موج انتخاباتی در ترکیه به کدام سمت می‌رود؟

گروه جهان الف،   3970328031 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه جمهوریت ترکیه در مقاله‌ای درباره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور از موج انتخاباتی غیر قابل پیش بینی در ترکیه خبر داد و نوشت: رجب طیب اردوغان در جلسه روسای محلات حزب عدالت و توسعه دستور داد رای دهندگان به حزب دموکراتیک خلق‌ها را شناسائی و از رای دادن آن‌ها جلوگیری کنند.

موج انتخاباتی در ترکیه به کدام سمت می‌رود؟

اورحان بورسالی در مقاله‌ای تحت عنوان "آیا چیزی وجود دارد که ما نمی‌دانیم؟ مسئله موج عمیق" در روزنامه جمهوریت ترکیه نوشت: «آیا انتخابات نتایج غیر قابل منتظره‌ای در بر خواهد داشت؟ آیا از جنبش موج عمیق که در نظر سنجی‌ها منعکس و راستی آزمایی نشده است و از نتایج آن اطلاع داریم؟ »

بر طبق این مقاله، برخی مدعی هستند که محرم اینجه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و عضو حزب جمهوریت خلق در دور اول انتخابات پیروز خواهد شد و آراء حزب عدالت و توسعه AKP به ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت. برخی مدعی هستند که حزب حرکت ملی گرا MHP از حد نصاب ده درصد انتخابات عبور خواهد کرد. آیا درباره موج عمیقی که ممکن است از پایین به بالا بیاید اطلاع داریم؟ چنانکه در انتخابات ۲۰۱۵ انگلیس بر خلاف نظر سنجی‌ها به نفع حزب حاکم، نتایج انتخابات تغییر پیدا کرد.

در ادامه مقاله آمده است، طرفداران حکومت رجب طیب اردوغان مدعی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری اردوغان در دور اول و در نهایت در دور دوم پیروز خواهد شد. جناح مخالف و جبهه دموکراسی خواه معتقدند که محرم اینجه در دور اول انتخابات بیش از ۵۰ درصد آراء را بدست خواهد آورد. حزب دموکراتیک خلق‌ها نیزدر مجلس اکثریت آراء را بدست خواهد آورد.

آمار و اطلاعات چه می‌گویند؟ آراء حزب عدالت و توسعه در حال کاهش است. چنانکه آراء حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجلس در ژوئن ۲۰۱۵ به زیر ۴۱ درصد رسید. البته شش ماه بعد یعنی اول نوامبر آراء آن بعلت برقراری حالت فوق العاده به ۴۹ درصد افزایش یافت.

رفراندم قانون اساسی ۲۰۱۷، آراء اول نوامبر ۲۰۱۵ را تصحیح کرد. حزب عدالت و توسعه با حزب حرکت ملی گرا با یک درصد آراء مشکوک با ۵۱ درصد آراء در رفراندم قانون اساسی پیروز شدند. در رفراندم قانون اساسی آراء حزب عدالت و توسعه ۴۲-۴۳ درصد بود. نتیجه این است که آراء حزب عدالت و توسعه در حال کاهش است. آراء حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۲۴ ژوئن نیز به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت. نتایج نظر سنجی‌ها نیز این را نشان می‌دهد.

در حال حاضر آراء حزب عدالت و توسعه حدود ۴۱-۴۳ درصد است. حزب خوب و حزب سعادت می‌توانند، بخشی از آراء حزب عدالت و توسعه را به خود جذب کنند. اگر «حزب خوب» دو درصد و حزب سعادت یک درصد آراء از حزب عدالت و توسعه جذب کند و بدست آورد، در آن صورت آرا حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوعان به زیر ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. آراء نامعلوم و سیال به صندوق حزب عدالت و توسعه ریخته نخواهد شد. آدرس آن‌ها مشخص شده است.

اوضاع اقتصادی، افزایش نرخ دلار، افزایش فقر، توزیع بسته‌های غذایی و وعده توزیع طلا برای کسب رای در انتخابات، دیگر نمی‌تواند رای دهندگان را فریب دهد، زیرا بعد از انتخابات با افزایش مالیات مردم غارت خواهند شد. حزب عدالت و توسعه در طی ۱۶ سال حکومت دچار فرسودگی شده است. مردم و رای دهندگان به حزب عدالت و توسعه نیز بیزار و دلزده شده اند. بی عدالتی موج می‌زند. قوه قضائیه استقلال و بی طرفی خود را از دست داده است. از نظر مردم پارتی بازی در قوه قضائیه وجود دارد. حتی طرفداران حزب عدالت و توسعه از اتخاذ تصمیمات توسط یک نفر ناراحت هستند. یک نفر در همه اداره امور تصمیم می‌گیرد. نارضایتی مردم در همایش‌های انتخاباتی نیز به چشم می‌خورد. همایش‌ها و تجمع‌های انتخاباتی رجب طیب اردوغان و مشارکت کم، باعث کاهش روحیه وی و حزبش شده است. وعده‌های انتخاباتی کهنه شده است. نظیر روسری، ملت قدرتمند با رئیس قدرتمند. راه به سوی آینده نیست.

اورحان بورسالی در ادامه این مقاله می‌گوید: «رجب طیب اردوغان در استانبول در جلسه روسای حزب عدالت و توسعه در محلات دستور داد که آن‌ها رای دهندگان به حزب دموکراتیک خلق‌ها HDP را شناسایی و از رای دادن آن‌ها جلوگیری کنند. این مسئله وضعیت وخیم حزب حاکم را نشان می‌دهد. مسئله جالب توجه این است که رئیس جمهور آشکارا چنین دستوری را صادر می‌کند. طرفداران حزب حاکم در جلسات خصوصی می‌گویند، رئیس جمهور در دور اول انتخاب نخواهد شد، اما در دور دوم اردوغان انتخاب خواهد شد، ولی در مجلس احزاب مخالف اکثریت آرا را بدست خواهند آورد. موج عمیق پنهان نیز مطرح است و سرنوشت انتخابات را تعیین خواهد کرد. آیا فروپاشی حزب عدالت و توسعه به وقوع خواهد پیوست؟ بنظر من آری.»

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۱۳۴۶۰۹:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۸
امیدوارم اردوغان شکست بخورد. ملی‌گراها به‌طور کلی قابل اعتمادتر از انها هستند.
ناشناس۳۹۱۳۶۳۰۹:۵۲:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
اردوغان به بهانه مبارزه با داعش بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود را دنبال میکند و هزینه‌های سنگینی به کشورش تحمیل کرده. مردم هم به همین دلیل از او رویگردان شده‌اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین