دولت روحانی و نقشه اروپایی ها برای برجام

گروه جهان الف،   3970416216 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

از همان روزهای اول خروج ترامپ از برجام برخی مقامات و مسئولان اتحادیه اروپا مانند موگرینی تاکید داشتند که اگر چه با جدیت به تلاش های خود ادامه می دهند اما توانایی ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران را ندارند.

دولت روحانی و نقشه اروپایی ها برای برجام

به گزارش الف، دیروز شرکت فرانسوی سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام، سومین شرکت بزرگ کشتیرانی اعلام کرد بدلیل بازگشت تحریم ها به ارتباطات خود با ایران پایان می دهد. همزمان برخی اخبار از احتمال کاهش صادرات نفت ایران حکایت دارد. این اتفاقات در راستای ادامه موج قطع ارتباط و خروج شرکت ها از ایران بعد از کناره گیری آمریکا از برجام رخ می دهد.

در این بین سفر روحانی به سوئیس و اتریش و مذاکره تلفنی وی با امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل نیز حاکی از عدم رضایت ایران از پیشنهاد اروپایی ها برای حفظ توافق هسته ای می باشد. روحانی بسته پیشنهادی اروپایی ها را« یک سری تعهدات کلی» که فاقد« ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان بندی» است معرفی کرده بود.

تا پیش از ارائه پیشنهاد اروپایی ها این تصور در برخی جریانات و مسئولان سیاسی ایران ایجاد شده بود که کشورهای قاره سبز بدلیل اختلافات با ترامپ و احترام ویژه ای که به حفظ نهادها و ساختارهای بین المللی دارند( از این رو نیز به شدت متمایل به حفظ توافق هسته ای می باشند) حتماً مقابل رئیس جمهور آمریکا خواهند ایستاد و بسته پیشنهادی قابل قبول ارائه خواهند کرد.

اما تجربه ثابت کرده اروپایی ها بدلیل ارتباطات تاریخی و منافع استراتژیک رغبتی به کاهش روابط با آمریکا نداشته و ندارند، حتی اگر شخصی مانند دونالد ترامپ در کاخ سفید حضور داشته باشد. در این بین سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان درباره برخی مسائل مانند سیاست منطقه ای ایران، برنامه دفاعی موشکی، مسائل ادعایی حقوق بشری و رژیم صهیونیستی اگر حساس تر از آمریکایی ها نباشند حتماً کمتر هم نیستند. از این رو حتی اگر ایران چند ماه دیگر نیز صبر کند بسیار بعید است که کشورهای اروپایی ها پیشنهاد ویژه و خاصی به ایران ارائه دهند که حاکی از تضمین فروش نفت ایران، برقراری کانال های ارتباطی مالی، بیمه، حمل و نقل و ... باشد.

البته این مسئله ای بود که از همان روزهای اول خروج ترامپ از برجام برخی مقامات و مسئولان در اتحادیه اروپا مانند موگرینی بر روی آن تاکید داشتند که اگر چه با جدیت به تلاش های خود ادامه می دهند اما توانایی ارائه ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران را ندارند.

در این بین نباید فشار آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به اروپایی ها را فراموش کرد که به شدت قدرت مانور محدود آنها را در فضای فعلی کاهش می دهد. با این وضعیت شاید بتوان گفت اروپایی ها هرگز از انجام مذاکره و رایزنی با ایران کنار نخواهند کشید اما همزمان نیز از تضمین و وعده های جدی خبری نیست. در واقع آنها سیاست مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته اند و شاید فاز بعدی این سیاست از دیدگاه آنها ناامیدی ایران و کنار کشیدن از مذاکره و شاید هم توافق هسته ای و یا رخ دادن اتفاقی غیرمترقبه و بازگشت به برجام باشد.

بنابراین باید گفت اتحادیه اروپا از هر گونه تضمین در راستای حفظ منافع ایران بعد از خروج آمریکا از برجام اجتناب می کند و صرفاً به انتشار بیانیه های سیاسی اکتفا کرده و کشورها و شرکت های آسیایی و اروپایی نیز مشغول قطع ارتباطات اقتصادی و مالی خود با ایران می باشند.

از این رو به نظر می رسد فارغ از آینده برجام، دولت روحانی باید به فکر تدوین برنامه ها و سناریوهای جایگزین باشد. در واقع اگر دولت تمایل دارد اندک شانس خود را برای تضمین منافع ایران از طریق اروپایی ها بدلیل انجام تعهدات در برجام به محک آزمون بگذارد ایرادی ندارد اما حتما می باید به تدوین و عملیاتی کردن برنامه ها و سیاست های دیگری نیز فکر کند تا بتواند اقتصاد  کشور را در ماه های آینده مدیریت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۳۰۷۹۰۷:۵۰:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
اروپایی ها ایران رو تو برجام نگه داشتن تا تحریم های امریکا با واکنش ایران مواجهه نشه...یعنی هم تحریم باشیم وهم حصر هسته ای....بعد رسانه های برجامی تیتر زده اند: اروپا با ماست!!!! احتمالا تعدادی از گرین کارت ها بین برخی مدیران مسوولان روزنامه ها توزیع شده!!
احسان۴۲۳۲۱۶۰۹:۳۴:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
حصر هسته ای نبودن چه توفیقی به حال مردم میکنه؟!! ما واسه هسته ای 1000 دادیم و 1 به دست آوردیم!!
ناشناس۴۲۳۲۸۲۱۰:۱۱:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۱۷
ببخشید مثبت اشتباه بود این چه حرفیه الان که همه چی روشن شده
علی۴۲۳۳۲۲۱۰:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۱۷
مزایای انرژی هسته ای، مثلا آب شیرین کن های هسته ای، بسیار بیشتر از اینهاست. اثر آب شیرین کن هسته ای رو میشه تو رونق کشاورزی اسراییل دید، کشوری که تو منطقه خشک قرار داره اما با ایجاد آب شیرین کن هسته ای الان صادرکننده محصولات کشاورزیه اگه در سواحل جنوبی ایران آب شرین کن هسته ای تاسیس بشه مشکل کم آبی و اشتغال جنوب کشور، حتی استان هایی مثل فارس، حل میشه
ناشناس۴۲۳۹۳۳۱۵:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۱۷
همان نیروگاه بوشهر را حدود 15 بار افتتاح کردن و الان برق هسته ای داریم کافیست . آب شیرین کن هسته ای پیشکش
ناشناس۴۲۴۴۰۳۲۰:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
جنوب کدوم کشور؟
ناشناس۴۲۳۳۵۴۱۰:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۱۷
همین بی آبی که کشاورزها بیچاره شدن و و سیستانی ها مجبورند به جای کشاورزی سوخت قاچاق کنن با اب شیرین کن هسته ای قابل حل است.
محمد۴۲۳۴۵۱۱۱:۳۷:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
تخصص نداری حرف نزن! اولا آب شیرین کن ها محدودیت دارند هر آبی نمیتونه تسویه کنه اگه میشد که دنیا مشکل آب شیرین نداشت. دوما انرژی مصرفی آبشیرین کن می تونه از برق معمولی و.. و یا حتی از ژنراتورهای گازی باشی چه لزومی داره برق هسته ای. سوما کی گفته انرژی هسته ای مفت و بی خطر و ارزان ؟ ما یه نیروگاه خواستیم بسازیم 45 سال طول کشید هزارتا عوارض برای محیط زیست مثل آب پسماند راکتورها و زباله های اتمی داره....
ناشناس۴۲۴۰۶۰۱۶:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۱۷
جهت اطلاع : آمریکا حدود 20 درصد، فرانسه حدود 75 ، ژاپن بیش از 18 ، روسیه حدود 18 ، اوکراین بیش از 46 ، آلمان بیش از 16 ، انگلیس بیش از 18، سوئد افزون بر 38 ، بلژیک 51 ، اتریش بیش از 45 ، برزیل 31و اسلواکی 53 درصد از انرژی الکتریسته خود را در از نیروگاههای هسته ای به دست می آورند. ما چند درصدی هستیم؟ شما بگو؟ الان شما تخصص داری؟ اینجور اظهار نظر کردی یا دیگران؟ پس وقتی صاحبنظر نیستی درباره دیگران قضاوت نکن!!!
ناشناس۴۲۴۰۶۴۱۶:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
در پاسخ به آقای محمد شما تخصص داری؟ اگه اینهمه بدی داره که شما میگی پس چرا کشورهای غربی و پیشرفته بیش از سایر کشور دیگه دارند؟
علی۴۲۳۲۷۹۱۰:۰۹:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
احسان جان میتوانستیم در برجام همین هزار تا و هسته ای را بدیم اما لغو تحریم را بگیریم ولی چون حضرات عجله داشتند و میخواستند برجام به انتخابات94 و 96 برسد عجله کردند و تضمین نگرفتند در نتیجه هم هسته ای و هزار تای شما دود شد و هم تحریمها ماند آمریکا هم راحت خارج شد و دوباره مشغول تحریم
ناشناس۴۲۳۳۱۰۱۰:۲۳:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
اگه غنی سازی رو از سر بگیریم میتوانیم با فروش فراورده های حاصل از غنی سازی در آمد بسیار عالی داشته باشیم چند ده میلیارد دلار در سال
ناشناس۴۲۴۴۰۷۲۰:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۱۷
به کی بفروشی؟ فعلا همین نفت رو بهشون بفروش.
ناشناس۴۲۴۴۴۳۲۱:۱۵:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
شما نفت را که در دنیا با منت میخرند را بفروش بعد برو سراغ فروش اورانیم غنی سازی!!!!!!!!
ناشناس۴۲۳۰۸۰۰۷:۵۱:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۱۷
برجام به حیات سیاسی اقایون و جناحشون گره خورده...حاضر نیستند از ان دل بکنند..
ناشناس۴۲۳۰۸۲۰۷:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
اول می گفتن امریکا کدخداست و اروپا هیچ کاره است الان میگن امریکا هیچ کاره است و اروپا همه کاره است تا کی باید ملت هزینه این گیجلوماسی رو بده معلوم نیست..
آریابان۴۲۳۳۵۷۱۰:۴۵:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
چند واقعیت : - وقتی صحبت از"غرب" میشود طبیعتا مقصود ایالات متحده و اروپا باتفاق هم میباشد و بنابراین کمال بی خردیست اگر تصور شود که اختلاف نظر های خرد میان این دو عضو این اردوگاه ، در نهایت به تامین منافع کلان دیگران و غریبه ها منتهی شود (گوشت همدیگر را هم بخورند ، امکان نداره که اجازه نزدیک شدن غریبه ها به استخوان اون یکی رو !!!! بدهند) ؛ - قدرتمندترین ارتش دنیا ، رایج ترین واحد پول دنیا ، امپراتوری فناوری در زمین و فضا و .... ، سکانداری مهمترین سازمان های بین المللی حتی سازمان ملل ، قلدری سنتی بی محابا در گستره کره زمین و حتی آسمان و.... ولی البته با داشتن بی نزاکت ترین و خودکامه ترین رئیس کشور دنیای حاضر در راس خود ، شرایطی را ایجاد کرده که حرف اول و آخر امروز دنیا را امریکا بزنه بدون ذره ای شرمساری از حمایت های آشکار و علنی خودش از سیاست ها و رفتار رژیم های متجاوز و ضد بشری و ..... ؛ - همه چهر ها و اندیشمندان بشر-دوست و حتی دولت های مستقل دنیا بخوبی چهره واقعی ایالات متحده را با پیشینه سیاه و تاریک بین المللی اش ، از قلع و قمع و نسل-کشی رنگین-پوستان گوناگون و سرنگونی دکتر مصدق و ویتنام و هیروشیما و ...... گرفته تا پشتیبانی امروزش از اسرائیل و یمن و ... را بخوبی می شناسند ولی در عین حال در هراس شدید اند از "تیغ تیز و زنگی مست" و.... !!!!!! ؛
ناشناس۴۲۳۰۸۷۰۷:۵۸:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۱۷
تمام کنید این شو مسخره را...
ناشناس۴۲۳۰۹۶۰۸:۰۴:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۱۷
چه برنامه ای؟ جهانگیری گفت نفت رو میدیم بخش خصوصی که متاسفانه در نتیجه اون میشه بابک زنجانی های جدید که پول هم نمیدن.. مملکتی که به این شدت به نفت وابسته هست چجور در عرض چند ماه میتونه وابستگی شو به این شدت کاهش بده؟ این برنامه چند ده ساله میخواد که وابستگی به نفت کم میشد که نشد...بلکه بیشتر هم شد الانم به شدت کم میشه یا قطع میشه و فشار اساسی میاد رو اقتصاد و مردم.
علی۴۲۳۱۰۸۰۸:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۱۷
لطفا اخبارتون را کنترل کنید و به مردم احترام بیشری بگذارید . بدلیل تهدید روحانی به بستن جریان نفت از تنگه هرمز، چین به اروپا دستور داده تا بسته حمایتی آماده شده که متن غیر رسمی ان قرائت شده بود را تا چند ماه کنار بکذارند تا از موضع ایران اطمینان یابند. البته در خصوص اینکه در منطقه و جهان منزوی هستیم هیچ شکی نبست
سامان۴۲۳۵۸۳۱۲:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۱۷
دوست گرامی دوباره رفتی سراغ حرفای آقای علی خرم؟! بسته پیشنهادی قبل از این حرف به ایران ارائه شده بود و چون راضی کننده نبود باید روحانی برای مذاکره در مورد جزئیات و گرفتن امتیاز بیشتر به اروپا میرفت.حالا این وسط چون اونا قرار نبود تضمین بدهند و میخواستند ما رو بازی بدهند روحانی تهدید کرد که اگر بخواهید بازی کنید و نفت ایران را حذف کنید ما برخورد میکنیم.شما تا کی میخوای گردن کج کنی تا اونا بزنن پس گردنت؟
روحانی 1400۴۲۳۶۲۶۱۲:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۷
(در تاریخ 15 تیرماه)ظریف تصریح کرد: پریروز در تهران بسته‌ای را دریافت کردیم که آقای روحانی گفتند کافی نیست. امروز در این جلسه توضیحات بیشتر شنیدیم و در مورد موضوعات نفتی و بانکی توضیح دادند. این نشون میده صبحت های آقای علی خرمی که شما نقل میکنی و بهش استناد میکنی کاملا غلطه. بسته پیشنهادی از اول هم مشکل داشته نه بخاطر تهدید.وقتی دکتر روحانی بسته را دریافت کرد و دید این کافی نیست خواست برای گرفتن امتیاز بیشتر تهدید کند تا اروپا کاری انجام دهند و دست از معطل کردن برداد.حالا باید منتظر ماند.شما بهتر از به جای اینکه دلواپس باشی یک مقدار هم شده کینه را کنار بذاری و منطق را جایگزین کنی.
سیدرضا۴۲۳۱۱۳۰۸:۲۵:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۷
باعرض سلام اگرمنطقی به شرایط فعلی فکر کنیم درواقع چند راه پیش پای دولت ودرواقع نظام است. 1-اولا توقع رفع مشکلات فعلی کشور تنها توسط دولت منطقی نیست وباید کل نهادها واورگانهابا دولت همکاری کنند.زیرا بخشی عظیمی از اقتصادکشور در کنترل این نهاده(نظیرآستانقدس رضوی وبنیادها) است. 2-شرایط فعلی همراهی اروپابا ایران یک فرصت تاریخی است واگرچه نتایج فعلی ملموسی نداشته باشد دردراز مدت به نفع ایران است. 3-خروج ایران از برجام هیچگونه نتایج ملموس عملی برای اقتصادکشورنداردکه هیچ، باعث میشود که مواضع اروپاهم به آمریکا نزدیک ترشود. 4-همزمان بامذاکره با اروپا میتوان نیم نگاهی هم به مذاکره با آمریکا داشت زیرا دنیای سیاست تنهابراساس منافع ملی تعریف میشود.بنابراین باید از همه روزنه ها استفاده کرد. باتشکر
ناشناس۴۲۴۰۹۲۱۷:۰۲:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
جالبه که غیر منطقی ترین حرفها رو با عنوان منطقی میزنی !!! 1- بودجه جاری کشور ، تمام و کمال در اختیار دولته . درآمد جاهایی مثل آستان قدس از نذورات و اوقاف مردمیه و هیچ دخلی به بودجه جاری نداره . دولت اگر به جای کمک به بنگاههای معاملاتی و دلالها ، و جیب نجومی بگیرها و ذخیره های نظامش ، به فکر مردم بود این وضع ایجاد نمیشد . در شرایط فعلی هرقدر هم بودجه دولت اضافه بشه باز هم فقط تو جیب اطرافیان خودشون میره نه مردم بیچاره . 2- هیچ آدم بی سواد یا کم هوشی در دنیا نیست که فکر کنه اروپا الان با ایران همراهه . فقط شما که خیلی منطقی هستی داری همچین فکر ماورای منطقی میکنی . و البته احتمالا میدونی حرفت چقدر دروغه اما وظیفه داری اونو بگی . 3- مواضع اروپا کلا چیزی نیست بجز دستورات دیکته شده امریکا به اونها . اروپا بعد از فروپاشی شوروی ، عملا به جهان یک قطبی امریکایی ملحق شد و سالهاست که از خودش هیچ اختیاری نداره . ایران هر کاری بکنه باز هم جز دروغ و زرنگ بازی اروپاییها نصیبش نمیشه ، ضمن اینکه برچسب حماقت هم روی اسمش میخوره و همه عالم و آدم ، مثل امروز ، بهش میخندن . چون هم پیاز رو خورده هم چوب رو . 4- تمام حرفهایی که زدی برای این بود که برسی به این جمله . که بریم با امریکا مذاکره کنیم . خب ، مگه نکردین ؟ مگه همه شرط و شروطهاش رو قبول نکردین ؟ مگه نرفتین دست بوسی ؟ مگه از خاتمی تا روحانی ، بهش رو ننداختین ؟ چی شد ؟ نتیجه ای جز ضعیفتر شدن ایران به دست آوردین ؟ تحریمها رو برداشت ؟ به تعهداتش عمل کرد ؟ چی شد ؟ شمایی که سعی میکنی با ادعای منطقی بودن ، حرفهای خودت رو به خورد مردم بدی . دنیای امروز مثل جنگله . هرکی زورش بیشتر باشه ، امکان بقای بیشتری داره . و هرکی ضعیفتره ، محکوم به نابودیه . امریکا تا ایران رو نابود نکنه دست بردار نیست و اگر قرار باشه افرادی مثل شما ، دانسته و ندانسته ، اینجوری فکر کنن اونوقت دیگه چیزی از کشوری با هفت هزار سال تمدن به نام ایران باقی نمی مونه . این رو بفهم
ناشناس۴۲۳۱۱۶۰۸:۳۱:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۷
ایشون دقیقآ چکاره هستند؟
ناشناس۴۲۳۲۱۹۰۹:۳۷:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۷
همون کاره ای که هر کار خواستند با هسته ای و برجام کردند ولی الان میگن کی بود کی بود من نبودم!!!
ناشناس۴۲۳۱۲۴۰۸:۳۷:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۱۷
موگرینی به صراحت گفت اروپا تضمین نمی ده
ازاد۴۲۳۱۳۴۰۸:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
بر اساس قوانین مسدود کننده الان باید اتحادیه اروپا از این شرکت شکایت کند
ناشناس۴۲۳۱۵۳۰۸:۵۷:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۱۷
فقطسرکارگذاشتن مردم ووقت کشی
ناشناس۴۲۳۱۶۴۰۹:۰۲:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۷
ترسو ترین دولت این دولته فقط به خاطر دیپورت نشدن بچه هاشون دارن به کشور ًربه میزنن
ناشناس۴۲۳۱۹۵۰۹:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
امیدوارم این درس عبرتی برای تمامی ما ایرانیان باشه که با چه کسی مذاکره کنیم با چه کسی مذاکره نکنیم
ناشناس۴۲۳۲۵۲۰۹:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
دقیقا. از این اتفاقات نتیجه می‌گیریم که تمام قدرت‌های دنیا در برابر آمریکا تسلیم و خنثی عمل می‌کنند. پس ما هم باید یک بار برای همیشه بشینین تمام اختلافاتمون رو با آمریکا حل کنیم. البته بدون حضور چین و روسیه و اروپا و ...
ناشناس۴۲۳۵۲۶۱۲:۰۶:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۱۷
داداش یارو میخواد ما رو « بدوشه» می فهمی ؟
ناشناس۴۲۳۵۳۷۱۲:۰۷:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
مخالفم
ناشناس۴۲۳۶۱۸۱۲:۴۳:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۱۷
شما الان فکر کردی ایران داشت با کی مذاکره میکرد؟ دکتر ظریف با کی میرفت قدم میزد؟ اصل مذاکره با آمریکا بود, بقیه هم فقط اومده بودن ما رو از آمریکا بترسونن. ما برای فقط هسته ای حدود 10 سال مذاکره کردیم حالا توقع داری بشینیم همه مشکلات رو با آمریکا توی چند سال حل کنیم؟ تازه اگر حل بشه. اصلا فرض کنیم به توافق رسیدیم تضمین اجراش چیه؟ ما چی داریم که آمریکا حاضر بشه بخاطرش به توافق پایبند باشه؟ مگه همین ترامپ نگفت اگر 6ماه دیگه ببینیم توافق با کره شمالی به نفع ما نیست از توافق خارج میشیم؟ مذاکره فقط وقتی معنا داره که دو طرف اخلاق داشته باشن یا توی اون موضوع خاص قدرت برابر داشته باشن. در غیر این صورت نتیجه ای بهتر از برجام نداره
ناشناس۴۲۳۷۲۰۱۳:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۱۷
وقتی همه اختلافات حل بشه و ایران هم مثل دویست و اندی کشور دیگه میشه که با آمریکا رابطه دارند تحریم و هم نیستند. ولی تا وقتی موجودیت خودمون رو بر اساس دشمنی با آمریکا تعریف کردیم مذاکره و با چین و روسیه و اروپا یا مذاکرات نصفه و نیمه مثل برجام در بهترین حالت یه مسکنه و در بلندمدت بی‌فایده است. ضمنا تو رو خدا نگید ما با دنیا کاری نداریم و میخوایم رو پای خودمون وایسیم و اینا که این حرفا دیگه واقعا قدیمی شده!
ابو۴۲۳۲۱۷۰۹:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۱۷
دولت روحانی این مدت کمتر از سه سال تا پایان مدت ریاست جمهوریش را با انجام مذاکرات بی ثمر پشت سرخواهد گذاشت انشاالله ملت با انتخاب رئیس جمهور جدید انقلابی و کارآمد تمام فرصت های از دست رفته و خسارتهای سنگین را با پشتوانه مردم و هدایتهای رهبر معظم و استعانت باریتعالی جبران خواهد نمود .
ناشناس۴۲۳۴۰۵۱۱:۱۳:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۱۷
معلومه یا جنگ دوست داری و یا منافعت توی چنگه
ناشناس۴۲۳۶۳۴۱۲:۴۹:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
به چه قیمتی ...به قیمت عمر ما جوونا که هدر می ره سه سال دیگه هم باید تاوان بدیم تا ببینیم کی میاد دوباره ایا بشه ایا نشه دولت تدبیر و امید بود یا دولت تعطیل و ناامید
ناشناس۴۲۳۶۳۸۱۲:۵۱:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
عجب
حسین۴۲۳۴۷۳۱۱:۴۶:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
چرا جوسازی میکنید علیه روحانی و ظریف؟ روحانی وظریف و تیمش حداکثر 30 نفر آدم دیگه تمام تلاششون کردن تا بابرجام گره های بزرگی از مملکت حل شه که تو 5 سال گذشته و قبل عید همه چی خوب بود حالا یه دیوانه ای مثل ترامپ داره مشکل درست می کنه چه تقصیری به این هاست مگه روحانی جلو تولید داخلی و جلو اشتغال و...گرفته بود که همه می گنن منتظر بودند و سرکار بودند.
ناشناس۴۲۴۴۲۰۲۱:۰۲:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۷
آدم عاقل باید همه چی رو پیش بینی کنه ! وقتی می روی یک قرارداد ساده اجاره خانه می بندی هزار جور واست شرط وشروط می کنند و امضا و شاهد می گیرند ...اونوقت برای یک قرارداد بین الملل چند جانبه نباید فکر احتمالات رو بکنند ؟
ناشناس۴۲۵۷۵۹۰۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۱۹
خیلی به خدا قسم رو دارید... خیلی خیلی پر رو تشریف دارید... آدمی که خودشو به خواب زده بیدار شدنی نیست. طرف خودش داره میگه تو برجام عجله کردیم تو شدی کاتولیک تر از پاپ....
ناشناس۴۲۴۱۰۲۱۷:۰۵:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
جهت اطلاع کسانی که از داشتن انرژی هسته ای در سایر کشورها بی اطلاع اند : فرانسه حدود 75 درصد بلژیک 51 درصد اسلواکی 53 درصد اتریش بیش از 45 درصد اوکراین بیش از 46 درصد سوئد بیش از 38 درصد برزیل 31 درصد آمریکا حدود 20 درصد ژاپن بیش از 18درصد روسیه حدود 18 درصد آلمان بیش از 16 درصد انگلیس بیش از 18درصد از انرژی الکتریسته (برق) خود را از نیروگاههای هسته ای به دست می آورند. کشور ما چند درصد؟ براستی اگر انرژی هسته ای بد است چرا اینهمه کشورهای غربی درصد زیادی از برق خود را از آن تامین می کنند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین