در گفتگوی با الف با حاجی دلیگانی مطرح شد؛ تئاتری که اروپایی‌ها برای خوش‌خیالان بازی کردند/ مطهری گفت زورشان نرسید تضمین بگیرند/ نتیجه امضاء قرارداد از روی ذوق‌زدگی و برپایی شو مشخص است

گروه اقتصادی الف،   3970317162 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد با بیان اینکه کاملاً مثل روز روشن بود شرکت‌های اروپایی ایران را ترک می‌کنند و به قرارداد خود پایبند نیستند، گفت: مسوولان در قراردادهایی بستند، تضمین لازم را نگرفتند و فقط دلشان خوش بود که با کشور اروپایی قراردادی از روی ذوق‌زدگی امضا کردند که نتیجه آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

تئاتری که اروپایی‌ها برای خوش‌خیالان بازی کردند/ مطهری گفت زورشان نرسید تضمین بگیرند/ نتیجه امضاء قرارداد از روی ذوق‌زدگی و برپایی شو مشخص است

به گزارش الف؛ پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان، باز ماجرای تکراری خروج شرکت‌های اروپایی به بهانه تحریم ایران کلید زده‌شده و شرکت‌هایی که نیامده بودند چمدان خود را بستند؛ این ماجرا برای نخستین بار نیست که رخ می‌دهد و همین شرکت‌هایی که امروز نیامده چمدان به دست هستند در چند سال گذشته هم این کار را با ایران انجام دادند و فقط کشور ما خسارت دید نه آن شرکت‌ها.

هنوز رفتن توتال، پژو و دیگر شرکت‌های اروپایی از ذهن پاک نشده بود که بدون هیچ توضیحی کوچکی ایران را ترک کرده بودند و به قرارداد خود پایبند نبودند که بازهم و بعد از خروج آمریکا از برجام این ماجرا تکرار شد توتال و... بدون حتی انجام کاری پروژه‌های خود را رها کردند.

بیشتر بخوانید:

زنگنه: توتال ۶۰ روز فرصت دارد تا با دولت آمریکا مذاکره کند

۸ شرکت اروپایی ایران را ترک کردند

اما چرا اتفاقات گذشته درسی برای مسئولان نشد و در باغ سبز به این شرکت‌ها نشان دادند و امروز بازهم کشور ما ضرر کرد نه آن‌ها. این موضع که این قراردادها چگونه و با چه شرایطی بسته‌شده و آیا موضوعاتی مانند ترک ایران در آن لحاظ شده است یا نه؛ پاسخ کاملاً روشن است نه؛ زیرا گاها این قراردادهایی که مثلاً با توتال و یا شرکت‌های خودرویی بسته و مهر محرمانه بالای آن درج شد، یک‌طرفه است اما چرا این بار دولتمردان تدبیر و امید در این بازی گرفتار شدند و نتوانست قراردادی در ببندند که هم منابع ما را تامین کند و هم طرف مقابل را.

 مثلاً شرکت توتال بعد زا گذشته چند ماه و معطل کردن ایران برای بار دوم  وقتی سخن از رفتن کرد، نه‌تنها این خروج در قرارداد محرمانه‌اش دیده نشده بود بلکه زنگنه  وزیر نفت کشورمان فقط مهلت دو ماه برای مشخص کردن وضعیت آن شرکت برای حضور در ایران تعیین کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دراین‌باره به خبرنگار الف، گفت: کاملاً مثل روز روشن بود که این اتفاق (خروج شرکت‌های اروپایی) رخ می‌دهد و ایران را ترک می‌کنند، زیرا هدفی ندارند که جدا از آمریکا حرکت کنند و زیرا مشکل این است که چرا آقایانی که مجدداً به این شرکت‌های اعتماد کرده بودند، دوباره با تکرار اشتباه گذشته به این کشورها اعتماد کردند.

وی افزود: شرکت‌های اروپایی معمولاً سناریویی تعریف می‌کنند که بر اساس  آن تقسیم‌کار انجام‌شده و از ابتدا نقش آمریکا، اروپا و حتی شرکت‌های خصوصی‌ها آن‌ها مشخص است و بر اساس آن نمایشنامه‌ای تنظیم می‌شود که همه این موارد در آن نوشته‌شده و بعضاً برخی از خوش‌خیالان در داخل، این تئاتری که آن‌ها بازی می‌کنند را به‌عنوان یک رفتار واقعی تلقی کرده و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه  ایراد از شرکت‌های اروپایی نیست و مشکل از خودمان است که از رفتار آن‌ها تصور و برداشت می‌کنیم، در مورد اینکه چرا در امضای این  قراردادها موارد و موضوعات حقوقی برای جلوگیری از ضرر ایران وجود ندارد، پاسخ داد: رفتار خارجی‌ها برای حضور در ایران یک نمایش تئاتری بیشتر نیست و مدیران و مسوولان با این نمایش کشور را واقعی می‌دانند و می‌گویند قرارداد و عمل آن‌ها مثل روز روشن و حرفشان حجت است، مانند اینکه گفتند آقای کری حرف زده و قول داد و نیازی هم به گرفتن تضمین کتبی و... نیست و  مشکل اینجا است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: زمانی که آقای ظریف و دیگران که خود را کارکشته مسائل دیپلماسی می‌دانند، می‌گویند چون اوباما هست و یا اینکه کری می‌گوید؛ دیگر نیازی به نوشتن و تضمین کافی نیست و زمانی که این نوع نگاه در مدیران وجود دارد، طبیعی است که تضمین‌های لازم هم برای قراردادها را هم نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی معطل "تقریبا هیچ"

وی تصریح کرد: دریکی از جلسات علنی مجلس به آقای مطهری گفتم که این‌هایی که می‌گویند برجام تصمیم نظام بوده است، چرا تصمیمات نظام را اجرا نکردند؛ او  پاسخ داد کدام تصمیمات و بیان کردم  چرا الزامات 9 گانه‌ای که توسط رهبری ابلاغ شد، توسط دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور اجرایی نشد؛ مگر در بند یک آن الزامات نیامده که باید در مورد اجرای برجام تضمین کتبی از رئیس‌جمهور آمریکا و روسای کشورهای اروپایی گرفته شود، چرا به این موارد عمل نشد؛ پاسخ آقای مطهری که رسماً در مجلس  اعلام کرد، این بود که دولت زورش نرسیده است.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: متاسفانه رسانه‌های این مورد هیچ کاری انجام ندادند که چرا زور دولت نرسید و چرا به مردم و مجلس این موضوع را نگفتند؛ مگر مردم نامحرم بودند و بعد برخی می‌گویند این برجام قرارداد برد-برد است، درحالی‌که باید می‌گفتند برد برای آن‌ها و زور شنیدن برای دولت ما.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه در این مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور اجرایی نمی‌شود، گفت: قصد دارم این موضع روزشان نرسید را در قالب تذکر به رئیس‌جمهور و طرح سوال از ظریف وزیر امور خارجه در مجلس مطرح خواهم کرد که چرا زورشان نرسید.

وی در مورد اینکه چرا شرکت‌های خارجی بدون هیچ توضیح قراردادهای خود با ایران را لغو کرده و بدون انجام کاری کشور را ترک می‌کنند، اظهار کرد: به این دلیل است مسوولان از ذوق‌زدگی دنبال این قراردادها بودند؛ یعنی  دولت تدبیر و امید بعد از امضا و اجرای برجام برای برپایی  شو در کشور و اینکه شرکت‌های اروپایی به می‌آیند به دنبال بستن قرارداد بود بدون هیچ بررسی و تضمینی و به این شرکت‌ها به ایران آمدند و گشتی زدند و رفتند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: مسوولان در قراردادهایی بستند، تضمین لازم را نگرفتند و فقط دلشان خوش بود که با کشور اروپایی قراردادی امضا کردند که نتیجه آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

دیدگاه کاربران

رضا۳۷۶۰۶۰۱۸:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۷
برادر این سخنان کلیشه ای نخ نما شده است وقتی پنجه درپنجه ابرقدرتی می اندازی که ۲۵ درصو اقتصاد دنیا ۵۰ درصد بانکداری دنیا ۸۰ درصد شرکت های نو اور دنیا و بزرگترین ارتش دنیا را دارد باید هزینه آن را هم بپردازی هیچ کس هم نمی تواند از این شرکت ها تضمین بگیرد چون تکنولوژی و سرمایه متعلق به ایشان است و دست بالا را دارند
لادن۳۷۶۴۳۹۰۳:۵۱:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۸
باید قوی باشیم تا حرف زور نشویم
تبریزی۳۷۶۹۷۹۱۵:۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
الان روسیه و چین و آلمان و ... ابرقدرت هستن. تونستن در مقابل امریکا کاری کنن؟ پس قوی بودن کافی نیست باید قوی تر از امریکا بشیم. به نظر خودت می تونیم؟!
ناشناس۳۷۶۴۹۹۰۸:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
منفی به این پیام یعنی اینکه شما می گید امریکا بزرگترین اقتصاد و ارتش دنیا نیست ؟
ناشناس۳۷۷۷۸۵۰۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۹
امریکا با 20 تلریون دلار بدهی و کسر بودجه به خاک سیاه نشسته
ناشناس۳۷۶۶۸۲۱۲:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
احسنت حرف خیلی خوبی زدی.
ناشناس۳۷۶۷۸۳۱۳:۳۰:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۱۸
گل گفتی.
م۳۷۷۲۹۶۱۸:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اگه کار دست این جماعت غربگرا باشه باید همه چی مون رو بدیم تا شاید بلکه دل غربیا رو بدست بیاریم. نسخه ای که اینا تجویز میکنن آخر عاقبت ندارد. آخرش میشه مثل همین برجام. حتی روحانی هم زیر بار این تزشون نمیره. چون میدونه این نسخه هم تجربه شدست و هم دیگه راه برگشتی نداره.
علی۳۷۸۱۷۹۱۰:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۹
آقا رضا حرفت اصلا منطقی نیست. بحث سر اعتماد و تضمین هست نه سر قدرت و تکنولوژی. قطعا کشور به قول شما قدرتمند برای رضای خدا با ایران قرارداد نبسته که ازش تضمین نگیریم، بلکه به دنبال سود بوده و باید تضمین می داد.
ترنم۳۷۶۰۷۳۱۸:۴۳:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۱۷
این رسوایی در هرکشوری بود دولتش استعفا میداد اینجا برعکس و طلبکارند!!!
ناشناس۳۷۶۰۸۴۱۸:۴۹:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۱۷
هدف دولتی ها و اصلاح طلبان از مذاکره رفع تحریم نبود ، ..دنبال کاغذی بودند تا ان را در انتخابات بر سر رقبا بکوبند.. وقتی سیاست خارجی را ابزار برتری جویی داخلی قرار دهی ، در هر دو عرصه بازنده می شوی..
ناشناس۳۷۶۱۰۴۱۹:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۱۷
مجلسیان عمدتا نیازمند دولتند. پس چرا آینده خوب خود را خراب کنند؟ آیا این مجلس مجلس جمهوری اسلامی است؟
ناشناس۳۷۶۱۵۱۲۰:۰۹:۲۵ ۱۳۹۷/۳/۱۷
همین توتال و پژو و ایرباس و ... رو هم کلی باید التماسشون کرد تا بیان با ایران کار کنن. تا وقتی جو تهدید و تحریم و قطع رابطه با دنیا وجود داره، وضعیت همینه. سرمایه گذار دل داره اندازه گنجشک و پای فرار داره مثل یوزپلنگ. مگه میشه تو این دور و زمونه با شعار و داد و بیداد، اقتصاد را اداره کرد؟
ناشناس۳۷۶۲۱۵۲۱:۳۴:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۷
امیدوارم درس گرفته باشیم از عاقبت برجام
ناشناس۳۷۶۵۵۳۱۰:۱۰:۵۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
امیدوارم از بی نتیجه بودن برنامه هسته ای درس گرفته باشید
فرزاد۳۷۶۸۸۶۱۴:۳۵:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
هسته ای را که دادیم رفت...هر چه موند دکوراسیون هسته ای است... پس چرا تحریم ها لغو نشد؟...هدف غربیها تحقیر ملت ایرانه ، تمام.
ناشناس۳۷۶۳۲۳۰۰:۱۵:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
جناب دلیگانی عوض نق زدن ومحکوم کردن لطفا بفرمایید باید به کدام شرکتها اعتماد می کردند وبا آنها قرارداد می بستند تا الان بروند سراغشان وجایگزین توتال وبوئینگ وغیره کنند !
ناشناس۳۷۶۴۶۲۰۴:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اعتماد نمی کردند. تضمین می گرفتند. وقتی نمی دادند، می گفتند چرا برجام اجرا نمیشه. و با عدم اجرای برجام اعتراض می کردند.... اینم شد منطق بیجا و حرف بیربطی که شما می زنید...
ناشناس۳۷۶۶۳۴۱۱:۲۳:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
همان کشورهایی که می گویند اگر توتال رفت جایگزین آن ها می کنیم. لااقل جلو واردات مشابه داخلی را که می توانند بگیرند. چند شرکت داخلی تولید کننده را سراغ داریم که از واردات بی رویه گلایه دارند. راستی فقط فرانسه خودرو دارد؟
نیاورانی۳۷۶۳۷۵۰۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۸
پاسخ اصلاح طلبان و سایر حامیان دولت که رای ما را گرفتند به این تحقیرها و خسارتها و معطلی های چندین ساله کشور بخاطر برجام چیست؟
احمد۳۷۶۴۶۳۰۴:۵۱:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
برجام اون سنگی هست که باید از چاه در اورده می شد؛ شد یا نشد یک بحثه. یکم فکر کن ببین اون چاه بی خاصیت چی بود.
ناشناس۳۷۶۵۵۶۱۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
خسارت تاسیسات اتمی است که هیچ کارکردی بجز تحریم نداشته است
ناشناس۳۷۶۴۲۲۰۳:۲۱:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۱۸
سکه ۲میلیون و ۲۲۵ هزارتومان قیمت خورد+جدول
ناشناس۳۷۶۴۵۰۰۴:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۱۸
تا زمانی که به توان داخلی اعتماد نشود برنامه همین است. می آیند و می دزدند و می روند. آقای زنگنه که می گفت بازده شرکت های داخلی کم است باید توضیح دهد که بازده توتال چقدر بوده است؟؟!
امید۳۷۸۰۳۶۰۹:۰۸:۵۵ ۱۳۹۷/۳/۱۹
عزیزدل چهل سال گذشته ولی هنوز کاری برای اقتصادانجام نشده.بایداسیب شناسی شودکه چرادولتها می ایند و می روندولی تغییری ایجادنمی شود
امیری۳۷۸۳۱۸۱۲:۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۹
بازده توتال حداقل دو و نیم برابر شرکتهای مشابه داخلی است،البته اگر ما کشور خودمان را در جهان منزوی نکنیم و شرایطی فراهم نکنیم که امثال توتال مجبور به ترک ایران شوند. دیروز و امروز و فردا هر شرکت ایرانی اگر عرضه و توان دارد بیاید همان قراردادهای توتال را ، با همان شرایط توتال اجرا کند. شرکتهای داخلی خصوصی و دولتی که پول و دانش فنی ندارند،....
ابو۳۷۶۴۷۳۰۵:۵۶:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۸
اعضای دولت فعلی خائن یا نوکر بیگانگان نیستند اتفاقا خیلی هم دلسوز مملکتند فقط برداشتشان این است که باید با غربیها دوست باشیم تا با ما تعامل بکنند ولی اشکال این است که آنها برداشتشان این است که اظهار دوستی از طرف ایران از روی فلاکت و ضعف است وبنابراین تا میتوانند از ایران امتیاز باید بگیرند .
ناشناس۳۷۶۵۱۳۰۹:۰۲:۴۷ ۱۳۹۷/۳/۱۸
شما فقط شعار بدید ... شاید ایران با شعار بچرخه اما دنیا حساب کتاب داره برادر ... روابط شرکت ها با کشور های دیگر بر اساس سودآوری و منفعت آنهاست و نه عهد اخوت ...
ناشناس۳۷۶۵۵۵۱۰:۱۱:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
تا تفکر غربی در ایران است آش همین است کاسه همین یادمان رفت برای چی انقلاب کردیم اگر می خواستیم غربیها اداره کنند که پهلوی هم همین کار می کرد اما مسولان تا کسی نباشد تاوان ملت ازاین نابلد ها بگیرد هرکسی جرات می کند هرجور می خواهد قر ارداد میبند انگار ملک باباش
ناشناس۳۷۶۶۸۳۱۲:۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱۸
این دورتسلسل هروزباعث آب شدن سرمایه انرژی اقتصاد وخلاصه همه چیز این کشور ...میشود
بسیجی خالص۳۷۶۹۰۷۱۴:۴۴:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۱۸
امروز با زبان روزه و با انرژی تمام راهپیمایی کردیم و علیه امریکا و رژیم اسراییل شعار دادیم خدایی خیلی دلمون خنک شد
ناشناس۳۷۶۹۶۶۱۵:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۱۸
برجام و ما ادراک مابرجام.... !!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین