مقام آمریکایی بازگو کرد؛ جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران

گروه جهان الف،   3970326050 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا به تشریح جزئیات برنامه‌های دولت کشورش برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران پرداخته است.

جزئیاتی از برنامه دولت ترامپ برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران
به گزارش فارس، «اندرو پیک»، مدیر میز ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا اخیراً در اظهاراتی منتسب به او جزئیاتی از برنامه‌های دولت این کشور برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران مطرح کرده است. 

«لاورنس نرمن»، خبرنگار ارشد روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر می‌گوید «پیک» در اظهاراتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته کاهش خرید نفت از ایران از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن 180 روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند 1245 (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، 2012» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه 180 روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند. 

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد. 

   در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از اجرایی شدن «برجام» و رفع شدن این تحریم‌ها حدود 20 درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود. دولت ترامپ، هنوز درباره این رقم تصمیم‌گیری نکرده، اما «اندرو پیک» اخیراً اظهارات جدیدی در این مورد مطرح کرده است. 

به نوشته خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال، او گفته تعیین اینکه «میزان قابل توجه» چه رقمی خواهد بود این بار توسط واردکنندگان نفت ایران صورت خواهد گرفت. مقام آمریکایی توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

«پیک» همچنین گفته است: «کاهش خرید باید میزان قابل توجهی باشد، اما احتمالاً از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.»

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال اشاره‌ای به اینکه مقام آمریکایی این اظهارات را چه زمان و در مصاحبه با چه رسانه‌ای مطرح کرده، نکرده است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۸۷۴۰۰۷:۴۹:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
کاش به جای دور زدن تحریم به فکر مذاکره و حل مشکلات باشیم مردم ایران توان تحریم های بیشتر ندارند
ناشناس۳۸۹۰۷۹۱۳:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
کل کشور رو دو دستی تقدیم کنیم کافیه؟ واقعا که...
ناشناس۳۸۹۴۱۸۱۸:۳۷:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
کاش مردم ایران بدانند که واکنش آنها، کنش بعدی آمریکا را تعیین می کند. مثلا، وقتی مردم ایران در سال 2013 به رئیس جمهور روحانی رای دادند در کمتر از چند هفته کنگره آمریکا تحریم های جدید را اعمال کرد. چون نمایندگان دیدند که سیاست تحریم کار می کند. الان هم اکر می خواهید تحریم نشوید راهش این است ک نمایندگان کنگره بفهمند تحریم کار نمیکند.
ناشناس۳۸۹۶۸۷۰۰:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۷
به کره ی شمالی نگاه کنید؛ ترامپ حاضر است معامله کند، وقتی که بداند ابزار تحریم کارایی ندارد اگر مطمئن بود تحریم ایران جواب نمی‎دهد؛ اصلا به سمت آن نمی‎رفت. یا شاید اگر ما به غنی‎سازی‎های بالاتر رسیده بودیم؛ الان شرایط بهتری داشتیم! یعنی اگر می‎خواهید تحریم متوقف شود باید جایگاه خود را تقویت کنید، به‎جای اینکه جلو ترامپ زانو بزنید.
ناشناس۳۸۹۷۱۸۰۱:۵۷:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
مذاکره که کردیم سردار دیپلماسی ظریف دنیا را فتح کرد الانم تورم تک رقمی هر دلار هزار تومن چرخ اقتصاد هم از جا در رفته و خوب می چرخه
ناشناس۳۸۸۸۲۷۱۰:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۶
آنهایی که حقوقهای ده میلیونی و بالاتر و رانت و ژن خوب دارند، هیچ باکی از تحریم ندارند. اما من جوان که بصورت قراردادی ماهی یک میلیون و 500 میگیریم که نصف آن می رود برای کرایه خانه، چهارستون بدنم می لرزد.
ناشناس۳۸۸۸۴۸۱۰:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۶
همیشه کسانی که اهل معامله گری هستند خیلی راحتتر به امتیاز دادن تن در میدهند. این ادم معامله گر هست و فقط یک ایدئولوژی بر تمام فکر و ذهن و روح و روانش حاکمه اونم ایدئولوژی بازار و کسب سود هست و حاضر است برای حضور در بازار ایران به هر شرطی که براش بذاریم تن در بده. من موندم چرا مسئولان ما نمیخوان این تهدید را به عنوان یک فرصت برای گرفتن تضمینهای امنیتی برای نظام و رشد و توسعه تکنولوژیهای مدرن برای اقتصاد مصادره به مطلوب کرده و از آن استفاده کنند!!! ایکاش ما هم لیست کاملی از خواسته ها و انتظاراتمون را به صورت شفاف تهیه میکردیم در بالاترین سطح به این آدم معامله گر وارد مذاکره مستقیم میشدیم. مثلا: 1) توقف کامل هرگونه تلاش و سیاست بازی برای تغییر نظام در ایران و حمایت آمریکا از نظام اسلامی ایران در همه مجامع بین المللی. 2) بازسازی کامل ناوگان نیروهای هوایی و دریایی و زمینی ارتش و سپاه ایران با تجهیزات پیشرفته و مدرن روز از جمله ناوشکنها و هواپیماها و موشکها و غیره. 3) انتقال خط تولید و دانش فنی تکنولوژیهای روز آمریکا به ایران در حوزه های خودروسازی، نفت، معدنکاری و ... 4) لغو تمام تحریمها و خودداری از تحریمهای جدید در هر زمینه ای 5) آزاد کردن تمام داراییهای بلوکه شده ایران با سود مربوطه 6) رونق دادن به بازار زعفران و پسته و فرش ایران در آمریکا 7) خرید نفت و پتروشیمی از ایران و احداث پالایشگاههای مدرن و انتقال تکنولوژیهای مدرن اکتشاف و حفاری به ایران 8) توقف فوری و خودداریآمریکا از استفاده مجدد از سیستم هارپ و سیستمهای مشابه برای به خشکسالی انداختن و جنگ آب و هوایی و ایجاد زلزله های فراوان در ایران و غیره و در عوض میپذیرفتیم که: 1) محدود سازی برد موشکها به 1500 کیلومتر به شرط فروش هواپیماهای جنگی و تسلیحات متعارف و هواپیماهای مسافربری به ایران 2) برچیدن کامل برنامه اتمی ایران به شرط انتقال کامل تکنولوژی و خط تولید تجهیزات برق خورشیدی و بادی و برق از انرژیهای تجدید پذیر و سیستمهای آب شیرین کن مدرن به ایران 3) و غیره یادمان باشد این آدم بازاری و معامله گر است و توافق با ایران برای او بزرگترین تبلیغ و پلی برای پیروزی در انتخابات بعدی امریکا و احیانا جایزه صلح نوبل است و برای رسیدن به این دو نتیجه حاضر خواهد شد امتیازاتی به ما بدهد که چشم دنیا را خیره کند. ایکاش مسئولان معامله با این آدم بازاری را هرچه سریعتر شروع کنند.
ناشناس۳۸۹۳۹۴۱۸:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۶
همین جوری با وجود فروش نفت وضع مملکت به هم ریختست وای به حال اینکه نفت هم نفروشیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین