در گفتگو با الف عنوان شد: خودروسازان داخلی 93 درصد بازار را به‌صورت انحصار در اختیار دارند/وزیر می‌گوید دولت 13.5 درصد سهم دارد و به‌اندازه آن پاسخ بخواهید/ احتکار خودرو برای فروش باقیمت بالاتر است

گروه اقتصادی الف،   3970330095 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار خودرو در نابسامانی به سرمی برد و دود این نابسامانی فقط به چشم مردم خواهد رفت و خودروسازان داخلی از این وضعیت استفاده می‌کنند؛ در این مورد عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: 40 سال است که از خودروسازان حمایت می‌شود اما کیفیت کوچک‌ترین تغییر نکرده و امروز 93 درصد بازار در انحصار خودروسازهای داخلی قرار دارد.

خودروسازان داخلی 93 درصد بازار را به‌صورت انحصار در اختیار دارند/وزیر می‌گوید دولت 13.5 درصد سهم دارد و به‌اندازه آن پاسخ بخواهید/ احتکار خودرو برای فروش باقیمت بالاتر است

به گزارش الف، متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو بودیم و هستیم و این موضوع هم ابتدا برای خودرو وارداتی و بعد برای محصولات خودروسازان داخلی رخ داد.

بازار خودرو در حالی با نابسامان شد که وزارت صنعت به‌عنوان متولی فقط در کنار رینگ ایستاد و نظاره‌گر بود و سازمان‌های ناظر مانند حمایت از مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات و ... اقدامی انجام ندادند. برخی این موضوع را به دلیل موافق بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش قیمت عنوان کردند.

بر اساس این گزارش، شورای رقابت هم با بررسی‌های خود مجوز افزایش حدود 7 درصدی قیمت را برای برخی خودروها صادر کرد؛ اما اخباری اعلام شد که دو خودسازی کشور دست احتکار و عرضه و فروش خودرو ا متوقف کردند؛ البته این موضوع در گذشته هم این اتفاق رخ‌داده بود ولی چرا این خودروسازان که دولت همه‌جوره از آن‌ها حمایت کرده باید این اقدام را انجام دهند، البته یکی از خودروسازان که سایت فروش خود را هم‌بسته بود عنوان کرد این کار برای جلوگیری از التهاب بازار است.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار الف؛ در مورد این روزهای بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها، با تائید اینکه این بازار رهاشده و وزارت صنایع هیچ‌گونه برنامه‌ای برای آن ندارد، گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که چرا احتکار در بازار خودرو رخ می‌دهد.

وی افزود: شورای رقابت فقط به بحث قیمت‌گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان ورود می‌کند و خودروهایی بالای این رقم توسط بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و خودروساز خودش می‌تواند قیمت تعیین کنند؛ حالا ممکن است مشتری خرید کند و یا نه.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: میزان سهم و مشارکت دولت در خودروسازان کم است؛ مثلاً در یک شرکت خودروساز سهم دولت فقط 13.5 درصد است و با این میزان سهم تعیین‌کننده نیست، اما از دولت انتظار داریم بازار را کنترل کند.

باستانی در پاسخ به این سوال که چرا دولت با توجه به سهم کمی که در شرکت‌های خودروسازی دارد، اما مدیران آن‌ها را منصوب می‌کند، گفت: وزارت صنعت امروز در قابل بازار خودرو سکوت اختیار کرده و خودروسازان هم هر کار می‌کنند و دود این موضوع به چشم مردم می‌رود، وقتی از وزیر سوال می‌کنیم در مقام پاسخگویی می‌گوید دولت 13.5 درصد سهم دارد و به‌اندازه آن از ما پاسخ بخواهید.

وی گفت: تنها راه خروج از این مشکل این است که دولت از خودروسازان خارج شود و این 13.5 درصد را هم واگذار کنیم؛ در این صورت دولت به‌عنوان سیاست‌گذار باید پاسخگو و خودروساز هم باید مستقیماً جوابگوی مردم باشد؛ صنعت را باید رقابت‌پذیر شود و این دعوای موش و گربه‌ که وجود دارد و هرچند سال یک این مشکل را در بازار خودرو مشاهده می‌کنیم حل شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هیچ راهی نداریم جز اینکه نخ دولت را از خودروسازان جدا کنیم و این دو شرکت به مفهوم خصوصی شوند؛ گفت: 40 سال است که از خودروسازان حمایت می‌کنیم و این حمایت باعث کوچک‌ترین تاثیر مثبتی در کیفیت خودروهای داخلی نشده است.

وی در مورد احتکار خودروسازان، بابیان این مطلب که باید هم از تولید و هم مصرف‌کننده داخلی حمایت کنیم، بیان کرد: برای حمایت از تولید داخل، امروز تعرفه‌های واردات خودرو بالا است، اما این موضوع باعث شد انحصاری برای خودروسازان ایجاد شود و لی‌لی به لالای آن‌ها گذاشتیم، امروز به حدی است که نمی‌توانیم آن‌ها را جمع‌وجور و کنترل کنیم و وقتی تصمیم می‌گیرند خودرو نفروشند؛ که حتی وقتی وزیر صنعت به آن‌ها می‌گوید خودرو بفروشید، اعتنایی به آن ندارند.

باستانی با بیان اینکه خط تولید خودرو متوقف نشده، گفت: خودروسازان تولیدات خود را دپو می‌کنند و سایت فروش خود را می‌بندند؛ آیا این اتفاق خودبه‌خود رخ می‌دهد و احتکار نیست درحالی‌که مدام در حال تولید و انبار می‌کنند؛ زیرا منتظر افزایش قیمت هستند؛ البته شورای رقابت حدود 7 الی 8 درصد افزایش قیمتی را برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان تصویب کرد و ولی با این اقدامات سود هنگفتی نصیب خودروسازان خواهد شد و مردم هم مجبورند خودرو خریداری کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه 40 درصد مردم فاقد هستند و عطش خرید خودرو در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بازار خودروهای وارداتی در کشور نهایتاً و با همه انواع خودرو حدود 7 درصد است و 93 درصد بازار در انحصار خودروسازهای داخلی قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز اگر یک بقالی احتکار کند با او برخورد می‌شود ولی خودروسازان این کار را می‌کنند و هیچ‌کسی سوال نمی‌کند که چرا این اتفاق رخ داد، اضافه کرد: قوانین ایراد دارد، مثلاً شورای رقابت فقط می‌تواند به بازار خودرو زیر 45 میلیون تومان ورود کند، اما امروز چند خودرو زیر این قیمت در کشور داریم که شاید 2 یا 3 مدل باشد.

باستانی افزود: برخی قوانین هم اجرا نمی‌شود مانند قانون هوای پاک و یا کاهش تعرفه واردات خودرو که قرار بود، در هرسال با کاهش 5 درصد اجرایی شود، در اصل ما قانون را رها کردیم و عدم اجرا آن‌ها باعث این اتفاق امروز شده است.

وی عنوان کرد: ایرادی هم به همه وارد است؛ مردم همه دنیا وجه مشترکی دارند و وقتی احساس کنند در حوزه قیمت با آن‌ها بازی می‌شود، تصمیم می‌گیرند آن را نخرند، اما در کشور ما به دلیل کاهش ارزش پول مردم ترجیح می‌دهند پول نقد نگه ندارند و آن را تبدیل به دلار، سکه، مسکن و خودرو می‌کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۴۹۶۷۱۲:۰۳:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۳۰
وقتی انحصار 93 درصدی است . دولت کل بازار خودرو را مقصر است.
محمد۳۹۴۹۸۵۱۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۳۰
همه این حرفها رو دیگه همه میدونن!!! راه حل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1۳۹۵۸۱۰۱۹:۰۱:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۳۰
طبق زمانبندی 5 ساله تعرفه ی واردات خودرو به صفر برسد. در کنار آن باید با ایجاد اشتغال از پرسنل صنایع خودروسازی و قطعه سازی (در صورت اخراج) حمایت کرد. منتها مشکل این است که انتخاب دولت محافظه کار حسن روحانی و مجلس دنباله رو و ضعیف فعلی ، مسیر را بروی هرگونه حرکت رو به جلو بسته است . امیدوارم دولت بعدی دولتی شجاع و پر شور باشد . انجام دادن هر کاری بهتر از دست روی دست گذاشتن و منتظر برجام و فرجام ماندن است . مردم فریب برجام طلبان را نخورند ؛ از برجام و توافقات بین المللی آبی برای کشورهای ضعیف گرم نخواهد شد و منطق این جمله بسیار روشن است : کسانی این توافقات را تدوین می کنند که دست پرورده و حافظان حقوق غرب در جهان هستند و منافع نامشروع غربی ها در این توافقات اولویت اول را دارد . مانند توافق آب و هوایی پاریس (( اروپایی ها و آمریکایی ها جو کره ی زمین را با گازهای گلخانه ای پر کردند ، کشورهای جهان سوم باید هزینه ی آن را بپردازند))
amin۳۹۵۸۴۷۱۹:۲۹:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۳۰
بله راه حل چیست؟ سوال دوم ... به اتومبیل ها خارجی دلار چند تومانی ارائه میکنند؟ 4200 ؟؟؟ گس رشد خود رو به نسبت 3500 تومان باید 20درصد بالاتر رود اما رشد بالا 50 درصد بوده حالا اگر ارز 4200 تومانی نمیگیرند....ارز مورد لازم را از کجا تهیه میکنند ؟؟؟؟؟ وقتی در بازار به سطح کلان موجود نیست و قاچاق است ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۹۴۹۸۶۱۲:۱۸:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۳۰
اگر در مجوز افزایش قیمت یک صفر اضافی جلوی 7 می گذاشتن (70%) الان یه خودرو هم احتکار نشده بود.نمی دونم کسی که افزایش قیمت رو 7 درصد در نظر می گیره اصلا به مواد اولیه ای که برای تولید این خودرو لازمه فکر می کنه یا نه.وقتی لوازم یدکی نزدیک به 40 درصد گرون بشه مگه با 7 درصد میشه جبرانش کرد؟
ناشناس۳۹۴۹۹۴۱۲:۲۳:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۳۰
دولت با یک بخشنامه میتونه جلوی گرانی خودرو را بگیره که هیچ میتونه انها را وادار به التماس هم بکنه فقط کافی اجازه ورود خودرو های کم مصرف که زیر 1600 سی سی باشد را بدون گمرک را بدهد خواهید دید چه خواهد شد ولی نمیدانم چرا این کار را نمیکند مگر نمیخواد ارزان شود
ناشناس۳۹۵۰۱۶۱۲:۳۶:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۳۰
خواهش میکنم این بحثهای بی نتیجه روادامه ندیدهیچ کاری ازدستتون برنمی ایدبدبخت مابازنشستگان هستیم که باپس اندازمیخواستیم خودروبخریم که باعدم مدیریت شمادیگه بایدخواب خودروخریدن روببینیم واقعامتاسفم
ناشناس۳۹۶۱۰۳۰۰:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۳۱
همه می دونن داستان چیه و جرا مجلس و سایرین جلوی وارد کننده ها و تولید کننده ها سکوت می کنند!!!!! الف هم می دونه فقط همه فکر می کنن مردم نمی دونن چی می شه رای دیوان ساکت می شه !!!! مجلس ساکت!!!! سازمان بازرسی ساکت!!!!
ناشناس۳۹۵۰۲۰۱۲:۳۸:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۳۰
جناب وزیر می فرماید به اندازه ۱۳.۵ درصد سهم دارد وبه این اندازه از دولت جواب بخواهید ایشان می توانند بفرمایند چرا مدیر عامل یک شرکت خودروسازی که دولت فقط ۱۳.۵ درصد سهم دارد را ایشان باید انتخاب کنند؟!!!
ناشناس۳۹۵۵۹۷۱۶:۳۰:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۳۰
وزیر می فرمایند که چگونه این سیزده درصد تعرفه واردات را افزایش می دهد تا بقیه از رانت استفاده نمایند
ناشناس۳۹۵۰۲۱۱۲:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۳۰
ایرانخودرو که امده مثلا پیش فروش کنه موعد تحویل زده اردیبهشت ، خرداد ، تیر سال 98 بعد تازه زده به قیمت روز کارخانه( پولش رو الان میگره با دلار 4200 میخره بعد سال دیگه با قیمت دلار 7000 تومنی تحویل میده) سایپا هم که فقط بریلیانس رو نقدی میفروشه خودرو های پرفروش مثل پراید ، تیبا ، تندر ، سراتو رو داره احتکار میکنه.
ناشناس۳۹۵۰۲۴۱۲:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۳۰
کلاه برداری تکراری خودرو سازان و مقصر اصلی دولت است
ناشناس۳۹۵۰۴۸۱۲:۴۶:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۳۰
هموطنان عزیز من از هر قشری که هستید. به خاطر خودتون و فردای خودتون یک بار برای همیشه خرید از این دو کارخونه فرصت طلب رو متوقف کنید. برای مدت 1 سال خودروی صفر نخرید، بگذارید شما رو ضد انقلاب، وطن فروش و یا هر چیز دیگه ای خطاب کنند. ما با کمک هم می تونیم این دو تا شرکت رو به خاک مذلت بنشونیم.
رضا۳۹۵۱۰۴۱۳:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۳۰
برادر کجاش رو دیدی نه ارزی برای واردات مواد اولیه می دهند چون گردن پتروشیمی ها کلفت است و ارز خود را با قیمت 4200 تومان به دولت و سامانه نیما نمی دهند و نه کشورهای خارجی و حتی چینی از ترس تحریم امریکا مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته را به ایران می فروشند تولید در ایران خودرو سایپا هم نصف شده و پراید40 میلیونی و سمند 70 میلیونی دو تا سه ماه دیگر رونمایی خواهد شد.حالا شما وقت خود را صرف فحش دادن به خودرو سازانی کنید که بواسطه تحریم در حال زوال هستند و حتی توان تولید خودرو با قیمت بالا را هم از دست خواهند داد
محمد۳۹۵۱۷۵۱۳:۳۰:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۳۰
فقط باید واردات با تعرفه صفر انجام بشه و بس
ناشناس۳۹۵۲۲۷۱۳:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۳۰
شما خودتو خسته نکن هیچ کاری از دستت برنمیاد
ناشناس۳۹۵۳۸۸۱۵:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۳۰
مردم ما تبدیل به توپی شده اند که از همه طرف ضربه می خورند؛ پول نداشته باشند، داشته باشند و چیزی (سکه ماشین مسکن) نخرند، داشته باشند و بخرند، داشته باشند و در بورس سرمایه گذاری کنند، داشته باشند و در بانک سپرده گذاری کنند، داشته باشند و به طرف تولید بروندو..... همه جوره هم همه از مردم طلبکارند. خداوند آخر و عاقبت همه مان را به خیر کند.
ناشناس۳۹۵۵۵۲۱۶:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۳۰
خداوند تصمیمی در باره خیر و شر ما نمیگیره خود ماییم و تمام
ناشناس۳۹۵۴۷۲۱۵:۴۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۳۰
دولت اگر 13.5 درصد سود دارد برای چی تمام قد داره حمایت میکنه؟چرا تعرفه را برنمیداره تا این نامردهای نجاستخوار گورشان را گم کنند، دولت روحانی مانند اواخر دولت خاتمی فقط وفقط داره دروغ میگه و سفسطه میکنه.
ناشناس۳۹۵۶۵۴۱۷:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۳۰
تا زمانی که عده ای از مسئولین سهامدار باشند و انحصار در اختیار خودشان باشد و رقابتی هم نباشد این وضع ادامه خواهد داشت
ناشناس۳۹۵۶۷۵۱۷:۲۵:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۳۰
این دو خودروساز محکوم به ورشکستگی هستند ادامه حیاتشان فقط باعث اتلاف سرمایه های جانی و مالی خواهد بود دولت و سیستم بانکی نمیتونه تا ابد از اینها حمایت کنه
ناشناس۳۹۵۸۸۶۲۰:۰۸:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۳۰
همه چی دست دولت است ... همه چی. منتها با زیرکی تمام خودش را کنار میکشد و ...
احمد۳۹۵۹۹۰۲۱:۴۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۳۰
نقل کرده اید: وزیر می‌گوید دولت 13.5 درصد سهم ( در خودرو سازی ) دارد و به‌اندازه آن پاسخ بخواهید/ اگر وزیر چنین حرفی زده باشد واقعا جای تاسف است.مگر دولت در اداره کشور به اندازه سهامش در شرکتها مسئولیت دارد؟معلوم می شود این قبیل وزراء حد اقل آگاهی به مسولیت های خطیر خود ندارند. با این نگرش باید اکثریت سهام تمام بنگاه های کشور به نام دولت شود تا دولت پاسخگو باشد
ناشناس۳۹۶۱۵۴۰۱:۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۳۱
پس لطفا باندازه 13.5 درصدتون در تعیین تعرفه گمرکی خودرو های خارجی نقش ایفا کنید. باور کنید با این لوس کردن خودرو سازها اینها موفق نمی شن و وقتی تقاضای داخلی از این خودروسازها اشباع شد چون محصولاتشون قابل رقابت در بازارهای بین المللی نیست، تولیداتشون رو دستشون می مونه و مقصر دولتی هست که نقش له له براشون بازی می کنه. و این اتفاق نه فقط در خودرو سازی بلکه در تمام تولیدات داخلی رخ می ده.
فهیمی۳۹۶۲۱۰۰۲:۱۹:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۳۱
سایپا و ایران خودرو باعملکرد خود و البته با چراغ سبز وزارت صنایع دست در جیب مردم کرده و مایعتاج انها را به یغما میبرند. چرا هیچ سازمانی جلوی این چپاولگران را نمیگیرد؟
علی کریمی۳۹۶۲۷۹۰۸:۱۷:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۳۱
راه کار افزایش کیفیت خودرو نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب 1386/03/28 مجلس شورای اسلامی است. اینجانب نزدیک یک سال است که که بر اساس قانون فوق شکایتی مبنی بر تبلیغات غیر واقعی و تقلب از یکی از خودرو سازان کرده ام که تا امروز نتیجه ایی حاصل نشده و پرونده در سیستم معیوب پیش بینی شده در قانون همچنان آواره و سرگردان است. اگر نهاد یا مقامی تمایل دارد نحوه اجرای قانون فوق را ارزیابی کند گردش کار پرونده این شکایت قابل ارایه است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین