درباره دادگاه صادر کننده حکم فیلتر تلگرام/ لطفا نیمه پر لیوان را هم ببینید

محمد صراف، گروه سیاسی الف،   3970322281 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره دادگاه صادر کننده حکم فیلتر تلگرام/ لطفا نیمه پر لیوان را هم ببینید

بسیاری بر این تصورند که دستگاه قضایی یا قضات محترم در مقابل هر رفتار و حکمی که صادر می کنند پاسخگو نیستند و از مصونیت آهنین برخوردارند. چه بسا مصادیقی هم برای این باور خود داشته باشند.

از سوی دیگر حتماً مواردی هم بوده که دستگاه قضایی به شکایت دیگران از عوامل خود رسیدگی کرده است اما حتماً کمتر رسانه ای شده و بویژه جریان رسانه ای مخالف  نظام و یا دستگاه قضایی تمایلی به برجسته سازی و انتشار اخبار آن از خود نشان نداده است. که طبیعی است و از آنان انتظاری نیست.

دو روز گذشته با خبری مواجه شدیم که در جهت مقدمات پیش گفته ارزش توجه را داشت. حکایت از آن قرار است که در پی کش و قوس های فراوان در بخش های مختلف کارشناسی  کشور اعم از دولت- مجلس، قوه قضائیه و ... فصل مشترکی شکل می گیرد که لازمه آن محدود کردن فعالیت تلگرام در ایران است.

 چرا که صاحبان این پیام رسان حاضر نبودند به قوانین داخل جمهوری اسلامی تن داده و یا حداقل مانع فعالیت جریان های داعشی، دعوت کنندگان به شورش، آموزش دهندگان به ساخت بمب و سلاح انفجاری و... شوند.

اولین دستورالعمل از سوی معاون اول رئیس جمهور برای خروج تمام دستگاه ها (اعم از قوای مجریه، مقننه- قضائیه، وزارتخانه ها، شرکت های دولتی و عمومی و...) از تلگرام و استفاده از پیام رسان های داخل در تاریخ ۲۹/۱/۹۷ صادر شد.

اما رئیس جمهور تحت تاثیر وعده های انتخاباتی خود تلاش کرد علیرغم مصوبات شورایعالی فضای مجازی که خود رییس آن است و علی رغم مصوباتی که توسط دبیر این شورا(آقای فیروزآبادی) اعلام میشد، خود را مخالف فیلتر تلگرام معرفی میکند .

همین امر مانعی برای اجرای سیاست محدودیت تلگرام در ایران و تقویت شبکه های داخلی تلقی می شد تا اینکه در تاریخ ۱۰/۲/۹۷ بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه (بیژن قاسم زاده) با ذکر دلایل حقوقی و استناد به مواد قانونی دستور مسدود سازی تلگرام تلگرام را صادر کرد.

مدتی بعد چند نفر (که خود را وکیل معرفی کرده اند) اقدام به شکایت علیه بازپرس شعبه دو می نمایند عمده دلیل آنان این است که چون مجلس شورای اسلامی برای جرم انگاری درباره فیلتر تلگرام و فیلتر آن هیچ قانونی تصویب نکرده است بنابراین یک بازپرس نمی تواند بدون قانون مجلس برای 45 میلیون نفر ایرانی که از تلگرام استفاده می کنند محدودیت اعمال کند.

بهدیهی است طرح شکایت از حقوق شهروندی است که خوشبختانه دستگاه قضایی طبق قانون با پذیرش آن به تسریع در رسیدگی به آن اقدام کرده است و روزگذشته جلسه دادرسی  شکایت از قاسم زاده بازپرس شعبه دو فرهنگ و رسانه تشکیل شده است و شاکیان از زوایای مختلف به نادرست بودن حکم صادره از سوی  وی اشاره کرده اند.

فارغ از نتیجه رسیدگی ها که هیچ قضاوتی درباره آن نمی توان داشت باید سرعت عمل قوه قضاییه در رسیدگی به این شکایت را ستود و از دوستان رسانه ای و منتقدان همیشه آماده به انتقام خواست تا کمی هم به نیمه پر لیوان توجه داشته باشند.

 

دیدگاه کاربران

محمد۳۸۴۵۵۵۰۷:۴۲:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
نتیجه را هم خواهیم دید،برای قدردانی خیلی عجله نکنید.
ناشناس۳۸۵۱۶۲۱۳:۰۳:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۲۳
اولا دستور مسدود سازی کل تلگرام تلگرام غیر قانونیه. حداکثر می تونست دستور مسدود کردن بخشهای مضر تلگرام رو بده. دوما این بازپرس محدوده ش تهرانه و حق نداشت که دستور مسدودسازی در کل ایران رو بده. یعنی دو ایراد کاملا واضح.
ناشناس۳۸۵۶۳۹۱۶:۱۷:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۳
در الکسا رتبه تلگرام کاملا افت کرده بروید و نگاه کنید ؛ ضمنا قاضی می تواند درباره محدود سازی مقدمات جرم حکم بدهد و گاهی حمل یک شی حکم مقدماتی جرم را دارد
من۳۸۴۵۵۹۰۷:۴۷:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
آخه انجام وظیفه هم من گذاری داره!!؟؟
ناشناس۳۸۴۵۶۱۰۷:۴۹:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۳
همین که شما به نیمه پر لیوان نگاه میکند وانشاالله در دیگر موضوعات هم نگاه کنید خوب است.
سید۳۸۴۵۷۰۰۷:۵۸:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
بسیاری بر این تصورند که دستگاه قضایی یا قضات محترم در مقابل هر رفتار و حکمی که صادر می کنند پاسخگو نیستند و از مصونیت آهنین برخوردارند. چه بسا مصادیقی هم برای این باور خود داشته باشند.
ناشناس۳۸۴۵۷۱۰۷:۵۹:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
نتیجه ی این دادگاه از قبل معلومه
مهندس جنت شهری۳۸۴۵۷۸۰۸:۰۳:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۳
یک قاضی برای اجرای قانون باید به بند قانونی ان اشاره کند...چرا شانتاز میکنید...چرا سفسطه میکنید...
ناشناس۳۸۴۵۸۲۰۸:۰۸:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۲۳
ایکاش این چند بزرگوار محبت میکردن با استفاده از ظرفیت اصل 27 قانون اساسی، درخواست مجوز تجمع برای مخالفین فیلترینگ تلگرام رو میکردند... اونجوری نیمه پر لیوان بهتر دیده میشد!
ناشناس۳۸۴۵۹۸۰۸:۲۴:۵۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
چرا یه قاضی باید برای چهل میلیون کاربر تصمیم بگیره؟ چرا این قاضی برای مسئولین که با فیلتر شکن از تویتر استفاده میکنند اعلام جرم نکرد؟
ناشناس۳۸۴۶۰۵۰۸:۳۰:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۳
باید نتیجه دادگاه رو دید اینکه برای نمایش یه دادگاه برگزار بشه کفایت نمی کنه
ناشناس۳۸۴۶۳۰۰۸:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۳
همه میدانند که وضعیت چگونه است با این حرفها هم چیزی درست نمیشود.
ناشناس۳۸۴۶۵۰۰۸:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۳
دیگه رفتار سیاسی این #دولت_بدون_دستاورد برای اکثر مردم رو شده! خودش تو جلسه از فیلترینگ حمایت میکنه اما حاضر نمیشه مسئولیت سیاسی این کار رو در برابر افکار عمومی قبول کنه.
فرناز۳۸۴۹۵۲۱۱:۳۶:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۲۳
هیچ جا دولت از فیلترینگ تلگرام حمایت نکرده. فقط گفته که باید انحصار از تلگرام برداشته بشه و از پیام رسان های داخلی حمایت کرد نه فیلترینگ
عرفان۳۸۴۶۷۳۰۹:۰۵:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
نتیجه دادگاه مهمه
ناشناس۳۸۴۶۸۳۰۹:۰۹:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
فیلتر شد ولی هم هزینه مالی کشور ، هم سرمایه اجتماعی را بباد داد و هم فیلتر شکن ها ، فیلتر را بی اثر کرد . مشکل اینست که شاکیان برای فیلتر کردن و قاضی توان تکنولوژی را نادیده گرفتند . دیدیم که چیزی حل نشد .
dayani۳۸۴۷۰۳۰۹:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
وقتی دلیل شکایت را نبود قانون اعلام می کنید ، نمی باید از عبارت مخالفان همیشه دوستان رسانه ای و منتقدان همیشگی استفاده می کردی، با این کار حق دیگران را برای اعتراض به رفتارهایی که پشتوانه قانونی ندارد، نادیده گرفتی .
ناشناس۳۸۴۷۱۳۰۹:۲۴:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
همه فیلترشکن دارند
ناشناس۳۸۴۹۰۳۱۱:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
سلام. اشتباه می کنید. خیلی ها هم نه فیلتر شکن دارند و نه حاضرن اون رو نصب کنن. شما بهتره درست ببینید تا درست نتیجه گیری کنید. تعداد قابل توجهی از مردم به پیام رسانای داخلی کوچ کردن.
ناشناس۳۸۵۸۰۹۱۷:۳۱:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۳
اون تعداد قابل توجه که میفرمایید، برای کوچشون معطل فیلتر شدن تلگرام بودن؟
علی کریمی۳۸۶۵۸۶۰۸:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۴
کوچ کردن مردم به پیام رسان های داخلی در نبود پیام رسان قوی و کاملی مثل تلگرام ارزشی ندارد.
mehdi۳۸۴۷۵۳۰۹:۴۷:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۳
خود را وکیل معرفی کرده اند ؟؟؟ مگه وکیل نیستند ؟؟.....
تبریزی۳۸۴۸۶۷۱۰:۵۰:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
آره بابا تو کشوری که یه مدرک فوق لیسانس داشته باشی بهت می گن دکتر هر کسی می تونه خودش رو هر چی می خواد معرفی کنه.
ناشناس۳۸۴۹۴۲۱۱:۳۳:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
اتفاقا وکیل هستند و وکیل شدن هم کار سختیه
ناشناس۳۸۴۹۶۶۱۱:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
بعضی جملات نقش‌شان تحقیر است اما به صورت خیلی ظریف. این جمله هم از همان دسته است.
شادمهر۳۸۴۷۷۷۰۹:۵۹:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
خدا کنه این کار قوه قضائیه در تشکیل جلسه دادرسی نمایشی نباشه! تا اینجای کاررفقط فقط به قانون عمل کرده و طرح شکایت عده ای رو بررسی می کنه اما اگه ادعای آن چند نفر مبنی بر غیر قانونی بودن فیلتر تلگرام درست تشخیص داده شد آیا قوه قضاییه حاضر است بخاطر حکم غیر قانونی قاضی عذر خواهی کند و تلگرام را رفع فیلتر کند!؟ در پایان بنده هم نیمه پر لیوان را در نظر میگیرم و امید وارم این کار قوه قضائیه ادامه دار باشد و برای خود خطقرمز ترسیم نکند.
علی کریمی۳۸۴۸۰۲۱۰:۱۶:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
جناب آقای محمد صراف 1- ایجاد محدویت برای 40 میلیون شهروند ،بدون اقناع افکار عمومی کاری اشتباه و برخلاف منافع ملی بود لذا می توان ادعا کرد لیوان کاملا خالی است بنابراین نیمه پری اساسا وجود ندارد. 4- دستور آقای جهانگیری برای خروج تمام دستگاه های حاکمیتی دلیل موافقت ایشان با فیلتر کردن تلگرام نیست. 5- با دیدگاه شما امنیت کشور هایی که محدودیتی بر فضای مجازی اعمال نمی کنند باید نزدیک صفر می بود ، که چنین نیست. 6- با دلایل شما اتفاقات سال 88 که تلگرام نبود نباید اتفاق می افتاد. برادر عزیز قبول کنید فیلتر تلگرام اقدامی سیاسی بود نه امنیتی.
جناب مقاله نویس۳۸۴۸۱۰۱۰:۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۳
شما فرض کنید حق با شکات است ( فرض محال نیست ) آیا رای به نفع آنان صادر خواهد شد من که بعید می دانم جنابعالی را نمیدانم .
ناشناس۳۸۴۸۹۱۱۱:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۲۳
ماشالله همه از تلگرام بدون مشکل استفاده می کنند چرا اینقدر حرص و جوش می خورید؟!!! آن بنده خدا هم بی تجربه بود و یه کاری کرد و حکمی داد و تمام شد.
مهدی۳۸۴۹۰۲۱۱:۱۵:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۲۳
نتیجش میشه تقدیر از بابا حالا واسه تشکر خیلی عجله نکنید
ناشناس۳۸۴۹۰۸۱۱:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
دوست عزیز من به عنوان کسی که کسب و کارم تا حدود زیادی به تلگرام وابسته بود در روزهای اولیه با مشکلات زیادی مواجه شدم. ولی بعد از چند روز به لطف فیلتر شکنها کم کم همه چیز بهتر شد و الان حداقل 20 روزه که فعالیت روی تلگرام مثل قبل از فیلترینگ شده. از اول هم میشد حدس زد که این اتفاق میوفته و فقط افرادی که دنبال فیلترینگ هستند خودشون رو بیشتر به مردم نشون میدن. اینی هم که میگید رئیس جمهور موافق بوده خب چه تاثیری در اصل ماجرا داره. اون هم یک نفر مثل بقیه جامعه مدیران کشور که بدون در نظر گرفتن شرایط تکنولوژی امروزی و نظر مردم کاری رو میکنه که ....
ناشناس۳۸۴۹۱۴۱۱:۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۳
ملت که از این فیلترینگ ناراضی هستند و شما هم خوب برای خودتون رپورتاژ آگهی تشکر میزنید
ناشناس۳۸۴۹۷۳۱۱:۴۵:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
لطفا عجله نکنید هیچکس نسبت به تشکیل دادگاه ها در این کشور معترض نبوده آنچه جای بحث فراوان دارد احکامی استکه در نهایت صادر میشود .
ناشناس۳۸۵۰۸۱۱۲:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۳
خوبه شما در همه موارد نیمه پر لیووان رو ببینید نه هر جا که به نفعتونه!
احسان۳۸۵۱۶۶۱۳:۰۵:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۳
من خودم ۱۰تا فیلتر شکن روی گوشیم نصب کردم.و عالیه.تلگرام هم سرعتش عالی
فرزاد۳۸۵۳۱۳۱۴:۱۸:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
اگر چاقو دسته خودش را برید حکمی که از این دادگاه صادر می‌شود هم لغو فیلترینگ تلگرام خواهد بود. افتخاری نیست که بشود از کسی یا ارگانی شکایت کرد . وقتی باید ببالید که قضاوت بر اساس عدالت باشد. تلگرام در بستر اینترنت کار می‌کند همین استدلالات قاضی قاسم‌زاده را می‌توان به کل اینترنت هم جاری نمود.
ناشناس۳۸۵۳۴۶۱۴:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۳
نتیجه این کارها ازبین رفتن اعتماد عمومی به حاکمیت است که در شرایط حساس دیگه انتظاری از مردم نباید داشته باشید
ناشناس۳۸۵۳۷۰۱۴:۴۶:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۳
با بستن تلگرام بازار اسلاحتلبا کساد شده به دست و پا زدن افتادن
ناشناس۳۸۵۹۶۵۱۸:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۳
ما هیچ نیازی به تلگرام نداریم مگر قبلا که تلگرام نبود چی مشکلی داشتیم نظام باید با قاطعیت تلگرام را فیلتر کند
ناشناس۳۸۶۰۷۰۲۰:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۳
حتی کم سوادترین افرادی که میشناسم چه با فیلترشکن چه با نسخه های بدل تلگرام همچنان در تلگرام چرخ میزنند تقریبا تمام کانلهای رسمی هم همچنان در تلگرام فعالند همین سایت الف تا چندهفته قبل کانالش برقرار بود و هنوز آیکون تلگرامو برای اشتراک مطلبش پای صفحاتش میذاره پس موج الکی راه انداختن و بیش از پیش مردم را مقابل خودشون قرار دادن
ناشناس۳۸۶۵۱۳۰۴:۱۲:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۲۴
وقتی گوشمان بدهکار نباشه باید تجربه کنیم تا بفهمیم چی درسته وچی غلط
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین