نوبخت: آنقدر ارز نداریم که مردم همه ریال‌شان را به دلار و سکه تبدیل کنند

گروه اقتصادی الف،   3970404038 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نوبخت گفت: اکنون به هر دلیلی از جمله وجود نقدینگی، خیلی‌ها تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند، قطعا ما این مقدار دلار نداریم که افراد بتوانند ریال هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.

نوبخت: آنقدر ارز نداریم که مردم همه ریال‌شان را به دلار و سکه تبدیل کنند

به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت در حاشیه حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تمهیدات دولت درخصوص بازار ارز افزود: از نظر تراز منابع و مصارف مشکلی نداریم، منابع از دو محل فروش نفت و صادرات غیرنفتی تامین می‌شود.

وی گفت: منابع از فروش نفت حدود 52 – 53 میلیارد دلار، و همچنین منابع از صادرات غیرنفتی که بخش عمده آن پتروشیمی و فولاد و بخش دیگر آن از خرده صادرات است، حدود 45 میلیارد دلار است.

نوبخت افزود: ما صادرات غیرنفتی را به دو بخش 80 و 20 درصد تقسیم کرده ایم که 80 درصد شامل صادرات پتروشیمی و فولاد و 20 درصد شامل خرده صادرات است.

سخنگوی دولت گفت: ما از بخش صادرات نفتی و غیرنفتی در مجموع حدود 95 میلیارد دلار درآمد‌ها یا دریافت‌های ارزی داریم، در حالی که مصارف ما که عمدتا در بخش واردات است از 75 تا 76 میلیارد دلار بیشتر نیست.

وی افزود: واردات کالا هیچ وقت فراتر از 47 تا 50 میلیارد دلار نرفته است، اگر حدود 20 میلیارد دلار واردات خدمات را هم اضافه کنیم، واردات ما از 75 تا 76 میلیارد دلار بیشتر نیست.

سخنگوی دولت گفت: اکنون منابع ارزی از مصارف بیشتر است، اما مشکلی که وجود دارد و در 5 تا 6 هفته گذشته شدت گرفت، یک اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز بود.

وی افزود: ما برای خدمات و کالا‌ها ارز داریم، اما اینکه بتوانیم نوعی سرمایه خارج از کشور را تامین کنیم ارز نداریم، باید واقعیت را به مردم بگوییم این مقدار در توانایی ما نیست.

نوبخت گفت: اکنون به هر دلیلی از جمله وجود نقدینگی، خیلی‌ها تلاش می‌کنند ریال‌های خود را به دلار تبدیل کنند، قطعا ما این مقدار دلار نداریم که افراد بتوانند ریال هایشان را به ارز و سکه تبدیل کنند.

وی افزود: امسال بیش از 7 میلیون قطعه سکه فروختیم، آیا سال گذشته نیز همینگونه بود؟ تا حدی می‌توانیم سکه تامین کنیم، اما اگر قرار باشد که همه ریال هایشان را به سکه تبدیل کنند، نمی‌شود.

سخنگوی دولت گفت: برای آنکه بتوانیم به نیاز‌های اساسی و ضروری کشور پاسخ بدهیم، منابع داریم، اما اگر همه بخواهند این همه بار روی طلا، سکه و ارز بگذارند نمی‌شود، هیچ کشوری قادر به چنین کاری نیست.

وی افزود: در چنین شرایطی که بی جهت قیمت ارز بالا می‌رود و پول ملی تضعیف می‌شود، انتظار شاید این باشد که اگر کسی ارزی هم دارد آن ارز مختصر خود را نیز عرضه کند.

نوبخت گفت: ملت‌هایی که در طول تاریخ توانستند درقبال منابع و پول ملی شان اقدام مثبت انجام دهند، همه همدست و همراه شدند، از این جهت ضمن سپاس فراوان از همه مردم، این انتظار را داریم که در کنار دولت باشند و به خودمان کمک کنیم.

وی افزود: البته دولت برای اینکه مردم با این افزایشی که در بازار‌های غیررسمی و غیرقانونی برای ارز وجود دارد گرفتار نشوند، اعلام آمادگی کرد همه کالا‌های مورد نیاز جامعه را با ارز 4200 تومان تامین کند.

سخنگوی دولت گفت: دولت حتی حاضر شد به یک بخش 3000 میلیارد تومان یارانه بدهد تا نیاز‌های آن بخش را با ارز 3800 تومان تامین کند، آیا انصاف است اکنون که دولت از ابتدای سال تا 25 خرداد بالغ بر 9 میلیارد و 700 میلیون دلار ارز پرداخته، نه ثبت سفارش و نه تخصیص بلکه پرداخت کرده و با زحمت ارز را با قیمت 4200 تومان برای واردات تامین کرده است تا مردم زیر فشار گرانی نباشند، عده‌ای بگویند که، چون در یک بازار غیررسمی ارز با بیش از 4200 تومان خرید و فروش می‌شود پس هر چند ما با ارز 4200 تومان این را وارد کردیم، مبنای محاسبه مان آن ارز غیررسمی باشد؟ البته این افراد تعدادشان محدود است.

وی تاکید کرد: اینجاست که دستگاه‌های نظارتی باید قاطعانه از مردم حمایت کنند و در کنار مردم باشند، آنچه را دولت برای مایحتاج مردم موظف است به قیمت متعارف و متناسب تامین کند، در هر شرایطی تامین خواهد کرد.

نوبخت گفت: برای آنکه نظمی ببخشیم، کالاهایمان را به سه گروه تقسیم کردیم، کالا‌های گروه اول آن‌هایی هستند که از ارز نفتی استفاده می‌کنند؛ کالا‌های گروه دوم از آن 80 درصد ارز صادرات غیرنفتی استفاده می‌کنند و کالا‌های گروه سوم از آن 20 درصدی که به عنوان خرده صادرات محسوب می‌شود، استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای اینکه نظام بیشتری بدهیم و ارز به نیاز‌ها و کالا‌های اساسی اختصاص پیدا کند، جدولی تهیه شده است و 1339 قلم کالا هست که ما، چون مشابه آن را در داخل داریم و در داخل قدرت تامین و عرضه آن کالا‌ها را داریم، واردات آن‌ها را ممنوع اعلام کردیم تا واقعا از این ارقامی که در اختیارمان هست به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.

سخنگوی دولت گفت: برای شرایط بدبینانه سه بودجه تعیین کرده ایم، غیر از بودجه‌ای که اکنون قانون بودجه در اختیار ما گذاشته است؛ ما سه بودجه اضطراری داریم به تناسب هر اتفاقی که بیفتد از آن بودجه هایمان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: با اطمینان عرض می‌کنم که دولت عزم این را دارد و با همه وجود تلاش خواهد کرد تا آنچه موردنیاز اساسی کشور هست، با قیمت مناسب تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد.

نوبخت تاکید کرد: برخی‌ها کالا‌ها را با ارز 4200 تومان وارد می‌کنند، اما در مبنای محاسبه بدون آنکه پول ارز غیررسمی را پرداخت کرده باشند، ارز غیررسمی را محاسبه می‌کنند که این گرانفروشی است و از دستگاه‌های نظارتی دقت و پیگیری مجدانه‌ای را در این زمینه انتظار داریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۲۷۶۲۰۹:۴۷:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۴
آقای نوبخت الان دلت با احمدی نژاد صاف شده . مملکت داری خیلی سخت است آقای دکتر خیلی
ناشناس۴۰۳۴۸۵۱۳:۵۱:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۴
مملکت داری تخصص و دانش و تبادل و اپدیت مدام اطلاعات میخواد که با این سیستم فعلی امکان پذیر نیست
ناشناس۴۰۴۱۰۷۱۷:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۴
وقتی هر بی سواد به پستی بخاطر رابطه می رسد می شود ایران
ناشناس۴۰۲۷۷۶۰۹:۵۳:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۴
سوال این است: چرا مردم می خواهند ریال هایشان را به دلار تبدیل کنند؟
ناشناس۴۰۳۲۸۷۱۳:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۴
چون کشور تحریم میشه دوباره
ناشناس۴۰۳۳۹۱۱۳:۲۷:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۴
چون این دنیا قواعد خودش را دارد و مردم دنبال حفظ ارزش دارائی خود را دارند و نمی خواهند ...
ناشناس۴۰۲۷۸۵۰۹:۵۵:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۴
سلام با یک صحبت دلگرم کننده مسولان تراز اول مملکت همه چیز درست میشه.ولی اینکارو نمی کنند .چرا ؟نمیدونم شاید غرور بیش از حد دارند
ناشناس۴۰۳۵۲۹۱۴:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۴
دولت محترم دلیل موجه و منطقی برای اینکه مملکت را به حال خود رها کرده اند ندارند که ارائه کنند. حضرات عمدا دارند مملکت را به لبه پرتگاه می برند تا با این کار ...مملکت را تحت فشار قرار دهند و ..مجبور به کرنش در برابر آمریکا نمایند.
ناشناس۴۰۲۷۹۲۰۹:۵۹:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۴
پشتوانه پولی که دارید چاپ میکنید چی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پرینتر چاپ پول؟؟؟؟؟؟؟
احد۴۰۲۷۹۴۱۰:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۴
چطور ارز داریم که 7000 ماشین لوکس بدون مجوز و قاچاقاق وارد شود ! ارز داریم که اقا زاده ها در امریکا تجارت کنند ولی برای مردم عادی ارز ندارید !!!!!!!!!
ناشناس۴۰۳۶۴۰۱۴:۳۱:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۴
ماشینهای لوکس را از مردم بگیرید و صادر کنید تا دلارهایتان زیاد شود. مطمئنم حتی یک نفر - تاکید میکنم حتی یک نفر - با پول حلال صاحب خودروی لوکس نشده است. ای کاش ...!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۴۰۲۸۰۹۱۰:۰۷:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۴
دلار ۴۲۰۰ با منت واقعا انسان میماند چی بگه
حمید۴۰۲۸۱۲۱۰:۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۴
با سلام نمی دانم مردم کشور ما تا کی باید تاوان ناتوانی تیم اقتصادی دولت را بپردازند.
ناشناس۴۰۲۸۲۲۱۰:۱۱:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۴
اسم بازار خرید و فروش ارز رو که در تمام دنیا مرسوم هست، مثل همیشه به جای حل مشکل از روی نا کار آمدی دولت مردان کلا حذف کردند، حالا اسمش شده قاچاق و غیر قانونی ربطی هم بهشون نداره!!! اشتباه کردم رای دادم و تشویق کردم بقیه هم رای بدن.
ناشناس۴۰۲۸۶۶۱۰:۳۰:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۴
بازار غیر رسمی وصرافی ها ازاد کنید به درک سرمایه خودشونو با ارز ۱۰-۱۵هزارتومانی تبدیل به دلار کنن ازاد باشه تقاضا کم میشه وقتی بازار غیر رسمی رو قاچاق اعلام میکنین مردم وحشت میکنن وهمه هجوم میارن دلار بخرن سکه رو وقتی پیش فروش میکنین حداکثر۲۰تا برای هر کارت ملی بدین نه ۲۵۰۰۰تااین مدته مدیریت میکنین این اشتباه ها از شما پذیرفته نیست میشه قبول کرد عمدیه مسئول این وضعیت شمایین
سیدعلی حجازی۴۰۲۸۸۵۱۰:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۴
به هزار دلیل کسانی که اسلام را به سرمایه داری چسباندن الان باید جوابگو باشند گفتیم و گفتند که اسلام عدالت گراست و بسته به شرایط اقتصادی و مقاطع زمانی مختلف می تواند اهرم ها و راهکارهای گوناگون شناخته شده را در راستای محقق شدن عدالت اجتماعی اقتصادی بکاربگیرد و اینکه اسلام نه سرمایه داری است و نه سوسیالیست ونه هرچیز دیگر و اما اگر لازم باشد از هر اهرمی استفاده می کند بی دلیل نیست که دکتر شریعتی کتاب ابوذر اولین سوسیالیست خداپرست را نوشت اما ما چکار کردیم نقش اقتصاد را بسیار کم رنگ دیدیم در رابطه با ساختار اجتماعی زیربناها رابه هیچ انگاشتیم دل به شعار ها حوش کردیم و البته و ضد البته اشهمار با چنگ تحملی با تجریم و گاها با تطمیه و تعاریف ما را از انجاک کارهای بنادین باز داشتند
سید علی حجازی۴۰۴۴۷۸۲۰:۲۶:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۴
(تصحیح) به هزار دلیل کسانی که اسلام را به سرمایه داری چسباندن الان باید جوابگو باشند گفتیم و گفتند که اسلام عدالت گراست و بسته به شرایط اقتصادی و مقاطع زمانی مختلف می تواند اهرم ها و راهکارهای گوناگون شناخته شده را در راستای محقق شدن عدالت اجتماعی اقتصادی بکاربگیرد و اینکه اسلام نه سرمایه داری است و نه سوسیالیست ونه هرچیز دیگر و اما اگر لازم باشد از هر اهرمی استفاده می کند بی دلیل نیست که دکتر شریعتی کتاب ابوذر اولین سوسیالیست خداپرست را نوشت اما ما چکار کردیم نقش اقتصاد را بسیار کم رنگ دیدیم در رابطه با ساختار اجتماعی زیربناها را به هیچ انگاشتیم دل به شعار ها خوش کردیم و البته و صد البته دشمنان با جنگ تحمیلی با تجریم و گاها با تطمیع و تعاریف ما را از انجام کارهای بنیادین باز داشتند
ناشناس۴۰۲۹۰۸۱۰:۴۷:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۴
شما که فرمودید اصلا کمبود ارز ندارید!!
علی۴۰۲۹۱۱۱۰:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۴
حرفت درسته! ولی عملت خرابه! اون موقع که مسخره میکردید و لودگی که یه زمانی نمیدونستیم تا ظهر قیمت دلار چند و هر ساعت یه قیمت بود، گفتید اونها علم نداشتند، ما داریم، الان علم کو؟! بدبختانه اکثر دولت ها هم این مواقع بجای صداقت، از باب دروغ و تکبر وارد میشند. الان که تحریم هم نیستیم مثلا! 1 ماه دیگه که کم کم شروع میشه، اون موقع بساط چیه؟ شما هم میخواین دنبال جمشید بسم الله برید؟ کارگر و کارمندی که مثل چی جون کندند، در عرض یک ماه، دارایی ریالیشون کمتر از نصف شده چی؟ خودرو مال کی هست؟! اگر ارز 4200 هست، تورم هم نیست، خودرو چرا گرون میشه؟! دولتی نیست؟ پتروشیمی چی؟ همه مردم میخوان اسید و سود بخرند!؟ کنترل چی پس دست شما هست؟ کنترل خودتون دست کیه؟! شاید هم باطری کنترل ها تموم شده!
ناشناس۴۰۲۹۴۲۱۰:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۴
چی میگه ؟!!!!!!
مهرداد۴۰۲۹۵۳۱۱:۰۳:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۴
با این وضع اسف باری که آقای نوبخت (سخنگوی محترم دولت) اذعان میفرمایند با تاسف فراوان خودشونو برای مدیریت در شرایط تحریم کاندید کرده اند گفتار و رفتاری که هیچگونه سنخیت عقلایی ندارد. خیال کرده اند مردم برده این افراد هستند.
مازندرانی۴۰۲۹۵۷۱۱:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۴
جناب نوبخت:ما ارز نمیخوایم ما عرض میخوایم تا ببینیم تکلیف مان چیه.بنده بعنوان یک کارمند دولت که سه ماه از سال گذشته و افزایش حقوقی نداشته ام بفرمائید با این حقوق ماهی 3 میلیون با 34 سال سابقه وتحصیلات دانشگاهی ظرف سه ماه چه تغییراتی در روش زندگیم بدم تا با وضعیت موجود اقتصادی برابری کند؟
ناشناس۴۰۳۸۲۴۱۵:۳۱:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۴
خوشبحالت که لااقل سه میلیون میگیری واقعا خوش بحالت
ناشناس۴۰۴۱۲۲۱۷:۱۶:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۴
خوشبحالتون ما بازاریا چکار کنیم که تمام زندگی وسرمایمون دست مردم رفت به فنا هیچ کس چک پاس نمی کنه همه فرارین یکی بگه ما چکار کنیم
ناشناس۴۰۲۹۸۲۱۱:۱۱:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۴
پس چرا اینقدر پول بدون پشتوانه چاپ کردید باید جوابگو باشید
ناشناس۴۰۲۹۸۷۱۱:۱۲:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۴
ولی انقدر چاپخانه اسکناس داریم تا پس انداز مردم را به هیچ تبدیل کنیم مردمی که بدلیل سیاست های شعاری و اشتباه ما راه بجایی دیگر ندارند و در قفس هستند و هر بلایی خواستیم سرشان می اوریم!
مهدی۴۰۳۰۲۳۱۱:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۴
بنام خدا- این همه مردمی که می فرمائید "اگر بخواهند ریالشان را به سکه تبدیل کنند ، دولت توان ندارد" چند نفرند و چقدر سرمایه دارند که دولت نمی تواند از پس آنها بر بیاید؟ در عدم ورشکستگی دولتی که نتواند پاسخ مطالبات این چنینی را بدهد، باید تردید کرد.
ناشناس۴۰۴۶۵۵۲۲:۲۵:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۴
در تکمیل فرمایش شما این مردم اینهمه ریال خود را از کجا آورده اند. در زیرزمین منزل دستگاه چاپ اسکناس دارند؟
ناشناس۴۰۳۰۲۴۱۱:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۴
هیچی برای شماها برملا کننده تر از این در دادگاه افکار عمومی نیست که شما رو دارن با احمدی نژاد مقایسه می کنن.
ناشناس۴۰۳۰۵۸۱۱:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۴
شما ارزش ریال ببر بالا تا دنیا دنبال تبدیل دلار به ریال بشه ! خود کرده را تدبیر نیست
رضا۴۰۳۰۵۹۱۱:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۴
چرا نمیگذارید نرخ ارز ازاد باشد و از این بنگاه های دلال به اصطلاح اقتصادی مالیات بر مبنای درآمد از دلار آزاد بگیرید و بخصوص مالیات بر دارائیشان. جز آنکه خودتان در آن سهیم هستید. صنایع پتروشیمی و فولاد را ملی نمایید و صاحبان سهام آن را با مالیات 40درصد به چرخه اصلی اقتصاد مردمی وصل نمایید اگر راست می گویید.
ناشناس۴۰۳۰۶۹۱۱:۳۹:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۴
اینهامردم نیستند شماخوب می دانید معامله بین خودیهاست منم دلم میخوادبرم بچه ی مریضم راببینم واگرداشتم کمکی به او بکنم آیامی توانم؟
ناشناس۴۰۳۰۷۶۱۱:۴۰:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۴
قیمت ارز بیجهت بالا میرود یا به شکل مدیریت شده از سوی دولتیها برای پر کردن خزانه وکسری بودجه بدهی طرح شکست خورده تحول جیب پزشکان موسسات مالی غیرمجاز مجاز حقوق و املاک نجومیٔ......فرقی هم بین دولتهای حسن و محمود ندارد
ناشناس۴۰۳۰۸۷۱۱:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۴
برادر عزیز تا تورم پایدار ما به 2 تا 5 درصد نرسد اوضاع همین است و بدتر هم میشه جهان از دههٔ نود میلادی به این طرف مشکل تورم را حل کرده ولی ما تورم متوسط 20 درصد داشته ایم
ناشناس۴۰۳۱۰۰۱۱:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۴
خسته نباشید!
ناشناس۴۰۳۱۱۹۱۲:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۴
باید تیم اقتصادی کارامد و کاربلد و هوشمند و عالم در دولت باشد تا مردم احساس ویرانی ارزش پولشان را نکنند اقای سخنگو پشتوانه پول ملت ایران چیست ؟؟
سید علی حجازی۴۰۳۱۲۲۱۲:۰۳:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۴
سلام نظر قبلی قبل ازاینکه نهایی بشود کلیک خورد و آه از نهادم برآمد نوشتن های من تولید به مصرف است لذا خواهشمند است قبلی را تایید نفرمایید واما بعد : من که عالم دینی هستم و نه مرجع و عالم عالمی البته به عنوان کسی که اینهمه سال سنگ اسلام و انقلاب را به سینه زده و در محافل و مجامع از اسلام انقلابی دفاع کرد ام و لغز و لیچار شنیده ام حق دارم خواست و حرف دلم را در قالب سوال مطرح کنم از نظر من به استناد به گفته بزرگانی همچون استاد شریعتی اسلام نه سرمایه داری است و نه سوسیالیست ونه هر ایسم و ایست دیگری مسائل و راهکارهای اقتصادی از جنس زمانند و بسته به شرایط زمانی می توانند تایید و یا نفی شوند در قدیم ثروت وتجارت با آن همه خطر وخطراتش به مثابه جهاد بود ولی امروزه که خرید و فروش دلار و سکه به ناحق اسم و رسم فعالیت اقتصادی و تجارت را به خودش گرفته است ثروت و تجارت عنصری مزاحم و ضد اجتماعی است اگر غیر از این باشد ما نمی توانیم برخورد اسلام با برده داری را که بزرگترین دلیل نوع نگاه اسلام به شرایط اجتماعی و مقطع نگری تاریخی در رابطه با مسائلی که زمان محوراند و نه فرازمانی را توجیه کنیم ماتریالیزم وکمونیست محکوم اند و مطرود اصولانداشتن دیدگاه الهی با این همه شواهد و پدیده ای طبیعی و قوانین پیدا و پنهانی که بر هستی و کهکشان ها حاکم است حماقت محض است اما به اذن همین قوانین و به اجبار همین قوانین اگر در رابطه با مسائل معضلات اجتماعی ما به دنبال علت و علل های علمی/ اجتماعی نگردیم قطعا دچار خسران می شویم و شدیم ما برای دفع شر حکومت قبلی به جکم انقلاب , بر تمامی نهاد ها و هسته های عمدتا اقتصادی موجود در جامعه یک برش زدیم مانند یک باغ همه را یک دست قطع کردیم و چه به به و چه چه های که در اوایل انقلاب از آن مساوات شکلی و زود گذر نمی کردیم هر کس در بین آن همه درخت با قطر های گوناگون سر بلند می کرد با هو و جنجال ما و یا خودش از ترس یا که خجالت سرخم می کرد تا شناخته وشهره نشود اما چه شد هیچی ما فقط درخت ها را قطع کردیم نه درختهای مزاحم را از ریشه درآوردیم نه باغ را کرت بندی کردیم و نه زمین باغ را وجین داده و نه کاری کردیم که آب به همه جای باغ یکسان برسد نتیجه اش این شد که باغ رشد کرد و در اندک زمانی سرمایه داران سرمایه دار تر شدند و مبارزه با آنان سخت تر و پیچیده تر شد و باز هم ماماندیم وفقر و اجازه نشینی وبیکاری و نبود اماکانات اولیه برای خیلی ها البته توطئه دشمن و عوامل داخلی شان از گروهک ها گرفته تا جنگ تحمیلی و تحریم در این کار همراه وحمایتگر ساختار استعماری قبلی بود چرا که آنها می دانستند علی رغم ساده نگری ما اگرچه اقتصاد همه چیز نیست اما اقتصاد هم اصل است و می تواند همه چیز از جمله فرهنگ را هم تحت تاثیر قرار داده و در زمان خود رابطه های غیر انسانی و استثماری قدیم را بازیافت کند البته بعضی از تک و توک انقلابی های ما که در صحنه مانده و بنوعی آلوده نشده اند دلشان را به ادا و اطوار هایی شخصی خوش کرده و فکر می کنند با پاک ماندنشان همه چیز درست میشود غافل از اینکه آنها در سرای دیگر باید مانند مارکسیست ها و ماتریالیست ها جواب خودسری های طرفداری از تفکرسرمایه داری اعم از لیبرال و یا سنتی اش را تحت عنوان مبارزه با کمونیست بدهند الان هم دیر نشده اگر نجات خود را در گدایی دنیای سرمایه داری نبینیم هنوز هم دیر نشده اگر ما با بهره گیری از گرانی دلار سعی در خود اتکایی داخلی داشته باشیم گرانی دلار خودتحریمی استعمار است چرا که ما به نوعی جلو سفرهای تفریحی, خروج ارزهای های ناشی از قاچاق را می گیریم اینجا فقط تدبیر انقلابی و مدیریت دولت و بانک مرکزی را می خواهد تا با بهره گیری از امکانات الکترونیکی عمده ایرانیان خارج از کشور را که عمدتا دانشجویان می باشند شناسایی کرده و با دادن ارز دولتی به آنها بگذارد کسانی که دل در گرو غرب داشته و دارند با خرید احتکار دلار خود و ثروت خود را به آتش بکشند اگر دولت و بانک مرکزی مدیریت کند احتکار سکه و دلار چیزی عاید صاحبانشان نمی کند چرا که نیازمندان و کسانی که از مجاری قانونی به خارج میروند قطعا می توانند از دولت دلار به قیمت مصوب 4200 تومان بگیرند و احتیاجات خود را مرتقع کنند سالهای قبل دکتر شریعتی فرمود ابوذر اولین خداپرست سوسیالیست اما هنوز هم که هنوز است ما نه تنها حزب و احزاب به اسم سوسیالیزم نداریم بلکه احزابی که خط و مشی ضد سرمایه داری را تبلیغ کنند و به مردم وعده های جمعی و دفاع از منافع جمع را بدهند را هم نداریم و به همین دلیل است که محرومان و افراد فقیر در برهه هایی از زمان بازیچه دست همین سرمایه دارها شده و با حمله به دولت اسلامی کورسوی امید خود را هم به آتش میکشند
ناشناس۴۰۳۱۴۵۱۲:۱۱:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۴
یک پیشنهاد عالی : پول کشور بشود دلار یا یورو
ناشناس۴۰۳۱۶۴۱۲:۲۱:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۴
این حرف آقای نوبخت از روزی که ترامپ از برجام خارج شد برای انسانهای واقع بین کاملا واضح و آشکار بود ولی متاسفانه مردم بیشتر دوست دارن اخبار خوشحال کننده بشنوند تا واقعیت ها رو!!
علی۴۰۳۱۶۶۱۲:۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۴
همین یکی دو ماه پیش بود که گفتید ارز به مقدار کافی داریم و کردم نگران نباشند.
ناشناس۴۰۳۲۱۷۱۲:۳۵:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۴
سود بانکها رو هزار بار گفتیم کم نکنید کسی گوش نکرد . ارز دیجیتال بین المللی درست کنید با همکاری چین و روسیه کسی گوش نکرد خوب معلوم این بلا ها سر مردم میاد
ناشناس۴۰۳۲۸۱۱۲:۵۹:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۴
چرا فکر میکنید چین و روسیه بهتر از امریکا هستن؟؟
عوام۴۰۳۲۶۲۱۲:۵۳:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۴
از اولش هم قرار نبوده اینقدر ارز و سکه باشه که مردم تمام ریالشون رو تبدیل کنند، وظیفه شما آقایون مقامات این بوده که اینقدر ثبات و امنیت در کشور ایجاد کنید که مرد نیازی به تبدیل پولشون به سکه و دلار از ترس بی ارزش شدن داراییشون نداشته باشند
ناشناس۴۰۳۵۱۷۱۳:۵۷:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۴
اگر مدیریت داشتید مردم به صف نمیکردید برای خرید دلار و سکه .. الان هم تهدید شون به مالیات و... میکنید. به خاطر آینه که شغل ندارم 50 تا سکه نوشتم حالا باید حساب پس بدم
ناشناس۴۰۳۶۳۸۱۴:۳۰:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۴
ایشان مغلطه میکنند،با توجه به تحصیلات و تجربیاتشان این حرف یعنی تجاهل و خود را به نادانی زدن. ایشان می فرمایند چون درامد ارزی به اندازه واردات است پس نباید این گرانی را داشته باشیم. اینجانب از ایشان بعنوان یک اقتصاد دادن(که با توجه بعنوان دکترا که دارند میتوان ایشان را پزشک اقتصاد نامید)سوال میکنم مگر تقاضای دلار فقط برای واردات است...؟ خود ایشان خوب میدانند که تقاضای دلار اکنون فقط برای تامین نیاز های به کالای وارداتی نیست،بعنوان یک پزشک اقتصاد بگویند دولت و مجموعه برنامه ریزان اقتصادی دولت چه کرده اند که نقدینگی اینقدر باد کرده ویا متورم شده ویا باصطلاح پزشکی ملتهب شده که این عوارض را بوجود اورده... غیر از سیاست بانکداری ربوی بوده که بجای اینکه در خدمت تولید و اشتغال باشد ومثل خون در رگ اقتصاد و اشتغال در جریان باشد فقط باعث فریز شدن و باد کردن نقدینگی در بانکها ان هم فقط روی کاغذ شده بله،اسم ما مسلمان است ولی مسلم رادر غرب باید جست.عاقبت نظام بانکی ربوی همین است،جنگ با خدا که پیروز ندارد،علمای اعظام هم قبلا هشدار داده بودندکه گزینه نظامی خداوند روی میز است ولی اینها برای پیشبرد سیاست های غلط خود توجه مردم را از گزینه نظامی خداوند به گزینه های ... جلب کردند ومردم را به این روز انداختند.در هیچ کشور پیشرفته اینگونه عمل نمی کنند، چون حالا براساس عقیده و یا تجربه فهمیده اند که خداوند بر خلاف سنت خود عمل نمیکند
ناشناس۴۰۳۷۹۷۱۵:۲۵:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۴
نوبخت فقط بلده از خبرنگاران ایراد بگیره! یادتون میاد؟!
ناشناس۴۰۳۹۱۱۱۶:۱۲:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۴
... ریال را چنان بی ارزش کردید که همه میخواهند از دست پول بی ارزش مملکت خلاص شوند . بی لیاقتی مسئولین روی... را سفید کرد /
حسین صادقی۴۰۴۱۵۲۱۷:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۴
یک پیشنهاد برای مقابله با سودجویان : ۱- افرادی که با ارائه قیمت غیرمتعارف در کالاهایی نظیر خودرو و املاک در سایت های خرید و فروش موجب بروز التهاب در جامعه می شوند شناسائی شوند و مثلا برای مدت ده سال ممنوع المعامله شوند . مثلا اگر کسی خودرویی با قیمت پرت آگهی کند برای مدت ده سال حق دریافت پلاک و خودرو برای خود و خانواده اش نداشته باشد. واقعه اگر بخواهیم جلوی ظلم عده ای منفعت طلب که بی رحمانه بر طبل گرانی دامن میزنند را بگیریم و در حقیقت از آن زن بینوای روستایی که دستش به جایی بند نیست دفاع کنیم ، میتوانیم. ۲- ضربه ای که سودجویان از طریق ایجاد التهاب در قیمت ها ایجاد میکنند کمتر از داعشی ها نیست. با شناسایی و اعدام تعدادی از این سودجویان ، بقیه از ترسشان هیچگاه به خود اجازه نخواهند داد وارد این بازی ها شوند. ۳- از اول انقلاب همیشه با سودجویان اقتصادی با مسامحه رفتار شده .. ۴- عدالتی که از مولای ما حضرت علی (ع) آموخته ایم ...مغایر با این رفتار ... است. ۵ - مطمئن باشید تنها راه کنترل انسان حریص و طمعکار ، برقراری و اجرای قاطع قوانین الهی است .
ناشناس۴۰۴۴۳۷۲۰:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۴
دلارها را چه کردید؟
ناشناس۴۰۴۴۵۷۲۰:۱۵:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۴
تا وقتی دلتان با مردم صاف نیست، چه انتظاری دارید؟ مالیات بر سکه و ارز چطوره؟
ناشناس۴۰۴۵۵۹۲۱:۰۹:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۴
کاش حداقل شماها در منظر عمومی حاضر نمی‌شدید و حرف نمی‌زدید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین