واکنش آموزش‌وپرورش به اعتراضات درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸

گروه اجتماعی الف،   3970423016 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: استدلال افرادی که به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور معترضند اگرچه درست است اما قانون مصوب مجلس گفته که باید تلفیقی از کنکور و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشجویان ملاک قرار دهیم.

واکنش آموزش‌وپرورش به اعتراضات درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸

به گزارس تسنیم، طبق آخرین تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سوابق تحصیلی در کنکور 98 تاثیر 30درصدی دارد با این تفاوت که سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان تاثیر قطعی دارد و تاثیر مثبت لغو شد.تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، بازتاب بسیاری را میان داوطلبان کنکور 98 داشت و هم‌اکنون موج اعتراض‌ها پررنگ‌تر از حمایت‌ها شده است،‌ اما داوطلبانی که به این روند معترضند، چه صحبت‌هایی دارند و چرا نگرانند؟

داوطلبانی که به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 98 معترضند معتقدند، هم‌اکنون 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل می‌شود و برای 15 درصد ظرفیت باقی‌مانده که شامل دانشگاه‌ها و رشته‌های پرطرفدار است کنکور عادلانه‌ترین روش برای انتخاب داوطلبان برتر است و با تکیه بر نتایج امتحانات نهایی نمی‌توان داوطلبان برتر را شناسایی کرد و در نهایت تاثیر 30درصدی قطعی سوابق تحصیلی در کنکور  اصلاً چیز خوبی نیست و رتبه داوطلب را حتی اگر معدلش 20 هم شده باشد خراب می‌کند.

در همین رابطه عبدالرسول عمادی رئیس  مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش درباره موج اعتراضات داوطلبان کنکور 98 به تاثیر 30 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو اظهار کرد: برای سال 98 تاثیر 30 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی در کنکور به قطعیت رسیده و این مسئله در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب شده است بنابراین برای کنکور 98 نمی‌تواند محل بحث باشد و نمی‌توان فرآیند را تغییر داد.

وی افزود: استدلال افرادی که به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور معترضند اگرچه درست است اما قانون مصوب مجلس گفته که باید تلفیقی از کنکور و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشجویان ملاک قرار دهیم و وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش مجری قانون مصوب مجلس هستند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون سنجش و پذیرش دانشجو صراحت دارد که برای 15 درصد ظرفیت باقی مانده که شامل رشته‌های پرطرفدار است تلفیقی از سوابق تحصیلی و نمره آزمون‌های عمومی و اختصاصی کنکور ملاک باشد و هم اکنون در حال عمل به این قانون هستیم و اگر قانون تغییر کند می‌توان این بحث را مطرح کرد که ملاک پذیرش در 15 درصد ظرفیت باقی مانده که شامل رشته‌های پرطرفدار است فقط کنکور باشد.

عمادی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور و اینکه این مسئله به نفع داوطلبان است یا به زیان آنها عنوان کرد: بنده مجری قانون هستم و نمی‌تواننم نظر شخصی خود را در این رابطه اعلام کنم و قانون را اجرا می‌کنیم اما اگر در فضای بحث نظری باشیم آنجا می‌توان جنبه‌های مختلفی را مطرح کرد اما بنده به عنوان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش باید تابع قانون باشم.

 

دیدگاه کاربران

بازنشسته آموزش وپرورش۴۳۲۵۳۱۰۷:۵۱:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
تاثیردادن سوابق تحصیلی درپذیرش دانشجو عادلانه است . زیرا دانش آموزانی که درطول مدت تحصیل زحمت بسیارزیادی کشیده اند وباخون دل معدل بالایی کسب کرده اند بدلیل عدم مهارت درتست زنی ازورود به رشته هایی که لیاقتش راداشته اند بازمانده اندولی دانش آموزانی که معدل کمی داشته اند فقط بخاطر حضور درآموزشگاههای آزادکه تبدیل به بنگاههای اقتصادی شده اندوکسب مهارت تست زنی که بنظر خیلی ها جنبه شانسی دارددررشته های حساس پذیرفته میشوند بدون اینکه دردوران مدرسه زحمت کافی کشیده وسواد لازم کسب نموده باشند.لذا تاثیردادن معدل هم عادلانه وهم به نفع رشد علمی کشورماست.
ناشناس۴۳۳۲۰۹۱۴:۴۰:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نه عزیزم امروزه خیلی باب شده که معلم و مدرسه پول می‌گیرند و به دانش آموز نمره میدن. بنابراین این سوابق نمیتونه معیاری از درس خواندن دانش آموز باشه. قطع به یقین در حال حاضر عادلانه ترین راه برای راهیابی به دانشگاه همین کنکور است در غیر اینصورت رانت نیز به این عرصه وارد میشه. کسانی از کنکور نالان هستند که درسخوان نیستند و تحمل زحمت را ندارند. شما کی تا به کی دیدید که یک نفر خیلی خوب درس بخونه و دانشگاه قبول نشه. خوب درس بخونه ها نه که فقط کتابخونه بره و تست بزنه
ناشناس۴۳۳۳۱۱۱۵:۲۸:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
آنوقت چطور می توانیم از نمراتی که با پول خریده شده اند در امان باشیم ؟ چطور می توان همه مدارس را کنترل کرد ؟ تنها حسن کنکور عادلانه بودن آن بود اما با این کار با پدیده نمره فروشی و سوال فروشی مواجه خواهیم شد
عرفان۴۳۳۴۵۵۱۶:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
این چه امتحان نهایی است که هم سوالات لو میرود هم تقلب و هم سطح پایین سوالات .به طوری که در کشور 5000معدل 20 داریم .در ضمن این قانون به مافیای کنکور ضرر که نمیرساند هیچ بلکه باعث میشود هم سی دی کنکوری بفروشند هم پکیج های امتحان نهایی.بدون شک مافیای کنکور در تصویب این قتنون نقش داشته اند
امین۴۳۴۰۳۳۰۰:۴۲:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
من یه کنکوریم. به نظر من کسی که پشت کنکور قرار میگیره و درصد های بالایی کسب میکنه به مراتب زحمت بیشتری میکشه نسبت به دانش اموز مدرسه ای که معدل بیست گرفته.
ناشناس۴۳۲۶۵۷۰۹:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۳
حتما آقازاده ها ذینفع نیستند .اگر سال دیگه آقازاده ای بخواد کنکور بده قطعا قانون تغییر میکنه !!!!
فاطمه۴۳۳۰۰۲۱۲:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
یعنی یه عده ادم باید بدبخت بشن و هیچ اینده ای نداشته باشن چون این قانون اشتباه تصویب شده؟!!!!!! اینه مملکت ما؟! همین قدر راحت با اینده ی مردم بازی میشه؟!
ناشناس۴۳۳۲۲۰۱۴:۴۵:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
شما را به خدا به فریاد این مردم بی پناه برسید دسترسی به مدارس دولتی سخت شده غیر انتفاعی ها هم با حمایت اموزش و پرورش دمار از سر این ملت در اورده اند این بود اموزش مجانی در این مملکت...
حسین۴۳۴۳۳۸۱۰:۱۱:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
چجور با اینده جوونا بازی میکنید واقعا براتون متاسفم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین