روزنامه الاخبار مطرح کرد؛ آیا بین ایران و روسیه در سوریه اختلاف وجود دارد؟

نویسنده: ابراهیم الامین/ مترجم: مریم نصرالهی،   3970323028 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

الاخبار در تحلیلی درباره آینده سوریه می نویسد: تل آویو می داند که دمشق وارد مذاکره با آن نمی شود؛ از این رو به سمت روسها رفت تا از آنها درخواست کمک کند؛ چرا که می دانست مسکو از وقوع جنگی بزرگ که تمام دستاوردهای نظامی آن را تهدید کند، دوری می کند.

آیا بین ایران و روسیه در سوریه اختلاف وجود دارد؟

به گزارش الف، دبیر کل حزب الله از هدف تازه ای می گوید که دشمن و هم پیمانان عرب آن در سوریه به دنبال تحقق آن هستند. هدفی که بر راههای پایان دادن به حضور ایران و حزب الله در سوریه متمرکز است. سید حسن نصرالله بر این مساله تاکید می کند که ماندن یا رفتن نیروهای حزب الله از سوریه بستگی به تصمیم نظام اسد دارد. نصرالله با بیان این مطلب پیامی را برای همه ارسال کرد مبنی اینکه بدون درخواست دمشق حتی تمام جهان نیز قادر به اخراج نیروهای مقاومت از سوریه نیست.

الاخبار در ادامه می نویسد: همه متوجه شدند که این پیام نه تنها برای دشمنان محور مقاومت، که همچنین برای هر طرفی است که گمان می کند می تواند به اجبار و زور مقاومت را از سوریه خارج کند، در صورتی که هدف تحقق منافع دشمنان باشد. در واقع می توان گفت بیش از هر طرفی، این پیام برای روسها بود.

تل آویو می داند که دمشق وارد مذاکره با آن نمی شود؛ از این رو به سمت روسها رفت تا از آنها درخواست کمک کند؛ چرا که می دانست مسکو از وقوع جنگی بزرگ که تمام دستاوردهای نظامی آن را تهدید کند، دوری می کند. در ادامه، اسرائیل خواستار عدم حضور نیروهای ایران و حزب الله در جنوب سوریه شد. در حقیقت روسیه با پیشنهاد اسرائیل مخالفت نکرد و تلاش کرد اسد را در این باره قانع کند، پس مساله را از این زوایه مطرح کرد که در صورت تحقق خروج نیروهای خارجی، سوریه می تواند بدون ورود به تشنج با اسرائیل به استقرار و آرامش برسد.

 در حالی که محور مقاومت به اتفاق رئیس جمهور سوریه در حال تثبیت قواعد درگیری جدید بود و خود را برای نبردی گسترده با دشمن آماده می کرد، روسیه به دنبال مذاکره ای داخلی با سوریه بود تا اسد با خروج نیروهای خارجی از جنوب سوریه موافقت کند.

بیشتر بخوانید:

روسیه: جایز نیست ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه خارج شوند

نتانیاهو: برای رایزنی درباره ایران، به اروپا می‌روم/نه فقط در جولان، در سرتاسر سوریه با ایران مقابله می‌کنیم

در این میان، اسد قصد ورود به هیچ گونه توافق امنیتی با اسرائیل را ندارد و در عین حال با هر گونه اقدامی که منجر به افزایش و تقویت سیطره دولت وی بر سوریه شود، مخالفت نمی کند. وی بر این عقیده است که مقابله با تروریسم در سوریه در زمانی نزدیک به پایان نمی رسد، و بر حجم و اندازه نقش حزب الله و دیگر نیروهای هم پیمان آن در این زمینه آگاه است، همانطور که روسها نیز بر اهمیت عنصر نیروهای انسانی در این جنگ واقفند. اسد به خوبی می داند در صورتی که نیروهای مقاومت تصمیم به ترک بخشهایی از مناطق شرق سوریه بگیرند، داعش به سرعت فرصت را غنیمت شمرده و دست به حمله ای گسترده می زند.

رئیس جمهور سوریه به این مساله نه تنها از زاویه نیازهای تاکتیکی کوتاه مدت، بلکه از زاویه ارتباط امور به شرایط استراتژیک منطقه می نگرد. اسد نیازی ندارد کسی برای او توضیح بدهد که اسرائیل در مرکز دشمنان سوریه است و از زمان آغاز بحران سوریه، نقش میدانی و سیاسی عمیقی در آن داشته است. گذشته از این، اسد تصریح می کند که ورود او به نبرد مقاومت، یک گزینش تاکتیکی نبوده و سوریه برای این مقاومت بهای سنگینی پرداخته است؛ البته نیروهای مقاومت در لبنان، ایران و عراق نیز او را تنها نگذاشته و در کنارش ایستاده اند.

در این میان، ایران و حزب الله بر این عقیده اند که مشکلی جدی با روسیه ندارند. هر دو طرف می دانند که در مورد اسرائیل و برخی دولتهای عربی، اختلافاتی با مسکو دارند، اما نه تهران و نه حزب الله گمان نمی کنند که روسیه به سمت معامله ای با آمریکایی ها و اسرائیلی ها برود. همه می دانند که حوادث منطقه ای و بین المللی اشاره به نبردی واقعی بین روسیه و غرب دارد و غرب نمی تواند مسکو را وادار به تغییر استراتژی اش در سوریه کند.

 به همین دلیل، ایران و حزب الله نگران این نیستند که هر گونه سازشی برای کمک به دولت سوریه در راستای بسط نفوذش در مناطق جنوبی، خواه با جنگ و خواه با صلح، به ضرر آنها باشد. در وافع ایران و حزب الله می دانند که هیچ گونه اشاره نگران کننده ای برای آنها از سوی نظام سوریه در دمشق، وجود ندارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۴۵۹۳۰۸:۲۱:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۳
مسئولین ما علی رغم اینکه همگی تاریخ شناس هستند ولی هیچگاه نخواستند ونمی خواهند که از تاریخ عبرت بگیرند .روسیه ثابت کرده که بدنبال منافع خودش بوده ودر بحرانی ترین شرایط تنها بدلیل کمی سود بیشتر به دولت های وقت ایران خیانت کرده است .مطمئنا اگر منافعش در خروج ایران وحزب ا.. از سوریه باشد، دیگر ایران قادر به حضور در ان کشور نخواهد بود و مجبور است این خواسته را بپذیرد.
ناشناس۳۸۴۹۹۹۱۱:۵۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
چرا نباید روسیه دنبال منافع ملت و مردم خودش باشد مگر حفظ منافع کشور وظیفه دولت ها نیست
ناشناس۳۸۵۲۴۷۱۳:۳۸:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
شما تاریخ شناس، بفرمایید چکار کنیم؟
ناشناس۳۸۴۶۱۰۰۸:۳۴:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
روسیه اعلام کرد که نیروهایی که خارج از اجازه دولت سوریه، حضور دارند باید خارج شوند..منظورش هم امریکا و متحدانش بود.... بعد طیف غربگرای ایرانی و ضد انقلاب که اتحاد ایران و روسیه عصبانی شون کرده ، شروع کردند به جنگ روانی که بله! منظور روسیه ، ایران بوده !! غربگراها برای این که از نفرت مردم به امریکا کم شود ، روسیه هراسی می کنند...
ناشناس۳۸۵۲۳۶۱۳:۳۲:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
حالا شما حوصله کن. نتیجه را خواهی دید. اشکال این است که میخواهید همه مسایل را با انگ زدن حل کنید
ناشناس۳۸۶۴۷۲۰۲:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
لاوروف گفت: همه نیروهای خارجی از جنوب سوریه خارج بشن فرقی هم بین اونایی که با اجازه یا بی اجازه آمدن نزد گفت همه.. خواهشا در نقل قول دقت کنیم....
ناشناس۳۸۴۶۲۱۰۸:۳۸:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۳
واقعا آدم یاد لشکر کشی انگلیس ها می افته که در جنگها فرماندهان انگلیسی بودن ونیروی تهاجمی ودفاعی سربازان هندی. تو سوریه هم روس ها همین کار رو دارن می کنند . تاریخ بارها وبارها تکرار می شه
رهگذر۳۸۴۸۵۴۱۰:۴۳:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
دوست عزیز به نظرم اشتباه میکنید هند مستعمره انگلیس بود و به همین دلیل انگلیس سربازهای هندی داشت در مورد سوریه اول ایران وارد شد اونم به دلایلی کاملاً امنیتی مربوط به خودش و خاورمیانه بعد روسیه هم دید اگه این اشرار در منطقه مسلط بشن باید با اونا توی کشور خودش بجنگه که وارد ماجرا شد.
ناشناس۳۸۶۴۷۳۰۲:۳۹:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
روسیه هم هر دستوری بده دولت سوریه توان نه گفتن نداره
ناشناس۳۸۴۷۴۰۰۹:۳۹:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۲۳
دلت خوش!!!!!
ناشناس۳۸۴۸۹۷۱۱:۱۰:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۳
روسیه هیچ وقت شریک مطمئنی نبوده
محسن۳۸۵۴۰۷۱۴:۵۴:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۳
ایران جهت کنترل تروریسم به جنگ سوریه وارد شد و به محض احساس امنیت و شکست کامل تروریسم ؛ آنجا را ترک خواهد کرد و این موضوع به منافع ملی ما مربوط میشود نه به روسیه و دیگر کشورها
شاهرخ۳۸۵۵۱۷۱۵:۲۳:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۲۳
رابطه پوتین و ترامپ در بالاترین سطح نزدیکی دو رهبر هست که در تاریخ سابقه نداشت...... ایران زمانی می تونست با کارت روسیه بازی کنه که دشمنی روسیه و آمریکا کاملا استراتژیک و منطقی باشه که امروز چنین نیست...... پیش بینی می کنم این دفعه ابزار فشار بر ایران از طرف پوتین باشه به نیابت از سوی ترامپ.....و به نقطه ای ما رو میرسونن که پوتین نقش محلل بین ایران و آمریکا رو بازی می کنه و ایران تمام کارت هاش رو تقدیم به روسیه و پوتین می کنه.....و تنها میراثی که برای ما می مونه جنگ احزاب داخلیه که برای اینکه آرا عمومی رو بدست بیارن تقصیرات هزینه ها رو به گردن هم میندازن....و مردم هم مثل همیشه چاره ای ندارن جز تحمل اشتباهات تکراری پرهزینه احزاب و مسئولینبی تدبیر.....
عدالت۳۸۵۹۷۹۱۹:۰۳:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۳
آمریکا از روسیه خیلی بهتره.تاریخ ثابت کرده.
ناشناس۳۸۶۵۲۷۰۵:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
بهتره بگیم روسیه از آمریکا بدتره
ناشناس۳۸۶۵۵۳۰۷:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
1.روسیه هیچگاه نه خودش ما را تحریم کرده نه بقیه را از کار با ما منع کرده 2.روسیه هیچگاه ایران را از دستیابی به انرژی اتمی منع نکرده یا ایران را تهدید نکرده است 3.روسیه هواپیمای مسافر بری ایران را منهدم نکرده است 4.روسیه و ایران در جنگ در سوریه با هم تعاملات خوبی داشتند (البته بی عیب هم نبودند) 5.رهبر روسیه (پوتین ) رهبر ایران را مانند مسیح توصیف کرده (نه برای پاچه خوای چون نیازی نداشت) 6.امریکا قصد براندازی ایران را دارد ولی روسیه اگر ایران تجزیه شد ممکن است دست درازی کند. 7. روسیه کشور همسایه است که اگر روابط ما خوب باشد می توانیم در زمینه های مختلفی با هم مبادله داشته باشیم با هزینه ترنسفر بسیار کمتر با امریکا 8.واخرین چیزی که به ذهن عاجز من می رسد این است که با روسیه می توان با توجه به احترام متقابل روابط دیپلماسی اقتصادی کشاورزی صنعتی و...خوبی داشت ..ولی با امریکا خیر چون امریکا خودرا ابر قدرت می داند وما را شرور.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های دیروز

        پربحث‌های هفته

        1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

        2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

        3. روسفیدی «هنیه»

        4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

        5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

        6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

        7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

        8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

        9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

        10. نتايج عمليات وعده صادق

        11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

        12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

        13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

        14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

        15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

        16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

        آخرین عناوین