گزارش دیده بان شفافیت و عدالت /حق با شرکت فرودگاه ها بود در خرید فلایت چک فسادی رخ نداده است

گروه اقتصادی الف،   3970322306 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش داد؛ در پاییز ۹۶ یک خبرگزاری مشهور و نیز بخش خبری ۲۰:۳۰ از شکایت یک شرکت انگلیسی درباره گران خریدن وارسی پروازی(فلایت چک)، به میزان ۲٫۷ میلیون دلار خبر دادند.

گزارش دیده بان شفافیت و عدالت /حق با شرکت فرودگاه ها بود در خرید فلایت چک فسادی رخ نداده است

در پایان بررسی این پرونده، دیده بان شفافیت و عدالت در بیانیه ای به شرح زیر فرایند تحقیق دراین باره و مستندات مربوط به بی گناهی شرکت فرودگاه ها از اتهام وارده را ارائه کرده است:

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

ملت شریف ایران

روزهای نخست پاییز ۱۳۹۶ یک خبرگزاری معتبر و به دنبال آن سیمای جمهوری اسلامی ایران خبری را منتشر و برجسته کردند که از یک تخلف یا سوءاستفاده ارزی حکایت داشت. ادعا شده بود که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، وابسته به وزارت راه و شهرسازی، در خرید یک فروند هواپیمای وارسی پروازی(فلایت چک)، چند میلیون دلار گران‌تر از قیمت خریده است و به تلویح یا تصریح، مسئولان این خرید را به سوءاستفاده مالی متهم ساختند. تا جایی که مدیرعامل این شرکت ناچار شد در برنامه ۲۰:۳۰ بعضی از جزئیات خرید زیرکانه در وضعیت تحریم را افشا کند تا بتواند از خود و همکارانش و نیز شرکت دولتی مذکور دفاع کرده باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، آقای مهابادی، با مراجعه به دیده‌بان شفافیت و عدالت کتباً از دیده‌بان خواست تا در موضوع دخالت کند و نتیجه را هر چه باشد به اطلاع مردم برساند. متن قسمتی از درخواست مذکور چنین است:

«نظر به تاثیرات سوء و بسیار مخرب اخبار و اطلاعات غیرواقع منتشره بر افکار  عمومی و همچنین تخریب وجهه کشور و این شرکت معظم نزد مجامع بین‌المللی و احتمالی که نسبت به بهره‌برداری دشمنان کشور برای تهدید منافع ملی از این رویداد می‌رود، بدین وسیله از جنابعالی درخواست می‌نماید تا نسبت به ورود آن سازمان محترم  به این مسئله و کمک به تنویر افکار عمومی اقدام فرمائید.»

دیده‌بان در پاسخ به این درخواست به روش همیشگی تاکید کرد ما متعهد به نتیجه خاصی نیستیم؛ بلکه تمام  کوشش ما این است تا روش حقی را به کار ببریم و نتیجه بررسی کارشناسی و پیگیری حقیقت، هر چه باشد همان را اعلام می‌کنیم و شرکت مزبور نیز پذیرفت. پس از آن ابتدا با خبرنگار محترمی که تنظیم کننده اصل خبر بود گفتگو شد. بعد تلاش شد با شرکت معترض، نماینده ایرانی شرکت انگلیسی FCSL، حضوراً گفتگو شود، که آنان پاسخ مکتوب را ترجیح دادند و به شکل کتبی و به طور مفصل دعاوی و مستندات خود را برای دیده‌بان فرستادند. شرکت فرودگاه‌های کشور نیز اسناد و مدارک خویش را ارائه کردند. همه اسناد و مدارک دو طرف به دو کارشناس برجسته داده شد و نتیجه آن در جلسه‌ای با حضور دو طرف، آن دو کارشناس و سه نفر دیگر (دو کارشناس اقتصادی و یک کارشناس فنی) به بحث گذاشته می‌شد. در این جلسه نیز نماینده شرکت FCSL در ایران، دعوت ما را نپذیرفت ولی  به سه پرسش جدید ما کتباً پاسخ داد. عذر عدم شرکت در جلسه را مخالفت شرکت متبوع ذکر کرد.

در این بررسی و تحقیق، آن دو کارشناس اصلی، دو امیر بازنشسته خوش‌نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در مبارزه با فساد همکار دیده‌بان شفافیت و عدالت هستند، دعوت شد تا اسناد ادعایی علیه شرکت دولتی فرودگاه‌ها و ناوبری ایران، را بررسی و در حضور کارشناسان فنی و اقتصادی نظر کارشناسی خویش را ارائه دهند. این دو متخصص امر، استاد خلبانی برجسته‌ای است که در مدارج مختلف نظامی درخشیده است و چهره ماندگار ۸ سال دفاع مقدس در نیروی هوایی ارتش شناخته شده است. میزان اعتماد به شخصیت و توانایی ایشان در حدی است که مدیریت آشیانه جمهوری اسلامی و خلبانی هواپیمای مقامات ارشد سیاسی و فرماندهان ارشد نظامی را بر عهده دارد و در عین حال در ساخت تجهیزات فرودگاهی دانش و تجربه قابلی دارد. نفر دوم، استاد خلبانی، فرمانده تیم سازنده جنگنده صاعقه، فرمانده تیم تعمیر، نگهداری و سرویس هواپیما در پایگاه شکاری دزفول به نصب شهید بابایی و همرزم وی که یکی از تجربیاتش وابسته نظامی ایران در کشور مهم چین بوده است. دو امیر در کمال تخصص و جهان دیده که خلبانی را با درجه عالی در جوانی در ایالات متحده گذرانده بودند.

دو مقدمه

  1. داشتن هواپیمای وارسی پروازی برای ناوبری هوایی هر کشور از واجباتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. توضیح مطلب این است که خلبان برای هدایت هواپیما محتاج دید است. این دیدن لازم برای هدایت هواپیما به دو طریق صورت می‌گیرد. یا با استفاده از چشم و مقایسه نقشه با موقعیت، یا با بهره‌گیری از دستگاه‌های فنی دقیق. چون سرعت بالاست، اگر به دید با چشم اکتفا کند فرصت تشخیص، تصمیم و اقدام مناسب کاهش می‌یابد.  بنابراین محتاج کمک وسایل و ابزاری است که خیلی زودتر از آنکه با چشم  پیامی از چگونگی مسیر یا موانع یا لحظات حساس برخواستن و نشستن به او برسد، او از موقعیت‌ها آگاهی یابد تا  هدایت هواپیما ایمن باشد. بدین منظور ابزاری کمک ناوبری ساخته شده است که در ابتدا و انتهای باند و متناسب با مسیر پرواز، از آغاز تا پایان مسیر، تعدادی دستگاه رادیویی روی زمین نصب می‌کنند. این دستگاه‌ها مدرج شده‌اند و با ارسال سیگنال، خلبان را از فاصله، زاویه، میزان انحراف از مسیر، میزان انحراف از ارتفاع تعیین شده آگاه می‌کنند. به این ترتیب خلبان برای هدایت هواپیما نیازی به نگاه به بیرون هواپیما ندارد. این دستگاه‌ها مرتباً باید وارسی شوند تا از فعالیت کامل و دقیق آنها اطمینان حاصل شود. بدیهی است که این کنترل از راه‌های زمینی در عمل ممکن نیست. بدین منظور هواپیماهای مناسبی  ساخته شده است تا پس از تجهیز به دستگاه‌های وارسی کننده، حین پرواز در مسیرهای مرسوم هواپیماها و بر فراز فرودگاه‌ها ماموریت وارسی کارکرد دقیق وسایل کمک ناوبری را انجام دهد.
  2. به این هواپیمای مجهز به تجهیزات لازم، هواپیمای وارسی پروازی یا فلایت چک می‌گویند. کثرت پروازها در آسمان کشورها برای پروازهای داخلی یا عبوری و اهمیت زمان ورود به فرودگاه و پرواز از آن، بر اهمیت کارکرد ایمن وسایل کمک ناوبری به شدت افزوده است و به همان نسبت اهمیت وارسی پروازی بالا رفته است.
  3. افزایش ترافیک هوایی، کثرت وسایل کمک ناوبری و نصب آنها در نقاط خاصِ به دور از دسترسی زمینی، بر اهمیت خدمات وارسی پروازی افزوده است. نظام حمل‌ونقل هوایی بدون خدمات وارسی پروازی بدین معنی است که خطر و بحران ایمنی را پذیرفته‌ایم. پس داشتن هواپیمای وارسی پروازی یا حتی ناوگانی از این نوع هواپیما امری راهبردی برای  صنعت هوایی کشور است.  چون برابر قانون و مقررات هوانوردی، دستگاه‌های مزبور باید دائماً بازرسی شوند که این کار را هواپیمای وارسی پروازی بر عهده دارد، وارسی پروازی انجام می‌گیرد تا اطمینان پیدا شود که :

اولا، دستگاه نصب شده در زمین، عملیاتی و فعال است

ثانیاً، سیگنال‌ها درست و برابر آنچه از پیش تعیین شده ارسال می‌شود

ثالثاً، این سیگنال‌ها در ارتفاع‌های تعیین شده و در مسیرهای هوایی که نقش اتوبان‌ها در زمین را دارند، قابل دریافت است.

  1. با این حد از اهمیت، ایران تنها یک هواپیمای وارسی پرواز داشت که آن هم در سال ۱۳۹۲ در آب‌های جزیره کیش سقوط می‌کند. با وجود کوشش مستمر نهادهای امنیتی، به دلیل تحریم، راه بسته خرید باز نشد. در سه مرحله با کرایه کردن این هواپیما سعی در جبران نقیصه کردند که آن هم پس از مدتی از بیم جاسوسی، متوقف گردید. متعاقباً با همکاری جدی تمام نهادهای ذیربط، بالاخره قرار شد از طرقی یک هواپیمای کینگ‌ایر ۳۵۰ خریداری شود که آن هم به نتیجه نرسید و حمل‌ونقل هوایی کشور در وضعیت خطیری قرار گرفت.

با تغییر مدیران در دولت جدید مدیرعامل جدید سازمان فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور پیشنهاد داد تا وظیفه تهیه و تامین خدمات «وارسی پروازی» را به جای سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها بر عهده بگیرد. این پیشنهاد با موافقت وزیر راه و شهرسازی روبرو شد. شرکت فرودگاه‌ها با کوشش فراوان از طریق یک واسطه در مزایده‌ای جهانی هواپیمای سابق‌الذکر تاییده شده سازمان هواپیمایی حضور یافت و توانست ۲ میلیون یورو کمتر از نرخ متعارف این هواپیما را بخرد و با ترفندهایی آن را وارد کشور کند.

مقایسه دو هواپیما و دلائل ترجیح هواپیمای خریداری شده

  1. شرکت معترض به این خرید، شرکتی ایرانی است که نماینده سازنده انگلیسی هواپیمای Diamond 62 است. این شرکت مدعی است که Diamond 62 ، با توجه به قیمتش بر هواپیمای King Air 350i ترجیح دارد. جدول زیر مقایسه ویژگی‌های این دو نوع را ممکن می‌سازد. در این جدول سعی شده که از ذکر و مقایسه  ویژگی‌های فنی و تخصصی پرهیز شود و به مقایسه مشخصات عمومی‌تر اکتفا شده است :

مقایسه ویژگی‌های مهم فنی و کارکردی دو هواپیما

ردیف ویژگی Diamond 62 King Air 350i
۱ رده‌بندی(Class) سبک(Light) نیمه سنگین(Medium)
۲ سقف پروازی ۲۰،۰۰۰ پا ۳۵،۰۰۰ پا
۳ سرعت در ساعت ۱۶۰ تانیکال مایل ۲۶۵ تانیکال مایل
۴ نوع پیشرانه(موتور) پیستونی جت توربو پرآپ
۵ برد پرواز (طی مسافت با یک نوبت سوختگیری) ۲۳۰۰ کیلومتر ۳۰۰۰ کیلومتر
۶ در حال کار برای فلایت چک  ۴ فروند ۱۱۰ فروند
۷ قدرت موتور ۱۸۰ اسب بخار ۳۸۰۰ اسب بخار
۸ ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۱۱ نفر
۹ کاربری تفریحی، آموزشی تاکسی، فلایت چک، نقشه برداری
۱۰ قدمت کارخانه سازنده ۲۷ سال ۹۶ سال
۱۲ سهم در ناوگان فلایت چک جهانی تقریباً صفر درصد ۶۰ درصد
۱۳ کشور(های) سازنده اتریش و آلمان ایالات متحده آمریکا
۱۴ قیمت بدون سامانه وارسی حدود ۱ میلیون دلار حدود ۸ میلیون دلار

اگر ویژگی‌های فنی‌تر و تخصصی‌تر را به جدول بیفزاییم، مزیت‌ها از ۴۰ مورد نیز تجاوز می‌کند.  اگرچه هر فرد معمولی هم به این جدول نگاهی بیندازد به راحتی این مثال یکی از کارشناسان متخصص دیده‌بان را می‌پذیرد که می‌گفت مقایسه این دو با هم، مقایسه بنز ۶۰۰ مدل ۲۰۱۸ است با پژو ۴۰۵ در عین حال دو دلیل ذکر می‌شود:

  • نخست آنکه زمانی دو وسیله فنی و تکنولوژیک با یکدیگر قابل قیاس‌اند که از جهت تامین هدف یکسان باشند ولی از یک یا چند جهت دیگر مانند قیمت، شکل، هزینه جاری، خدمات پس از فروش و مشابه آن، متفاوت باشند. گفته شد که هدایت ایمن هواپیما متکی به دستگاه‌های کمک ناوبری است که سلامت کارکرد آنها را، فلایت چک‌ها بر عهده دارند. رساندن به فرودگاه و نشاندن درست بر باند از مصادیق این مهم است. نوع هواپیمای وارسی پروازی که سیستم هدایت به فرودگاه و یا باند پرواز را بازرسی و تائید می‌کند می‌تواند هواپیمایی باشد که سقف پرواز زیر ۲۰۰۰۰ پا را دارند مشروط بر اینکه تجهیزات و اپراتورهای مربوط بتوانند در آن هواپیما به راحتی عمل کنند . اما مسیر کریدور‌های پروازی که عملاً بالای ۹۸ در صد ترافیک هوایی هستند بایستی در ارتفاع زیر ۲۰۰۰۰ پا و بالای ۲۰۰۰۰ پا چک شود .و عملاً با استفاده از هواپیمای diamond62 وارسی همه مسیرهای هوایی امکان‌پذیر نیست؛ گرچه به روشنی هواپیمای diamond  فناوری بالایی دارد.
  • دوم؛ اقبال اکثر عقلای جهان به King Air 350i با ۳۸۰۰ فروند تولید که ۱۱۰ فروند آن ۶۰ درصد ناوگان وارسی پروازی جهان را در اختیار دارند، بهترین دلیل درست بودن انتخاب شرکت فرودگاه‌ها است. در مقایسه با هواپیمایی که تعداد انگشت‌شماری تولیدشده و تنها ۴ فروند آن کارکرد فلایت چکی دارند. گزارش تخصصی این مقایسه‌ها با دقت و استدلال به طور مشروح آمده است.
  1. هواپیمای King Air 350i خریداری شده در نوع خود چه از نظر مشخصات فنی از جمله قابلیت پرواز و چه از نظر سامانه فلایت چک (FIS)، مدرن‌ترین، به روزترین و بهترین گزینه موجود (حتی در شرایط جاری) بوده و از نظر سن و ساعت پرواز هم جوان‌ترین هواپیمای خریداری شده در دوران تحریم‌های بین‌المللی است(پیش از برجام). از نظر قیمت نیز بررسی قیمت‌های هواپیماهای مشابه و قیمت سامانه FIS در بازار و همچنین ملاحظه مستندات موجود از جمله قیمت پایه مزایده و نیز قیمت‌های ارائه شده در فرایند برگزاری مناقصه بین‌المللی(که با پذیرش برجام امکان‌پذیر شده بود) برای خرید هواپیمای دوم از همین نوع برگزار شده است؛ گواهی می‌نماید که این هواپیمای مجهز و استراتژیک با قیمتی بسیار مناسب خریداری شده است و قیمت‌های ادعا شده ۵ یا ۶ میلیون دلاری توسط برخی از اشخاص، دور از واقعیت است.
  2. نکته مهم دیگر این است که مدیران شرکت فرودگاه‌ها با برنامه‌ریزی مناسب توانسته‌اند در کمترین زمان ممکن عملیات فلایت چک را آغاز نموده و با هزینه‌ای بسیار پایین، ضمن آموزش خلبانان، متخصصان FIS و نفرات فنی، در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ در فاصله بسیار کوتاهی با بهره‌برداری از ظرفیت‌های مرکز تعطیل شده آموزش فنون هوایی و دریافت گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی و ملی، ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی تخصصی، تمام دانش فنی عملیات پرواز (خلبانان)، فنی (متخصصین FIS) و تعمیر و نگهداری این هواپیما را به کارکنان خود منتقل و عملیات بهره‌برداری را با کادر عملیاتی صد درصد ایرانی به انجام رسانند.
  3. جدا از اهمیت برخورداری کشور از ناوگان وارسی پروازی، باید خاطرنشان نمود که هرگونه تاخیر در خرید این هواپیما نیز می‌توانست از طریق تاثیر بر افزایش مخاطرات عملیات پرواز ناوگان مسافری خسارات بسیار سنگین جانی، مالی، اجتماعی و سیاسی را برای کشور در پی داشته باشد. مطالعه مستندات موجود گواه آن است که بسیاری از سامانه‌های کمک ناوبری کشور پیش از آغاز عملیات وارسی پروازی، در شرایط غیر استاندارد و بحرانی از دو جنبه پایان مدت اعتبار بهره‌برداری و صحت عملکرد سامانه قرار داشته‌اند که عدم اصلاح آنها می‌توانست فاجعه‌آمیز باشد و یا تعطیلی پروازهای برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی (مثلاً توقف پروازهای هواپیمایی ترکیه در فرودگاه تبریز و تهدید شرکت هواپیمایی سعودی به انصراف از عملیات حمل‌ونقل حجاج، به دلیل ضعف وارسی پروازی) نمونه‌ای از تاثیرات ناشی از فقدان فلایت چک سامانه‌های کمک ناوبری هوایی در طول مدت بروز بحران پیش گفته است.
  4. موردکاوی و تحلیل این اتهام زنی و لوازم جانبی آن، از جمله انتشار اسناد کاملاً محرمانه حساس‌ترین و استراتژیک‌ترین خرید صنعت هوانوردی کشور در رسانه‌ها، با تکیه بر دعاوی نماینده یک شرکت انگلیسی رقیب، که در جای خود محترم است، باید در فرصتی مناسب توسط متولیان امور امنیتی کشور با دقت تمام انجام شود.

نتیجه‌گیری

با در نظر گرفتن مطالب بیان شده، استراتژیک بودن این نوع هواپیما، پیچیده بودن فرایند خرید، مسئولیت‌پذیری ستودنی مدیران شرکت فرودگاه‌ها در خرید این هواپیما و تلاش موثرشان بر پایان دادن به بحران و بازگشت آرامش و ایمنی به صنعت هوانوردی کشور، این اقدام موفق را باید نمونه‌ای از مدیریت عاقلانه و مسئولیت‌پذیر به دست مدیران متدین و وطن‌دوست خواند.

احمد توکلی

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم نهاد

دیده‌بان شفافیت و عدالت

۲۱/۰۳/۱۳۹۷

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۴۰۷۸۱۹:۲۴:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۲
درود بر دکتر توکلی سوال این است که چرا صدا و سیما و کیهان و بازرسی کل کشور با آن عجله آن همه اتهام به مدیر فرودگاه زدند؟ مخصوصا صدا و سیما
ناشناس۳۸۴۱۲۹۲۰:۰۹:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۲
واقعیت اینه که شکایت یک شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی کل کشور ایران اقدام جالب و جدیدی بود و همین مطلب به تنهایی دارای ارزش خبری بود. از بی طرفی و حسن قضاوت دیده بان شفافیت و عدالت باید تشکر کرد. امیدواریم به سایر نظرات اونها در خصوص پرونده های وزارت نفت و دری اصفهانی و... هم توجه بشه.
ناشناس۳۸۷۴۸۰۱۹:۰۸:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۴
آقاجان اگر چیری دارند خوب شفاف مثل دکتر توکلی پخش کنند. ۱۰۰۰ صفحه نمیخواهیم. نصف صفحه منتشر کنند. متاسفانه طرف های مقابل همه کارشان شده کلی گویی و اتهام زنی آن هم بدون استناد. تازه طرف میترسد که اسم خود را هم اعلام کند!. دو سال است که هی گفته میشود فساد و فردا گزارش میوهیم، پس فردا میفرستیم دادگاه وشده سریال اوشین. خوب همه هم سرکلرند و احساس بدی است که مردم بازی داده میشوند. فرمایش دوست دانشجو را بخوانید؛ این رفتار مردم را به گناه میکشاند. خوب یک‌جا تمامش کنید
ناشناس۳۸۴۰۹۱۱۹:۳۱:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
خبر خوبی بود، من یه دانشجو هستم و به نوبه خودم به خاطر قضاوت عجولانه در این مورد عذرخواهی میکنم، من وقتی ابتدا این خبررو شنیده بودم مدیران مربوط رو با القابی چون دزد خطاب قرار داده بودم، انشالله که حلال کنند. با تشکر
ناشناس۳۸۷۱۲۸۱۳:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
مطمئنی کسایی که بهشون تهمت زدی حلالت کردن ؟
جلواتی خنثی۳۸۴۰۹۵۱۹:۳۴:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۲
جناب دکتر توکلی لطفا به فساد های خودردیی که در چند ماه گذشته رخ داده از جمله ورود 34 هزار دستگاه خودرو قاچاق رسیدگی و رانت های حاصله را از حلقوم کثیف زیاده خواهان بیرون کشیده و انها را به مردم معرفی کنید
ناشناس۳۸۴۱۱۷۱۹:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۲
سمن دیده بان شفافیت و عدالت لطفا به مسله وام های بالای 400 میلیون تومان با سود 2 درصد مدیران بانک ت ورود کنید و این پول های یا مفت را از حلقوم مدیران حرام خوار ان بیرون بکشید
ناشناس۳۸۴۱۵۳۲۰:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲۲
خوبه که آقای توکلی و همکارانشون با انصاف این قضیه رو پیگیری کردند و به خاطر مسائل جناحی بی انصافی نکردند. با تشکر.
محمد قشمی۳۸۴۴۹۹۰۵:۱۸:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۳
سازمان دیده بان نشان داده فراتر از جناح ها و گعده های سیاسی پیگیر مفاسد و روشنگری در این موارد هست، حتما با نشر دهندگان چنین اکاذیبی باید برخورد بشه
دلسوز۳۸۵۹۸۰۱۹:۰۳:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲۳
پس چرا سایت مهر نیوز نوشته انحراف وجود داشته و پرونده به قوه قضائیه فرستاده میشه؟ https://www.mehrnews.com/news/4320374/ در گفتگو با مهر اعلام شد؛ فساد در خرید فلایت چک محرز شده است/ارجاع پرونده به دادگاه
ناشناس۳۸۷۴۶۸۱۸:۴۵:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۴
مهر نیوز که متاسفانه از بودجه عمومی هم استفاده میکند؛ اولین خبرگزاری بود که با ادعای یک شرکت ناشناس موجی را راه انداخت که متاسفانه با بی تدبیری برخی سازمانهای ارزشمند و حساس باعث اشتباه بزرگان رسانه ای مانند کیهان عده ای از بهترین خبرگزاری ها و از همه بدتر رسانه ملی شد. خوب مدیر مجموعه که شخصا در برنامه زنده سیما آمد و به همه شبهات پاسخ داد. بعد این خبرگزاری آمد و ادعا کرد که مدارک جدید دارد و متاسفانه بعد از ماهها هیچ مدرکی هم رو نشد. دیده بان هم که اگر به طرفداری متهمش نکنند با کار چند ماهه کارشناسی خیلی قوی صحت عملکرد مدیران را تایید کرد. نمیدانم چرا دوباره با بیان مطالب مبهم و ابهام آفرینی فضار را تیره میکنند. چیزی اگر دارند رو کنند و اگر هم اشتباه کرده اند اشکالی ندارد به مردم صمیمانه بگویند و عذر خواهی کنند تا تمام شود.
ناشناس۳۸۷۴۷۶۱۸:۵۶:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
سلام وطاعت همگی قبول اول به عنوان عضو کوچکی از جامعه رسانه ای کشور به خاطر این ابهام زدایی بزرگ و مهم دیده بان عدالت و شجاعت مثال زدنی دکتر توکلی در این رابطه سپاسگزارم چون واقعاً ماهها این ابهام همه را آزار میداد نه مدرکی بود و نه سندی. همه اش اتهام بود.دوستان رسانه ای در جریانند که بعد از انتشار گزارش مستند دیده بان شفافیت و عدالت و امضای دکتر توکلی پای آن. گروهی از خبرنگاران محترم وبا اخلاق که شناخت کاملی از شخصیت دکتر و معامله ناپذیر بودن ایشان دارند؛ به خبرگزاری که اولین خبر را با روایت یک شرکت انگلیسی منتشر و این بلوا را به پا کرد اعتراض کردند و حتی کار به بگو و مگوی جدی و گلایه های عمیق کشید که سوابقش در فضای مجازی بین اصحاب رسانه موجود است. خبر واتهام زنی جدید والبته بازهم غیر مستند؛بعد از این ماجرا منتشر شد و احتمالا تلاشی برای مبرا کردن خود از اعتراضات همکاران است. البته میشد بهتر عمل کرد. یک همکار رسانه ای
ناشناس۳۸۷۷۰۴۰۰:۲۷:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۲۵
این سازمان بازرسی است و نه کل کشور . وقتی بررسی یک مورد در یک شرکت چند سال طول میکشه نمیتونه یک اداره را هم بپاد چه برسه به وزارتخانه و شهر و کل کشور. همین دلیل برای افزایش این همه فساد بس است. اگر واقعا فسادی هست باید فوری برخورد شود نه اینکه چند سال فقط شعار و تهدید و اتهام زنی بشه. برای همین مردم بی اعتماد میشن. نمیشد مثل همین دیده بان سریع بررسی اظهار نظر کرد؟ تازه دیده بان نه اینقدر کارمند دارد و نه اینقدر امکانات و نفوذ و قدرت.
ناشناس۳۸۶۰۳۹۱۹:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
آقای دکتر توکلی عزیز شما در این وانفسای فساد و دو رویی و فراموشی اخلاق بوی امید میدهید. بوی اینکه قرار نیست همه چیز برافتد. قرار نیست همه ارزشها از بین بروند. من این مدیران فرودگاهی و شخص مهابادی را مبشناسم. همه شان بچه های سالم و رزمنده دوران دفاع و تز مدیران مدمی و پاک هستند.وجود امثال آقای مهابادی هم بوی این را میدهد که بین آن همه نجومی های حقوقی و املاکی در همین زمان و در همین دولت هم مدیرانی هستند که با پاکی در حال خدمت فداکارانه به کشورند. ولی دکتر از این گزارش شما بوی بسیار بدی هم می آید گروهی خطرناک با سوئ استفاده از قدرت و ابزارهایی که خون این ملت به آنها داده به جای خدمت در حال جنایتند و حاضرند برای امیال و منافعشان بهترین های کشور را هم ترور شخصیت کنند هرچند صحنه به دست دشمن بیافتد. اینها برخیشان واقعا ایادی دشمنند و وزارت عزیز اطلاعات باید آنها را که در سازمانها و دستگاهها لانه کرده اند شناخته و به سزای اعمالشان برسد. درود بر عدالت. درود بر شفافیت و درود بر دیده بان شفافیت و عدالت.
ناشناس۳۸۶۰۴۷۲۰:۰۱:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
اینکه دکتر توکلی و همکارانشان که همه اصول گرا هستند از یک‌مدیر دولتی اصلاح طلب درستکار دفاع میکنند نشان از پاکی و عدالت و درستی این تشکیلات دیده بانی دارد. به نظرم درست است است که دفاع از مظلوم و حمایت از عملکر مدیدان پاک و مسئولیت پذیر و شفاف سازی این پرونده مهم بود وبه نفع دولت و آقای آخوندی و خود آقای مهابادی تمام شد ولی بیشتر از همه این کار صالح به نفع دیده بان تمام شد و بهترین دفاع از وجود و توسعه چنین سازمانهایی بود. ترزش آومهای بزرگ در قضاوتها معلوم میشکد. کاری که کیهان و صدا و سبما درست عکس آن عمل کردند و عاقبت به خیر نشدند. زنده باشید دکتر توکلی عزیز
ناشناس۳۸۷۲۸۵۱۵:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۴
متاسفانه یکی از خبرگزاری ها با شتابی عجیب و طبق روال همیشه به نقل از یک مقامی که باید نامش مخفی بماند خبری مبنی بر قطعیت فساد در خرید فلایت چک ها با پشتوانه ۱۰۰۰ صفحه ای داد در این رابطه چند مطلب مهم به نظر میرسد که گفته بشه و روشن بشه: ۱- اولا پرونده مال یک فروند فلایت چک خریداری شده است و چه ربطی به سوابق ۳۰ الی ۴۰ سال قبل دارد؟ ۲-آنچه که بطور عجیب با انسجام تعادادی خبرگزاری، رسانه ملی و کیهان بطور عجیب جنجال رسانه ای سر آن به پا شد ودیده بان هم آن را بررسی کرده است یک پرونده خرید است که سر و ته آن روشن است. ۲- سازمان بازرسی در کل سازمانها مستقر است و به همه اطلاعات هم دسترسی دارد و به همین دلیل میتواند سریعاً هر موضوعی را بررسی واعلام نظر کند. سوال اصلی این است که برای چه آقایان بیش از دو سال بررسی شان طول کشیده و هنوز هم فلایت چک اول و آخر را به هم وصل کرده و ابهام آفرینی میکنند. ۳-
ناشناس۳۸۷۴۵۹۱۸:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۴
خدا امثال دکتر توکلی را حفظ کند که دلشان به حال مملکت سوخت و وارد این قضیه شدند و یک گزارش رسمی دادند. متاسفانه بازرسی کل کشور سه سال است مدام همه را متهم کرده و هیچ خروجی هم ندارد. آنچه روشن است این است که شاید عده ای دنبال تسویه سیاسی در فضای صنعت هستند و سازمان بازرسی و دیگران هم از آن بی خبرند. عده ای که همه را به جان هم می اندازند که ملت را از نظام دور و نسبت به مسئولان بدبین کنند‌ اگرنه نتیجه بررسی ها تفاوت زیادی با بررسی دیده بان نمیتواند داشته باشد. آخر کل قضیه خرید یک هواپیما است که درآوردن قیمتش با چند درصد بالا و پایین اصلا سخت نیست. بازی که یک خبرگزاری دولتی غافلانه شروع کرد و حالا هم برای لجاجت ویا برای حفظ آبرویش دارد خود را به آب و آتش میزند. آبی که فقط سیل خانمان برانداز و آتشی که خان ومان سوز است. لطفا یک فرد عاقل ودلسوزی مثل دکتر توکلی عزیز که شجاعانه جلو آمد در قوه قضاییه هم جلو آمده و این معضل را جمع کند. خود آقای سراج و همه بازرسان میدانند که چیزی در این پروژه نیست که پیدا شود که اگر میشد طی دو تا سه سال که این خرید انجام شد؛ پیدا میشد. این روند بازی کردن در زمین انگلیس است. بازی که سوتش را روباه پیر میزند. کل این خرید ۵۰ میلیارد تومان است. نصفش هزینه دستگاه FIS است. در ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان دیگر چقدرش پول هواپیما است؟ قیمت ه اپیما معلوم است. کم کمش ۸۰ الی ۹۰ درصدش ارزش هواپیما است. چقدر قرار است بابت دور زدن تحریم هزینه شود که هواپیما را بین این کشور و آن کشور جابجا کرد و خرج خلبانها، پارکینگ و سوخت و بیمه و... را داد؟ اگر واسطه هم باشد که هست؛ چیزی هم باید به او داد. جناب آقای سراج چی میماند که فساد درش پیدا کرد. اگر هم پیدا شود چند هزار میلیارد تومان‌میشود؟!!دو سال تلاش شما وهمکارانتان که تاکنون یک گزارش یک صفحه ای هم از آن در نیامده؛ گواه این است که چیزی نیست که پیدا ن شود وپیوا هم نمیشود. این همه تهمت زدن و بی اخلاقی فقط کمک به مفسدین و دشمنان کشور است. بروید این همه خرجی را که روی دوش ملت برای حقوق و مزایا و ساختمان و.. آن سازمان شده و میشود روی پرونده های بزرگ‌متمرکز شوید. این صنعت را اجازه ندهید محل تسویه های سیاسی شود. رهبری عزیز و فرزانه بارها برای توقف جدالها دستور داده اند. تورا به خدا گوش کنید.
محمد رضا سالارکیا۳۸۸۶۶۹۰۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۶
با انتشار گزارش دیده بان و موضع گیری ابهام آمیز خبرگزاری که اولین خبر اعتراض شرکت انگلیسی و ادعای فساد را در این خرید مطرح کرد و خصوصا اینکه قبل از دادگاه رفتن حکم قطعی بودن فساد را هم شادر فرمودند آن هم به نقل از یک شخصیت پشت پرده،این موضوع خیلی چالش شده و در نوع خودش بینظیر است. پیشنهاد میکنم با حضکر دیده بان یک مناظره بین کارشناسان سازمان بازرسی و شرکت فرودگاهی ایران گذاشته شود تا بلاخره معلوم شود آیا بازرسی چیز ارزشمند جدیدی کشف کرده که ارزش دادگاه رفتن پرونده را دارد و یا این هم مثل انواع اخبار این دو الی سه ساله، فقط یک جنجال رسانه ای است.
شرافت۳۸۸۹۷۹۱۲:۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۲۶
بعد از گزارش مستند و کارشناسی دیده بان همان خبرگزاری ایجاد کننده این شبهه بزرگ در اذهان مردم دوباره باز هم به نقل از بازرسی کشکر گفته که ۱۰۰۰ صفحه مطاب دارد و فساد قطعی است و کارشناساشان ۱۰۰۰ صفحه مطلب دارند. چون ما متخصصان فلایت چک صنعت را کاملا میشناسیم و نظر آنها هم کاملا روشن است چون خودشان این هواپیما را انتخاب و تایید کرده اند وفقط خریدش توسط شرکت فرودگاهها انجام شد لازم است بازرسی کل کشور متخصصان فلایت چکش را معرفی کند که ما بفهمیم قضیه چیست. اگر دیده بان زحمت بکشد جلسه ای با حضور کارشناسان خودش و کارشناسان سازمان بازرسی و شرکت فرکدگاهها ترتیب دهد خیلی چیزها روشن میشود. من فکر میکنم که ستزمان بازرسی تاوان اشتباه عده ای کارشناس نما را میدهد که کارشناس نیستند بلکه برای تسویه حساب فردی اطلاعات غلط به سازمان میدهند البته اگر صلاحیت عمومی آنها زیر سوال نرود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین