فرشاد مومنی: چرا صادرات خودروهای لوکس به ایران در تحریم ها ممنوع نشد؟ /دولت هیچ برنامه مشخص ندارد/دولت‌ها در دوره دوم خود دنده فعالیت‌ها را روی خلاص قرار می‌دهند

گروه اقتصادی الف،   3970325049 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرشاد مومنی با انتقاد از اینکه هیچگاه به موضوعاتی مانند شفافیت اقتصادی و شفافیت در آمار و اطلاعات به اعتراض پرداخته نمی‌شود؛ گفت: در همین دورانی که شدیدترین محدودیت‌ها برای عرصه‌های تولیدی کشور اعمال می‌شود اما بیشترین گشایش‌ها برای واردات کالاهای لوکس ایجاد شده است. چرا در حادترین مناسبات، واردات کالاها و خودروهای لوکس نه تنها محدود نمی‌شود بلکه تسهیل هم می‌شود؟

فرشاد مومنی: چرا صادرات خودروهای لوکس به ایران در تحریم ها ممنوع نشد؟ /دولت هیچ برنامه مشخص ندارد/دولت‌ها در دوره دوم خود دنده فعالیت‌ها را روی خلاص قرار می‌دهند

به گزارش الف، فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در نشست این هفته موسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع "اقتصاد سیاسی، اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با تحریم‌ها" با اشاره به وضعیت حال حاضر اقتصاد کشور، اظهار کرد: همه ارزها و به ویژه ارزهایی که برای کشور حاصل می‌شوند باید به مثابه بزرگ‌ترین دارایی راهبردی ملی تلقی شوند و تخصیص هر یک واحد از آنها باید از نظر متخصصین بگذرد. در سیاست‌های وارداتی کشور باید بازنگری صورت بگیرد چرا که همین حالا هم بسیاری از اقلام غیرضروری وارداتی توسط دولت ارز می‌گیرند. همینطور دولت باید در تخصیص‌های ریالی خود هم تجدیدنظر کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه امروز در شرایطی نیستیم که قادر باشیم هر برنامه‌ای را اجرا کنیم، گفت: در انتظاراتی که از اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها داریم باید توان آنها را هم بسنجیم. راه نجات اقتصاد کشور در شرایط فعلی از برنامه‌های مبتنی بر نگرش عادلانه به توسعه می‌گذرد. اگر چنین اصلی پذیرفته شود آنگاه هیچ متغیری به اندازه اشتغال مولد نمی‌تواند اهداف مربوط به عدالت اجتماعی و قدرتمندی در برابر شوک‌های اقتصادی را برآورده کند.

مومنی با انتقاد از نهادگرایان بازاری در داخل کشور و اینکه آنها هیچگاه به موضوعاتی مانند شفافیت اقتصادی و شفافیت در آمار و اطلاعات به اعتراض نپرداخته‌اند، ادامه داد: اساسا عادلانه بودن شرایط رقابت یک رکن اساسی برای بازار است در حالیکه بازارگرایان داخلی ما هیچگاه در مورد آن حرفی نمی‌زنند همچنین حقوق مالکیت از جمله مباحثی است که در میان بازارگرایان حقیقی جایگاه ویژه‌ای دارد در حالیکه بازارگرایان داخلی به این مسائل بی‌توجه هستند و می‌خواهند بدون در نظر گرفتن این پیش فرض های اساسی یک نسخه کلی درباره بازار آزاد را در اقتصاد کشور اعمال کنند و زمانی هم که نتایج کار آنها فاجعه‌بار شد آن را به گردن نمی‌گیرند و به اجرای ناقص توصیه‌های خود ربط می‌دهند.

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه میانگین واردات در دولت های حسن روحانی و محمود احمدی نژاد بسیار بیشتر از دولت‌های پیش از خود بوده است، به واردات کالاهای لوکس در این دوره انتقاد کرد و گفت: در همین دورانی که شدیدترین محدودیت‌ها برای عرصه‌های تولیدی کشور اعمال می‌شود اما بیشترین گشایش‌ها برای واردات کالاهای لوکس ایجاد شده است. حالا سوال این است چرا در حادترین مناسبات، واردات کالاها و خودروهای لوکس نه تنها محدود نمی‌شود بلکه تسهیل هم می‌شود؟

وی خواستار توجه به تخصیص ارز به کالاهای ضروری یا کالاهایی که برای تولید داخلی می‌توانند مفید باشند، شد.

او با بیان اینکه باید در اولین قدم برای ایجاد اصلاحات در اقتصاد، به ارزیابی آسیب‌شناسانه دولت‌های قبلی اقدام کرد، گفت: عنصر اصلی انگیزه‌های تحریک کنندگان، ایجاد اختلال در تولید ملی ما بوده است که اگر این مبنا را بپذیریم باید ببینیم که جدا از تلاش‌هایی که آنها برای تضعیف تولید ملی ما داشته‌اند خودمان با بنیه تولید ملی خودمان چه کرده‌ایم. واقعیت این است که از آغاز اجرای برنامه‌های تعدیل ساختاری در کشور تا به امروز ما به سمت تضعیف بنیه ملی‌مان حرکت کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه با اشاره به کتاب نظریه تمدن نوشته یوکیشی که در مورد دلایل پیشرفت ژاپن نوشته شده است، اظهار کرد: ما باید مسائل بنیادی اقتصاد را در داخل کشور حل کنیم. این نمی‌شود که ما از طرفی بگوییم بیگانگان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند اما از طرفی بیاییم و همه اتفاقاتی را که در داخل اقتصاد کشور می‌افتد به آنها ربط بدهیم.

مومنی با بیان اینکه در شرایط حال حاضر علاوه بر اینکه چه کارهایی باید بکنیم مهم است، کارهایی که نباید بکنیم هم بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: بزرگ‌ترین آفتی که برای حل مسائل اقتصادی کشور با آن روبرو هستیم این است که مسائل بنیادین ما در اقتصاد در حاشیه قرار گرفته است و ما می‌خواهیم با پدیده‌ها به صورت گذرا و موقتی مقابله کنیم در حالیکه به خاطر وجود خلاءهای معرفتی در حوزه اقتصادی در کشور هر برنامه موقتی یک مشکل جدید را هم با خود به همراه می‌آورد.

وی با اشاره به تجربه تاریخی اقدامات سه دولت گذشته در دوره دوم خود، اظهار کرد: واقعیت این است که دولت‌ها در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود دنده فعالیت‌های خود را روی خلاص قرار داده‌اند و کسی برنامه ای را به صورت جدی در دستور کار خود قرار نمی‌دهد و اساسا هیچ برنامه مشخص یا ایده‌ای ارائه نمی‌شود و امور را صرفا بر روی جریان روزمره تنظیم می‌کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند ارائه راه‌حل‌های ساختاری هستیم، بیان کرد: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه سهل‌انگاری‌های جدی صورت گرفت به طوریکه می‌توان گفت تنها نسبتی که به برنامه ششم توسعه نمی‌توان اطلاق کرد عنوان «برنامه» است.

مومنی همچنین با مقایسه دو دولت تدبیر و امید و مهرورزی به لحاظ موقعیت مناسبات بین‌المللی، اظهار کرد: دولت حسن روحانی به لحاظ مناسبات بین‌المللی از جهاتی بسیار بهتر از دولت گذشته است اما باید توجه داشت که موج آینده‌هراسی جدید همراه با مسائل دیگری شده است که یکی از آنها افزایش تعداد بحران‌های کوچک و بزرگ است که البته فقط اقتصادی نیستند و به همین خاطر هم نمی‌توان با آنها به صورت جزئی برخورد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۷۸۷۹۰۸:۴۴:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
چرا چرا چرا چرا؟؟؟ کی بود کی بود من نبودم
ناشناس۳۸۹۵۲۹۲۰:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
چنان فریاد میزنه گویی پارسال من بودم که التماس میکردم روحانی رو تکرار کنین
ناشناس۳۸۷۸۹۳۰۹:۲۷:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
فروشگاهها پر است از آخرین اجناس پُر زرق و برق وارداتی از بهترین برندها به همراه یکسری از ناشناخته ترین نامها ،آدم احساس حماقت می کنه از اینکه می بینه با پول نفت اینجوری برخورد میشه؟! آنوقت دائم تبلیغ "ایرانی ، ایرانی بخر"می کنند! اصولی تر اینکه از بالاتر جلوی این واردات گرفته بشه ، نه اینکه در فروشگاه ها مَملو از اجناس خا جی هست ، بعد شعار هم بدین.
ناشناس۳۸۷۹۳۲۱۰:۱۴:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۵
شما میگید دولتی ها و فرزندانشون حد اقل سوار لند کروز نشن یعنی پورشه و مازراتی سوار نشن پس اینهمه خدمت گزاری که به ملت می کنند و این همه تقوا رو کجا خرج کنند یعنی عبا زرد زنگ نپوشند و با لامبورگینی زرد رنگشون سلفی نگیرند مگه داریم مگه میشه
ناشناس۳۸۸۰۷۵۱۲:۰۶:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۵
جناب فرشاد خان بفرموده شما الآن دچار گناه کبیره شدی.حال دولتیان خیلی هم خوب است و بیدار و الان در حال پیشرفت اقتصادی منتهی چشم بصیرت میخواد.
ناشناس۳۸۸۱۲۴۱۲:۴۸:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۵
نگوووووو! نمی شه که ! یعنی اگه این رانتها نباشه آقازاده ها و ژن های خوب چطور جیبهاشونو پر کنن ! زندگی لوکس داشتن در اروپا و کانادا و آمریکا خرج داره می دونی که !
ناشناس۳۸۸۱۸۱۱۳:۴۷:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۵
از برنامه مناظره های انتخابات معلوم بود که هیچ کدام از کاندیداها هیچ برنامه ای ندارن و صرفا با تخریب رقبا و رقیب هراسی به دنبال جلب آرا هستند و نهایتا تنها هنرشون فروش نفت و وارداته..اما متاسفانه کسی به این مسائل در اون فضای احساسی توجهی نکرد
ناشناس۳۸۸۱۸۹۱۳:۵۳:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۵
ای کاش به جای دل بستن به نظرات وحشتناک امثال مهندس رییس اسبق بانک مرکزی ، به نظرات اقتصاددانانی چون دکتر مومنی توجه بشه...
ناشناس۳۸۸۲۱۲۱۴:۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۵
خداوند شاهد هست این مطلب را بنده که فرد عادی و بیسواد هستم تا کنون بارها بیان کردم که چرا کشورهای تحریم کننده از ورود دارو هم به کشور جلو گیری می کنند آنوقت از ورود خودروهای لوکس ، دخانیات ، لوازم آرایشی ، جدید ترین گوشی تلفن همراه و یک سری کالاهای دیگر که جز ضروریات زندگی نیست جلوگیری نمی کنند ........... مسئولین تورا خدا کمی تامل کنید چرا؟
ناشناس۳۸۸۳۷۳۱۷:۴۱:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۵
دارو هیچوقت تحریم نبود بلکه موانع دست و پاگیر داخلی در اون بحران جلوی واردات را گرفته بود.یادتون هست بعد از انتخابات سال 92 و با دستور رییس جمهور جدید میلیونها دلار دارو که در گمرک بلوکه شده بود،ترخیص شد؟؟؟؟
ناشناس۳۸۸۸۰۱۰۹:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۲۶
دارو و تجهیزات پزشکی مافیای وحشتناکی داره !!!
عباس۳۸۸۴۴۶۱۹:۲۵:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۵
عزیز من یعنی واقعا علتش رو نمی دونی؟اینایی که شمردی وامثال اینا بودیانبودش برای ما مردم مهم که نیست بلکه دعا میکنیم که اصلا دخانیات واردنشه.حالا ببین باتحریم اینا کی ضررمیکنه؟
ناشناس۳۸۸۲۴۰۱۴:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
این نمی‌شود که ما از طرفی بگوییم بیگانگان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند اما از طرفی بیاییم و همه اتفاقاتی را که در داخل اقتصاد کشور می‌افتد به آنها ربط بدهیم.
دیوار۳۸۸۲۹۱۱۵:۴۴:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
خودرو های خارجی تو ایران نمایندگی ندارن که توسط افراد خاصی که حتما از مردم عادی نیستن وارد میشن
ناشناس۳۸۸۵۴۰۲۲:۲۴:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۵
مشکل در ایران قبل از اینکه اقتصادی باشد سیاسی است باید اول در میدان سیاست اصلاحاتی صورت بگیرد تا بتوان در میدان اقتصادی اقدامات موثری انجام داد.
ناشناس۳۸۹۷۶۱۰۳:۵۳:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
موافقم...واردات خودرو باید قدغن بشه تا ایرانخودرو پراید رو ۴۰میلیون بفروشه
علی۳۹۰۰۵۳۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
آقای مومنی دولتمردان با اجازه واردات خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی که بعضا مانند وزیر بهداشت هم یک نمونه آن را خریده میخواهد پز بدهد که وضع درآمدی مردم بهتر از قبل شده اما همانند بسیاری از دولتهای خارجی مانند امریکا که 40 میلیون فقیر دارد فراموش کرده که وزارت رفاه و تامین اجتماعی خودش مدعی ارائه سبد کالا به یازده میلیون خانوار نیازمند میباشد این دم خروسی است که بیرون زده است اما یک نکته جناب اقای مومنی چرا امثال شما اساتید دانشگاه قبل از اینکه از یک کاندیدا برای ریاست جمهوری حمایت واز عنوان خود برایشان مایه بگذارید آنها را تست نمی کنید که به علم و دانش شما ارزش و بهایی قائل هستند یا نه که امروز از آنها گله میکنید بارها رئیس جمهور منتقدین خود را بی سواد خوانده است حتی دانشمندان منتقد را
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین