بازار و گرانی‌ها از مدیریت اقتصادی تا خوش بینی و بی عملی دولت

مهدی حسن زاده،   3970324154 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار از ابتدای امسال روند پر تب و تابی را در پیش گرفته است. اگرچه جهش نرخ ارز از اواخر سال گذشته موجب شد تا نشانه های تب و تاب بازارها شکل گیرد، اما با شکل گیری نشانه های ناامیدی از تثبیت نرخ ارز در 4200 تومان بازار نیز در بخش های مختلف تحت تاثیر تنش ارزی قرار گرفت.

بازار و گرانی‌ها از مدیریت اقتصادی تا خوش بینی و بی عملی دولت

22 فروردین ماه بود که دولت در تصمیمی شبانه، دلار را در نرخ 4200 تومان تک نرخی اعلام کرد اما از همان ابتدا مشخص بود که این تعیین نرخ، آینده پرچالشی دارد. ارز مسافری به میزانی کمتر از نیاز مسافران تخصیص داده شد. برخی نیازهای ارزی دیگر با تاخیر و به صورت ناقص تامین شده و می شود.

ورود پلیسی و دستگیری دلالان، اگرچه از تب و تاب حضور خیابانی دلالان کاسته، اما در عمل این فعالیت به فضای مجازی منتقل شده است. قیمت سکه نیز که بازتاب قیمت واقعی دلار و حباب ناشی از تورم انتظاری این بخش است به نرخ دو میلیون و 600 هزار تومان نزدیک شده است. همه این ها برای در هم ریختن نظم بازار کافی است، اما در این میان توجه به چند نکته در تحلیل اتفاقات رخ داده و افق پیش روی بازارها ضروری است:

1- قطعا ریشه اصلی گرانی های اخیر را باید در افزایش نرخ ارز دانست. اگرچه مسئولان دولت اعلام می کنند که رقم قابل توجهی ارز به نرخ 4200 تومان برای واردات اختصاص یافته است و به این ترتیب قیمت ها نباید افزایش یابد، اما این توقع از چند جهت منطقی نیست. نخست، این که افزایش نرخ ارز به یک دلیل مشخص تورم انتظاری بالایی را به دنبال دارد. سابقه نرخ ارز در سال ها و دهه های گذشته در اقتصاد ایران نشان می دهد که نرخ ارز رسمی پس از مدتی مقاومت مجبور می شود که خود را با نرخ بازار آزاد تطبیق دهد. چرا که ارز دو نرخی به دلیل تبعات منفی و رانت گسترده ای که دارد، نمی تواند در بلند مدت دوام داشته باشد. لذا انتظار افزایش نرخ ارز رسمی در سابقه ذهنی بسیاری از فعالان اقتصادی وجود دارد.

یک نشانه مشخصی که این گمانه را تقویت می کند، رشد 66 درصدی ثبت سفارش واردات در دو ماه نخست امسال است که دولت را با یک دو راهی خطرناک مواجه می کند. یک راه پذیرش این تقاضاها و هدر دادن منابع ارزی به دلیل واردات گسترده است که موجب کاهش ذخایر ارزی در آینده می شود. راه دیگر هم، استنکاف از تامین ارز برای این تقاضاهاست که عقب نشینی صریح دولت از تصمیم قبلی است و موجب کاهش سرمایه اجتماعی دولت می شود. لذا انتظار افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش نیافتن قیمت ها انتظار به جایی نیست.

2- ماه ها پیش از خروج ترامپ از توافق برجام، همه به وقوع این اتفاق اطمینان داشتند. در این میان بازار نیز به تدریج با افزایش نرخ ارز، خود را آماده این اتفاق می کرد. در این میان فعالان اقتصادی که انتظارات آن ها از آینده، انتظارات تورمی و افق پیش روی نرخ ارز را شکل می دهد، عملا منتظر بودند تا ببینند چه اتفاقاتی رخ می دهد. دولت پس از تصویر سازی آرمانی از برجام که در عمل منافع اقتصادی مدنظر فعالان اقتصادی و مردم را به میزانی که تصور می شد، فراهم نکرد، به دنبال تصویرسازی باز هم آرمانی از شرایط ارتباطات اقتصادی پس از برجام رفت و به گونه ای خوش بینانه از تداوم همکاری با شرکت های اروپایی ولو با خروج آمریکا از برجام سخن گفت.

فرش قرمزی که برای توتال، پژو، ایرباس و سایرین پهن شد و تصور خوش بینانه ای که درباره جانبداری این شرکت های بزرگ از ایران در دعوای با آمریکا وجود داشت موجب شد که اقتصاد کشور بدون بهره مندی از مواهب انتقال تکنولوژی از این شرکت ها، از فرصت های دیگر در شرق یا حتی فرصت های داخلی برای توسعه بی بهره بماند. این در حالی است که مدیریت اقتصادی کشور عملا آماده و مهیای شرایط جدیدی که توام با بازگشت تحریم هاست نبود. در حقیقت بازار خوش بینی و بی عملی دولت به ادامه برجام را می دید و در مقابل با واقعیت تلخ توقف برجام مواجه بود و هست. در چنین شرایطی قطعا انتظارات تورمی و ارزی، به سمت و سوی افزایش نرخ ها گرایش پیدا می کند.

3- حتی اگر معتقد به معجزه ای برای تداوم برجام باشیم و حتی اگر به شیوه دولتی ها خوش بینانه معتقد به قیمت گذاری کالاها براساس ارز 4200 تومان باشیم، باز هم نظام توزیع کشور طی سال ها با چالش های تاریخی مواجه بوده و در عمل کمترین تلاش ها نیز برای اصلاح آن صورت گرفته است. چه در دولت های نهم و دهم که اصلاح نظام توزیع صرفا روی کاغذ ماند و چه در دولت های یازدهم و دوازدهم که نظام توزیع با وجود تغییرات قابل توجه که به صورت خود به خود و براساس منطق بازار رخ داده، با بی عملی آزار دهنده ای مواجه بوده است. یک روز بحث حذف برچسب قیمت از مبادی تولید محصولات به صورت شتابزده مطرح و چندی بعد به سرعت بایگانی می شود. طرح ناقص دولت گذشته تحت عنوان شبنم و ایران کد برای شناسه دار کردن کالاها در ابتدای دولت یازدهم متوقف می شود، اما طرح جایگزینی مطرح نمی شود. نظارت بر بازار نیز دور از تحولات عمیق فضای مجازی و تکنولوژی، همچنان با استفاده از ابزارهای 20 سال پیش و از طریق گشت های بازرسی صورت می گیرد.

در هر صورت اکنون نیازمند ورود جدی دولت برای مدیریت بازار است. به نظر می رسد دولت باید در دو بخش اقدامات لازم را انجام دهد. نخست، تصمیم گیری سریع تر و همراه با نظارت بر بازار ارز و پذیرش ارز دو نرخی با اختصاص ارز 4200 تومان برای کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید و دیگر این که ابزارهای نظارت بر بازار برای قیمت کالاهای اساسی تقویت شود. اما از این دو تصمیم مهم تر ضرورت ورود جدی دولت به عرصه است. موکول کردن تصمیمات مقابله با گرانی به جلسه دوشنبه هفته آینده که از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام شد، نشان می دهد که ظاهرا توفان گرانی به پاستور و محل زندگی و فعالیت دولتمردان نرسیده است که چنین کند و دیرهنگام می خواهند عمل کنند.

مردم و بازار اکنون به دقت گفته های مسئولان را رصد می کنند و منتظرند تصمیمات دولت برای مواجهه با گرانی به سرعت اتخاذ و عمل شود. در چنین شرایطی تاخیر و حرکت بر مدار راحت طلبی و تحلیل های خوش بینانه ای که واقعیت بازار را نه از عینک دلار گران قیمت بازار آزاد بلکه از عینک دلار 4200 تومانی می بیند، بر آتش بحران می افزاید و دولت باید در گام نخست از این گونه خوش بینی ها فاصله بگیرد.

دیدگاه کاربران

ارادتمند سابق روحانی و هیت همراه۳۸۷۵۵۶۲۱:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
بهترین شیوه این است که هیچ یک از تیم اقتصادی دولت در رسانه ها ظاهر نشوند دقیقا مردم الان حس چوپان دروغگو را به مسولان پیدا کرده اند و چون می دانند هر انچه انان عنوان کنند عکسش اتفاق می افتد لذا به حالت روانی هم که باشد صحبت های انان دقیقا اثر ماکوس را می گذارد
ناشناس۳۸۷۵۵۹۲۱:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
این دولت هیچگونه برنامه ای بجز شعار نداشته و نخواهد داشت. جالب اینه که از موضع طلبکار حرف میزنن!!!
ناشناس۳۸۷۵۷۵۲۱:۴۰:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۲۴
در این افتضاح بازار اقتصاد فقط دولت مقصر نیست...
ناشناس۳۸۸۶۵۱۰۱:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بله درسته! مردمی هم که با ایشون رای دادن ، مقصرتر از روحانی هستن.
ناشناس۳۸۷۵۷۷۲۱:۴۵:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۴
دولتمردان مرتب مصاحبه می‌کنند و می‌گویند گرانی‌ها حالت حباب را دارد و برطرف می‌شود. اگر کاری برای مردم نمی‌توانند بکنند حداقل به شعور مردم توهین نکنند.
ناشناس۳۸۷۵۷۸۲۱:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۴
مدعیان تورم تک‌رقمی!!!!!! در برابر سیل گرانی انفجاری دلار، سکه و... چه پاسخی دارند؟
ناشناس۳۸۷۵۸۲۲۱:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
آقای حسن زاده دلیل اصلی گرانی ها، رشد ۵ برابری نقدینگی از سال ۹۲. رشد قیمت ارز هم به همین دلیل. جریان چاپ پول بدون پشتوانه رو قطع کنند تا تورم کنترل بشه.
ناشناس۳۸۷۵۹۰۲۱:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
عملا دولت درمدیریت اقتصاد مانده شده. رانت و فساد برخی افراد ویژه کمر اقتصاد رو شکسته. از دست هیج کس کاری برنمیاد. من که کاملا ناامید هستم
ناشناس۳۸۷۵۹۱۲۱:۵۲:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۴
سخنگوی دولت چندی قبل اعلام کرد افزایش 20 درصدی با معوقه 2 ماهه آن همراه با حقوق خرداد پرداخت می‌شود. پس چرا نشد؟ حداقل در این ماه مبارک به صداقت رو می‌آوردید تا دلمان خوش بشود که در روز پایانی ماه مبارک می‌توانیم دو کیلو میوه بخریم.
ناشناس۳۸۷۵۹۳۲۱:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
رسانه ملی برای خرید پوشاک و کالای ایرانی تبلیغات شایسته‌ای داشته است اما خبر راه‌اندازی فروشگاه‌های پوشاک ترکیه در ایران یک دهن‌کجی به شعار سال ملت ایران است. باید با مسببان این نوع قراردادها که به تولید ملی ضربه غیرقابل جبرانی می‌زنند برخورد قضائی شود. مجلس نیز باید برای مقابله با چنین اقداماتی قانون جدید وضع کند وگرنه باید فاتحه تولید داخلی و امید به اشتغال را خواند.
ناشناس۳۸۷۵۹۴۲۱:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
آقای روحانی که این‌قدر از عملکرد دولت خود درقبال کشور و مردم راضی است یک نظرسنجی در سطح مردم انجام دهند تا بدانند نتیجه بی‌توجهی به مواعظ بزرگان چه بوده است.
ناشناس۳۸۷۶۰۵۲۲:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۴
بی صبرانه منتظرم ببینم مرکز آمار نرخ تورم خرداد 97 را چند درصد اعلام می کند.
ناشناس۳۸۷۶۲۰۲۲:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۴
واقعا نمیدونید جریان چیه؟ دولت با رها کردن اقتصاد میخواد صدای مردم رو در بیاره تا بتونه حکومت رو مجبور بکنه به پذیرش برجام موشکی و منطقه ای.فشار از پایین چانه زنی از بالا
ناشناس۳۸۷۶۳۲۲۲:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
چرا آقای روحانی مدت زمان طولانی است که مصاحبه تلویزیونی انجام نمی دهند؟ البته علت آن قابل درک است. بیاند در مورد فواید برجام صحبت کنند؟ یا در مورد ثبات نرخ ارز و چرخیدن چرخ اقتصاد؟ یا در مورد ارزانی و تک رقمی بودن تورم؟ یا کاهش نرخ بیکاری؟ واقعا" ایشان جز وعده و وعید برای آینده حرف دیگری هم برای گفتن خواهند داشت؟ برای همین است که سیاست سکوت را در پیش گرفته اند. من اگر جای ایشان بودم از خدا می خواستم که این 3 سال باقیمانده هر چه سریعتر تمام شود تا از زیر بار مسئولیت خلاص شوم.
ناشناس۳۸۷۶۳۶۲۲:۴۶:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
رئیس دولت چون مرجع خبری عمل میکند.علل را گزارش میدهد و دیگر هیچ.
ناشناس۳۸۷۸۳۲۰۶:۰۱:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۵
این نوع واکنش دولت یعنی عملا کاری ازش ساخته نیست الی پیچاندن مردم
ناشناس۳۸۷۸۹۶۰۹:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
خوب بابا اگر این آقای روحانی کارش رو بلد نیست چرا عزلش نمیکنند؟ مردم چه گناهی کرده اند که باید با بدبختی دست و پنجه نرم کنند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین