طرح جدید بانک مرکزی/ بجای سکه اوراق سکه بگیرید

گروه اقتصادی الف،   3970324108 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیرکل بانک مرکزی گفت: سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه میتوانند در صورت تمایل رسید پیش‌خرید خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس دارند تبدیل کنند.

طرح جدید بانک مرکزی/ بجای سکه اوراق سکه بگیرید

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سید محمود احمدی در این خصوص گفت: در آستانه عید سعید فطر خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌‌فروش سکه و فعالان بازار طلا داریم چرا که اجرای این طرح علاوه بر نقدپذیر کردن اوراق گواهی پیش‌فروش سکه، به تعدیل و تثبیت بازار طلا نیز کمک خواهد کرد. 

دبیر کل بانک مرکزی افزود: در سال گذشته و به دنبال التهاب بازار ارز و طلا، بانک مرکزی نسبت به اجرای طرح پیش فروش سکه طلای بهار آزادی اقدام کرد. در این راستا مجموعاً 7.6 میلیون قطعه سکه طلا در مراحل مختلف و با سررسیدهای یک ماهه الی 2 ساله پیش فروش شد. تاکنون و با سررسید شدن موعد تحویل سکه‌های یک‌ماهه، حدود 800 هزار قطعه سکه طلا به خریداران تحویل شده و  6.8 میلیون قطعه سکه طلا از کل میزان پیش‌فروش شده باقی مانده که در مواعد سررسید تحویل مردم خواهد شد. 

احمدی با اشاره به عرضه تدریجی سکه‌های پیش‌فروش شده بر اساس برنامه پیش فروش، بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌فروش سکه را اقدامی در راستای نقد‌پذیر کردن اوراق مزبور و همچنین تعمیق بازار طلا و ثبیت این بازار در شرایط کنونی معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه با سررسید شدن و تحویل سکه‌های فوق در مواعد سررسید، شاهد افزایش عرضه‌ سکه طلا در بازار خواهیم بود، افزود: با افق پیش‌رو و تدریجی بودن تزریق سکه، به نظر می‌رسد تاثیرگذاری طرح پیش‌فروش بر بازار محدود باشد و به ویژه در فواصل بین سررسید، خلاء عرضه می تواند احساس شود. با بازارسازی اوراق گواهی پیش‌فروش امکان خرید و فروش اوراق مزبور فراهم خواهد شد و از این طریق حجم عرضه در بازار طلا با سررسید‌های مختلف افزایش می یابد. به این ترتیب از سویی بازار سکه تعمیق پیدا می کند و علاوه بر آن منافع مناسبی نصیب خریداران سکه در طرح پیش‌فروش می‌ شود؛ لذا انتظار می‌رود اجرای این طرح تاثیر به مراتب بیشتری در ثبات بازار در مقایسه با تزریق تدریجی سکه داشته باشد.

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم در خصوص جزئیات اجرای طرح جدید بانک مرکزی انجام خواهد شد، گفت: در این طرح به سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه این امکان داده می‌شود تا در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند، تبدیل کنند.

احمدی در تبیین فواید اجرای این طرح برای سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه، ادامه داد: به طور قطع سرمایه‌گذاران در طرح پیش خرید سکه از این امکان استقبال خواهند کرد، چرا که بر خلاف اوراق سکه طلا, اوراق گواهی پیش خرید سکه طلا تا موعد سررسید امکان معامله و نقدپذیری ندارد. علاوه بر این، بازارسازی برای اوراق سکه طلا مخاطرات امنیتی مربوط به نگهداری سکه در منازل را برطرف می کند؛ چراکه اوراق سکه طلا با نام بوده و در سامانه مربوطه ثبت شده و امکان فروش آن توسط فرد دیگری به غیر از صاحب اوراق وجود ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی با تاکید بر ایفای کامل و به موقع تعهدات بانک مرکزی در طرح پیش‌فروش سکه، افزود: دارندگان اوراق این امکان را دارند تا پس از سررسید و در صورت تمایل، با ارایه اوراق به بانک مرکزی نسبت به دریافت سکه طلای فیزیکی اقدام کنند. 

وی اطمینان خاطر داد: این اوراق پس از سررسید نیز کاملا معتبر بوده و 100 درصد مبتنی بر سکه طلا هستند. در واقع در این طرح, اوراق سکه طلا کاملاً حکم سکه فیزیکی طلا را دارند و به دارندگان این امکان را می دهند تا ضمن برخورداری از منافع این اوراق, ریسک نگهداری طلا را حذف کرده و از امکان معامله این اوراق در یک بازار متشکل و شفاف برخوردار شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۶۹۰۱۱۲:۱۰:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۴
خوب طرح خوبی
ناشناس۳۸۶۹۲۱۱۲:۱۶:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
بازهم طرح های یک شبه بدون برنامه ریزی شده از طرف بانک مرکزی دولت تدبیر! مُسکن هایی برای پاس دادن مشکل به یک ماه دیگر. فقط استعفا فقط استعفا
ناشناس۳۸۶۹۲۴۱۲:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اقایان بانک مرکزی خواهشا اینقدر به خودتون زحمت ندید طرح و پیشنهاد بدید اقتصاد یک کشور اینطوری مدیریت نمیشه
ناشناس۳۸۶۹۳۲۱۲:۲۲:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۴
سوال خیلی ساده دارم ایا با این کاغذ رسید بانک ملی یا مرکزی بمن که ثبت نام کردم هر وقت خواستم سکه یا معادل ارزش روز بازار نه قیمتی که خود بانک تعیین کند می دهند یا نه با تشکر
جلالی ممسنی۳۸۶۹۳۳۱۲:۲۳:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
الان اینکار این باعث میشود که مردم فکر کنند بانک مرکزی سکه برای تحویل ندارد و خودش عامل حو روانی برای افزایش قیمت میشود سریعا طرح و پیشنهاد را ملغی کنید و بگویید اشتباهی بود رخ داد تصحیح میشود
ناشناس۳۸۶۹۷۱۱۲:۳۶:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۴
ماهیگیری از از این آبی که خودشان هروقت خواستند گل آلودش میکنند در دولتهای مختلف همیشه یک رویه مستمر بوده
ناشناس۳۸۶۹۷۴۱۲:۳۷:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
باز چه خوابی برای مردم دیدن خدا میدونه
ناشناس۳۸۶۹۸۷۱۲:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
این بانک مرکزی و تیم اقتصادی بهتره هیچ کاری نکنند چون دست به هر کاری می زنند و یا طرحی می دهند اوضاع دو چتدان بدتر میشود مخوصا حضرات سیف نوبخت و نهاوندیان
علی۳۸۷۰۰۶۱۲:۵۱:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۴
یعنی ما سکه نداریم به شما بدهیم بیایید یک کاغذ پاره بگیرید.
ناشناس۳۸۷۰۷۲۱۳:۲۲:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
موافقم
ناشناس۳۸۷۱۷۸۱۴:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
تورم زاست، خسته نشدین از خلق اعتبارات الکی کاغذی؟
ناشناس۳۸۷۲۱۴۱۵:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۴
کاغذ بجای طلا طلا در هر بحرانی و خارج کشور یعنی طلا، اما اوراق بانک مرکزی که خودش سابقه زدن زیر رفتار خودش را دارد ( مثل ابطال مجوز های صادر از سوی خودش ، (پس از خالی کردن جیب مردم) ، از آن حرفهاست سیف تنها چیزی که بلد است حسابداری است نه مدیریت و نگاه آینده نگر، بخاطر همین اکثر روشهایش به بستن و یا تغییر صورت مسئله تکیه دارد.
ناشناس۳۸۷۲۲۲۱۵:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۴
پولهاتون رو بدید و یک ورقه کاغذ تحویل بگیرید!
ناشناس۳۸۷۲۵۲۱۵:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
هر روز تقشه ای جدید و بدون کارشناسی برای بیشتر بهم ربختن بازار و گرانی
ناشناس۳۸۷۲۸۲۱۵:۵۰:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
دلار رو که اعلام کردند 4200 تومن و پس از اون هیچکس رنگ دلار رو ندید .حالا هم میگن بجای طلا کاغذ بگیرید .با این ترفند سکه طلا رو هم به سرنوشت دلار دچار کردند .
ناشناس۳۸۷۳۷۵۱۷:۱۶:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
فکر کنم مبتکر این ایده از فضای مجازی زیاد استفاده می کنه. داره همه چیو مجازی می کنه. سکه مجازی طلا مجازی. فردا میگن به جای شام و ناهار برید رو برگه بنویسید من شام و ناهار خوردم و این خودش خیلی معتبره!!!!!!!!!
ناشناس۳۸۷۴۰۱۱۷:۳۷:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
کاملا واضحه که دولت میخواد روی فروش اوراق مالیات بگیره!ولی روی سکه فیزیکی نمیتونه چون نام نداره
ناشناس۳۸۷۵۳۱۲۰:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۴
خب معلوم شد که غیر از اینکه دلار نداریم دیگه سکه هم نداریم. وقتی بازار آتی داریم صدور این اوراق فقط یه معنی داره که یعنی از سکه خبری نیست.
ناشناس۳۸۷۵۵۲۲۱:۱۶:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
تصمیم درستی است آقازاده ها سال قبل 39 میلیارد ارز رو از کشور خارج کردن بعد محدود شدن ارز الان پناه بردن به طلا و طلا قاچاق میکنن باید جلوی این کار را هم بگیرند سرمایه نباید از کشور خارج بشه
ناشناس۳۸۷۶۰۴۲۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
اسکناس خودش اوراق سکه است !
ناشناس۳۸۷۷۳۱۰۰:۵۵:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۵
این طرح بدتره که، خودش نشون دهنده اینه ،که ذخایر طلا کمه و میخواد یه برگه کاغذ بده دست خریداران سکه ، در بلندمدت باعث افزایش سکه میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین