اظهارات وزیر خارجه برزیل درباره «سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایران»

گروه جهان الف،   3980504040 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه برزیل با اشاره به دستور دیوان عالی این کشور برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی گفت که شرکت دولتی «پتروبراس» با خطر تحریم‌های آمریکا مواجه است اما طبق قانون عمل خواهد کرد.

اظهارات وزیر خارجه برزیل درباره «سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایران»

به گزارش فارس، به دنبال صدور دستور دیوان عالی فدرال برزیل به شرکت نفت و گاز پتروبراس این کشور برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی، وزیر خارجه برزیل تاکید کرد که این شرکت دولتی با تهدید تحریم‌های آمریکا مواجه است.

بنا بر نوشته پایگاه خبری «بلومبرگ»، وزیر خارجه برزیل در واکنش به صدور دستور دیوان عالی فدرال برزیل به شرکت پتروبراس این کشور برای سوخت دادن به کشتی‌های ایرانی درباره احتمال تحریم شدن این شرکت توسط آمریکا و وارد شدن خسارت‌ ناشی از این تحریم‌ها هشدار داد.

«ارنستو آرائوجو» به خبرنگاران در «برازیلیا» پایتخت برزیل افزود: «ما خواستار توجه به این موضوع بوده‌ایم که پتروبراس ممکن است در فعالیت‌هایش در آمریکا دچار خسارت‌هایی شود و این موضوع همچنان هم صادق است اما این شرکت طبق قوانین و تصمیم دیوان (عالی فدرال برزیل) اقدام خواهد کرد».

پیشتر در خبرها آمده بود که دیوان عالی فدرال برزیل به شرکت نفت و گاز پتروبراس که به علت رعایت تحریم‌های آمریکا از تأمین سوخت برای کشتی‌های ایران خودداری کرده بود دستور عرضه سوخت به این کشتی‌ها را داده است.

طبق گزارش‌ها، این حکم ۲۴ جولای (دوم مردادماه) توسط رئیس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شده است. 

رسانه‌های پیشتر گزارش داده بودند که چند کشتی ایرانی هفته‌ها است به علت نداشتن سوخت قادر به بازگشت به ایران نیستند زیرا شرکت دولتی نفت و گاز پتروبراس از فروش سوخت به آنها به دلیل تحریم‌های آمریکا خودداری می‌کند.

۲۸ تیرماه بود که «رویترز» گزارش داد، شرکت پتروبراس از فروش سوخت به دو کشتی ایرانی حامل ذرت خودداری کرده و این دو شرکت دو ماه در بنادر برزیل معطل سوخت مانده‌اند.

به گفته اپراتور بندر پاراناگوآ برزیل، کشتی‌های «باوند» و «ترمه» که حامل اوره و محصولات پتروشیمی مورد استفاده در کود شیمیایی بودند، دو ماه پیش وارد برزیل شدند. انتظار می‌رفت آنها ذرت بارگیری کنند و به ایران بازگردند اما سوخت کافی برای ادامه سفر نداشتند

این خبرگزاری یک روز بعد (۲۹ تیرماه) هم گزارش داد دو کشتی فله‌بر دیگر ایران هم که با محموله «اوره» به برزیل آمده بودند گرفتار وضعیت مشابهی شده‌اند. 

آمارهای ره‌یابی کشتی‌ها نشان می‌دهد کشتی‌ها مدل پاناماگذر (کشتی‌های قابل عبور از کانال پاناما) «دلربا» و «گنج» در نزدیکی بندر «ایمبیتوبا» در جنوب برزیل لنگر انداخته‌اند و قرار بود مسیر مشابه دو کشتی دیگر یعنی «باوند» و «ترمه» را که آنها نیز مشکل سوخت‌گیری دارند، طی کنند.

پیش از صدور حکم دیوان عالی فدرال برزیل، «سیدعلی صادقیان» سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیلی هشدار داده بود که اگر این کشور از سوخت‌گیری کشتی‌های ایران جلوگیری کند، ایران می‌تواند به راحتی تامین‌کنندگان جدید ذرت، سویا و گوشت بیابد.

صادقیان افزود:  «من به برزیلی‌ها گفتم که این موضوع را آنها باید حل کنند نه ایرانی‌ها...اگر حل نشود، ممکن است مقامات تهران بخواهند تصمیماتی بگیرند زیرا این یک بازار آزاد است و کشورهای دیگری در دسترس هستند».

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۰۱۹۵۱۲:۱۴:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۴
تا برزیل بیاد سوخت بده به این کشتی ها ؛ همه ذرت های بارش رو کلاغا خوردن .
علی۱۰۲۰۳۵۸۱۴:۱۰:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۴
آن وقت نوکرهای آمریکا در ایران خوشحال و خندان می شوند.
ناشناس۱۰۲۰۴۳۳۱۵:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۴
یک سوم صادرات ذرت و گوشت برزیل به ارزش دومیلیارد دلار به ایران است ؛ در صورت سوخت ندادن به کشتی های باری و توقف واردات از برزیل اقتصاد این کشور زیان میدید ، در بازار آزاد ذرت فراوانی برای ما وجود دارد.
ناشناس۱۰۲۰۱۹۸۱۲:۱۸:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۴
ذرت های توش الان سبز کرده :-) لااقل بریزید توی دریا کوسه ها بخورن
ناشناس۱۰۲۰۲۸۴۱۳:۱۴:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۴
کوسه ذرت نمیخوره ! ایشالله کشتی بعدیمون که بار گوشت یخ زده گاو برزیلی داره
سید۱۰۲۰۳۴۸۱۳:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۴
مگه کوسه ذرت میخوره جانم
ناشناس۱۰۲۰۱۹۹۱۲:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۴
اگه گوشت بارش بود که الان فاسد شده بود . باید هواسمون باشه ؛ کشتی های بعدیمون که از ایران راه میوفتن باید از کشتیرانی کشور مقصد به دادگاه اون کشور شکایت کنیم برای دریافت سوخت اینجوری وقت تلف نمیشه و کالامون نمیگنده
ناشناس۱۰۲۰۶۳۴۲۰:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۴
عزیز جان، الآن دستور قضایی از بالاترین مقام قضایی آن کشور مبنی بر ارائه سوخت صادر شده و وزیر خارجه آن کشور احتمال تحریم شرکت نفت دولتیشان را می دهد . فکر می کنید که با شکایت و البته زمان بر بودن پروسه آن که بسیار کمتر از ایران است، دردی را دوا می کند؟اگر منطقی فکر کنید تنها راه حل اینگونه مشکلات، انجام مذاکرات و حل قطعی اینگونه مسایل است.
ناشناس۱۰۲۰۲۰۱۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۴
ذرتاش الان کپک زده
ناشناس۱۰۲۰۲۸۵۱۳:۱۵:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۴
الان زیر گرما پف فیل شده
ناشناس۱۰۲۰۲۰۶۱۲:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۴
یعنی عرضه نداریم توی کشور با این وسعت ، ذرت و گندم و ... بکاریم که اینجور اسیر بازیهای اینها نشیم ؟
ناشناس۱۰۲۰۲۸۲۱۳:۱۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۴
آب میخواد عمو جون
ناشناس۱۰۲۰۳۰۶۱۳:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۴
معلومه که نداریم
رضا۱۰۲۰۳۳۹۱۳:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۴
عزیزم زمین به اندازه کافی داریم ولی آب نداریم تازه هر روز آب در دسترس کمتر هم میشود
ناشناس۱۰۲۰۳۵۷۱۴:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۴
نیمی از مساحت کشور ما را بیابان لم یزرع و بیش از یک سوم آن را هم کوهستانهای پرشیب در بر گرفته که قابل کشت نیستند. کمبود آب هم مساله دیگر است. یه کم کمتر به تبلیغات و برنامه های صدا و سیما گوش کن.
ناشناس۱۰۲۰۳۸۰۱۴:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۴
مساله مدیریت آبه که نداریم! خلاص! وگرنه آب به اندازه کافی برای نیازهای ضروریمون داریم.
ناشناس۱۰۲۰۴۵۰۱۶:۰۱:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۴
اگر خودکفا شویم آنوقت کی از رانت واردات استفاده ببره؟ وزارت بازرگانی هم برای همین می خواهد دوباره علم شود مطمئن باشید 90 درصد فعالیتهایشان را روی واردات صرف می کنند بخور بخور داره حسابی
ناشناس۱۰۲۰۵۷۶۱۸:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۴
شما انگار حواست نیست کی ریس جمهوره و چه حزبی دولت و مجلس و اشغال کردن
ناشناس۱۰۲۰۲۶۳۱۲:۵۸:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۴
مدیریت نداریم ما نباید وارد کننده ذرت و گندم و گوشت باشیم اگر مدیریت اینست که هم بلدند وزیر و رئیس جمهور و..بشوند! آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد.
ناشناس۱۰۲۰۳۵۹۱۴:۱۰:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۴
پیش از صدور حکم دیوان عالی فدرال برزیل، «سیدعلی صادقیان» سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیلی هشدار داده بود که اگر این کشور از سوخت‌گیری کشتی‌های ایران جلوگیری کند، ایران می‌تواند به راحتی تامین‌کنندگان جدید ذرت، سویا و گوشت بیابد! مثلا از کجا؟ از چین ؟ از هند؟ هرجا بروید اوضاع همین است
ناشناس۱۰۲۰۳۸۶۱۴:۴۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۴
اگر دادگاه ایران بود که هفت هشت سال طول می‌کشید تا رای صادر بشه
ناشناس۱۰۲۰۴۴۰۱۵:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۴
با ادامه ابن وضع هر روز یک گرفتاری تازه
باهر۱۰۲۰۵۴۳۱۸:۱۶:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۴
چرا قبل از ارسال کشتیها به کشورهای دیگر بررسی لازم و هماهنگی های لازم برای سوخت دادن آن کشورها به کشتیهای ایران بعمل نمی آید؟!!! ونیز برای سایر خدمات نظیر کارهای تعمیراتی و تهیه موادغذایی و ..
ناشناس۱۰۲۰۵۶۵۱۸:۳۶:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۴
معمولا نحوه کار به این صورت است که مسئولیت کالا بعد از بارگیری روی کشتی بر عهده خریدار است، یعنی بارگیری که کردید دیگه فروشنده مسئولیتی ندارد، یادتون باشه دفعه بعد اول سوخت گیری کنید و بعد بارگیری کنید که اینطوری براتون گربه رقصونی نکنن.
مهدی۱۰۲۰۶۳۷۲۰:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۴
از امتیاز برجامی استفاده میکنیم الا برکت الله
yektanetتریبون

آخرین عناوین