آیا تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است؟

گروه سیاسی الف،   3970320043 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نسخه‌های فارسی تلگرام به عنوان ترفندی برای ادامه حیات نسخه اصلی است؛ حقیقتی که برخی با نسبت دادن این نسخه‌ها به جمهوری اسلامی در صدد توجیه آن هستند.

آیا تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است؟

به گزار ش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلترینگ تلگرام، ماجرای داغ و ادامه‌دار ماه‌های اخیر، با حواشی بسیاری همراه بود. اجرای این طرح در کنار حمایت‌ها و استقبال‌ بسیار، مخالفانی هم داشت. عده‌ای ذینفع تلاش کردند با سنگ اندازی‌، از فیلترینگ این پیام رسان خارجی جلوگیری کنند. رواج و استفاده از نسخه‌های فارسی تلگرام از جمله تلگرام طلایی و هاتگرام از اقداماتی بود که این عده برای پیشبرد اهداف خود و دادن تنفس مصنوعی به تلگرام بهره بردند؛ اقدامی که واکنش‌هایی را در پی داشت. دولت در مواجهه با حجم انتقادات اعلام کرد مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر پیوستن نسخه‌های فارسی به پیام رسان‌های داخلی را اجرا خواهد کرد، وعده‌ای که هنوز تحقق نیافته و نسخه‌های فارسی آزادانه و بدون هیچ محدودیتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در واقع روی کار آمدن نسخه‌های فارسی ترفندی بود که حامیان تلگرام از آن برای ادامه حیات این پیام رسان بهره بردند. پیام رسانی که مسبب بسیاری از آسیب‌ها و صدمات جبران ناپذیری بود که طی سال گذشته و به طور پی در پی متوجه مردم کشورمان شد. از حادثه ترور مجلس تا اغتشاشات دی ماه و ماجرای دراویش خیابان پاسداران و اخیرا نیز اتفاق دلخراش مدرسه غرب تهران که بسیار تاسف بار بود. اتفاقاتی که همه  بر بستر تلگرام و از طریق فرافکنی‌های ضد انقلابی کانال‌های معاند سازماندهی و اجرا شد.

علیرغم تمام شواهد و مدارک به دست آمده دال بر نقش اساسی تلگرام در حوادث تروریستی جهان و ایران، باز هم برخی مدافعان در تلاشند تا با مثبت نشان دادن وجهه این پیام رسان، دوباره راه را برای  ادامه فعالیت و حضور آن در کشور هموار کنند. همانهایی که در توجیه فراگیر شدن نسخه‌های فارسی و اعمال نکردن هیچ محدودیتی، آن را به جمهوری اسلامی ربط می‌دهند.

طی یکی دو روز اخیر یکی از مقامات ارشد در افطاری کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است. ادعایی که موجب حیرتمان شد.  آنچه در این ضیافت از سوی این مسئول آن هم درست یک روز پس از سالروز حادثه تلخ حمله تروریستی به مجلس و شهادت 17 نفر از هموطنانمان عنوان شد،  پارادوکس‌های بسیاری را ایجاد کرده و بر شبهات بیشتری دامن زد. تاکنون مستندات بسیاری درباره عملکرد مشابه نسخه‌های فارسی تلگرام با نسخه اصلی آن ارائه شده است. اینکه تلگرام طلایی هم می‌تواند دقیقا به اندازه خود تلگرام ناامن باشد، اطلاعات کاربران را به سرقت ببرد و بستری مناسب برای ادامه فعالیت‌های تروریستی باشد. و اینکه داشتن مالکیت این نسخه های فارسی تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند.

مستندات محکمی وجود دارد که به خوبی نقش تلگرام را در حوادث مجرمانه و جنایتکارانه تروریست‌ها نشان می‌دهد. اما نکته سوال‌برانگیز این است که چرا سالروز حادثه تروریستی مجلس در هیچ ارگانی پوشش داده نشد و چرا هیچ صحبتی از آن به میان نیامد؟ معنای این سکوت چه بود؟ معنای دفاع از نسخه‌های فارسی تلگرام چیست؟ اصلا مگر قرار نبود این نسخه‌ها به پیام رسان‌های داخلی بپیوندند؟ چرا این وعده دولت به طول انجامیده و تاکنون هیچ اقدام موثری درخصوص آن صورت نگرفته است؟ در پشت پرده این دوگانگی‌ها چه می‌گذرد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۹۶۳۲۱۰:۴۶:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
سوالی که مطرح میشه این هست که الان این همه ابزار ارتباطی داریم .مثلا الان تروریستها دیگه نمیتونند با هم ارتباط داشته باشند؟تاوقتی اینترنت هست ماهواره هست واین همه ابزارها وبرنامه های مختلف ارتباطی هست فیلتر کردن دیگر معنایی نداره.در ضمن تبلیغات رسانه های معاند وتحریک مردم هم وقتی کارساز هست که از داخل ناکارامد باشه وگرنه مردم مریض نیستند ب تحریک یک کانال تلگرلمی دست به شورش بزنند.
ناشناس۳۷۹۹۰۶۱۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
یه عده فکر می کنن که مردم خوش و خرم و خوشحال و موفق توی خونه نشستن و از هفت دولت آزادن ییهویی یه پیغام از تلگرام میاد و متحول می شن و فکر می کنن بدبخت و بیکار و بی پول و بی آینده اند و باز هم ییهویی بی خود و بی جهت احساس می کنن زیر بار تورم و گرانی و تحریم و... دارن له می شن و تبدیل می شن به آدم های ناراضی و شورش می کنن حالا اگه تلگرام نباشه به خوبی و خوشی به زندگی خودشون ادامه می دن پشت گوشهاشون هم مخملیه !!
ناشناس۳۸۰۰۸۴۱۴:۴۶:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
بسیاری از پیام رسان های مشابه تلگرام یا روش های ارتباطی دیگر مانند تلفن و ماهواره و ... قابل پایش و رصد هستند و در قالب پروتکل های قانونی مانع بهره برداری بزهکاران و تروریست ها از بستر ارائه شده می شوند. اینگونه نیست که تروریست ها بتوانند دریافت کننده و ارسال کننده ماهواره ای را روشن کنند و با هر وقت و هرجا که دلشان بخواهد ارتباط بگیرند. بلافاصله محل ارسال و دریافت فرکانس های ماهواره ای تعیین می شود و در صور غیر مجاز بودن فرکانس اقدام به رهگیری و ... می شود. اما تلگرام بر خلاف تمام پیام رسان های مشابه بین المللی که حتی مخاطبان بیشتری هم دارند نشان می دهد که تمایلی به همکاری در چارچوب پروتکل های مرسوم ندارد. البته فقط نشان می دهد و بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست که ارائه این سرویس ها با هزینه های گزاف جز با هدف استفاده از اطلاعات انجام نمی شود اما تلگرام از این عدم تمایل ظاهری برای افزایش هزینه های بهره برداری از اطلاعات فایده میبرد. به هر حال محدودیت تلگرام خوشایند نیست اما باید واقع بین بود و تا زمانی که این پیام رسان هارجی حاضر به رعایت پروتکل های مرسوم برای عدم اضرار به جامعه مخاطب نیست رشد و شیوع آن برای جهیچ جامعهای مفیر ارزیابی نخواهد شد
گلی۳۷۹۶۸۲۱۱:۱۱:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
من از تلگرام فقط برای ثبت سفارش استفاده میکردم
فامیل دور۳۷۹۸۴۷۱۲:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
یه جوری نوشته "اجرای این طرح در کنار حمایت‌ها و استقبال‌ بسیار، مخالفانی هم داشت" که اگه کسی ندونه فکر میکنه اون 45 میلیون ایرانی که توی تلگرام بودن، از سانسور تلگرام استقبال کردن و در مقابل کاربران سروش هم مخالف سانسور تلگرام بودن!
ناشناس۳۷۹۹۸۸۱۳:۵۲:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
تا کی سانسور؟!
علی کریمی۳۸۰۰۹۹۱۴:۵۷:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
آخه چرا مغلطه می کنید گروه سیاسی الف؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین