الاخبار مطرح کرد؛ آمریکا سقف خواسته های خود را در مقابله با ایران بالاتر می برد

مترجم: مریم نصرالهی،   3970314112 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه الاخبار در تحلیلی پیرامون سیاست جدید آمریکا بعد از خروج از برجام نوشت:چه بسا سیاست اعمال تدریجی تحریمها با هدف افزایش فشارها بر ایران اتخاذ شده تا تهران را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کند؛ علاوه بر اینکه گفته می شود ممکن است این مقابله از حد خواسته های مشخص شده فراتر رود.

آمریکا سقف خواسته های خود را در مقابله با ایران بالاتر می برد

 به گزارش الف، از زمان اعلام رئیس جمهور آمریکا در مورد خروج از توافق هسته ای، دولت ایالات متحده از اعمال تحریمها علیه ایران باز ننشسته است، که آخرین آنها موارد جدیدی از تحریمهاست که شکلی نمادین به خود گرفته است. در همین راستا، وزارت خزانه داری آمریکا تحریمهایی را علیه برخی شخصیتها و موسسه ها اعلام کرد و این اقدام تلاشی بود در جهت متوجه کردن انظار به نظام ایران و وارد کردن فشار داخلی بر آن از طریق ایجاد مشکلات اقتصادی. این مساله اتهامات تهران نسبت به آمریکا در مورد نیت آن برای تغییر نظام ایران و دخالت در امور داخلی آن را تقویت می کند که بر اساس این نیت، تحریمها با هدف مقابله با سیاست های سیستم سیاسی اعمال شده است.

الاخبار در ادامه می نویسد: تحریمهایی که معمولا محاصره موسسه های نظامی یا تجاری موثر در سطوح اقتصادی و سیاسی در ایران را هدف قرار می داد، این بار پس از وعده پمپئو در مورد «اعمال شدیدترین تحریمها علیه تهران»، با اعلام نام برخی افراد همراه شده است.

شاید این عبارت پمپئو بیانگر اهتمام واشنگتن برای روشن شدن تفاصیلی باشد که در دستور کار تحریمهای سابق نبوده است و به این ترتیب، جدیت آمریکا برای مقابله ای تازه با ایران مشخص می شود.

برای مثال، وزارت خزانه داری آمریکا اخیراً زندان اوین ایران را در لیست تحریمهای خود قرار داده است یا مدیر تلویزیون ایران، عبدالعلی علی عسکری را  تحریم کرد. به نظر می رسد تحریمهای جدید به دنبال آن است تا ادعاهایی درباره نقض حقوق بشر را در ایران برجسته کرده و تحریمهای اقتصادی را به مواضع سیاسی نظام ربط دهد، تا به این ترتیب حالتی اعتراضی علیه سیستم سیاسی ایجاد کند.

در حقیقت این اقدامات واشنگتن از استراتژی اعلام شده آن علیه جمهوری اسلامی به دور است؛ که طبق آن، مقابله آمریکا با ایران، در چارچوب برنامه های هسته ای و موشکی آن و فعالیت سپاه پاسداران و سیاست خارجی آن قرار می گیرد.

چه بسا سیاست اعمال تدریجی تحریمها با هدف افزایش فشارها بر ایران اتخاذ شده است، تا تهران را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کند؛ علاوه بر اینکه گفته می شود ممکن است این مقابله از حد خواسته های مشخص شده آمریکا فراتر رود. اما پیام آمریکا همچنان مورد قبول تهران نیست، همانطور که مشاور ارشد رهبر انقلاب ایران، علی اکبر ولایتی تاکید کرده است که کشورش توانایی های موشکی و منطقه ای خود را با وجود مخالفت آمریکا حفظ خواهد کرد. وی طی سخنانی اظهار داشت نسبت به افق مذاکرات با دولتهای اروپایی بدبین است، همانطور که رهبر انقلاب در گذشته به گرایش به شرق و اقامه روابط استراتژیک با چین فراخوانده بود. ولایتی در ادامه صحبتهایش از چین و روسیه  و ایستادگی آنها در کنار ایران تمجید نموده و به همکاری پکن با تهران و افزایش حجم مبادلات بین آنها تا 52 میلیون دلار اشاره کرد.

به گزارش الف، دیروز نیز  سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه داری آمریکا، در سخنرانی خود در بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: اگر نظام سیاسی ایران رفتار خود را تغییر ندهدتحریم های آمریکا افزایش خواهد یافت. او مدعی شد که این تحریم ها دردناک خواهد بود. مندلکر همچنین از تمام شرکای ایالات متحده خواست تا متحد شوند و به تحریم های جدید علیه ایران بپیوندند.

معاون وزارت خزانه داری ایالات متحده با اشاره به شرکای این کشور در اتحادیه اروپا گفت: من به شما هشدار می دهم که اقدامات بیشتری برای اطمینان از اینکه شرکت های شما با ایران و شرکای این کشور معامله نمی کنند را انجام دهید.

دونالد ترامپ روز 18 اردیبهشت با اعلام خروج آمریکا از برجام تاکید کرد تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ضمن اعلام وضع تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی سنگین‌تر علیه ایران در آینده تصریح کرده بود که چنانچه شرکت‌های بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۴۴۰۱۰۷:۵۲:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۶
اگر تهدید یا تحریم‌مان کنند، حتی اگر لب تشنه جان دهیم ، تن به ذلت در رویارویی با آمریکا نمی دهیم. انا فتحنا عینکم فاستبصروا الغیب البصر.
ناشناس۳۷۴۸۰۷۱۴:۱۹:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱۶
من موافق نظر شما نیستم.
ناشناس۳۷۴۴۰۳۰۷:۵۴:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۱۶
قدرت داشتن یعنی عمل کردن نه شعار دادن و داخل خیابان اومدن نمادین.
ناشناس۳۷۴۵۵۳۱۱:۰۴:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۱۶
باید پوست این دزدها را کند..
ناروسینه۳۷۴۹۳۶۱۶:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۶
تو بگیرشان من و بقیه پوستشان رامیکنیم.
ناشناس۳۷۴۵۸۳۱۱:۲۷:۵۸ ۱۳۹۷/۳/۱۶
چون دولتمردان ما را امتیاز بده میداند متاسفانه
ناشناس۳۷۴۸۱۵۱۴:۲۷:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۱۶
اگر میخواهیم در دنیا اقتدار داشته باشیم باید برجام رو پاره کنیم راه وسطی وجود ندارد یا برجام یا تحریم
ناشناس۳۷۴۹۸۷۱۷:۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۱۶
ترامپ هیچ غلطی نمی تواند بکند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین