پاسخ به چند شبهه پرتکرار در موضوع حجاب

محسن مهدیان،   3980228148 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پاسخ به چند شبهه پرتکرار در موضوع حجاب

درین متن چند پرسش پربسامد در موضوع حجاب را ابتدا بررسی و سپس به یک راه حل اجمالی می پردازیم. طبیعی است که همه شبهات منحصر به این موارد نیست.

آیا حجاب واجب است؟

قریب به اتفاق فقها حجاب را جز ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسیرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم شیرازی و...با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که قسمت های یاد شده و مو و دور گردن و غیره پوشیده شود.

بعد از نزول این آیات داریم که عایشه زنان انصار را چنین ستایش می کرد که " حتا یک نفر آنان مانند سابق بیرون نیامدند و سر خود را با روسری مشکی می پوشاندند."

اما آیا حجاب اجباری است؟

سوال را باید دقیق کرد. اجبار به چه معنا؟ ما در دین اجبار نداریم. نه در اعتقاد و نه در عمل. پس بدین معنا حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم.

تفاوت ایندو چیست؟

فرد مسلمان می تواند نماز نخواند و روزه نگیرد. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. حجاب برخلاف نماز و روزه امر فردی و در خلوت نیست و بروز اجتماعی دارد. یعنی فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما به جهت اجتماعی نمی تواند خلاف قانون عمل کند.

دین اختیاری است. مردم می توانند دینی که پذیرفتند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان متضمن ضرر اجتماعی و یک حکم. 
جلوگیری از ضرر جامعه مقابل آزادی و تعرض فرد از بینات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.

آیا حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است؟ 

برخی معتقدند در زمان انبیا حجاب اجبار نبوده است. اولا در این رابطه اجماع نیست. مثلا به اعتقاد شهید مطهری اساساً دوره ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد. و احتمالا این شدت حجاب بیانگر اهتمام حکومت نبوی در اجرای این دستور الهی است.
با این حال استدلال ما اینجا نیست.
حجاب امری اجتماعی است.

احکام اجتماعی و حکومتی عقلا و شرعا جزأ اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست و کاملا منطبق با شرایط زمان و مکان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آنروز جامعه باشد. مثل اینکه امیرالمومنین مالیات بر اسب قرار می دهند حال آنکه در زمان پیامبر اینطور نبوده است. یا اینکه برخی ائمه در دوره خود خمس را از شیعیان نمی گرفتند. 

پس قانون گذاری برای حجاب جزء اختیارات حاکم است و نیازی به انطباق با دوره زعامت اهل بیت ندارد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر الزام آور باشد. همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد. مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است  آستین لباس خود را تا آرنج هم بالا بزنند اما هیچ گشت ارشادی به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد. هردو خلاف شرع است اما یکی بجهت اجتماعی و عرفی می تواند مساله قانون نباشد و مجری قانون از کنار آن عبور کند.

وقتی برخورد با بی حجابی در زمان اهل بیت نداشتیم پس این مجازات از کجا آمده است؟

مجازات در حقوق اسلامی 4 عنوان دارد. دیات و قصاص و حدود و تعزیر. حدود در شرع آمده است. دیات و قصاص هم روشن است و برای جرائم عمدی و غیرعمدی و جبران است. اما تعزیر کاملا بر اساس شرایط زمان و مکان است که حاکم وضع می کند. حجاب نیز تعزیری است مثل بسیاری از مجازات های دیگر.

چرا کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است؟

 "خب مردها تحریک نشوند" .این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی ایندست مسائل نیست.

توجه کنیم اینکه گفته می شود کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است به جهت اینست که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلا نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری.

اما ماجرا ازین نیز فراتر است. شهری که قرارست محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می شود.  وظیفه یک حکومت ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی.

اگر قانون حجاب را نخواهیم چه باید کرد؟ مشروعیت این قانون از کجاست؟

اگر بحث درون دینی نکنیم؛ با منطق دموکراسی و حقوق بشری نیز، قانون مشروعیتش را از رعایت مصلحت اکثریت می گیرد. یعنی اقلیت به حکم اخلاق و عقل لازمست حق اکثریت را رعایت کنند. قانون حجاب بر مبنای مصلحت مسلمین نوشته شده است.

چه کسی گفته طرفداران حجاب اکثریت اند؟ رفراندوم بگذاریم.

از رفراندوم هراسی نیست. اما منطق این بحث ایراد دارد. انتخاب دین اختیاری است اما انتخاب اجزای دین اختیاری نیست. یعنی یک جامعه می توانند اسلام را با رای کنار بگذارند و البته در قیامت حساب پس می دهند اما اجزای دین را نمی شود به رای گذاشت. انتخاب ملت ایران نیز اسلام است. مهمترین شاهد نیز رفراندم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب مدل اجرایی جمهوری اسلامی رای دادند.

آن رای پدران ما بود و ما قبول نداریم. تکلیف چیست؟

پاسخ به این شبهه دو وجه دارد. سلبی و ایجابی. بخشی ایجابی اش این است که رفراندوم با انتخابات ها و مشارکت سیاسی مردم در طول انقلاب بارها تمدید شده است. یعنی اینطور نیست که یک بار رفراندوم برگزار شده باشد و تمام.

اما وجه سلبی اش این است که اگر یکی فردای رفراندوم جدید گفت من این را هم قبول ندارم و باید مجدد رفراندوم شود تکلیف چیست؟ این دور باطل است و پایانی ندارد.

گشت ارشاد تا امروز چه کسی را باحجاب کرده است؟ چرا اصرار به اجرا داریم؟
گفته شده است قهریه در موضوع برخورد با بدحجابی بی تاثیر است. بی تاثیر در چه چیز؟
برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است بی حجاب ، باحجاب شود. غلط فاحشی است.
برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است حجاب در جامعه رشد کند. این نیز غلط فاحشی است.

پس گشت ارشاد چیست؟

گشت ارشاد دفاع از حق الناس است؛ چیزی فراتر از حق الله. حجاب فردی، تکلیف شرعی و حق الله است ولی وظیفه نظام دفاع از حق الناس است. 

اشتباه سوال کننده اینست که تصور می کند رفتار قهری برای اصلاح بدحجاب است. آن نیز هست ولی اولویت اول نیست. برخورد قهری برای صیانت از جامعه دینی است.

قوانین حکومت باید بنحوی باشد که نتنها اهل حجاب احساس غربت نکنند، بلکه فضای اجتماعی نیز به خودی‎ خود مشوق آن‌‎ها باشد. قانونی شدن حجاب یکی از روش‌‎هایی است که فضای اجتماعی را با خواست درونی اهل حجاب، هماهنگ می‎کند.

کسانی که معتقدند حجاب باید اختیاری باشد که هرکس هرطور تمایل داشت به خیابان بیاید احتمالا حاضر نیستند عواقب این حرف شان را بپذیرند. اگر حجاب محدودیت نداشته باشد، آنگاه نباید انتظار داشته باشند خانواده به سبک شرقی و اسلامی اش حریم و حرمت داشته باشد. رها سازی جامعه و اباحه گری روی دیگرش روابط نامشروع زن و مرد و بهم خوردن کانون خانواده وغیره است. آنچنان که امروز در غرب شاهدیم. حجاب اختیاری یک زنجیره است که روی دیگرش ابزاری شدن زن در جامعه است. پای عوارض این زنجیره می مانیم؟

پس قهریه صیانت از جامعه ایست که قرارست بستر ذکر و معنویت و تدین باشد نه الزاما باحجاب کردن بی حجاب. با این توضیح روشن می شود که برخورد با بدحجابی ممکن است بر فردخاصی تاثیر نداشته باشد اما جامعه را امن کرده است. فرض کنید وضعیت امروز را 20 سال پیش داشتیم. آیا با افول دینداری مواجه نبودیم؟

تذکر؛ روشنست که از فلسفه قهریه دفاع می کنیم نه رفتارهای غلط و خشونت بار. توجه کنیم که از الزام دفاع می کنیم نه خشونت. کمربند ایمنی الزام است اما خشونت نیست.

چه باید کرد؟

امر به معروف و نهی از منکر چه فردی و چه حاکمیتی اش دارای یک پیش نیاز ضروری و اولیه است و اینکه فرد خاطی باید آن امر را معروف یا منکر بداند. مساله حجاب هنوز برای بخشی از جامعه روشن نیست.

اینجاست که مساله مدارا در اسلام مطرح می شود. مدارا یک اصل تربیتی است که با فرد همدلی و همراهی می کند تا در گام های بعدی مساله برایش روشن شود.  مدارا با تسامح و تساهل متفاوت است. مدارا یک صبر فعال و آگاهانه است و تسامح و تساهل غفلت و بی اعتنایی ناشی از اباحه گریست.

به همین جهت اجرای قانون تنها محصور به گشت ارشاد نیست و 23 نهاد دیگر باید در این خصوص نقش آفرینی کنند که متاسفانه تعطیلند.

توجه شود که امر مدارا برای متن مردمست و ساختارشکنی هایی شبیه کمپین چهارشنبه های سفید ازین موضوع خارج است و نیازمند مواجهه قهری است. مقصد در چهارشنبه های سفید به گفته سرشاخه اصلی آن براندازی است نه حجاب اختیاری یا اجباری.

منبع: فارس

دیدگاه کاربران

محمد۹۱۱۵۳۸۱۶:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
خیلی قانع کننده بود :))
ناشناس۹۱۱۵۴۶۱۶:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
اگر فکر می کنید با این نوشته ها ، رفع شبهات کردی متاسفم هیچ کدام قانع کننده نبود . برای زورگویی به زنان، اسمون و ریسمون بافتی
ناشناس۹۱۱۵۴۸۱۶:۴۳:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۲۸
مقاله خیلی آبکی بود
ناشناس۹۱۱۵۵۵۱۶:۴۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا در میان کشورهای اسلامی فقط در ایران حجاب اجباری است؟؟؟
کیان۹۱۱۵۵۶۱۶:۴۷:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
متن جالبی بود بعضی از شبهات رو به خوبی پاسخ داد
ناشناس۹۱۱۵۵۹۱۶:۴۹:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
آیا حجاب دائمی از نظر پزشکی و بهداشتی برای انسان زیان آور نیست؟
ناشناس۹۱۱۵۷۱۱۶:۵۳:۵۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا از اول انقلاب تا کنون چادر سیاه از خارج وارد ایران شده است؟ چرا در مدت حتی یک کارخانه تولید چادر مشکی در کشور ساخته نشده است؟
ناشناس۹۱۱۵۷۵۱۶:۵۶:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
صد درصد موافق حجاب هستم اما برخی از جوابهایتان اقناع کننده نبود
ناشناس۹۱۱۵۷۸۱۶:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
حجاب وسیله تظاهر و ریا شده است. چه بسیار افراد گرگ سیرتی که زیر چادر خود را مخفی کرده اند. آخرین مثالش هم مهناز شیخ الاسلامی است که میلیونها دلار اختلاس و به کانادا گریخت. آیا به صرف داشتن چادر، زن مسلمان و مومن تلقی می شود؟
ناشناس۹۱۱۵۸۵۱۷:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
آیا فکر نمی کنید که حجاب درونی یا همان سیرت افراد به مراتب از حجاب ظاهری مهم تر است. آیا مومن بودن فقط با پوشیدن چادر لحاظ می شود؟
ناشناس۹۱۱۵۹۶۱۷:۰۴:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا به چادر حجاب برتر گفته می شود؟
ناشناس۹۱۱۶۰۱۱۷:۰۶:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
از میان این همه قوانین دینی چرا فقط در مورد حجاب سخت گیری می شود؟ آیا این امر پرداختن به فرع و رها کردن دیگر امور مهم نیست؟
ناشناس۹۱۱۶۱۱۱۷:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
کشف حجاب یعنی چه؟ وقتی در تمام کشورهای جهان زنان در پوشانن موهای خود اختیار دارند، چرا در ایران از واژه کشف حجاب استفاده می شود؟ چه چیزی مجهول بوده است؟!!!
ناشناس۹۱۱۶۲۲۱۷:۱۸:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۸
آیا استفاده از قانون و گشت ارشاد در مسئله حجاب کار ساز بوده است؟
ناشناس۹۱۱۶۳۰۱۷:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
چرا خوردن شراب حرام است اما کشیدن شیشه حرام نیست؟ توهم یک مست خطرناکتر است یا توهم یک کسی که شیشه کشیده؟
ناشناس۹۱۱۶۶۲۱۸:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
همه آنچه که در متن گفته شده در کل با انتخاب افراد برای اصول زندگی تناقض دارد البته به طور کل و به جز اصول و فروع دین..
ناشناس۹۱۱۶۹۲۱۸:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
در صدر اسلام حجاب برای کنیز ها نه تنها واجب نبوده بلکه ممنوع هم بوده است . کنیز های زیبا رو از ایران و رم بدون حجاب بوده اند . پس استدلال بعد اجتماعی و .‌.. مردود است .
اسدی۹۱۱۷۰۰۱۸:۳۳:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
کی میخواهید بفهمید که نمیتوان حجاب را بر مردم تحمیل کرد. چه با زور چه با کار فرهنگی. از ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی یاد بگیرید.
ناشناس۹۱۱۷۶۳۱۹:۰۹:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۲۸
کسی حق ندارد خارج از قرآن واجب جدیدی اضافه کند.
امین۹۱۱۷۸۲۱۹:۲۸:۰۲ ۱۳۹۸/۲/۲۸
موارد ضروری تر از حجاب چطور؟؟؟؟ اونا هم رعایت میشه؟
ناشناس۹۱۱۸۴۸۲۰:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
متن پخته و خوبی بود. این سوالات این روزها در اذهان بسیاری از مردم وجود داره. کاش همه با آرامش و دور از تعصب بخونن و بهش فکر کنن.
ناشناس۹۱۱۸۶۰۲۰:۵۰:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
من خودم به حجاب هم علاقه دارم وهم اعتقاد ولي اجباري نيست وقتي خدا اجباري نكرده شما چرا اين كاررو ميكنين
ناشناس۹۱۱۸۸۷۲۱:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
دقیقا فهمیدم که اختلاس و ارتشا اصلا حق الناس نیست فقط حجاب حق الناس است
ناشناس۹۱۱۸۹۴۲۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
نوع پوشش مردم به خودشون مربوطه
ناشناس۹۱۱۹۱۴۲۱:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
مگه خدا با مردم تعارف داشته که صراحتا امر به حجاب نکرده و برای بی حجابی مجازات تعیین نکرده ؟؟ مثل دزدی و ربا خواری که صراحتا حرام اعلام شده و مجازات مشخص دارد ؟؟
ناشناس۹۱۱۹۱۶۲۱:۴۴:۴۹ ۱۳۹۸/۲/۲۸
آقا در کشورهای اسلامی دیگه مثل ترکیه و سوریه و لبنان و امارات و ... که حجاب اجباری نیست مردها چکار می کنند ؟ آیا توی اون کشورها خانواده وجود نداره ؟؟ اصلا مردهای کل عالم در حال حمله کردن به زنها هستند صبح تا شب ؟؟؟
ناشناس۹۱۱۹۲۹۲۱:۵۴:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۲۸
من نمی خوام مسلمان باشم اگر اسلام اینه که شما می گید چرا در کشورهای مسلمان دیگه از این خبرها نیست ؟؟ قران اونها فرق داره یا اسلامشون ؟؟
مجتبی۹۱۱۹۶۵۲۲:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۲۸
حجاب از سال ۷ هجری در مدینه اجباری بوده است. نویسنده مقاله، لطفاً دقت!
ناشناس۹۱۱۹۷۳۲۲:۳۶:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۲۸
بدون شک قانون حجاب قانون خوبی هست و اصلا در این شکی ندارم. ولی وقتی در مملکتی که مشکلات زیادی وجود دارد(اختلاس، اقتصاد ضعیف) نبود چنین قانونی بهتر از بودنش هست(این قانون تا امروز باعث به حاشیه راندن مملکت شده و تا وقتی مملکتی با حاشیه سر کار دارد مطمئنن نمی تواند به مسائلی اصلی برسد)انشالله اگر سر زمین کشور آباد شد و همه چی خوب شد اون موقع به راحتی قانون رو اجرا می کنیم.
ناشناس۹۱۲۰۴۲۲۳:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۸
این همه سوال و جواب نافی ازادی مردم در انتخاب پوشش نیست.
علی بیک۹۱۲۰۸۵۰۰:۲۷:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۹
به نظرم بیشتر اینها پاسخ به شبهات نبود . بلکه تعریف سلیقه و تفکر طیف خاص است.
ناشناس۹۱۲۰۹۱۰۰:۳۶:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۹
احترام و الزام به قانون ، نشان عقل و درایت و انسانیت و آزادگیست
ناشناس۹۱۲۱۴۶۰۳:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۲۹
عالی
ناشناس۹۱۲۲۲۲۰۷:۵۲:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۲۹
بحثی منطقی بود. اگر کسی نقدی دارد منطقی صحبت کند.
ناشناس۹۱۲۲۸۰۰۸:۴۸:۵۰ ۱۳۹۸/۲/۲۹
پس میتوان به قانون اعتراض کرد و حتی انرا تغییر داد.
ناشناس۹۱۲۳۰۵۰۹:۰۷:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۹
نویسنده گرامی، پیشنهاد میکنم مطالب قبلی خودت رو هم یکبار دیگه مرور کن!!!!
محسن۹۱۲۳۳۱۰۹:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۲۹
احسنت . بعد از مدتها یه پاسخ خوب و شایسته به اکثر شبهات پیرامون حجاب داده شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  9. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  10. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  11. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  12. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  15. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  16. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  17. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  18. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  19. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  20. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  21. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  22. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  23. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  24. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  25. سخت، اما گذرا...

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  7. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  8. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  9. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  10. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  11. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  12. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  13. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  14. سخت، اما گذرا...

  15. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  16. خاری در چشم دشمنان

  17. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  18. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  19. انتخاب هیئت رئیسه مجلس خبرگان/ انتقاد ربیعی از بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی درباره شهادت رئیسی

  20. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  21. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  22. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  23. آنچه دشمن درباره "شهیدِ جمهور" نمی فهمد

  24. رئیس دفتر رئیس جمهور:در این ۴۵ روز، کار ۴۵۰ روز را انجام می‌دهیم

  25. دیپلمات جانباز شهید ...

آخرین عناوین