مصرف آب‌یخ در افطار، عامل اصلی مشکلات گوارشی

گروه سلامت الف،   3970320079

استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد، هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست، چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب، سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماری های دیگر خواهد شد، ضمن اینکه در رفع عطش کارساز نخواهد بود و چاره آن کمی صبر است و آب ولرم جوشیده که بعد از حدود نیم ساعت این مشکل کاملا برطرف خواهد شد.

مصرف آب‌یخ در افطار، عامل اصلی مشکلات گوارشی

عین اله ولی زاده فوق تخصص تغذیه و مدرس دانشکده تغذیه دانشگاه تبریز در گفتگو خود با خبرنگار علم و فناوری در رابطه با دستورات کلی ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمی هوا در این فصل و فاصله طولانی بین سحر و افطار، روزه داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن، فرد بتواند با این یک ماه روزه داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع نماید.

وی در پاسخ به این سوال که در وعده افطار چه بخورم و با چه غذاهایی باید شروع کنیم ابراز کرد: بهترین غذا جهت بازکردن افطار در این فصل آب جوش ولرم به همراه خرما می باشد و در وعده افطار باید غذاهای لطیف، زود هضم و سریع الجذب را بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی ازدست رفته خود را تامین کند.

ولی زاده خاطر نشان کرد: آب گوشت بدون کوبیده، تخم مرغ عسلی، سوپ جو، خوراک سبزیجات، مربای انجیر، عسل،  سرکه با شیره، مربای تمشک و ماء الشعیر سنتی از جمله غذا های توصیه شده هستند.

وی در تشریح طرز تهیه ماء الشعیر سنتی تصریح کرد: 14 لیوان آب به همراه 1 لیوان جو پوست کنده را بپزید  تا بشکفد، سپس آن را صاف کرده تا استفاده شود، البته کسانی که سرد مزاج هستند این ماء الشعیر را با عسل بخورند و کسانی که گرم مزاج هستند تنها آب ماء الشعیر را میل کنند.

این پزشک تغذیه در چند نکته مهم تاکید کرد: استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می شود که هم معده خالی سنگین شده و معده دچار ضعف شدید می شود، ضمن این که زمانی که طول می کشد تا انرژی به تن برگردد بین 8 تا 12 ساعت است، پس شخص در ضعف به سر می برد، ضمنا در وعده سحر میل به غذا کم می شود و شخص در طول روز احساس گرسنگی را تجربه می کند.

وی با اشاره به مضرات استفاده از غذاها و نوشیدنی های خنک گفت: استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد، هندوانه و میوه های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست، چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب، سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماری های دیگر خواهد شد، ضمن اینکه در رفع عطش کارساز نخواهد بود و چاره آن کمی صبر است و آب ولرم جوشیده که بعد از حدود نیم ساعت این مشکل کاملا برطرف خواهد شد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که از افطار تا سحر چه بخوریم و چگونه بر تشنگی غلبه کنیم عنوان کرد: بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود استفاده از شربت هایی که در آن از خاکشیر، تخم شربتی، قدومه شیرازی  و بارهنگ و.... استفاده شود که هم برای گرم مزاجان و هم برای سرد مزاجان مفید است و استفاده از شربت آبلیمو، آب زرشک، سرکه انگبین، دمکرده کاسنی باعسل و... برای کسانی که گرم مزاجند بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: میوه هایی مانند هندوانه، خربزه، طالبی،  گرمک، آلبالو، زرد آلو  و گیلاس توصیه می شود با فاصله دو ساعت از وعده افطار میل شود البته بهتر است این میوه ها براساس مزاج میل شود و میتوان گفت، کسی که گرم مزاج است هندوانه، آلبالو و... و کسی که سرد مزاج است خربزه و گیلاس و... میل کند.

ولی زاده در پاسخ به این سوال که در وعده سحر چه بخوریم که احساس گرسنگی و تشنگی نکنیم  اظهار کرد: در وعده سحر توصیه می شود غذا های سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پر ادویه نباشند استفاده گردد و ضمنا توصیه می شود که از شربت هایی که گفته شد قبل از شروع وعده سحر 1 الی 2 لیوان میل شود.

وی تاکید کرد: غذاهایی مانند کوبیده، آبگوشت، حلیم، هر غذای گوشتی با برنج، عدسی، نان و پنیر و گردو، سبزی خوردن، ارده با شیره انگور  استفاده شود.

این پزشک تغذیه در توصیه نکاتی ابراز کرد: در تهیه سس برای استفاده در سالاد باید موادی مانند روغن زیتون، عسل، رب انار و لیمو ترش با توجه به ذائقه فرد مخلوط شده و به عنوان سس در سالاد استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده ومعده دچار مشکلات گوارشی میشود.

این مدرس دانشگاه در توصیه ای گفت: یک ساعت بعد از وعده سحر نخوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین