از اعتراضات احتمالی آنها واهمه داشته اند. در این راستا هنگام تصویب نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان در بودجه 98 مخالفت های گسترده ای توسط تشکل های صنفی پزشکی صورت گرفت. در روزهای گذشته نیز اقدامات بسیاری جهت ابطال اجرایی شدن این تبصره بودجه صورت گرفت. اعتراضاتی که بعضاً برای موجه نشان دادن عدم پرداخت مالیات متوسل به دلایل عجیبی مانند تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت مردم و ارائه خدمت می شوند که به نوعی تهدید ضمنی محسوب می شود و آن را می توان به مثابه گروکشی ارزیابی کرد که حتماً با اخلاق پزشکی هم سازگار نیست.

فرار مالیاتی برخی پزشکان در حالی است که بسیاری از کارکنان بخش های دولتی و خصوصی که معمولاً به لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار ضعیف تری نسبت به پزشکان قرار دارند مالیات خود از جمله مالیات بر حقوق را به طور کامل پرداخت می کنند. مثلاً بر اساس قانون بودجه سال 98، کارمندان دولت بیش از 6 هزار مالیات پرداخت می کنند اما مالیات پرداختی مشاغل همه اصناف حدود 9 هزار میلیارد است یعنی اصناف ماهیانه 300 هزارتومان مالیات پرداخت می کنند که این رقم از مالیات پرداختی تعداد زیادی از کارمندان کمتر است. 

با توجه به اين مسئله ايجاد سازوكاري براي اخذ ماليات از مشاغل گوناگون و جلوگيري از فرار مالياتي آنها ضروري به نظر مي رسد. در واقع انتظار منطقی و درستی در جامعه ایجاد شده که می تواند بهترین فرصت برای دولت و مجلس باشد تا  با اتخاذ سیاست هایی جلوگيري از فرار مالياتي در همه مشاغل را در دستور کار قرار دهد.

البته مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرده به دليل ضعف سازوكارهاي قانوني و عدم اتصال پايگاههاي اطلاعاتي به يكديگر، توان اخذ ماليات واقعي بسياري از مشاغل در كشور امكانپذير نيست. ایجاد چنین زیرساخت هایی توسط دولت و وزرات اقتصاد باید در راس کار قرار گیرد.

در بحث پزشکان و وکلا علاوه بر عدم پرداخت مالیات، نوعی انحصار نیز در پذیرش و تربیت نیرو بوجود آمده که حاکی از یک نوع الیگارشی آهنین و سازمان یافته است. انحصاری که خود موجب کاهش کیفیت خدمات، بالا رفتن بی ضابطه قیمت ها برای کالاها و خدمات ارائه شده و ناگزیری مردم به تبعیت است.

بنابراین اگر در اخذ مالیات و از بین بردن این انحصار اتفاقی مثبتی رخ دهد گام بزرگی در راستای مبارزه با تبعیض و رفع بی عدالتی برداشته شده که به شفافیت و سالم سازی اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.


دیدگاه کاربران

آریابان۱۰۴۸۷۲۸۱۰:۲۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
در این دوران انفجار اطلاعات ، ناتوانی 30 ساله دولتها در شناسایی درآمد های کلان افراد !!!!! واقعا بسیار شگفتی آوره. درقدیمها که هنوز بانک اختراع نشده بود، متکای زیر سر، محل انباشت دارائی ها بود و کسی هم از میزان آن خبر نداشت؛ ولی امروزه که دیگه همۀ انواع و اقسام دارائی های افراد از شمار کارخونه ها ، پاساژ ها ، مغازه های چند دهنه چند صد متری ، ویلا های هزار متری ها ، ماشین های متعدد رنگارنگ میلیاردی ، پته های چند صد میلیاردی گمرکی ورود و خروج سالیانۀ کالا ، حساب های متعدد ریالی و ارزی کهکشانی در بانک های مختلف، همه و همه اگر برای همه آشکار نباشه، حداقل باید موقع مالیات-بگیری برای وزارت اقتصاد و دارائی آشکار باشه، که اگر نباشه وای به اون وزارت و جامعه و .. !!!!!؛ دولت بعیده که نتونه پولدار ها رو شناسائی کنه ، پس گره کار در کجاست؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۱۰۴۸۸۳۴۱۱:۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
چون خودشون پولدار هستند و نباید مالیات بدهند و با چند عدد سکه حلش میکنند مالیات مال قشر متوسط به پایین است
ناشناس۱۰۴۸۸۹۵۱۱:۲۹:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۳
اینقدر فساد اقتصادی مقامات و ارگانها بالا هست که هر چه هم مالیات را بیشتر کنید دردی را دوآ نمی کند یاد کارتون رابین هود و گرفتن مالیات بیشتر توسط پرنس چالز و داروغه از مردم می افته!
ناشناس۱۰۴۸۸۹۶۱۱:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۳
ایران بهشت پزشکان. درآمد بالا و مالیات پایین و انحصار.
ناشناس۱۰۴۹۲۶۱۱۴:۵۲:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۳
وقتی میگویند فرار 60 هزار میلیاردی یعنی میدانند چه کسانی و چقدر مالیات نمیدهند . اگر میگویند فلان مقدار قاچاق میشود پس میدانند چه کسانی و چقدر قاچاق میکنند
ناشناس۱۰۴۸۷۲۹۱۰:۲۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
مالیات باید از غارتگران بیت المال گرفته شود نه از کارمندان آس و پاس.
ناشناس۱۰۴۸۷۵۲۱۰:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۳
یکی از موارد فرار مالیاتی تصویب قوانینی است که مالیات دهندگان با توجه به ان قوانین،حداکثر سواستفاده را از ان میبرند.به عنوان مثال ذکر میکنم که در شرکت های خصوصی سهامداران کل به بهانه های مختلف از جمله کارمند نمونه و امثال ان به چند نفر از کارمندانشان 1 سهم با عضویت در هیئت مدیره اعطا میکنند و پس از مدتی با تخلفات مالیاتی و مالی و ....مفقودالاثر میشوند و شرکت هم از هم میپاشد و پس از چند سال کارمند مادر مرده از همه جا بیخبر متوجه ممنوع المعامله و ممنوع الحساب بانکی و انواع اقسام محرومیت ها میگردد و بعد متوجه بدهی مالیاتی ان شرکت میشود که روحش هم از ان خبر ندارد.اداره مالیاتی ان کارمند 1 درصدی را خفت کرده و تمام مالیاتی که بزرگان شرکت بار اورده اند را از ان کارمند طلب میکنند.ایا مجلس نباید در ترمیم این قانون غلط اقدامی کرده و راه فرار بزرگان را بسته تا اینگونه خانواده هایی را نابود نکنند؟
ناشناس۱۰۴۸۷۸۱۱۰:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
با مالیات کاسبها وپیمانکارها رو بیچاره و باعث ورشکستگی خیلیها شدید لطفا از گردن کلفتها هم مالیات بگیرید و معافشون نکنید
ناشناس۱۰۴۸۸۲۳۱۱:۰۵:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۳
بدبخت کارمندهای دولتی
ناشناس۱۰۴۸۸۳۲۱۱:۰۹:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
انحصار در پزشکی باید تمام بشه و حلوی فرار ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان گرفته بشه‌.
ناشناس۱۰۴۸۹۰۹۱۱:۳۶:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۳
آنها که مالیات نمیکیرند خودشان میدانند چرا نمیگیرند . دولت مالیات گیر باید جوابگو باشه نه با حرف بلکه با عمل.
ناشناس۱۰۴۸۹۲۷۱۱:۴۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
متاسفانه کشور ما بر مبنای ویژه خواریها و رانتها بنا شده و این اولویت مانع هر گونه آینده نگری ملی شده
نوید۱۰۴۸۹۴۳۱۱:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۳
یه اماری تو سایت سازمان مالیاتی دیدم بیشتر شبیه جوکه نسبت مالیات مشاغل به کل درامد های مالیاتی 4% منابع و نیروی انسانی اختصاص یافته 30% مالیات بر ارث 0.7% منابع و نیروی انسانی اختصاص یافته 13% !!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۴۸۹۵۱۱۱:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
کل فروش شرکت ما در سال گذشته 130 میلیون تومان بوده،حالا اداره مالیات از ما 12 میلیون مالیات می خواد و هیچ فریاد رسی هم نداریم!
ناشناس۱۰۴۹۲۴۲۱۴:۴۶:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
فروش با سود فرق میکنه مگر چنین چیزی امکان دارد مالیات بر در امد نه مالیات بر فروش
ناشناس۱۰۴۸۹۷۲۱۲:۰۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۳
من یک سوال دارم اگر چنانچه ایران قرار است با پول مالیات مردم اداره شود پس بفرمایید برای درآمدهای نفتی و پترو شیمی و معادن و ... ایران چه برنامه ای دارین دقیقا؟
علی۱۰۴۹۰۹۲۱۳:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
مالیات اساسی و دقیق از پزشکان و دندانپزشکان و طلا و آهنفروشان+بعضی آرایشگاهها+بعضی رستورانها بگیرید شک نکنیدهمه چی درست میشه.
ناشناس۱۰۴۹۱۷۴۱۴:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
مالیات ؟ مالیات مال کارمنده !!!!
ناشناس۱۰۴۹۱۸۸۱۴:۱۶:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
تمام پول ودرامد مردم صرف پروژه های بیخود میشود...
...۱۰۴۹۴۲۳۱۶:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
این نظر غیر منصفانه است
ننه۱۰۴۹۲۰۷۱۴:۲۸:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۳
به شتر گفتند گردنت کجه گفت کجام راسته تمام کشور کجه هیچکس مسئولیت نداره بسوزیم بسازیم
ناشناس۱۰۴۹۲۱۰۱۴:۳۱:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
چرا 30 ساله؟ 10 سال قبلش دولت نداشتیم؟
ناشناس۱۰۴۹۲۳۴۱۴:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۳
پزشک جامعه الان با پول مالیات راحت درس میخونده میگه مالیات نمیبدم دیگه وای به حال الباقی
ناشناس۱۰۴۹۲۶۵۱۴:۵۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۳
چطور باید بیان کنیم انحصار پزشکان رو بشکنید رانت وتعارض متافع رو بشکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  4. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  5. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  6. کافه سگ‌ها پلمب شد

  7. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  8. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  9. توضیحات مدیرعامل اسبق بهشت زهرا درباره کفن ۲.۵ میلیونی

  10. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  11. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  12. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  13. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  14. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  15. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  16. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  17. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  18. هرگونه خدمت به اتباع خارجی مجاز، منوط به داشتن بیمه درمان و حوادث است

  19. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  20. آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم

  21. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  22. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  6. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  10. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  11. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  15. همه چیز برای فروش !

  16. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  17. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  18. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  19. او این چنین جاودانه شد

  20. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  21. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  22. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  23. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  24. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  25. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

پربحث‌های هفته

  1. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  2. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  3. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  4. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  5. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  6. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  8. همه چیز برای فروش !

  9. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  10. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  11. او این چنین جاودانه شد

  12. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  13. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  14. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  15. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  16. صدای پرقدرت صداقت 

  17. تردید علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 

  18. آنچه دشمن درباره "شهیدِ جمهور" نمی فهمد

  19. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  20. اظهارات «آذری‌جهرمی» درباره ورود خود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری

  21. بازگشت دوباره سعید جلیلی به میدان انتخابات/ روایت باهنر از پوست‌اندازی گروه‌های سیاسی

  22. پاسخ طحان نظیف به شائبه‌ پایان ریاست مجلس قالیباف/ واکنش سردار کوثری به ادعای وضعیت مبهم محافظ رئیس جمهور

  23. دعوت خاتمی از چهره‌های اصلاح‌طلب به کاندیداتوری

  24. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  25. مهرعلیزاده: آقای رئیسی حلالم کن

آخرین عناوین