وزیر اقتصاد: دغدغه‌های مردم را درک می‌کنم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستم

گروه اقتصادی الف،   3970325047 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسعود کرباسیان در یادداشتی اینستاگرامی دلیل برهم خوردن نظم بازارها را جو روانی و حرکت سرمایه‌ها به سمت کالاهای جایگزین تحلیل کرد و با اشاره به گزیده کوتاه گفت‌وگویی که از او در فضای مجازی منتشر شده، از مردم خواست تا ضمن توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی، در نظر داشته باشند که وزیر اقتصاد نباید پالس‌های منفی و غیرواقعی از آینده اقتصاد کشور به بازارهای داخلی و خارجی ارائه دهد.

وزیر اقتصاد: دغدغه‌های مردم را درک می‌کنم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستم

به گزارش الف، مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این یادداشت نوشت:

خوشحالم که کاربران فضای مجازی و عموم شهروندان در مورد موضوعات اقتصادی حساسیت دارند و با نقدهای صریح خود به مسئولان دولت واکنش نشان می‌دهند. از این عکس‌العمل‌ها درک می‌کنم که جامعه پویا و زنده است.
اما در مورد مصاحبه‌ای که از من در فضای مجازی پخش‌شده، نیاز به چند توضیح وجود دارد.

به‌عنوان وزیر اقتصاد، صادقانه عرض می‌کنم توجه به دغدغه‌های مردم در مورد وضعیت اقتصادی کشور یک اصل برای من است و  بی‌تفاوتی و بی‌اطلاعی جایگاهی در رفتار ما ندارد. اما ای‌کاش صداوسیما به‌جای پخش گزیده‌ای از این گفت‌وگو، آن را به‌صورت کامل منتشر می‌کرد که این میزان ابهام در مردم ایجاد نشود.

در این مصاحبه از من در مورد وضعیت «عمومی اقتصاد» کشور سوال شد؛ یعنی در مورد شرایط تجاری، وضعیت بهبود فضای کسب‌وکار و مبادلات بین‌المللی. در پاسخ گفتم که الحمدالله حال اقتصاد خوب است. اشاره کردم که وضع اقتصاد ازنظر رشد تولید، مبادلات تجاری، رشد اقتصادی، شفاف‌سازی امور جاری اقتصادی، مهار نسبی زدن به رشد نقدینگی و ثبات ارزی از حیث تخصیص ارز به تجار، تامین نیاز ارزی کشور و تراز مثبت تجاری خوب است. مثال روشن اینکه حتی طی همین دو ماه سپری‌شده از سال جاری، رشد تولید خودرو در کشور مثبت شده است.

از مردم تقاضا دارم که با این دقت به موضوع نگاه کنند که وزیر اقتصاد، این اجازه و حق را ندارد که در اظهارنظرهای عمومی‌ کلمات یاس آور و گزارش‌های غیر فنی به مخاطب ارائه دهد. این واکنش از سوی یک مقام اقتصادی،‌ پالس به بازارهای مالی است که می‌توانند آشفته‌ شوند. به‌عنوان وزیر اقتصاد باید واقع‌بین، کلان نگر و البته امیدوار باشم. اگر قرار باشد من هم به عنوان مقام مسول در قامت منتقد ظاهر شده و فقط بگویم که وضعیت بخصوص از حیث شاخص‌های کلان و زیربنایی اقتصادی، بد و نامطلوب است، مردم می‌توانند بگویند که پس شما برای چه آنجا نشسته‌اید؟ از آن مهم‌تر اینکه وقتی ما از سوی امریکا با رفتاری خارج از عرف بین‌المللی مواجه شده‌ایم، نباید فضای اقتصاد داخلی را بی‌ثبات کنیم یا بی‌ثبات جلو دهیم.

اجازه می‌خواهم بگویم در حوزه مسئولیتم نهایت تلاش مجموعه را به کار گرفته‌ام که وضعیت بورس، سازمان مالیاتی، گمرک، بیمه‌ها، بانک‌ها و بخصوص فضای کسب‌وکار را  به‌عنوان بنیان‌های زیربنایی اقتصادی کشور بهبود ببخشیم.

طبیعی است که شهروندان از وزیر اقتصاد انتظار داشته باشند که در مورد بازارها هم حساس باشد. در توضیحی کوتاه باید اشاره‌کنم که تحولات هفته‌های گذشته سبب شده تا مردم به دنبال کالاهای جایگزین برای دارای‌هایشان باشند. نتیجه اینکه سرمایه‌ها به سمت بازار سکه، خودرو و مسکن رفته و درنتیجه رشد قیمت‌ها در پس افزایش تقاضا رخدادهاست. بنابراین فضای حاکم براین بازارها تحت تاثیر این جو برهم‌خورده است. اما راهکار مواجه با مشکل، ‌توجه به واقعیت‌های اقتصاد کلان کشور است و بر همین اساس هم دولت در تلاش است که با مهار روند رشد نقدینگی، سرمایه‌ها را به سمت بازارهای مولد هدایت کند که نمونه آن رشد شاخص بازار سرمایه طی دو روز اخیر است.

قطعاً مردم باید در آرامش زندگی کنند و اظهارنظرهای وزیر هم نباید این آرامش را برهم بزند. بنابراین اجازه می‌خواهم که هشدارها را نه در تریبون‌های عمومی که در محافل کارشناسی و تصمیم‌گیری ارائه دهم که منجر به نتیجه شود.
از مردم متشکرم که طی 24 ساعت گذشته، واکشن‌هایی بروز دادند که نشان از دقت نظرشان در امور کشور داشت. تمام  این نقدها را به‌دقت و با تامل دیدم و خواندم. تاکید می‌کنم که با نگاهی تخصصی و فنی و با حضور کارشناسان در حال بررسی تمام ابعاد موضوعات پیرامون اقتصاد کشور هستیم. امیدوارم که با استفاده از دیدگاه‌های خبرگان و نخبگان اقتصادی بتوانیم، هرچه زودتر دغدغه‌های مردم درباره ثبات در بازارها را برطرف کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۷۸۸۱۰۸:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲۵
خداوکیلی حقوقی که میگیری حلاله؟؟؟ لا اقل استعفا بده حتی اگر میدونی مجلس هم پیاله است و استیضاحی در کار نیست.
ناشناس۳۸۷۸۸۲۰۸:۴۸:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
برادر اقتصاد شاخص دارد، شاخص ها می گویند اقتصاد ایران سالهاست که فلج است
ناشناس۳۸۷۹۲۳۱۰:۰۵:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
برادر مهمترین شاخص اقتصادی سرانه تولید ناخالص داخلی است که از 130 کشور مهم ما 94 هستیم که اگر نفت و گاز نبود آخر بودی تورم پایدار هم که اول جهان هستی از نظر فساد اقتصادی و پول شویی هم که جزو 3 کشور اول هست
ناشناس۳۸۷۹۵۷۱۰:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
تا شما بخواهی از نظر خبرگان استفاده کنی کاراز کار گذشته است.بانکها مثل سد این نقدینگی را مهار کرده بودند.آنهم مضر بود ولی ضررش قابل مقایسه با شرایط فعلی نبود.شما برخلاف تمام روشهای نخبگان اقتصادی دنیا،دربدترین شرایط سودسپردهاراکم کردیدوموسسات مالی را تارومار کردید.واقعا انتظار داشتید پولهای مردم بسمت تولید برود.
ناشناس۳۸۸۰۲۸۱۱:۲۵:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۵
جناب وزیرمابازنشستگان باافزایش ۱۰درصدحقوق وتورم شدیدکمرمون شکست
ناشناس۳۸۸۰۳۷۱۱:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
پس قبول دارید که واقعیت مملکت این نیست که شما می گوئید .همه شما دارید واقعیت ها را کتمان می کنید ولی مردم خود همه چیز را می فهمند .شمائید که سرتان را دربرف فرو برده اید نه مردم
ناشناس۳۸۸۱۷۶۱۳:۴۰:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۵
بنظر نمیاد که به فکر مردم باشین یا اگر هستین مردم ایران نیستند صحبتهاتون که نشون می داد از اقتصاد و ضع کشور دیگه ای صحبت می کنید نه ایران!
ناشناس۳۸۸۳۰۰۱۶:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۵
جناب وزیر در تاریخ 16 خرداد دادنامه ای به سایت ارتباط با وزیر دادم.بذل عنایت بفرمایید.
ناشناس۳۸۸۳۳۱۱۷:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۵
وزیر اقتصاد: دغدغه‌های مردم را درک می‌کنم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نیستم. جمله ایشان را به این ترتیب تصحیح می کنم دغدغه‌های مردم را درک می‌کنم ولی کاری از دستم بر نمیاد. میزمم دوست دارم استعفا نمی دم.
ناشناس۳۸۸۳۶۵۱۷:۳۳:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۵
ماشاالله خسته نباشید
ناشناس۳۸۸۴۱۵۱۸:۵۷:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۵
اینکه به معضلات موجود اشاره نمیکنید آیا به این معناست که مردم آنها را نمیدانند؟ واگر ( بفرض محال که ) مردم نمیدانند آیا باید کتمان کنید و خلاف واقع بگویید؟ شما در پیشگاه مردم موظف هستید برای نارساییهایی که مردم از آنها باخبرند توضیح و راهکار ارائه دهید واگر چنین نمیکنید پس یا علتها را نمیشناسید یا نارساییها را نمیشناسید یا راهکار ندارید و به گمان من ( هرسه مورد ) !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین