دولت ترامپ به دنبال توافق نمایشی با کره شمالی است؟

گروه جهان الف،   3970322012

برخی تحلیلگران می‌گویند که دولت ترامپ برای خلاص شدن از زیر فشار جهانی، به دنبال حصول یک توافق موقتی و یا نمایشی با کره شمالی باشد تا ثابت کند که تصمیمات و اقداماتش به ویژه راجع به برجام درست بوده و روی اعتماد عمومی جهانیان تاثیر نداشته است.

دولت ترامپ به دنبال توافق نمایشی با کره شمالی است؟

تسنیم نوشت: پس از ماه‌ها کش و قوس، تنش لفظی و نوسانات سینوسی در روابط میان آمریکا و کره شمالی، دیدار میان رهبران این دو کشور - در حالی که یکبار لغو شده بود - قرار است امروز سه شنبه در جزیره‌ای در سنگاپور برگزار شود.

طی روزهای گذشته تحولات مربوط به این دیدار تیتر یک بسیاری از رسانه‌های خبری جهان بود. کیم جونگ اون روز یکشنبه و دو روز قبل از آغاز نشست دوجانبه با یک هواپیمای چینی وارد سنگاپور شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز ساعاتی بعد از کیم، با هواپیمای شماره یک نیروی هوایی ارتش آمریکا وارد سنگاپور شد.

آمریکا از همان ابتدا استراتژی خود را درباره مذاکره با کره شمالی صریحا اعلام کرد. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که هدف اصلی واشنگتن، برچیدن کامل برنامه اتمی کره شمالی و حذف زرادخانه تسلیحات اتمی این کشور است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که چندان هم مایل به مذاکره میان واشنگتن و پیونگ یانگ نیست اخیرا بخشی از استراتژی واشنگتن را در قبال کره شمالی اعلام کرد. او گفت،اگر کره شمالی واقعا می‌خواهد به وعده اش درباره متوقف کردن آزمایش‌های اتمی عمل کند، باید تسلیحات اتمی این کشور به طور کامل برچیده شده و این تسلیحات به شرق ایالت تنسی منتقل شود، جایی که وزارت انرژی آمریکا یک آزمایشگاه ملی و یک مجتمع تسلیحات اتمی در اختیار دارد.

در تازه ترین موضعگیری در این زمینه، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که طی دوماه گذشته دوبار به کره شمالی سفر کرده بود، یک روز قبل از دیدار ترامپ با کیم در یک نشست خبری در سنگاپور بر مواضع واشنگتن مجددا تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: دیپلماسی آمریکا در قبال کره شمالی تغییر نکرده و تحریم‌ها تا زمان خلع سلاح قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت کره شمالی ادامه می‌یابد و هدف آمریکا خلع سلاح اتمی کره شمالی است.

پامپئو یک ماه پیش هم گفته بود، «اگر کره شمالی خلع سلاح فوری هسته‌ای را بپذیرد، آمریکا به همراه کره جنوبی آماده است که به شکوفایی و رونق اقتصادی کره شمالی کمک کند

برخلاف ایالات متحده، درباره راهبرد و رویکرد کره شمالی در قبال مذاکرات فعلی چیزی به طور رسمی اعلام نشده است و تقریبا چیز زیادی درباره آن نمیدانیم. با این حال میتوان از واکنشهای مقامات و رسانه های حکومتی کره شمالی و همچنین اظهارات طرف آمریکایی درباره دیدارهایشان با طرف کره شمالی نکاتی را استخراج کرد.

مهمترین شاخصه‌ای که می‌توان با قاطعیت درباره رویکرد کره شمالی در این مذاکرات راجع به آن صحبت کرد مساله بی‌اعتمادی است.

به عنوان مثال کره شمالی اخیرا به برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه‌جزیره کره واکنش نشان داد و آن را یک اقدام خصمانه که باعث بی‌اعتمادی بیشتر می‌شود توصیف کرد. پیونگ یانگ همچنین تهدید کرده بود که دیدار میان رهبران دو کشور را لغو خواهد کرد.

پیونگ یانگ در واکنش به اظهارات تند جان بولتون درباره پیاده کردن مدل لیبی در قبال کره شمالی نیز شدیدا واکنش نشان داد.

بولتون در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفته بود؛ به عقیده من دست کشیدن از تسلیحات هسته‌ای یک تصمیم استراتژیک است که کره شمالی باید آن را اتخاذ کند. چیزی که ما از آن‌ها می‌خواهیم مدرک واقعی است، نه لفاظی. برای مثال مذاکرات در مورد لیبی به طور محرمانه صورت گرفت و علنی نبود. اما کاری که لیبی برای از بین بردن شک‌وتردیدهای ما انجام داد این بود که به ناظران آمریکا و انگلیس اجازه داد از پایگاه‌های هسته‌ای این کشور دیدن کنند و این نشانگر اعتماد آنان به مکانیزم‌های بین‌المللی بود. آنان را پیش از این هیچ‌گاه این‌طور ندیده بودیم.

واکنش کره شمالی به این اظهارات و تاکید بر اینکه پیونگ یانگ لیبی یا عراق نیست نشان داد که کره شمالی به عمق راهبرد آمریکا پی برده است و احتمالا بی اعتمادی به آمریکا را سرلوحه استراتژی خود در مذاکرات فعلی قرار داده است.

واقعیت این است که تصمیمات و اقدامات آمریکا طی دهه های گذشته و به ویژه طی یک سال گذشته نه تنها کره شمالی بلکه حتی متحدان اروپایی این کشور را نیز به این کشور کاملا بی‌اعتماد کرده است.

خروج آمریکا از چند توافق بین المللی مهم از جمله توافق آب و هوایی پاریس که برای به دست آمدن سالها زحمت کشیده شده بود خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخت. همچنین خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و چند توافقنامه بین المللی دیگر نه تنها از چشم جامعه بین المللی بلکه از چشم کره شمالی نیز دور نخواهد ماند.

پایگاه خبری پالتیکیو اخیرا در گزارشی از قول یک تحلیلگر نزدیک به کاخ سفید نوشت؛ در تمامی رایزنی‌های غیررسمی که با مقام‌های این کشور داشته آنها به مسئله «برجام» اشاره کرده‌اند.

پالیتیکو در این گزارش نوشته لغو توافق هسته‌ای روی مذاکرات دولت ترامپ با کره شمالی سایه انداخته است.

این اظهارات نشان میدهد که کره شمالی کاملا نسبت به بدقولی و بدعهدیهای واشنگتن واقف است و صددرصد در مذاکرات سطوح بالا به آن اشاره خواهد کرد تا تجربیاتی مثل برجام یا حتی توافق پاریس دوباره تکرار نشود.

به همین دلیل بود که پنتاگون در یک ارزیابی در زمینه مذاکره با کره شمالی ابراز تردید کرده است.

شبکه ان بی سی آمریکا در گزارشی نوشت؛ آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در یک ارزیابی اطلاعاتی در موافقت کره شمالی با کنار گذاشتن تسلیحات اتمی ابراز تردید کرده است. یک مقام اطلاعاتی آمریکایی که گزارش سیا را خوانده، به این شبکه  گفته: «همه می‌دانند که آن‌ها تسلیحات اتمی را کنار نمی‌گذارند

براساس این گزارش، یکی از نکات عجیب در این گزارش که نشان دهنده بی اعتمادی پیونگ یانگ به واشنگتن است، ارزیابی پیشنهادات احتمالی کره شمالی به آمریکاست. یکی از این موارد این است که پیونگ‌یانگ احتمالا برای نشان دادن حسن نیت، به آمریکا اعلام خواهد کرد که حاضر است یک شعبه همبرگر غربی در پیونگ‌یانگ افتتاح شود!

تصمیمات ریاکارانه آمریکا طی یک سال گذشته حتی متحدان اروپایی آمریکا را نیز عصبانی و مستاصل کرده است.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک با اشاره به اختلافات بین واشنگتن و متحدانش بر سر موضوعاتی چون خروج از برجام، توافق آب و هوایی پاریس و جنگ تعرفه‌ای اعمالی دولت دونالد ترامپ و حواشی نشست گروه 7 در کانادا نوشت آمریکا اکنون در میان دوستان خود هم منزوی شده است.

حواشی به وجود آمده در نشست گروه 7 در کانادا، کشورهای جهان را بیش از پیش به آمریکا بدبین و بی اعتماد کرده است. فرانسه و آلمان در واکنش به پس گرفتن امضای ترامپ از بیانیه پایانی این نشست با انتقاد از ترامپ اعلام کردند که آمریکا به سرعت در حال از بین بردن اعتماد عمومی است.

با توجه به شرایطی که اکنون درباره آمریکا در میان افکار عمومی جهان حاکم است، برخی تحلیلگران می‌گویند که دولت ترامپ شاید برای خلاص شدن از زیر بار این فشار، به دنبال حصول یک توافق موقتی و یا نمایشی با کره شمالی باشد تا ثابت کند که تصمیمات و اقداماتش به ویژه راجع به برجام درست بوده و تاثیری روی اعتماد عمومی جهانیان به واشنگتن نداشته است.

روند مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی طی ماههای آینده مشخص خواهد کرد که سیاست خارجی آمریکا در چه مسیری قرار گرفته است و اینکه تصمیمات دونالد ترامپ آمریکا را به کدام سمت سوق خواهد داد؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین