عضو اندیشکده شورای آتلانتیک: پیشنهاد ظریف جدیت ایران را برای دیپلماسی نشان داد

گروه جهان الف،   3980510043

عضو اندیشکده شورای آتلانیتک در واشنگتن گفت پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران برای تصویب پروتکل الحاقی در برابر برداشته شدن همه تحریم های ضد ایرانی آمریکا، نشانه جدی بودن تهران برای دیپلماسی و گفت وگو است و ترامپ با لغو تحریم ها باید به آن پاسخ دهد.

پیشنهاد ظریف جدیت ایران را برای دیپلماسی نشان داد

"باربرا اسلاوین" روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: پیشنهاد وزیر خارجه ایران جالب توجه بود. دولت ترامپ خواستار گرفتن امتیازهای بسیار گسترده تری از ایران است اما پیشنهاد ظریف به عنوان نشانه ای از اینکه ایران مخالف گفت وگو با ترامپ  نیست و فقط منتظر ننشسته که یک دموکرات سر کار بیاید، سودمند است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیر خود به نیویورک در گفت وگو با شبکه خبری پی بی اس آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد نظارت دائمی بر تأسیسات هسته‌ای در صورت لغو دائمی تحریم ها گفته بود: ترامپ جدیت خود را با لغو دائمی تحریم‌های ایران در کنگره نشان دهد.

وی افزود: او (ترامپ) گفته است که نگران بند غروب آفتاب و مدت توافق (برجام) است؛ (اما در صورت تصویب پروتکل الحاقی در مجلس، نظارت ها) برای همیشه ماندگار خواهد بود؛ نه حتی برای ۱۰۰ سال، بلکه به طور دائمی خواهد بود. البته این اقدام، نیازمند این است که آمریکا تحریم‌های خود را از طریق تصویب کنگره برای همیشه لغو کند.

کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در پاسخ به اینکه در مرحله پر تنش و حساس کنونی چه راهکاری را برای کاستن از تنش ها میان ایران و آمریکا پیشنهاد می کند، گفت تغییر ادبیات مقام های دولت آمریکا، پایان یافتن حملات لفظی آنها و تعلیق تحریم ها؛ می توانند گام های فوری برای کاستن از تنش ها باشند.

اسلاوین تاکید کرد: دولت ترامپ باید سخنان تند را کنار گذاشته و بر دیپلماسی تأکید کند. این تغییر می تواند موضع راند پال را (برای برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا) تقویت کند البته در صورتی که ایران بپذیرد بیش از این مرحله، برجام را نقض نکند، ایالات متحده نیز باید تحریم هایی را که علیه ایران وضع شده، تعلیق کند.

وی ادامه داد: کاری دیگر این خواهد بود که ترامپ می تواند نماینده ویژه دیگری را (غیر از سناتور رند پل) برای گفت وگو با ایران تعیین کند. کسی که سابقه جدی در مذاکرات موفقیت آمیز داشته باشد. به طور مثال، این فرد می تواند "جیم دابینز" باشد که با ظریف برای ایجاد نخستین دولت پس از طالبان در افغانستان همکاری کرده است.

عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک اضافه کرد: یا فردی همچون "رایان کروکر" که بعد از حملات یازدهم سپتامبر در عراق با ایرانیان دیدار کرد، یا "جیم جفری" هماهنگ کننده عملیات ما علیه داعش و سوریه باشد. همین طور "زلمی خلیلزاد" (فرستاده ما برای افغانستان) گزینه مناسبی می توانند باشد.

ایرنا در ادامه ارزیابی این عضو اندیشکده آتلانیتک را درباره نتیجه بخش بودن دیدار سناتور "رند پال" با ظریف در نیویورک جویا شد.

بنا بر گزارش ها، «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و نزدیک به ترامپ با زیر امور خارجه ایران در نیویورک دیدار کرده است تا درباره چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا تبادل نظر شود.

اسلاوین با اشاره به اهمیت برقراری یک کانال مستقیم میان ایران و ترامپ، آن را  "مطلوب" توصیف کرد و گفت: "رند پال" می تواند نقشی را ایفا کند که "جان کری" برای اوباما داشت. منظور زمانی است که جان کری هنوز سناتور بود و نه وزیر خارجه. با این وجود ، برای موفقیت این کار، پال باید توسط تیمی از وزارت خارجه و شورای امنیت ملی به سرپرستی یک فرد با تجربه مورد همراهی و پشتیبانی قرار گیرد.

وی همچنین نقش عمان را مهم ارزیابی کرد و گفت: عمان پیش از این پیشنهاد کرده بود همان نقشی را که در سال 2012 و 2013 انجام داده بود، دوباره بر عهده گرفته و  میزبان مذاکرات مستقیم باشد.

«یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان روز شنبه (۵ مرداد) برای رایزنی درباره تحولات اخیر در منطقه به تهران وارد شد.

وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور به تهران در راستای «گسترش روابط دوجانبه، رایزنی‌های مستمر به ویژه درباره تحولات اخیر منطقه» است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین