علیرضا محجوب مطرح کرد؛ پشت پرده افزایش مشاغل غیررسمی در پایتخت چیست؟/ فعالیت بیش از یک میلیون بازنشسته در کلان شهرها

گروه اقتصادی الف،   3970319068

رییس فراکسیون کارگری مجلس اشتغال یک میلیون اتباع بیگانه و بیش از یک میلیون بازنشسته در کلان شهرهای کشور را نشانه دسترسی مطلق به بازار کار دانست.

پشت پرده افزایش مشاغل غیررسمی در پایتخت چیست؟/ فعالیت بیش از یک میلیون بازنشسته در کلان شهرها

علیرضا محجوب در گفت وگوی تفصیلی با خانه ملت، اشتغال یک میلیون اتباع بیگانه و بیش از یک میلیون بازنشسته در کلان شهرهای کشور را نشانه دسترسی مطلق به بازار کار دانست و تصریح کرد: افزایش مشاغل غیررسمی و کاذب در پایتخت نیز نشانه دسترسی آسان و مطلق به کار  است بنابراین در پایتخت تنها باید به فارغ التحصیلان بیمه بیکاری پرداخت شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، یا یادآوری اینکه در برخی موارد تکدی گری و مشاغل غیررسمی به هم آمیخته و مخلوط شده است، گفت: نمی توان تکدی گری را از مشاغل غیررسمی تمایز داد زیرا افراد کالا به مشتریان عرضه می کنند اما دو تا سه برابر قیمت آن پول اخذ می کنند بنابراین این موارد خط مرزهای نابسمانی بازار کار است.

مشروح گفت وگوی تفصیلی با رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی را در ادامه مطالعه کنید.

علیرضا محجوب در واکنش به اظهارات مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی تامین اجتماعی مبنی بر اینکه پرداخت حق بیمه همه اقشار مردم در توان دولت نیست و همچنین وجود 10 میلیون کارگر مشاغل غیررسمی بدون آتیه و بازنشستگی در کشور، گفت: چنین اظهاراتی از سوی یک مقام مسئول جای تاسف دارد؛ مسئولان باید به قانون مسلط باشند و سپس چنین ادعایی را مطرح کنند زیرا بر اساس اصل 29 قانون اساسی و همچنین بیمه تامین اجتماعی مصوب سال 1354 برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی سرپرستی و نیاز به خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه حقی است همگانی و دولت موظف است بر اساس قوانین از محل درآمدهای عمومی و حاصل از مشارکت مردم خدمات و حمایت های مالی فوق را برای تمامی افراد تامین کند.

برخی حق بیمه افراد را انکار و قانون را نادیده می گیرند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: در واقع اجرای این بند ضامنی برای تامین آسایش و رفاه مردم است که متاسفانه نسبت به آن بی توجهی شده و حتی برخی مسئولان این حق را انکار و قانون را نادیده می گیرند.

مسئولی که قوانین را نادیده می گیرد باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد

وی با تاکید بر اینکه مسئولی که قوانین را نادیده می گیرد باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد، افزود: بیمه اجباری وظیفه اصلی سازمان تامین اجتماعی بوده و پراخت حق بیمه تمامی مردم تکلیف قانونی دولت است و باید به آن عمل کند.

تمامی کارگران تحت هر عنوانی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند

وی با بیان اینکه تمامی کارگران تحت هر عنوانی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، تصریح کرد: کارگرانی که زیر نظر کارفرما فعالیت می کنند بیمه آنها اجباری است و آنهایی که کارفرما ندارند و در کارگاه ها مشغول هستند نیز کارگر تلقی شده و باید بیمه شوند.

مشاغل غیررسمی به دلیل سیاست های ناشی از بازرگانی غلط و اشتباه و افزایش نقش دلالان و واسطه ها در حال افزایش است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مشاغل غیررسمی به دلیل سیاست های ناشی از بازرگانی غلط و اشتباه و افزایش نقش دلالان و واسطه ها در حال افزایش است، تصریح کرد: هر چند در گذشته یارانه به مردم تخصیص پیدا نمی کرد و از سویی کمکی از طریق سازمان های مردم نهاد و بنگاه های خیریه به مردم نمی شد اما  در حال حاضر علیرغم پرداخت یارانه و کمک های مردمی تکدی گری و مشاغل غیررسمی در کشور در حال افزایش است البته گسترش آسیب ها به دلیل پرداخت یا عدم پرداخت نیست بلکه اگر این مساله در کشور برای برخی باب شود که بدون کار می توانند مزد به دست بیاورند به دنبال آسان ترین راه برای به دست آوردن پول می گردند.

محجوب ادامه داد: افراد شاغل باید دارای حرمت و سودجویان و فرصت طلبانی که به دنبال تامین درآمد از مسیرهای غیرقانونی هستند باید به طور مداوم مورد عتاب و سرزنش قرار گیرند و رسانه های جمعی برای آگاهی مردم باید فرهنگ سازی مناسبی را در دستور کار دهند.

حقوق باید در ازای انجام کار پرداخت شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه حقوق باید در ازای انجام کار پرداخت شود، تصریح کرد: حتی برای معلولان نیز کاردرمانی تعریف می شود و تنها به معلولی که زندگی نباتی دارد باید مستمری به صورت کامل پرداخت شود.

مشاغل غیررسمی واسطه گری و دلالی محسوب شده و کار تلقی نمی شوند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مشاغل غیررسمی واسطه گری و دلالی محسوب شده و کار تلقی نمی شوند، گفت: این مشاغل در واقع نوعی تکرار کار و کار کاذب است و در زمره اشتغال تام قرار نمی گیرند شناسنامه و کارفرمای مشخصی نداشته و از نظارت کافی در بازار کار برخوردار نیست.

هر میزان که مشاغل غیررسمی مانند دستفروشی افزایش یابد از میزان اشتغال تام کاسته می شود

وی با تاکید بر اینکه هر میزان که مشاغل غیررسمی مانند دستفروشی افزایش یابد از میزان اشتغال تام کاسته می شود، افزود: واسطه گری و دستفروشی از عواملی است که باعث توسعه اشتغال کاذب، کاهش اشتغال تام و در نهایت بهره وری عام در جامعه می شود.

عدم تلاش دولت برای تسلط بر بازار کار منجر به افزایش مشاغل غیررسمی شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه عدم تلاش دولت برای تسلط بر بازار کار منجر به افزایش مشاغل غیررسمی شده است، ادامه داد: این فرضیه که دسترسی به کار در تهران وجود ندارد را به صورت کلی رد می کنم اما در شهرهای کوچک شدیدترین ضرایب بیکاری وجود دارد البته در روستاها نیز اشتغال وجود دارد اما موقت است.

انضباط اجتماعی و تقسیم کار در کشور نادیده گرفته می شود

محجوب با تاکید بر اینکه باید در فصول مختلف حمایت از کارگران روستایی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه انضباط اجتماعی و تقسیم کار در کشور نادیده گرفته شده این در حالی است که غفلت از تقسیم کار بر علیه بهره وری اقتصاد کل کشور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، افزود: جای بسی تاسف است که افرادی که به طور مرتب از اقتصاد دم می زنند نظامی برای ساماندهی تقسیم کار ندارند در این رابطه هر فردی باید در تقسیم کار تعریف شود اما متاسفانه به این مهم توجه نشده است.

بیمه بیکاری مخصوص شاغلین است در حالی که باید به بیکاران تخصیص پیدا کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه در حال حاضر بیمه بیکاری مخصوص شاغلین است در حالی که باید به بیکاران تخصیص پیدا کند، تصریح کرد: بیمه بیکاری باید به بیکارانی که هنوز وارد بازار کار نشده اند به ویژه افراد محروم که دسترسی مطلق به کار ندارند تعلق بگیرد.

فعالیت یک میلیون اتباع بیگانه و بیش از یک میلیون بازنشسته در کلان شهرهای کشور نشانه دسترسی مطلق به بازار کار است

وی با یادآوری اینکه فعالیت یک میلیون اتباع بیگانه و بیش از یک میلیون بازنشسته در کلان شهرهای کشور نشانه دسترسی مطلق به بازار کار است، تصریح کرد: همچنین افزایش مشاغل غیررسمی و کاذب در پایتخت نیز نشانه دسترسی آسان و مطلق به کار است بنابراین در پایتخت بجز فارغ التحصیلان نباید به فردی بیمه بیکاری تعلق بگیرد.

باید به روستاییان در اغلب فصول بیمه بیکاری پرداخت شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد:  در روستاها باید به افراد در اغلب فصول بیمه بیکاری پرداخت شود یا راهکارهای مناسب را برای درآمدزایی آنها اتخاذ کرد از سویی در شهرهای کوچک و برخی شهرهای متوسط نیز باید این سیاست پیاده شود اما در کلانشهرهایی مانند تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز به هیچ وجه نباید بیمه بیکاری پرداخت شود.

نباید به هیچ فردی بدون زحمت پول پرداخت شود

محجوب افزود: به طور قطع اگر چنین سیاستی در کشور پیاده شود می توان در جهت ساماندهی بازار کار اقدام و تقسیم کار را تحقق بخشید در این رابطه نباید به هیچ فردی بدون زحمت پول پرداخت شود.

قوانین بیمه بیکاری نیازمند بازنگری و اصلاح است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه قوانین بیمه بیکاری نیازمند بازنگری و اصلاح است، گفت: سال ها است از تصویب قانون اساسی می گذرد در واقع منظور از بیمه بیکاری بیمه برای تمامی آحاد مردم است اما با وجود تصویب بیمه بیکاری در مجلس هفتم بارها این قانون میان مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و برگشت داشته و علی رغم پیش بینی منابع و  نبود مشکل اصل 75 پس از 10 سال هنوز اجرایی نشده و کسانی در این رابطه مسئول شرعی و قانونی این موضوع هستند که اجازه ندادند کار پیش برود و باعث نابسمانی در بازار کار یعنی گسترش مشاغل غیررسمی و کاذب و کاهش بهره وری نیروی کار شده اند و در نهایت افرادی تفسیر می کنند که کارگر ایرانی کمتر می کند و این اظهارات نوعی اتهام به کارگران کشور است.

بانک ها اشتغال کاذب و غیررسمی را توسعه می دهند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک ها اشتغال کاذب و غیررسمی را توسعه می دهند، یادآور شد: آنها به طور مرتب به دلالان و واردکنندگان وام و ارز پرداخت و بخش بازرگانی را فربه می کنند تا واردات انجام دهند و عده ای نیز با دستفروشی این اجناس را به فروش برسانند.

تکدی گری و مشاغل غیررسمی به هم آمیخته و مخلوط شده است

وی یا یادآوری اینکه در برخی موارد تکدی گری و مشاغل غیررسمی به هم آمیخته و مخلوط شده است، گفت: نمی توان تکدی گری را از مشاغل غیررسمی تشخیص داد زیرا افراد کالا به مشتریان عرضه می کنند اما دو تا سه برابر کالا از آنها پول اخذ می کنند بنابراین این موارد خط مرزهای نابسمانی بازار کار است.

ساماندهی مشاغل غیررسمی مانند دستفروشی از عوامل موثر پیشرفت برخی صنایع در کشورهای شرق آسیا

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، ساماندهی مشاغل غیررسمی را از عوامل موثر پیشرفت برخی صنایع در برخی کشورهای شرق آسیا دانست و ادامه داد: در واقع برخی فضاها را به دستفروش ها اختصاص داده اند البته شهرداری اقدامات محدودی برای ساماندهیدستفروشان انجام داده اما با اقدامات محدود نمی توان پدیده دستفروشی را سامان داد بلکه مدیریت دستفروشی باید در تمامی شهرهای کشور مورد توجه قرار گیرد که باعث جابجایی نیروی کار و جمعیت از شهری به شهر دیگر نشود.

دخالت برخی بدون اطلاعات کافی در مسائل اجتماعی بازار کار

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه برخی بدون اطلاعات کافی در مسائل اجتماعی بازار کار دخالت می کنند و باعث نابسامانی و پریشانی بیشتر مردم و فقرا می شود./

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین