وضعیت اقتصادی ایران طی چند ماه آینده چگونه خواهد بود؟/اثرات خروج آمریکا از برجام بر رشد اقتصادی

گروه اقتصادی الف،   3970320010 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت و صادرات نفت بر اقتصاد، رشد یا عدم رشد اقتصادی در ایران را تا حدود بسیار زیادی ناشی از تحولات این حوزه ارزیابی کرد.

وضعیت اقتصادی ایران طی چند ماه آینده چگونه خواهد بود؟/اثرات خروج آمریکا از برجام بر رشد اقتصادی

وحید شقاقی شهری - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، درباره اثرات خروج آمریکا از برجام بر میزان رشد اقتصادی اظهار کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران همچنان تابع نفت است. ما در سال ۱۳۹۱ در ایران رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی را تجربه کردیم که در آن سال ارزش افزوده بخش کشاورزی ۴.۷ درصد، بخش صنعت و معدن ۲.۳ درصد، خدمات ۱.۵ درصد و اما ارزش افزوده بخش نفتی ما منفی ۳۶.۵ درصد بود؛ به همین نسبت ما در سال ۱۳۹۵ که رشد اقتصادی معادل ۱۲.۵ درصد را داشته‌ایم، ارزش افزوده بخش کشاورزی ۴.۲ درصد، صنعت و معدن ۲.۲ درصد، خدمات ۳.۶ درصد و اما ارزش افزوده بخش نفتی ما حدود ۶۱.۶ درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد که اساسا نفت اثر زیادی بر میزان رشد اقتصادی ایران دارد؛ به طوری که حدود ۹.۸ درصد از رشد اقتصادی در کشور ما سهم نفت است.

شرکت ها پیام تحریم ها را دریافت کردند

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که رشد اقتصادی در ایران مبتنی بر رشد بخش نفتی بوده است، اظهار کرد: با خروج آمریکا از برجام و در حالی که هنوز تحریم‌های سه ماهه علیه ایران شروع نشده است، بسیاری از بنگاه‌های خصوصی خارجی این علامت را دریافت کرده‌اند که برای این‌که در لیست تحریم‌های دلاری آمریکا قرار نگیرند باید از ایران خارج شوند و به همین خاطر است که از حدود سه هفته قبل زمزمه‌های خروج شرکت‌های اروپایی مانند پژو و توتال از ایران شروع شده است.

شقاقی با بیان این‌که این اتفاق روی بخشی از سرمایه‌ گذاری‌های اقتصادی در ایران تاثیر منفی می‌گذارد، اظهار کرد: دولت‌های اروپایی هم نمی‌توانند برای شرکت‌های خصوصی تعیین تکلیف کنند؛ چرا که آن ها بر اساس منافع شخصی خود تصمیم می‌گیرند.

او با بیان این‌که بعد از ۱۸۰ روز از خروج آمریکا از برجام تحریم‌های نفتی هم علیه ایران اعمال خواهد شد، گفت: تلاش آمریکا برای تحقق تحریم‌های نفتی، مسدود کردن مبادلات ایران با شرکای نفتی‌ از جمله چین، کره جنوبی و ژاپن است. آمریکا می‌خواهد به جای نفت ایران، نفت عربستان سعودی و خودش را جایگزین کند که این مساله روی صادرات نفت و مشتقات آن تاثیر منفی گذاشته و در نهایت رشد اقتصادی ما را هم کاهش خواهد داد.

بیمه ها چگونه صادرات نفت ایران را محدود می کنند؟

این اقتصاددان با بیان این‌که حدود یک ماه از مهلت ۹۰ روزه شروع تحریم‌های آمریکایی علیه ایران گذشته است، تصریح کرد: در این مدت قرار است که بیمه، بانک‌ها و بخش فلزات در لیست تحریم‌ها قرار گیرند که این موضوع به شرکت‌های بیمه علامت می‌دهد تا نفت‌کش‌هایی که با ایران کار می‌کنند را بیمه نکنند که همین مساله باعث کاهش صادرات نفت ایران خواهد شد.

شقاقی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که پیش از این و در سال‌های گذشته مطرح شده بود اظهار کرد: هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در واقع خروج از تاثیرات نوسانات نفتی و ایجاد درون‌زایی در اقتصاد کشور بود که متاسفانه پیگیری نشد. ما در درون‌زایی و برون‌گرایی در اقتصاد موفق عمل نکرده‌ایم.

رشد اقتصادی بی ثباتی داریم

این استاد دانشگاه با بیان این‌که عمده واردات و صادرات ما تنها با چهار کشور است، اضافه کرد: بیش از ۵۷ درصد صادرات ما و حدود ۵۳ درصد از واردات ما تنها با چهار کشور صورت می‌گیرد که این نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم به شرکای اقتصادی خودمان تنوع بدهیم. به علاوه اینکه ما نتوانسته‌ایم در جذب سرمایه‌های داخلی و تقویت رقابت‌پذیری در اقتصادمان موفق عمل کنیم.

او در پایان با اظهار این‌که رشد اقتصادی در ایران پایدار نیست، بیان کرد: در کشور ما رشد اقتصادی تابع سرمایه‌های خارجی، صادرات و واردات و در نهایت بخش نفت بوده است که هر سه اینها حکایت از بی‌ثباتی رشد اقتصادی ما دارد. به همین خاطر احتمالا در آینده‌ای نزدیک رشد اقتصادی ما با تکانه‌های شدیدی مواجه خواهد شد و اینکه چقدر رشد یا کاهش رشد داشته باشیم به رفتار شرکای خارجی و سرمایه‌های آنها و همچنین وضعیت بخش نفت بستگی دارد. به همین خاطر هم باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا اروپا می‌تواند در برابر آمریکا مقاومت کند که البته احتمال بعیدی است. همچنین ما باید منتظر رفتار چین در قبال اقتصادمان باشیم.

ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۸ اردیبهشت رئیس جمهور آمریکا از خروج این کشور از قرارداد موسوم به برجام خبر داد. روز بعد از آن ترامپ رسماً خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و به تمامی شرکت‌ها و تجار فرصت داد تا ظرف مدت ۱۸۰ روز (شش ماه) فعالیت‌های خود را از ایران خارج کنند. با این دستور ترامپ تمامی تحریم‌ها علیه ایران، اعم از موشکی، هسته ای و… به حالت قبلی خود برگشت. عربستان سعودی، بحرین و رژیم صیهونیستی از اولین کشورهایی بودند که از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا حمایت کردند.

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های بانکی و پولی آنها احتمالا سعی خواهند کرد دسترسی ایران به دلار را محدود کنند تا از این طریق بتوانند ارزش ریال ایرانی را کاهش دهند؛ ریالی که حالا به دلیل حجم عظیم واردات بسیار به دلار وابسته شده است. مطابق پیش‌بینی‌ها مبنی بر خروج احتمالی ترامپ از برجام، پیش از این و با پیشنهاد رئیس بانک مرکزی ایران، "یورو" به عنوان ارز جایگزین دلار درمبادلات بین المللی انتخاب شد؛ اما اینکه یورو بتواند به عنوان جایگزینی موثر عمل کند یا خیر مساله ای است که باید در ماه‌های آینده و مخصوصا با رفتار اروپایی ها در قبال برجام مشخص شود.

 

ایسنا

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۹۴۹۱۰۹:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
در آینده از این هم بدبختر خواهیم شد، تورم، رکود و بیکاری و دیگر هیچ؟؟؟
ناشناس۳۷۹۸۹۸۱۳:۰۳:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
جان کری گفته بود که تحریمها خودش داشت فرو میپاچید و اگر برجام نبود تحریمها ا بین رفته بود پس نتیجه میگیریم که تحریمها فرو پاشیسده و اثری ندارند و کاغذ پاره ای بیش نیستند نباید نگران بود به نظر من اثری ندارند
ناشناس۳۸۰۷۳۳۰۰:۰۳:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۲۱
دوست عزیز چه کسی گفته تحریم ها در حال فروپاشی بوده فروش نفت تنها به چند پالایشگاه هندی و چینی آنهم با مجوز امریکا در حال اتمام بود تمامی نفتکش های ایران در دهانه اقیانوس هند در انتظار مشتری بودند امثال بابک زنجانی با ادعای فروش نفت بود که توانستند وارد گود شوند . داستان انتقال پول ناشی از صادرات و صرافان اماراتی و ترکیه ای م ملیلردها دلاری که بجیب این جماعت رفته قصه پر غصه ای است که هنوز ابعادش روشن نشده برجام اکسیژنی بود که به این بیمار حیاتی دوباره داد .
ناشناس۳۷۹۶۰۹۱۰:۳۴:۰۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
متاسفانه آینده خوب اقتصادی را نمی توان تصور کرد
ناشناس۳۷۹۶۳۹۱۰:۵۳:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۰
متاسفانه دولت ما همیشه دنبال ساده ترین راه برای کسب درامد بوده و فکری برای خروج از وابستگی به نفت نکرده است
هموطن۳۷۹۸۵۳۱۲:۴۳:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
درامدهای ایران بسیار زیاد است و ما وابسته به نفت نیستیم گمرگ ، عوارض راهها ، ماهیان دریاها ، بیمه شخص ثالث ، مالیات ، پول اب و برق و گاز و .....درامد خودروهای بی کیفیت ، سود حاصل از امور بازرگانی ، زعفران و پسته و ..... ایران کشور پر درامدی است و مثل یک گنج در خاورمیانه
ناشناس۳۸۰۷۵۱۰۰:۲۰:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۱
شما اصلا این مطلب بالا رو خوندی یا همینجوری نظر دادی!!؟؟ احتمالا یه جای دیگه هم میری نظر میدی که اگر صادرات نفت قطع بشه بدبخت میشیم
هوشیار۳۷۹۶۶۱۱۱:۰۲:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
وقتی پنج سال دستت رو داز میکنی جلوی دیگران برای اینکه اقتصاد درست بشه نتیجه همین میشه
ناشناس۳۷۹۷۰۰۱۱:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۰
هیچی دیگه. یک کلمه بگو نابود شدیم رفت
جانباز 70درصد۳۷۹۷۹۱۱۲:۱۱:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۰
این روزا حال پول عزیزمان بدجوری خراب و بیمار است ریالی که برایش ارزش قائلیم نیاز به طبیب ماهر دارد که بجای مرگ زندگی را برایش تجویز کند...... لیر ترکیه که خود نیز دربستر بیماری افتاده اینک با دیدن وضع وخیم ریال جانی به خود گرفته اسj
ناشناس۳۷۹۸۱۰۱۲:۲۴:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
از رشد قیمت سکه پیداست چه آینده ای داریم
ناشناس۳۷۹۸۲۰۱۲:۲۷:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
متاسفانه فقط حرف میزنیم . بخدا راه کار ساده است . جلوی واردات همه چیز رو که امکان تولید داخلی دارد را بگیرید . همه چیز ، فقط مواد اولیه و ماشین الات اونم بدون تعرفه وارد شود . به تولید کننده اطمینان بدیم که کالای قاچاقی در کار نخواهد بود ، در مورد پوشاک و کیف و کفش به راحتی یک میلیون شغل جدید ایجاد میشود . در مورد تولید گوشت قرمز از دامداری ها حمایت کنیم . نهادهای دامی رو به کف قیمت با مرغداری ها بدیم نه اینکه با انحصار و رانت نهاده وارد بشه و گران به تولید کننده برسه . کافیه فقط جلوی واردات گرفته بشه تا تولید در داخل جان بگیره . کشور ما نیاز به تولید کولر گازی داره . سالی چندین هزار کولر گازی در داخل مصرف میشه . آب شیرین کن در سواحل خلیج فارس و دریای عمان ساخته بشه و نیمه جنوبی کشور با سیستم مدرن کشاورزی و دامداری اداره بشه . البته کشاورزی مناسب نه تولید هندوانه . راهکار حمایت از تولید همینه نه گران کردن قیمت دلار و پایین اوردن قدرت خرید مردم .
علي۳۸۰۷۱۷۲۳:۵۰:۴۰ ۱۳۹۷/۳/۲۰
هر وقت جلوی واردات گرفته شده تولیدکنندگان عزیز !پوست مردم را با انحصار طلبی و استثمار مردم کندند یادمون نرفته ۲سال توی صف بودیم و پیشاپیش پول و میدادیم تا یک پیکان قراضه نصیب مردم شود. همین الان یک سر به قیمت لوازم یدکی داخلی بزنید درسه ماه گذشته بعضی از اقلام "تولید داخل"!!۱۰۰%؜افزایش قیمت داشتند.این یعنی رانت استثمار استحمار مردم ...... تولید کننده های داخلی ماشاله خیلی بیرحم تر از خارجی ها هستند
ناشناس۳۸۰۰۹۲۱۴:۵۴:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۲۰
سکه و دلار روزی ۵ در صد در حال گران شدن خودت بگو چی خواهد شد
ناشناس۳۸۰۲۲۷۱۵:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۲۰
اصلا ایران باید اروپا را ادم حساب نکنه ، مستقیم‌ با امریکا وارد مذاکره بشه مثل کیم جون اون، این‌مذاکره هم باید در راس هرم قدرت صورت بگیره.چونکه کل اروپا حتی به اندازه یک ایالت امریکا هم‌نیست.برجام‌ فقط منافع اروپا رو تامین کرد و اصلا ذره ای منافع امریکا در اون لحاظ نشده بود. حتی یه ماشین ساز امریکایی اجازه ورود در بازار ایران پیدا نکرد. برای امریکا مهم نیست ایران اصلا اتمی باشه یا نه ، برای امریکا منافع اقتصادی در اولویت قرار داره
خسرو۳۸۰۵۸۹۲۰:۳۵:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۲۰
قطعا اقتصاد ایران تاب نخواهد آورد و خواهدپاشید ایندفعه مثل زمان احمدی نژاد نیست نفت و بفروشن ۱۲۰دلار. دولت آه در بساط ندارد
ناشناس۳۸۰۶۸۹۲۳:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۰
کسانی که میگفتند بود و نبود برجام فرقی نداره به زودی میفهمند که فرق داره یا نداره
محسن۳۸۰۷۰۲۲۳:۲۸:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
وقتی دولتهای اروپایی نمی توانند تاثیری بر شرکتهایی مثل توتال و پژو و . ... بگذارند(به دلیل خصوصی بوده این شرکتها) پس حفظ برجام چه سودی برای ما دارد؟؟
ناشناس۳۸۰۷۲۴۲۳:۵۷:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۰
فعلا سکه دو میلیون و سیصد 50 هزار
محمد۳۸۱۰۳۴۱۰:۱۵:۰۲ ۱۳۹۷/۳/۲۱
متاسفانه هشیاری مردم روز به روز کمتر میشود .مردم اگر هشیار باشند و به بازارهای کاذب و حبابی دامن نزنند و دلالها را چاق نکنند .و دولت هم دست از خورده شیشه بازی خود دست بردارد و عاقلانه فکر کنند و جلوی هواهای نفسانی خود را بگیرند. وسیستم نظارت از لوث وجود افراد مارموز پاک شود . مطمئن باشید هیچ بحران و فشاری بر ما تحمیل نخواهد شد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین