نگرانی از گروه ترس و ساکتین برجام

محسن مهدیان،   3970321119 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگرانی از گروه ترس و ساکتین برجام
اشتباه بزرگی است اگر همه موافقان تداوم برجام را ذیل یک عنوان فهرست کنیم. این حرف فقط منحصر هم به برجام نیست؛ هم برجام و هم شبه برجام ها شبیه «اف ای تی اف » ها و غیره شامل همین اصل است. مدافعان تداوم برجام چند دسته اند.

گروه اول که اهمیت چندانی ندارند تربیون دارهای خناس داخلی و خارجی اند. کاری که این جریان می کند القای ترس از جنگ است. این ها زمینه ساز پروژه آمریکا-اروپایی برای به زیرکشیدن حرکت و پشرفت جامعه ایران اند.

گروه دوم اما اهمیت بیشتری دارند. این گروه علی رغم تجربه برجام، همچنان اعتقاد دارند و دراین اعتقاد نیز راسخند که راه پیشرفت کشور در همراهی با نظم نوین جهانی است. هزینه های همراهی با این نظم جهانی را هم گریزناپذیر می دانند. این جریان که بخش قابل توجهی از آنها در دولت مستقرند، گرچه در ترویج این نگاه موثرند ولی بعد از خروج آمریکا از برجام به حاشیه رفتند و قدرت اثرشان به ضعف و نیستی کشیده شد. بخشی هم با برجام تجربه گرفتند و از موضع قبلی شان عدول کردند.

اما گروه سوم مهمتر است. این گروه، هم میان مسئولین است و هم مردم. هم از بین نخبگان است و هم حلقه های تبلیغاتی و رسانه ای کشور. گروه سوم پیدا و پنهان از تداوم برجام حمایت می کنند و نظام را نسبت به هرگونه واکنش سخت و حساسیت برانگیز مقابل آمریکا برحذر می دارند. این گروه ممکن است به جهت منطقی نیز معتقد باشند آمریکا و غرب قابل اعتماد نیستند و مثل گروه دوم پیشرفت کشور را به برجام گره نزنند اما این روزها از هرگونه تنش با غرب و آمریکا پرهیز دارند. اما این گروه چه کسانی هستند؟

خیلی ساده است. این گروه می ترسند. ترس از بدتر شدن اوضاع، ترس از تحریم بیشتر و ترس از انزوا  یا ترس از جنگ. در مواجهه با این گروه ابتدا باید مبدا تمایل شان به تدوام برجام را مدنظر قرار داد. این گروه ممکن است در ظاهر استدلال هایی هم داشته باشد اما منشا همه آنها ترس است. آدمی که ترس و وحشت داشته باشد قدرت فکر و استدلال را از دست می دهد و حتی ممکن است از ترس دشمن به دامن دشمن پناه ببرد. برای گروه ترس باید فکری جدی تر کرد.

البته توجه داشته باشیم که گروه سوم بازی جدیدی برای کشور رقم زده است که شاید پیشتر کمتر بدان توجه می کردیم. گروه سوم گروه ترسند. تا امروز مردم را دو دسته می کردیم؛ دو دسته اعتقادی. معتقدین به مقاومت و معتقدین به مذاکره و سازش. تصور رایج نیز چنین بود که تجربه برجام و مذاکره، اهل سازش را سر عقل می آورد و جامعه به تجربه مقاوم می شوند. اما امروز با گروه سومی مواجهیم که با تجربه نیز رشد نمی کنند. این گروه، گروه ترسند. این گروه گرفتار سبک زندگی مادی و دنیا زده و بی اعتقادی تودر تو نسبت به سنت امداد الهی اند و در شرایط تهدید حاضر به حرکت و صبر نیستند. چنین جامعه ای را باید مراقبت کرد؛ این جامعه گرفتار ضعف نفس است تا اشتباهات اعتقادی و فکری.

اما راه مواجهه با گروه سوم چیست؟

راه مواجهه با این گروه صرفا اشاره به دشمنی دشمن نیست. چه بسا در دشمنی ها تردید ندارند. راه مواجهه منکوب کردن و طعنه هم نیست. چه بسا به نفاق بیفتند و مجبور شوند برای موجه نشان دادن خود استدلال بتراشند و ترس را اعتقادی نشان دهند. این گروه را باید اطمینان بخشید. راه اطمینان بخشیدن نیز نشان دادن مسیر روشن و بااستحکام است. باید برای این گروه از مردم و نخبگان، آینده تضمین شده ای را ترسیم کرد. آینده ای که در آن بدون جنگ و خونریزی بتوان از گردنه صعب و سخت اقتصادی و معیشتی عبور کرد. مهمترین نقش را هم دولت باید ایفا کند. دولت باید هرچه زودتر از بسته سیاستی خود برای پسا برجام رونمایی کند. در غیراینصورت اهل وحشت اجازه هیچ تصمیمی جز انفعال و کرنش نمی دهند. برای این جامعه باید دلسوزی کرد و آرامش بخشید؛ برای این گروه نه بحث و استدلال و عبرت جواب می دهد و نه طعنه و کنایه و حرف درشت و تلخ.

و اما... امروز گرفتار ساکتین برجامیم. ساکتین برجام کسانی هستند که می توانند برای اهل ترس آرامش ایجاد کنند و نمی کنند. ساکتین فتنه کسانی بودند که برای اهل مفتون باید استدلال و روشنگری می کردند. اما ساکتین برجام با مخاطب وحشت زده مواجهند نه مفتون. باید آرامش بسازند که نمی سازند. اقتصاددانان و نمایندگان مجلس و نخبگان سیاسی و مسئولین دولتی که این روزها می توانند با برنامه علمی و روشن به جامعه آرامش ببخشند و نمی کنند در جرگه ساکتین برجامند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۱۷۰۸۱۶:۵۴:۵۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
برجام را باید دور ریخت و باید سراغ مذاکره مستقیم با خود آمریکا برویم. بجای اینکه به اروپاییها باج بدهیم (که آخرش هم ما رو رها می کنن) باید با آمریکا مذاکره و معامله کنیم.
ناشناس۳۸۲۰۸۰۲۰:۱۷:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
تا حالا چندبار با امریکا معامله کردیم نتیجه اش رو دیدیم! این امریکا حتی با متحدین ۲۰۰ ساله اش صادق و قابل اعتماد نیست، با ما باشد؟
ناشناس۳۸۲۳۷۱۰۰:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۲
مذاکره نکنیم چکار کنیم ؟ بریم جنگ ؟ بیشتر تحریم بشیم ؟
ناشناس۳۸۲۸۴۵۱۰:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۲
درکت می کنم. چون کاسب تحریمی
ناشناس۳۸۳۰۰۸۱۱:۵۲:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۲
اتفاقن تمام متحدین آمریکا اوضاعشون خوبه! الان کره جنوبی رو با شمالی مقایسه کن؟ آلمان غربی و آلمان شرقی قبل از فروپاشی دیوار برلین و ....! برعکس تصور شما آمریکا همواره هوای متحدینش رو داشته!
ناشناس۳۸۲۱۲۵۲۰:۵۵:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
مولانا : آنکس که نداند و نداند که نداند!! در جهل مرکّب ابدالدهر بماند. برو خوش باش!!!!!!
هوشیار۳۸۱۷۱۴۱۶:۵۶:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
خدا رو شکر که جزو این سه گروه نیستم
امیر۳۸۱۷۲۳۱۷:۰۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۱
دولت که مدافع سر سخت برجام بود جود کدوم گروه هستش ؟ یک ، دو یا سه؟
ناشناس۳۸۱۷۳۹۱۷:۱۰:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
نکته قابل توجهی بود متشکر
سهراب۳۸۱۷۴۸۱۷:۱۲:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
چقدر راحت به هم دیگه برچسب میزنیم هممون چقدر خوب بلدیم جای اتحاد دسته بندی درست کنیم و چقدر جالبه که همگی خودمون رو جزو گروه اقلیت عاقل و حکیم میدونیم مشکل بزرگ و اصلی مردم و مملکت امروز همین اخلاقامونه
ناشناس۳۸۱۷۴۹۱۷:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲۱
برجام از بین رفته و قیمت خودرو مسکن دلار و سکه به شدت در حال افزایش است . دلواپس ها که می گفتن برجام هیچ چه پاسخی دارن ؟
ناشناس۳۸۲۰۸۲۲۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۲۱
اونها که میگفتن امضای جان کری تضمینه باید بیان امروز جواب بدن.
ناشناس۳۸۳۰۰۶۱۱:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۲
البته در این شکی نیست که بی عرضگی دولت عامل افزایش قیمت دلار و سکه و خودرو هست...
ناشناس۳۸۳۰۶۴۱۲:۱۰:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۲
سلام - اقتصاد از دل بردگی بیرون نمیاد. تلاش بکنی نتیجه میبینی. تنبلی بکنی طبیعیه ذلت ببینی. - دولت بجای تنبلی و فروش مملکت اگر تلاش کنه و دست مردم را بگیره و با مردم متحد بشه شرایط کشور در زمان کوتاهی بسیار میتونه رشد و تقویت بشه
ناشناس۳۸۳۷۰۶۱۵:۵۹:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۲
علت گرانی مسکن و خودرو و ارز و.. بود و نبود برجام نیست بلکه دولت در حال اجرای طرح تحول اقتصادی است و چون فرصت را مناسب دیده اقدام کرده و تقصیرها را به گردن ترامپ و برجام می اندازد تا مردم نفهمند مشکل از خود دولت است! دروه احمدی نژاد هم طرح هدفمندی درست همزمان با اجرای تحریمهای آمریکا شروع شد و مردم خیال کردند تاثیر تحریمها باعث گرانی شده است! این موضوع به قدری حساس است که حتی نظرات را در این باره منتشر نمیکنند!!!!!
ناشناس۳۸۱۷۵۰۱۷:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
بزک‌کنندگان دسیسه‌های غرب اگر بگذارند ملت ایران ازطریق مقاومت مشکلات را حل خواهد کرد.
ناشناس۳۸۲۳۷۲۰۰:۱۴:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۲
خوش به حالت شغل دولتی داری و به بیت المال وصلی و سر ماه حقوقتو می گیری و آینده ات تضمینه بقیه ی مردم هم برن بمیرن مهم نیست که !
ناشناس۳۸۱۷۵۲۱۷:۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
دولت از چهار سال دوره‌گردی برای برجام به جایی نرسید. از این به بعد هم با روش دیپلماسی منفعلانه به جایی نخواهد رسید.
ناشناس۳۸۱۷۵۷۱۷:۱۶:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
تندروهای اصلاح طلب با پشتیبانی رسانه ای خارجی و هیاهو و گره زدن هسته ای به معیشت ، برجام را به ملت قالب کردند...روحانی هم قربانی اهداف سیاسی همین تندروها شد..
ناشناس۳۸۱۷۶۰۱۷:۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
نویسنده محترم برادر عزیز دیگر از جنگ و دشمنی و تحریم و بدبختی خسته شدیم و می دانیم که این راهی که عمدتا همفکری های نویسنده محترم پیشنهاد می کنند یا تحریم و بدبختی و فقر است یا جنگ.
ناشناس۳۸۲۰۸۵۲۰:۲۱:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۲۱
ظاهرا شما جزو گروه ترس هستی!
ناشناس۳۸۲۳۸۲۰۰:۲۲:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
بله من از جنگ مجدد و تحریم و فقر و بیکاری و تورم بیشتر می ترسم به بیت المال وصل نیستم جز خدا پشت و پناهی ندارم شغل و کسب و کارم تقریبا نابود شده از آینده ی خودم و خانواده ام می ترسم
ناشناس۳۸۲۶۹۸۰۹:۰۵:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۲
اگر دنبال امنیت و آرامش بودن نشانه ترس است بله من ترسو هستم اگر قهرمانی زنجیر انداختن به پای این و آن است و عربده کشیدن برای همه، افتخار است. من نیستم
ناشناس۳۸۲۷۶۹۰۹:۳۲:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
ظاهرا شماهم جزء کاسبان تحریم هستید!
ناشناس۳۸۳۶۳۹۱۵:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۲۲
من ترسو هستم و از آینده خودم و خانواده ام می ترسم. خونه سازمانی ندارم و با شروع سال جدید 16 درصد افزایش حقوق داشتم و الان 60 درصد کرایه خونه بالا رفته!! با پس انداز 20 ماه حقوق در سال قبل میتونستم یه ماشین رایج بخرم و امسال باید 30 ماه حقوقم رو پس انداز کنم!! من میترسم وجز گروه ترسوها هستم. راهکار شما چیه؟
ناشناس۳۸۲۶۹۱۰۹:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
چقدرم که جنگیدی! ...شما کلا خسته تشریف دارید
بورامینی۳۸۱۸۱۰۱۷:۵۹:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۱
گروه دیگری را میتوان به این دسته بندی اضافه کرد وعلایمی از وجود چنین اندیشه ای کما بیش در جامعه وجود خارجی دارد که البته انگیزه ای از ترس ووحشت در وجود انان مشاهده نمی شودمشابهاتی با گروه سوم دارند ولی انگیزه بنظر اعتقادی ودارای درجه و سطح بندی است که در واقع از شدت وضعف وانقباض وانبساط مبتنی برتعادل بیروی میکند ودر کلیت نیز ساری وجاری بنظر میرسد(ان الذین امنو وعمل الصالحات لا خوف علیهم ولا هم یحزنون) مسیله اعتقادی این است که افراد مجاز نیستند به تعبیری همه را با یک چوب برانند درخصوص برجام درست است که امریکا سعی میکند تسلط وحاکمیت خود را به کشور های دیگر تحمیل کرده وبا خود هم داستان نماید ولی هستند کشور هایی مشترک المنافع با امریکا که برخلاف امریکا اکنون از برجام حمایت میکنند وبا ایران نیز تاحدودی اشتراک منافع دارند وعده ووعید هایی داده اند ولی گمان نمی رودچندان بتوان روی انها حساب کرد
ناشناس۳۸۱۸۲۲۱۸:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۲۱
از گرانی خوشمان می آید
مهرداد۳۸۱۸۳۰۱۸:۱۴:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۲۱
به نظر میرسد ساکتین برجام از گروه سوم یعنی گروه ترس بیشتر میترسند چون اکثریت جمعیت جامعه را تشکیل میدهند.
ناشناس۳۸۱۸۸۱۱۸:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
این فاجعه ، در راستای عهدنامه ترکمانچای و گلستان است. هرگز نباید فاجعه ی برجام را بشکل مستقل بررسی کرد. تاریخ درحال تَکرار است و بازیگران امروز ، اهدافی فراتر از مطامع مالی و صرفاً اقتصادی دارند. ________________ کمی مرور و دقت پیرامون فجایع تاریخی ما را به نتایج حیرت آوری خواهند رساند!!!! مجلس باید طرح های سریالی و مشابه دیگری را که ادامه ی همان برجام است و با عناوین و رنگ و لعابهای فریبنده اخذ کرده و روی میز خود قرار داده ، سریعاً بردارد و از خلق بحرانی دیگر خودداری کند.
ناشناس۳۸۱۹۰۸۱۸:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
اگر به گروه سوم بگی « ید الله فوق ایدیهم» میگن: خب، این که قرآنه، اما با واقعیات جهان چه کنیم!
ناشناس۳۸۱۹۹۹۱۹:۴۱:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۲۱
از تحریم نمیترسن از له شدن استخوان فقرا زیر فشار تحریم میترسن اقای مرفه بیدرد
ایرانی۳۸۲۰۰۵۱۹:۴۳:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۲۱
تشکر الف ولی شاید خیلی دیر شده باشد برای این هشدارها و نکات بجا چون دولتی ها گوششان بدهکار این حرفها نیست و مرغ یک پا دارد و شاید هر کاری کنند برای حفظ منافع کوتاه مدتشان حتی در خارج کشور بعد از بازنشستگی.
ناشناس۳۸۲۰۳۳۱۹:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۱
تاریخ قضاوت تلخی از برجامیان تندرو خواهد کرد که از الان هویداست
ناشناس۳۸۲۲۷۱۲۲:۴۱:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۱
هنوز هم بهترین راه ماندن در برجام است .
ناشناس۳۸۲۳۷۹۰۰:۱۷:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۲۲
یک اسم خشک خالی و خسارت بار خخخخ
ناشناس۳۸۲۱۰۵۲۰:۳۸:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۱
همین الان که برجام ناقص شده میبینید چطور بازار سرمایه به هم ریخته وای به حال روزی که کلا برجام از بین بره و تحریم های شورای امنیت هم به تحریم های امریکا اضافه شه. من فکر نمیکنم کسایی که مدافع برجامند از جنگ نگران باشند بلکه از فقر و گرفتاری ناشی از تحریم نگرانند. اگر کسی که مدافع خروج از برجامه واسه اینا طرح و برنامه واقع گرایانه بجز مطرح کردن ایده های کلی و صحبت از امال و ارزوها داره مطرح کنه شاید موافقان برجام هم راضی بشند.
ناشناس۳۸۲۴۱۵۰۰:۵۷:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۲
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید! هنوز مانده است قدر برجام را بدانیم!
ناشناس۳۸۲۷۷۲۰۹:۳۳:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۲
کسی که ویلا در کانادا و امریکا و انگلستان و تابعیت این کشورها را دارد نمی تواند از ایرانی و ایران پاسداری کند
ناشناس۳۸۲۷۷۸۰۹:۳۶:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۲
انشا الله شما که جزو ترسوهانیستی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین